Storslagen trailer för The Elder Scrolls Online

FM-guru
F.d. Sisyr

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Antar att det är meningen att det ska inge en viss effekt för tittaren?


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Va negativa ni är, var ju asfet film ju

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Det har varit standard i CGI-action i nästan 15 år nu, poängen är exakt samma som i en icke animerad film.

Angående trailern:
Det här är ju en direkt fortsättning på första trailern som släpptes för Elder Scolls Online, jag tycker att de gör precis det de är avsedda att göra på ett väldigt bra och snyggt sätt:
Beskriva handlingen.

Tamriel befinner sig i anarki efter att en magisk explosion i Imperial city slog ut Cyrodiil (Imperials används om jag förstått rätt som zombiearmématerial) och svepte över hela planeten.
De övriga raserna har bildat pakter och krigar nu för att roffa åt sig tronen. Spelet börjar med att man flyr från Oblivion med vetskapen om att det är Molag Bal som i hemlighet ligger bakom katastrofen i Cyrodiil i ett försök att erövra Tamriel.

Efter att ha spelat betan kan jag konstatera att spelet är mer likt tidigare Elder Scrolls-spel än andra MMORPG med det stora problemet att det är svårt att göra ett spel episkt när samtliga tusentals spelare är 'hjälten'.
Ang. 'konsollifiering' så är det här spelet mindre konsollifierat än Skyrim även om tex. grafiken av uppenbara skäl är mycket enklare.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Sisyr:

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Antar att det är meningen att det ska inge en viss effekt för tittaren?

Irritation? Den enda effekten det ger är att det är svårare att urskilja exakt vad som händer.

Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sisyr:

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Det har varit standard i CGI-action i nästan 15 år nu, poängen är exakt samma som i en icke animerad film

Det betvivlar jag starkt. Är desto mer övertygad om att man gör det för att känslan ska bli mer "realistisk", det vill säga att kameraarbetet ska påminna om det i live action-filmer. Problemet är bara att anledningen till dess existens i live action-filmer är att det helt enkelt är jäkligt svårt att få till en del snabba, actionfyllda scener på ett trovärdigt sätt, där shaky cam och snabb klippning hjälper att dölja det faktumet. Något sådant behöver man inte dölja i animering, varvid denna skit enkelt kan undvikas.

Notera nu att jag inte menar det shaky cam-fenomen som till exempel District 9 och Children of Men använder sig av. Där har vi en handhållen kamera, men det går tydligt att urskilja vad som sker i alla scener, och kameran används inte för att "sminka upp" bristfälligheter.. Det är motsatsen av det kameraarbete som återfinns i denna trailer, som känns mer inspirerat av t.ex. The Bourne Supremacy som har bedrövligt dålig kamera.

tl;dr - Du får gärna utveckla vad du menar att denna poäng skulle vara.

Medlem

Efter att ha lirat i betan kan jag med lätthet säga; köp inte detta spel, om ni trots det känner er tvungna köp inte deluxe versionen.

Zenimax har mer eller mindre mördat elder scrolls känslan rakt av & dessutom lyckats skapa ett MMO med combat helt utan känsla, spelet har ingen fysik alls & det är svårt att hitta engagerande uppdrag längs vägen. Konsollifieringen är brutal. Jag kan inte avråda kraftigt nog från att köpa detta i blindo, vänta tills dom kör en gratishelg annars komer ni bara bli besvikna. (spelat alla ES spelen samt ett tiotal mmo's)

Medlem

Generic delux

Medlem

Körde lite under beta helgen men kom inte alls in i det, provade melee en stund men nej usch vad tråkigt och stelt jag tycker det kändes.
Provade sedan som Ranger och det var väl "okej" men spelade ju ingen roll vart man siktade så träffade men sin gubbe.. Allt kändes bara dumt och helt fel hela tiden så kom inte så långt innan jag bara stängde ner.

Medlem

Först zappa jag bara igenom videon.. men efter alla negativa kommentarer bestämde jag mig för att se den i sin helhet.

Bra underhållning, sa mig inte ett skit om spelet.

Medlem
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Apministern:
Skrivet av Sisyr:

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Antar att det är meningen att det ska inge en viss effekt för tittaren?

Irritation? Den enda effekten det ger är att det är svårare att urskilja exakt vad som händer.

Skrivet av Ahris:
Skrivet av Sisyr:

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Det har varit standard i CGI-action i nästan 15 år nu, poängen är exakt samma som i en icke animerad film

Det betvivlar jag starkt. Är desto mer övertygad om att man gör det för att känslan ska bli mer "realistisk", det vill säga att kameraarbetet ska påminna om det i live action-filmer. Problemet är bara att anledningen till dess existens i live action-filmer är att det helt enkelt är jäkligt svårt att få till en del snabba, actionfyllda scener på ett trovärdigt sätt, där shaky cam och snabb klippning hjälper att dölja det faktumet. Något sådant behöver man inte dölja i animering, varvid denna skit enkelt kan undvikas.

Notera nu att jag inte menar det shaky cam-fenomen som till exempel District 9 och Children of Men använder sig av. Där har vi en handhållen kamera, men det går tydligt att urskilja vad som sker i alla scener, och kameran används inte för att "sminka upp" bristfälligheter.. Det är motsatsen av det kameraarbete som återfinns i denna trailer, som känns mer inspirerat av t.ex. The Bourne Supremacy som har bedrövligt dålig kamera.

tl;dr - Du får gärna utveckla vad du menar att denna poäng skulle vara.

