AMD Mantle släppt, kan göra BF4 markant snabbare
Fasen vad folk gnäller, är väl trevligt att man får gratis prestanda? Mantle ska bli öppet så även nvidia och intel kan hoppa på. Alla kommande Frostbite, Oxide och Cry engine stöder Mantle så vi kommer nog få se många feta titlar med stöd för Mantle, som Star Citizen och ME2 med flera!
Å ena sidan jättebra initativ, men å andra sidan: skall alla tillverkare ha ett eget API som optimerar efter just det? Kommer det medföra att vi får se spel som är sponsrade för att ha stöd för just deras API, i stil med "Best played with nVidia" som vi redan sett?
Ja, det känns onekligen omständligt. När jag skulle uppgradera grafikkortet valde jag nvidia för physx, men nu har ju AMD mantle så det känns som sak samma...
Metal is best served heavy.
Kommer mantle att fungera på ps4?
Konsolerna använder redan liknande teknologi som Mantle, det är därför dom kan leverera så pass bra grafik fastän det inte är så kraftfulla specs.
Det sitter främst amd-komponenter i den nya generationens konsoler och så vitt jag har förstått saken så är skillnaden mellan ps4 api och mantle relativt liten. Det blir således lite av en win-win. Sen om Xbox1 hänger på eller kör vidare med direct X får vi väl se.
PS4 använder inte mantle, och MS kommer inte att gå ifrån dx. BF4 stödjer inte dx11.2, så detta är lite av ett marknadsföringsjippo.
Tack då vet vi för all framtid att Ms inte kommer att frångå dx och att det inte finns någon likhet mellan Matle och PS4s sätt att koda mer direkt mot hårdvaran. Kan vi inte få nästa veckas lottorad också?
Kommer mantle att fungera på ps4?
Konsolerna använder redan liknande teknologi som Mantle, det är därför dom kan leverera så pass bra grafik fastän det inte är så kraftfulla specs.
Det sitter främst amd-komponenter i den nya generationens konsoler och så vitt jag har förstått saken så är skillnaden mellan ps4 api och mantle relativt liten. Det blir således lite av en win-win. Sen om Xbox1 hänger på eller kör vidare med direct X får vi väl se.
PS4 använder inte mantle, och MS kommer inte att gå ifrån dx. BF4 stödjer inte dx11.2, så detta är lite av ett marknadsföringsjippo.
Tack då vet vi för all framtid att Ms inte kommer att frångå dx och att det inte finns någon likhet mellan Matle och PS4s sätt att koda mer direkt mot hårdvaran. Kan vi inte få nästa veckas lottorad också?
Nä, jag ska använda den lottoraden. Men jag behöver ingen lottorad för att säga att ps4 inte använder mantle, den använder ogl, det är bara ren fakta. Båda konsoler använder tilläggs-api:er specifikt för vardera hårdvara.
Å ena sidan jättebra initativ, men å andra sidan: skall alla tillverkare ha ett eget API som optimerar efter just det? Kommer det medföra att vi får se spel som är sponsrade för att ha stöd för just deras API, i stil med "Best played with nVidia" som vi redan sett?
De har sagt att det här ska kunna utnyttjas även av Nvidia framöver. Men jag har ingen aning om det är sant eller bara snack. Det vore ju jävligt bra om det var sant och det blir en ny standard istället för directx.
Om det inte är så så gillar jag inte åt vilket håll utvecklingen går annars med det här och Nvidias egna låsta g-sync som verkar vara ett väldigt bra påhitt.
Tänk om de istället kunnat samarbeta så att vi kunde köra både g-sync och mantle? Vilken fröjd för oss konsumenter
Nvidia-kort har stöd för Mantle redan idag. Det är bara upp till Nvidia om dom tänker göra det möjligt genom en drivrutinsuppdatering eller om dom tänker stoppa huvudet i sanden i stället för att inse att deras konkurrenter har gjort något banbrytande för spelvärlden.
Dom vill gärna vara exklusiva med tekniker. 3D Vision, PhysX, G-Sync. Att patcha in stöd för Mantle är att rätta sig efter andra, något som Nvidia har svårt för.
Å ena sidan jättebra initativ, men å andra sidan: skall alla tillverkare ha ett eget API som optimerar efter just det? Kommer det medföra att vi får se spel som är sponsrade för att ha stöd för just deras API, i stil med "Best played with nVidia" som vi redan sett?
