Köp en häst för riktiga pengar i Elder Scrolls Online
Så underbart perfekt
Hoppas att ni som fortfarande vill ha TESO inser att Zenimax bara vill fiska upp varenda liten krona ur era fickor.
Är det inte lite poängen med att driva ett företag?
Så klart det är, men det går att tjäna pengar utan att använda metoder som påverkar spelare negativt. Ta Valve t.ex https://www.youtube.com/watch?v=RHC-uGDbu7s
Så hur påverkar det spelarna negativt att se gamle brunte som haltar fram i spelet med spelare X som valt att betala för denna med riktiga pengar jämfört med spelare Y som spelade 2 timmar längre innan han fick råd med brunte?
Du får ingen fördel med hästen utöver att du förflyttar dig lite snabbare fram i spelet tidigare än andra spelare.
Hade det varit så du köpt utrustning som påverkat striderna i pvp så hade jag tyckt det var lite mer relevant att bli arg/frustrerad osv på det hela.
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
och bara för att WOW har den funktionen är det ok ? logiken flyger utifrån fönstret
Har jag sagt att det är okej? men varför är det redan slutet på ESO bara för att man kan köpa en häst jävel?
Jag spelar hellre till mig den slöa hästen på rätt sätt än att köpa den men om nu någon vill köpa skiten så go ahead..
Synd att man ska måsta ställas inför de här valen i vissa nya (och äldre) spel. Vill man stötta ett spel man gillar eller går det inte pga det runt omkring som inte har med spelet i sig att göra?
Jag skulle t.om. inte bli -så- störd om det handlade om shops som tog typ 1-3 euro per mount eller så, det är ju hyfsat vettigt. Men som i wow, att ta 20-25 euro är ju helt sinnessjukt med tanke på vad som ingår i det priset. Men att acceptera det är ju samtidigt också irriterande eftersom man ibland får känslan av att de subs man betalar delvis går åt att skapa detta istället för mer innehåll i spelet.
Jag är faktiskt okej med funktioner som att byta server och så där, men också där brukar man leva på en annan värld i prissättningen. Tyvärr är det väl så att MMO:s lätt gör reklam för alla shop-funktioner i sitt spel då man ser andra spelare, så man kan automatiskt sätta högre pris än vad som är skäligt.
En häst tycker jag inte bryter balansen så värst mycket. Värre är det isåfall med att folk med Imperial Edition kan gå med i alla faktioner med alla raser. Det är lite som om man skulle kunna vara en Orc i Alliance.
Det är om du förbokar som du kan göra detta vilket tekniskt sett är gratis. Vad jag vet kommer dem inte erbjuda detta på något sett senare, även om jag misstänker att det kommer komma igen. Imperial edition ger imperial rasen som kan användas i alla factions även om du skaffar spelet efter release. Och som ovan nämnt är raserna i Elder Scrolls inte lika segregerade som dem är i Warcraft - särskilt inte Imperials som växt fram som ras från Nords just för att dem blandar sig med alla raser. Spelar man de andra Elder Scrolls-spelen så hittar man alla raser i stort sett överallt pga. migration, diplomati och handel.
Alright I stand corrected, men varför ha med hela grejen med att vissa raser bara kan höra till vissa fraktioner för icke-förhandsbokare isånafall? Känns som ett potentiellt kraftigt handikapp för alla som inte vill köpa grisen i säcken, då vissa områden kommer ha bättre layouts för questande och gathering än andra osv, så de som förhandsbokat och vill levla fort kan välja den bästa platsen medan alla andra får ta det som erbjuds dem.
Förstår inte varför alla klagar så mycket. Fungerar ju fint i WoW där du kan köpa en massa flygande mounts och skit i butiken.
http://img2.wikia.nocookie.net/__cb20100417030533/wowwiki/ima...
Ett 30 minuters jobb för att byta textur på en flygande häst och blizzard sålde skiten för miljoner redan första dagen.
En del av dem pengarna gick till välgörenhet dock.
Var pengarna går har ingen större betydelse. Oavsett om pengarna går till lyxiga studentlägenheter åt rika ungar vars föräldrar jobbar på röda korset eller till activizionblizzard förändrar inte det faktum att du KAN köpa bästa möjliga mounten i spelet för riktiga pengar.
I ESO kan du bara köpa den sämsta möjliga hästen i spelet och ger dig därför mindre fördel än i WoW. Men fördelen i WoW är så liten att ingen bryr sig för mounts är så billiga.
Det är en sak som du totalt missar med detta dock, vilket är följande:
1. När flying mounts kom i TBC så var det inte mounten i sig som kostade utan skillen att rida dem. Hastigeheten på mounten du köpte var 280% från normal hastighet.
