Candy Crush-King försöker tvinga bort konkurrent
Tvåbarnsfar anklagar den svenska utvecklaren för att på juridisk väg skaffa rätten till ett spel han skapade två år före Candy Crush Saga ens var släppt.
#candy-crush-saga, #kingcom, #candyswipe, #the-banner-saga
Inget illa menat men! Saknar tiden då man fick läsa om Quake,UT å andra bra PC spel. För mycked mainstrem konsolls telefon mojs idag. Internet var bättre innan vanligt folk hittade hit. Förr slapp man; katter, sport, barn-whine, överdrivet mycket konsoll prat, andra djur.
R.I.P The_maxx
Det var då hemskt vad giriga de ska vara. Räcker det inte med att dra in flera miljoner per dag?
Kan ju vara så att de börjat inse att deras tid i rampljuset är snart förbi. De har ju bara tagit en annans idé och sålt den. Liksom allt annat här i världen. Candy Crush är bara en mobil version av Columns från 1990 på Sega. Så klart måste de ju krama ut så mycket deg de kan medans tiden finns. Man kan ju inte göra ett nytt spel längre.
Imorgon på FZ.se: King.com försöker varumärkesskydda godis. Snor det rakt ur händerna på gråtande 5-åringar.
Det var då hemskt vad giriga de ska vara. Räcker det inte med att dra in flera miljoner per dag?
Kan ju vara så att de börjat inse att deras tid i rampljuset är snart förbi. De har ju bara tagit en annans idé och sålt den. Liksom allt annat här i världen. Candy Crush är bara en mobil version av Columns från 1990 på Sega. Så klart måste de ju krama ut så mycket deg de kan medans tiden finns. Man kan ju inte göra ett nytt spel längre.
Jo, det är väl så att de försöker dra in så mycket som möjligt medans de kan.
En sak som jag inte förstår är hur extremt många kopior av olika spel det finns på mobilmarknaden? Är det inte samma regler där? Eller räcker det att man bygger spelet från grunden med exakt samma idé som en annan person så räknas det som ett nytt verk?
MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX
Tillfällen som detta som gör att man skäms å vara svensk.
Fast Kings nationalitet har ju ingenting med våra medborgarskap att göra, så sluta skämmas.
Fast "vi" brukar göra narr av amerikanska företag när de gör liknande saker. Nu gör ett svenskt företag samma sak...
Inget illa menat men! Saknar tiden då man fick läsa om Quake,UT å andra bra PC spel. För mycked mainstrem konsolls telefon mojs idag. Internet var bättre innan vanligt folk hittade hit. Förr slapp man; katter, sport, barn-whine, överdrivet mycket konsoll prat, andra djur.
Men, please. Är du seriös? Kan ni inte bara.. låta bli att klicka på artiklarna som inte intresserar er så vi slipper dessa poänglösa, korkade inlägg..
Det värsta är väl att ingen bryr sig om hur douchebag-y King är. Sheep-mentality, woo.
Tillfällen som detta som gör att man skäms å vara svensk.
Fast Kings nationalitet har ju ingenting med våra medborgarskap att göra, så sluta skämmas.
Nja, King har alltid målats upp som en svensk stolthet. T ex här: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131217/sverige-regerar-pa...
Å andra sidan är dom ett globalt företag som måste slåss för sina produkter, vilket alla andra företag också gör. Tyvärr förväntar sig många människor att spelindustrin ska vara mer lekfull och inte som "vanliga" företag, men detta är verkligheten.
Inget illa menat men! Saknar tiden då man fick läsa om Quake,UT å andra bra PC spel. För mycked mainstrem konsolls telefon mojs idag. Internet var bättre innan vanligt folk hittade hit. Förr slapp man; katter, sport, barn-whine, överdrivet mycket konsoll prat, andra djur.
Det är bara att minnas de goda tiderna för hur goda de var och uppskatta de som är bra i dagens tider.
Saker kommer alltid ändras, mycket ändras till dess värre men en del blir också bättre.
Som jag har sagt 100000000 gånger: Spelare brukade göra spel. Klart kostymerna var alltid inblandade men de var i bakgrunden. Idag styr kostymerna ALLT.
EA är bästa exemplet. Hur man kan ta alla världens bästa spel geni och spel utvecklare och slakta en efter den andra där man mjölkar och säljer en lögn gång efter gång tills bara damm finns kvar.
Som tur fanns det oändligt med bra spel när man var ungdom och haft all tid i världen att spela.
Idag finns det några bra spel om året, man har ju inte all tid i världen att spela iaf.
Jag tycker bara synd om dagens barn som inte vet bättre, och speciellt deras föräldrars kreditkort som mjölkas höger om vänster i realtid. Sen att de tror att de har de så bra och roligt idag är ganska tragiskt då det inte har en susning hur det var från slutet av 80-talet till början av 2000.
Sen hela "mainstream" är en diskussion vi kan hålla i timmar, orkar inte skriva om det ens.
Tillfällen som detta som gör att man skäms å vara svensk.
Fast Kings nationalitet har ju ingenting med våra medborgarskap att göra, så sluta skämmas.
Nja, King har alltid målats upp som en svensk stolthet. T ex här: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20131217/sverige-regerar-pa...