De har sagt att det här ska kunna utnyttjas även av Nvidia framöver. Men jag har ingen aning om det är sant eller bara snack. Det vore ju jävligt bra om det var sant och det blir en ny standard istället för directx.
Om det inte är så så gillar jag inte åt vilket håll utvecklingen går annars med det här och Nvidias egna låsta g-sync som verkar vara ett väldigt bra påhitt.
Tänk om de istället kunnat samarbeta så att vi kunde köra både g-sync och mantle? Vilken fröjd för oss konsumenter
Nvidia-kort har stöd för Mantle redan idag. Det är bara upp till Nvidia om dom tänker göra det möjligt genom en drivrutinsuppdatering eller om dom tänker stoppa huvudet i sanden i stället för att inse att deras konkurrenter har gjort något banbrytande för spelvärlden.
Dom vill gärna vara exklusiva med tekniker. 3D Vision, PhysX, G-Sync. Att patcha in stöd för Mantle är att rätta sig efter andra, något som Nvidia har svårt för.
Mantle är AMD exklusivt nu och först mot slutet av året ska AMD släppa Mantel så andra kan använda det(Nvidia) och amd måste skriva om koden litta så det ska funka på andra en endast deras GCN grafikkort
AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.
För det första är Mantle gratis och för det andra funkar det utmärkt till Intel processorer. Själv gick jag från mellan 56-60 fps till 85-110 fps i Bf4 på ultra settings. Hade planer på att uppgradera datorn men nu sparade jag ett antal tusen tack vare Mantle. Amd ska ha ett stort tack för att dom sparka liv i min gamla i7-930. ( r9 290 och 16 gig ram)
Jo tjena att det gick från 60 till 110 fps. Du fattar att det nästan är en 100% prestandaökning?
Funkar bra kan tilläggas, fick en prestandaökning på ca. 10-15% med mitt 7950. Ska bli spännande att se om de kan klämma ut ännu mer prestanda med den "riktiga" 14.1 drivrutinen.
Nice, vilket spel? Vad har du för hårdvara? Jag har 2 st 7950 men har inte lagt in 14.1 än.
Intel i7 2700K, Sapphire HD7950 Vapor-X, 8Gb 1600Mhz RAM. Finns bara ett spel i dagsläget som har stödet, och det är Battlefield 4.
14.1 Beta funkar bra hittills!
AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.
För det första är Mantle gratis och för det andra funkar det utmärkt till Intel processorer. Själv gick jag från mellan 56-60 fps till 85-110 fps i Bf4 på ultra settings. Hade planer på att uppgradera datorn men nu sparade jag ett antal tusen tack vare Mantle. Amd ska ha ett stort tack för att dom sparka liv i min gamla i7-930. ( r9 290 och 16 gig ram)
Jo tjena att det gick från 60 till 110 fps. Du fattar att det nästan är en 100% prestandaökning?
Det är inte helt ovanligt. Kolla runt lite på Sweclockers eller AnandTech, folk rapporterar fina siffror.
http://www.sweclockers.com/forum/52-nyhetskommentarer/1275801...
Funkar bra kan tilläggas, fick en prestandaökning på ca. 10-15% med mitt 7950. Ska bli spännande att se om de kan klämma ut ännu mer prestanda med den "riktiga" 14.1 drivrutinen.
Nice, vilket spel? Vad har du för hårdvara? Jag har 2 st 7950 men har inte lagt in 14.1 än.
Intel i7 2700K, Sapphire HD7950 Vapor-X, 8Gb 1600Mhz RAM. Finns bara ett spel i dagsläget som har stödet, och det är Battlefield 4.
14.1 Beta funkar bra hittills!
Tänkte om du testat i Swarm eller vad det hette
Gött då får det nog bli ett test ikväll, jag har i7 3770k
MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX
Funkar bra kan tilläggas, fick en prestandaökning på ca. 10-15% med mitt 7950. Ska bli spännande att se om de kan klämma ut ännu mer prestanda med den "riktiga" 14.1 drivrutinen.
Nice, vilket spel? Vad har du för hårdvara? Jag har 2 st 7950 men har inte lagt in 14.1 än.
Intel i7 2700K, Sapphire HD7950 Vapor-X, 8Gb 1600Mhz RAM. Finns bara ett spel i dagsläget som har stödet, och det är Battlefield 4.
14.1 Beta funkar bra hittills!
Tänkte om du testat i Swarm eller vad det hette
Gött då får det nog bli ett test ikväll, jag har i7 3770k
Star Swarm är bara en benchmark för en ny grafikmotor, inget nytt spel.