2. Senare kunde du få 310% mounts från speciella achievements, ingen av dessa gick att köpa.
3. Sista ändringen som blev var att alla mounts du har är lika snabba som den snabbaste mounten du äger.
Så mounts du köper i shoppen är helt och hållet kosmetik. Finns absolut ingen fördel.
Däremot håller jag totalt med om att folk klagar över helt meningslösa saker. Vill man spendera pengar på något som inte ger någon fördel så låt dem göra det, andra får samma sak på ytterst kort tid utan att spendera en krona.
Utöver det så kan man tycka att ett spel du först köper till fullpris, sedan betalar per månad har en shop i spelet som du kan spendera riktiga pengar i är relativt drygt. Men innan de säljer faktiska fördelar så är det något som man kan tåla.
Förstår inte varför alla klagar så mycket. Fungerar ju fint i WoW där du kan köpa en massa flygande mounts och skit i butiken.
Ett 30 minuters jobb för att byta textur på en flygande häst och blizzard sålde skiten för miljoner redan första dagen.
Var pengarna går har ingen större betydelse. Oavsett om pengarna går till lyxiga studentlägenheter åt rika ungar vars föräldrar jobbar på röda korset eller till activizionblizzard förändrar inte det faktum att du KAN köpa bästa möjliga mounten i spelet för riktiga pengar.
I ESO kan du bara köpa den sämsta möjliga hästen i spelet och ger dig därför mindre fördel än i WoW. Men fördelen i WoW är så liten att ingen bryr sig för mounts är så billiga.
1. När flying mounts kom i TBC så var det inte mounten i sig som kostade utan skillen att rida dem. Hastigeheten på mounten du köpte var 280% från normal hastighet.
2. Senare kunde du få 310% mounts från speciella achievements, ingen av dessa gick att köpa.
3. Sista ändringen som blev var att alla mounts du har är lika snabba som den snabbaste mounten du äger.
Så mounts du köper i shoppen är helt och hållet kosmetik. Finns absolut ingen fördel.
Däremot håller jag totalt med om att folk klagar över helt meningslösa saker. Vill man spendera pengar på något som inte ger någon fördel så låt dem göra det, andra får samma sak på ytterst kort tid utan att spendera en krona.
Utöver det så kan man tycka att ett spel du först köper till fullpris, sedan betalar per månad har en shop i spelet som du kan spendera riktiga pengar i är relativt drygt. Men innan de säljer faktiska fördelar så är det något som man kan tåla.
Fel i början av tbc kostade mounten inte skillen detta reviderades dock ganska fort (typ första patchen efter tbc)
Var en bit in i TBC innan dom ändrade på kostnaden på mounts. Det var mot slutet av TBC innan dom sänkte level requirement och kostnaden på mounts ytterligare.
Kostnaden för att köpa första mount i EOS är 17200g vilket du har omkring level 20 till 25 om du inte slösar bort allt för mycket. Några få crafters har tydligen lyckats få 40k mounten (bättre) redan vid level 10 om dom nu inte ljuger.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Man blir så trött på dessa MMO's. Har testat betan och tycker personligen att det är ett helt OK spel, inget speciellt som när man spelade de första Elder Scrolls spelen. Elder Scrolls Online påminner mycket om Planetside 2 + Guildwars 2/ generic mmo, fast jag väntar på något som verkligen ändrar hur man spelar mmo spel. Jag håller mig till Skyrim, synd..
Summering: Vi, spelarna utan pengar, är vansinnigt avundsjuka på de spelare som har pengar och har förbokat, köpt dyrare utgåvor av spelet och därigenom fått en häst. Nu har vi klagat så mycket över att våra billigare versioner av spelet inte har en gratis häst att företaget till slut lagt upp både möjlighet att uppgradera utgåvan och/eller köpa en häst. Eftersom den fortfarande inte är gratis tänker vi, spelarna utan pengar, fortsätta att gnälla över detta.
Summering: Du är den perfekta kunden, lättlurad och dum.
Du verkar vara en trevlig människa.
En häst tycker jag inte bryter balansen så värst mycket. Värre är det isåfall med att folk med Imperial Edition kan gå med i alla faktioner med alla raser. Det är lite som om man skulle kunna vara en Orc i Alliance.
Låter inte som WoW, men det låter som Elderscrolls som är ett RPG går ut på att du har 100% handlingsfrihet.
Så underbart perfekt
Hoppas att ni som fortfarande vill ha TESO inser att Zenimax bara vill fiska upp varenda liten krona ur era fickor.