Å andra sidan är dom ett globalt företag som måste slåss för sina produkter, vilket alla andra företag också gör. Tyvärr förväntar sig många människor att spelindustrin ska vara mer lekfull och inte som "vanliga" företag, men detta är verkligheten.
Rent framgångsmässigt är de lite av en saga, och det rapporterar vi förstås eftersom svenska framgångar intresserar svenska läsare. Samma sak med mindre positiva nyheter, vilket vi också skriver, såväl om King som Dice och andra.
Som tur fanns det oändligt med bra spel när man var ungdom och haft all tid i världen att spela.
Idag finns det några bra spel om året, man har ju inte all tid i världen att spela iaf.
Det fanns kopiösa mängder skitspel förr, och jag är inte säker på att guldklimparna var fler. Jag misstänker att de som faktiskt köpte skitspelen (istället för att byta till sig kassetter eller floppydiskar) var minst lika besvikna som de som betalar för skitspel till mobilen i dag. Skillnaden är att det i dag är mångfalt enklare att ta reda på vad andra tycker om spelen innan man köper dem.
Det var då hemskt vad giriga de ska vara. Räcker det inte med att dra in flera miljoner per dag?
Det är så här copyrightsystemet fungerar. Visar man inte konsekvent intresse att försvara sitt varumärke så tappar man möjligheten att försvara sig mot de som medvetet försöker åka snålsjuss eller skapa förvirring.
Systemet gör ingen skillnad på om en tvåbarnsfar skapat den liknande produkten flera år tidigare till minne av sin döde mor, eller om någon i efterhand gjort en skamlös ripoff. Pinka in ditt revir eller förlora det. Fösvara dina varumärken eller öppna dörren för att vem som helst kan använda det.
Det var då hemskt vad giriga de ska vara. Räcker det inte med att dra in flera miljoner per dag?
Kan ju vara så att de börjat inse att deras tid i rampljuset är snart förbi. De har ju bara tagit en annans idé och sålt den. Liksom allt annat här i världen. Candy Crush är bara en mobil version av Columns från 1990 på Sega. Så klart måste de ju krama ut så mycket deg de kan medans tiden finns. Man kan ju inte göra ett nytt spel längre.
Jo, det är väl så att de försöker dra in så mycket som möjligt medans de kan.
En sak som jag inte förstår är hur extremt många kopior av olika spel det finns på mobilmarknaden? Är det inte samma regler där? Eller räcker det att man bygger spelet från grunden med exakt samma idé som en annan person så räknas det som ett nytt verk?
Som med droger, bara att kopiera och ta bort eller lägga till en atom så blir det lagligt igen.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Zynga i svensk skepnad, bojkottar båda bolagen i och med deras fulspel. Inte för att någon av deras produkter heller är särskilt underhållande. Men att använda sitt ekonomiska kapital till att köra över ursprungliga upphovsrättsägare är inte acceptabelt. Såvida det inte bara är någon som söker lyckan i deras framgång, men det verkar vara ett legitimt fall och liknande tvister har ju tydligen King varit inblandade i, så det skulle inte förvåna mig.
Kasta ljus på detta mörker!
Inget illa menat men! Saknar tiden då man fick läsa om Quake,UT å andra bra PC spel. För mycked mainstrem konsolls telefon mojs idag. Internet var bättre innan vanligt folk hittade hit. Förr slapp man; katter, sport, barn-whine, överdrivet mycket konsoll prat, andra djur.
Jo de e ju så...internet kom, intresserade skaffa internet sen skaffa alla internet.
Förr fanns inte reklam men så kom alla andra användare och reklam hitta fram på olika sätt...nu finns reklamen överallt.
Sen kom telefoner och spel...sen kom reklamen i spelen.
De va bättre förr med sitt 56K modem.
Man slapp reklam å allt annat skit på nätet.
Tillfällen som detta som gör att man skäms å vara svensk.
Fast Kings nationalitet har ju ingenting med våra medborgarskap att göra, så sluta skämmas.
Dock så är det så resten av världen ser tyvärr, med tanke på att det är ett svenskt företag. Vi får skit för vad de gör.
Tillfällen som detta som gör att man skäms å vara svensk.
Fast Kings nationalitet har ju ingenting med våra medborgarskap att göra, så sluta skämmas.
Dock så är det så resten av världen ser tyvärr, med tanke på att det är ett svenskt företag. Vi får skit för vad de gör.
Tror det är väldigt få som tänker så.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
På Onlinegamer.se gör de så här för att uppmärksamma King's senaste tilltag. Hoppas nästan på någon slags cease and desist-brev från deras advokater
När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!
På Onlinegamer.se gör de så här för att uppmärksamma King's senaste tilltag. Hoppas nästan på någon slags cease and desist-brev från deras advokater
Tycker folk ska göra som jag (ja och dig ), dela onlinegamers artikel på div. forum, jag delade den på facebook så vanligt folk kan se vad utvecklarna till deras guldklimp håller på med
Inget illa menat men! Saknar tiden då man fick läsa om Quake,UT å andra bra PC spel. För mycked mainstrem konsolls telefon mojs idag. Internet var bättre innan vanligt folk hittade hit. Förr slapp man; katter, sport, barn-whine, överdrivet mycket konsoll prat, andra djur.
Får du inte läsa om spel som dessa då menar du? Det är väl bra med en mångfald av nyheter...filtrera man, filtrera.