Kommer mantle att fungera på ps4?
Konsolerna använder redan liknande teknologi som Mantle, det är därför dom kan leverera så pass bra grafik fastän det inte är så kraftfulla specs.
Det sitter främst amd-komponenter i den nya generationens konsoler och så vitt jag har förstått saken så är skillnaden mellan ps4 api och mantle relativt liten. Det blir således lite av en win-win. Sen om Xbox1 hänger på eller kör vidare med direct X får vi väl se.
PS4 använder inte mantle, och MS kommer inte att gå ifrån dx. BF4 stödjer inte dx11.2, så detta är lite av ett marknadsföringsjippo.
Tack då vet vi för all framtid att Ms inte kommer att frångå dx och att det inte finns någon likhet mellan Matle och PS4s sätt att koda mer direkt mot hårdvaran. Kan vi inte få nästa veckas lottorad också?
Nä, jag ska använda den lottoraden. Men jag behöver ingen lottorad för att säga att ps4 inte använder mantle, den använder ogl, det är bara ren fakta. Båda konsoler använder tilläggs-api:er specifikt för vardera hårdvara.
Men! Det blir troligtvis lättare att porta spel mellan Mantle och PS4, då API:erna ska likna varandra mer.
AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.
För det första är Mantle gratis och för det andra funkar det utmärkt till Intel processorer. Själv gick jag från mellan 56-60 fps till 85-110 fps i Bf4 på ultra settings. Hade planer på att uppgradera datorn men nu sparade jag ett antal tusen tack vare Mantle. Amd ska ha ett stort tack för att dom sparka liv i min gamla i7-930. ( r9 290 och 16 gig ram)
Jo tjena att det gick från 60 till 110 fps. Du fattar att det nästan är en 100% prestandaökning?
Jag låg och hoppade mellan 50-90 fps förut, nu ligger jag på stadiga 90-110 fps.
Va bra, nu är spelet snabbare och (relativt) stabilt. Kan dom ta bort buggarna face 23, airburst, FAMAS och L85A2 nu?
(Nej jag är inte bitter, jag är bara så j-vla less på att bli oneshottad bakom väggar)
Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer
Va bra, nu är spelet snabbare och (relativt) stabilt. Kan dom ta bort buggarna face 23, airburst, FAMAS och L85A2 nu?
(Nej jag är inte bitter, jag är bara så j-vla less på att bli oneshottad bakom väggar)
Vad är buggat med Airbursten? Har knappt använt den.
Va bra, nu är spelet snabbare och (relativt) stabilt. Kan dom ta bort buggarna face 23, airburst, FAMAS och L85A2 nu?
(Nej jag är inte bitter, jag är bara så j-vla less på att bli oneshottad bakom väggar)
Vad är buggat med Airbursten? Har knappt använt den.
Den är inte buggig. Det är snarare så att den är överjäklig om den används på rätt sätt...
Funkar bra kan tilläggas, fick en prestandaökning på ca. 10-15% med mitt 7950. Ska bli spännande att se om de kan klämma ut ännu mer prestanda med den "riktiga" 14.1 drivrutinen.
Nice, vilket spel? Vad har du för hårdvara? Jag har 2 st 7950 men har inte lagt in 14.1 än.
Intel i7 2700K, Sapphire HD7950 Vapor-X, 8Gb 1600Mhz RAM. Finns bara ett spel i dagsläget som har stödet, och det är Battlefield 4.
14.1 Beta funkar bra hittills!
Så nu har jag provat en stund ikväll med mantle och BF4, har dock inte orkat göra några vetenskapliga tester men det är en hel del FPS mer Me like!
Dock när det hade hängt sig för 3e gången då jag hoppar in i en tank där min squadmate sitter så gav jag upp för kvällen.
MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX
Funkar bra kan tilläggas, fick en prestandaökning på ca. 10-15% med mitt 7950. Ska bli spännande att se om de kan klämma ut ännu mer prestanda med den "riktiga" 14.1 drivrutinen.
Nice, vilket spel? Vad har du för hårdvara? Jag har 2 st 7950 men har inte lagt in 14.1 än.
Intel i7 2700K, Sapphire HD7950 Vapor-X, 8Gb 1600Mhz RAM. Finns bara ett spel i dagsläget som har stödet, och det är Battlefield 4.