Så klart det är, men det går att tjäna pengar utan att använda metoder som påverkar spelare negativt. Ta Valve t.ex https://www.youtube.com/watch?v=RHC-uGDbu7s
Så hur påverkar det spelarna negativt att se gamle brunte som haltar fram i spelet med spelare X som valt att betala för denna med riktiga pengar jämfört med spelare Y som spelade 2 timmar längre innan han fick råd med brunte?
Du får ingen fördel med hästen utöver att du förflyttar dig lite snabbare fram i spelet tidigare än andra spelare.
Hade det varit så du köpt utrustning som påverkat striderna i pvp så hade jag tyckt det var lite mer relevant att bli arg/frustrerad osv på det hela.
Nämnde aldrig hästen. Problemet är att spelet kräver månadskostnad och har en ras som man blir tvungen att betala extra för om man vill spela den, SAMT en cash shop. Enligt mig är det inte någonting som skapar nöjda kunder.
Alltså, varför denna uppståndelse? Det är väl med detta som med precis allt annat: den som har råd och vill köpa kan göra det, andra får avstå. Varför skall det vara annorulnda bara för att det är ett datorspel?
"Det är orättvist att hans häst är snabbare, jag vill ha en lika snabb gratis." - är det samma personer som sitter i en liten personbil fär 120 tusen och pekar på en BMW och säger "det är orättvist, jag vill ha en lika stor och snabb bil som honom, helt gratis.".
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
Alltså, man kan inte både ha månadsavgift och en cash-shop, det håller inte och stinker av ren girighet. Imperial Edition var illa nog, med en extra ras, craftigt etc, som bara är tillgängligt om man betalar "mer" pengar och inte till för alla prenumeranter.
Tycker gott att mounts ska vara som i Vanilla WoW, det ska kännas som en bedrift när man låser upp sin första slö mount och det krävs något extra för att få 100% mounten, för att inte snacka om det som krävdes för att fixa bästa flygfäet i TBC.
Jag ser inte problemet.
1. Jag har köpt spelet men har ingen häst. Det går inte att köpa en häst med pengar. Jag betalar inget extra.
2. Jag har köpt spelet men har ingen häst. Det går att köpa en häst för pengar men jag vill inte. Jag betalar inget extra.
3. Jag har köpt spelet men har ingen häst. Det går att köpa en häst för pengar och jag vill. Jag betalar lite extra.
4. Jag har köpt den dyrare varianten av spelet och fick en häst. Jag betalade extra.
Hur du än vrider på det...
Det värkar som vissa har missat att det man egentligen gör, är att man uppgraderar sitt konto till Imperial Edition. Inte så konstigt enligt mig. Samt att man kan köpa hästen från Imperial Edition, inte så konstigt heller enligt mig.
Även om jag är personligen emot att man kan få en häst i Imperial, men nu när dem har det så, så tycker jag inte att det är konstigt att det kommer till shoppen.
Även så förstår jag inte ilskan emot att man att man kan betala för att byta namn. Det skulle vara hur irriterande som helst om folk bytte namn hela tiden. Samt gillar jag att dem har en funktion så att man kan byta namn om man kommer på ett tag in i spelet att man gjorde en rejäl tabbe med sitt namn eller något snarlikt.
59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund
Så underbart perfekt
Nämnde aldrig hästen. Problemet är att spelet kräver månadskostnad och har en ras som man blir tvungen att betala extra för om man vill spela den, SAMT en cash shop. Enligt mig är det inte någonting som skapar nöjda kunder.
Du nämnde aldrig hästen nej, men det är ju hästen hela samtalet handlar om. Sen vad det gäller den här extra rasen så är den igentligen en del av Special Edition fast man får möjlighet att köpa den seperat också. Jag har själv bokat Imperial Edition och tycker det är trevlig att man får ingame content också.
Hade det varit ett yrke hade jag sett lite annorlunda på det eftersom jag anser att alla ska ha lika chans. Men en ras? Njae...såvida den inte har något som de andra raserna inte har som ger en fördel så spelar det faktiskt inte någon roll. Eller?
<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>
Summering: Vi, spelarna utan pengar, är vansinnigt avundsjuka på de spelare som har pengar och har förbokat, köpt dyrare utgåvor av spelet och därigenom fått en häst. Nu har vi klagat så mycket över att våra billigare versioner av spelet inte har en gratis häst att företaget till slut lagt upp både möjlighet att uppgradera utgåvan och/eller köpa en häst. Eftersom den fortfarande inte är gratis tänker vi, spelarna utan pengar, fortsätta att gnälla över detta.
Summering: Du är den perfekta kunden, lättlurad och dum.