Jag medger att jag trodde du menade shaky-cam i allmänhet och efter att ha kollat igenom klippet igen ser jag vilken effekt du talar om.
Jag tror att effekten i det här fallet används för att ge en känsla av kaos och förvirring. För det första är det själva definitionen av kaos (Oblivion) som anfaller dem och för det andra är de helt oförberedda på att demoner från helvetet ska komma och avbryta deras lilla vardagskrig. Dessutom skakar marken markant när portalen öppnas så det finns fysiska orsaker också.
Jag tycker att det funkar och ser därför inget konstigt i att det skakar, därför förstår jag inte varför du är så kritisk.
Filmen ser precis som första delen helt fantastiskt bra ut. Själva spelet är en helt annan historia.

Medlem

Ni e roliga ni ,hur kan ni sitta o säga att filmen var skit när det är budskapet i den som e lite knepig om man ska kolla storyn.

Annars så tycker jag att filmen var riktigt nice gjord.

Sen så efter deras press medelande som dom gick ut med typ igår var ju helt KNASIGT sabbar ju hela konflikt storyn i spelet bara ehhh wtf håller ni på med sen att dom lägger in en ny ras OM du pre-order deluxe som bara dom som har pre-order deluxe får tillgängligt asså är ni sjuka i huvudet eller ?? hahha

Jag var 110% säker på att jag skulle köpa spelet men det blir inget köp för mig nu.

Medlem

Bara jag som tyckte om betan...?

Medlem

Undrar om det kan mäta sig med Gw2

Medlem

Trailern är mäktig, det var den första också. Men nej, var helt övertygad på att köpa spelet men efter jag testade det så blev jag helt avslagen, även om det bara var betan så var det någonting utöver combat och charactern själv som störde mig, hela atmosfären med spelet kändes inte som ett TES spel.

Ska ge det ett försök den dagen dom släpper trials. Och se hur det är, men mina förväntningar har sjunkit från toppen till botten.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Medlem

Spelade betan - det var okej. Kul crafting osv. Trailern däremot, alltså allvarligt, är detta vad som ska få mig att bli taggad på spelet? En trailer ala Neverwinter Nights... som släpptes 2002, och redan då kändes den här sortens trailer tjatig. Suck.

Medlem
Skrivet av toern:

Alltså problemet som verkar finnas är ju att de inte berättar hur karaktärsvalen ser ut speciellt bra. Det ser otroligt fattigt ut när man tittar på skills vid lvl 1-5 eller så, men man ser ju inte ens en fjärdedel av alla förmågor man kan lära sig även om det -ser ut så- i layout:en.

Angående trailern så är det sådant här man somnar av, tyvärr. Tror att spelet skulle bli en utmanare om man även hade kopierat betalningsmodellen för GW2 till ESO (mycket i spelet är inspirerat från gw2). Stort misstag att köra både spelköp och månadsavgift samt fluffstore i dagsläget. För det är ju så att man gärna hade utforskat Morrowind och allt det där i ett MMO, men spelet måste vara förbaskat bra från dag1 för att konkurrera med 'f2p'-alternativen.

Är det så svårt att förstå att ett mmo inte funkar utan månadskostnad. Gw2 har ju ingen content alls! Bara tillfälliga contentupdates som är sämst. Hellre ett riktigt mmo med många content uppdateringar, bra support, mindre server lagg osv.. Än ett mmo som har samma content år efter år, och bara uppdaterar sin cashshop! Det funkar inte. Sen om Elderscrolls är värt en månadskostnad eller inte är ju en annan fråga. Sen att kalla detta en "wow klon" är väll lite att ta i? Ja tycker det ser ut som ett elderscroll spel fast med multiplayer. Trailern var snyggt gjord men ingen vidare story. Man spelar inte ett elderscrolls spel bara för combaten, för det har vart sämst i all ES spel. Tycker detta ser bättre ut an Skyrim iaf. Sen tror jag ESO konkurrerar ut alla andra F2p mmos.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Tror du att skakig kamera i en icke-animerad film beror på att kameramannen försöker hålla kameran stilla men misslyckas för att han tycker det är en så spännande scen?

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Ahris:

Jag tycker att det funkar och ser därför inget konstigt i att det skakar, därför förstår jag inte varför du är så kritisk.

Det var jag väl ganska tydlig med? Jag har problem att se vad som händer. Om det man vill uppnå är kaos och förvirring hos tittaren i den form att man inte ser vad fan som händer så funkar det ypperligt, men det känns också som ett väldigt kontraproduktivt tänk. En av filmerna jag nämnde tidigare, Children of Men, lyckas alldeles utmärkt med att porträttera kaotiska krigscener utan att fjanta runt med en sönderskakad kamera, svåra vinklar och editering.

Skrivet av Stuntman:
Skrivet av Sisyr:

Vad fan i helvete är poängen med en skakig jävla kamera när skiten är ANIMERAD?

Tror du att skakig kamera i en icke-animerad film beror på att kameramannen försöker hålla kameran stilla men misslyckas för att han tycker det är en så spännande scen?

Självklart inte. Vad är din poäng?

Medlem

Kör Darkfall Unholy wars istället så slipper ni instanser, trött karaktärskontroll och I jämförelse med Agons handcraftade episka kontinenter,,,trång spelvärld.

12
Skriv svar