14.1 Beta funkar bra hittills!
Så nu har jag provat en stund ikväll med mantle och BF4, har dock inte orkat göra några vetenskapliga tester men det är en hel del FPS mer Me like!
Dock när det hade hängt sig för 3e gången då jag hoppar in i en tank där min squadmate sitter så gav jag upp för kvällen.
Kul! Har inte stött på några allvarliga buggar än, men det hackar till ibland.
Gnäll gnäll gnäll, när fan är folk nöjda egentligen? Är ju kanon att något nytt kommer, och som kommer vara öppet även för Nvidia att köra med, men nej, så fort något nytt dyker upp så kommer the shitstorm!
Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB
AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.
För det första är Mantle gratis och för det andra funkar det utmärkt till Intel processorer. Själv gick jag från mellan 56-60 fps till 85-110 fps i Bf4 på ultra settings. Hade planer på att uppgradera datorn men nu sparade jag ett antal tusen tack vare Mantle. Amd ska ha ett stort tack för att dom sparka liv i min gamla i7-930. ( r9 290 och 16 gig ram)
Kan jag få din dator..
Mantle handlar inte om AMD eller Nvidia.
AMD är ansvariga för utvecklingen, men det handlar om att häva onödiga kontrollsiffror under varje procedur.
Om någon kunnig läser är det lite som att banta ner 8-bitskod och slopa handskak. Det ställer istället stora krav på utvecklare, men likt skillnaden mellan TCP/IP och UDP så har man en prestandaökning på bekostnad att tekniken är mer delikat.
Dvs. Nu behöver inte grafikkortet informera CPU'n om att den ska skicka något, och CPU'n behöver inte verifiera med ett svar, och GPU'n behöver inte i sin tur verifiera att CPU'n har uppfattat kommandot.
Sen är det säkerligen en massa andra fina finesser med det, grunden på DirectX är ju fruktansvärt röten, dags att göra nytt som lämpar sig bättre för den exponentiella utvecklingen bättre.
3-stegsverifiering
http://www.inetdaemon.com/tutorials/internet/tcp/3-way_handsh...
AMDs sätt att komma tillbaka? få folk att spendera massa pengar för några enstaka spel ?? seriöst AMD gör något som funkar på allt istället för bara några enstaka grejor som ni kan peka på. Nej tack INTEL all the way för mig. Har alltid varit kommer alltid vara.
Tilldelar dig dagens tratt!
ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb
Tror du själv att AMD går ut å bara gör en sådan här grej för att ett fåtal spel ska få bättre prestanda?
Tror du de gör det av välgörenhet?
Nähä du.. Det handlar om att de vill sälja fler AMD-kort.
Inte för att det är dåligt för de som har dem, men det handlar inte om spelen i sig utan om att sälja mer hårdvara.
I came here to ruin your day. God sent me.
Mantle handlar inte om AMD eller Nvidia.
AMD är ansvariga för utvecklingen, men det handlar om att häva onödiga kontrollsiffror under varje procedur.
Om någon kunnig läser är det lite som att banta ner 8-bitskod och slopa handskak. Det ställer istället stora krav på utvecklare, men likt skillnaden mellan TCP/IP och UDP så har man en prestandaökning på bekostnad att tekniken är mer delikat.
Dvs. Nu behöver inte grafikkortet informera CPU'n om att den ska skicka något, och CPU'n behöver inte verifiera med ett svar, och GPU'n behöver inte i sin tur verifiera att CPU'n har uppfattat kommandot.
Sen är det säkerligen en massa andra fina finesser med det, grunden på DirectX är ju fruktansvärt röten, dags att göra nytt som lämpar sig bättre för den exponentiella utvecklingen bättre.
3-stegsverifiering
http://www.inetdaemon.com/tutorials/internet/tcp/3-way_handsh...
Jamenförhelvete.. du kan ju inte droppa en sida om TCP/IP vs UDP som fakta om GPUer..
I came here to ruin your day. God sent me.
Jamenförhelvete.. du kan ju inte droppa en sida om TCP/IP vs UDP som fakta om GPUer..
Jag skrev ju precis i min post vad jag ämnade med länken.
Tanken var att förklara 3-stegs handskak och dess funktion i kommunikation mellan CPU och GPU i dagens OSI.
Det AMD gör är att de börjar om på nytt, från grunden, istället för att bygga på redan existerande teknik. Och slopar helt handskak och allt vad det heter och tjänar då minst 2 bit per byte per cykel. Redan där har du en markant ökning i prestanda och mängd data som kan skickas.