Det finns en bra poäng dock. Särskilt om man ser på riktningen denna diskussion tar i många andra forum och på Youtube. Gnället över Imperial Edition var enormt för att man bland annat fick en häst och att imperials är exklusiva. Kontentan var att allt i Imperial Edition borde funnits i den vanliga utgåvan (och ignorerar det faktum att du kan få Imperial Edition för 700kr - standardpris på ett nytt spel). När man sen kan få hästen separat utan att behöva betala för hela Imperial Edition så kommer det ännu en våg av gnäll.
Jag lovar att om de skulle låta dig köpa tillgänglighet för imperials så skulle vi få gnäll över det. Finns det något betydelsefullt man kan stoppa i en digital specialutgåva förutom pets där ingen kommer tycka: "Detta borde funnits i den vanliga utgåvan!". Att ha en specialutgåva till ett rimligt pris (100-200kr mer) som ger någonting särskilt och betydelsefullt i spelet tycker jag är okej, även om spelet har subscription.
Jag är heller inget fan av en ingame shop men det börjar blir tröttsamt att få höra samma gnäll varje gång denna shop nämns.
Det är om du förbokar som du kan göra detta vilket tekniskt sett är gratis. Vad jag vet kommer dem inte erbjuda detta på något sett senare, även om jag misstänker att det kommer komma igen. Imperial edition ger imperial rasen som kan användas i alla factions även om du skaffar spelet efter release. Och som ovan nämnt är raserna i Elder Scrolls inte lika segregerade som dem är i Warcraft - särskilt inte Imperials som växt fram som ras från Nords just för att dem blandar sig med alla raser. Spelar man de andra Elder Scrolls-spelen så hittar man alla raser i stort sett överallt pga. migration, diplomati och handel.
Alright I stand corrected, men varför ha med hela grejen med att vissa raser bara kan höra till vissa fraktioner för icke-förhandsbokare isånafall? Känns som ett potentiellt kraftigt handikapp för alla som inte vill köpa grisen i säcken, då vissa områden kommer ha bättre layouts för questande och gathering än andra osv, så de som förhandsbokat och vill levla fort kan välja den bästa platsen medan alla andra får ta det som erbjuds dem.
Visst är det så. Förklaringen från Zenimax var att dem ville ge sina fans, som stöder spelet i min mest kritiska fas, någonting extra. Samma motivering var bakom Imperial Edition. Imperial Edition kommer man alltid kunna uppgradera till och så kan man spela imperial som funkar i alla zoner. Bra motivering? Ganska, jag hade dock själv känt att early access bonusarna också borde erbjudas i deras shop eller att dem blir tillgängliga genom spelet.
Det finns MMORPGs med den betalmodellen. Dem är skit för det skapar inte den budget som ett högkvalitativt MMO behöver. De MMORPG som är av högre budget behöver också en mer aggressiv F2P-modell.
"People don't plan to fail, they just fail to plan"
Så underbart perfekt
Nu kanske någon annan redan har svarat på detta, men - det krävs betydligt fler än 2 timmar för att ha råd med en första hästapolle.
Efter att ha tuggat på i runt 8-10 timmar i betan så har jag ca 3000 guld (kan ha gjort av med max 1000). En häst kostar 17.200 guld.
Sedan kan man ju argumentera om hur stort detta bekymmer är, men ändå - principen finns där. De kunde kanske ha väntat en aning med att slå på cash shop-trumman. Det sticker lite i ögonen på folk.
Så underbart perfekt
Nu kanske någon annan redan har svarat på detta, men - det krävs betydligt fler än 2 timmar för att ha råd med en första hästapolle.
Efter att ha tuggat på i runt 8-10 timmar i betan så har jag ca 3000 guld (kan ha gjort av med max 1000). En häst kostar 17.200 guld.
Sedan kan man ju argumentera om hur stort detta bekymmer är, men ändå - principen finns där. De kunde kanske ha väntat en aning med att slå på cash shop-trumman. Det sticker lite i ögonen på folk.
Alright - lite längre tid då. Men endå - en häst är inte direkt superviktig....sen är det ju också den slöaste hästen (just nu, de addar antagligen fler sen).
Det må sticka i ögonen på vissa, men det ger inte direkt något övertag i pvp. Och pvp är ju den enda gången man borde bry sig om hur stor skillnad det är på din egen char och andras. Så resonerar åtminstone jag.
Jag fattar inte vad folk blir så jävla upprörda över? Dem ger en möjligheten att köpa en häst för riktiga pengar om man vill. Det är inget tvång, det är inget avgörande för din framgång i spelet. Du kan köpa hästar in-game för in-game currency också om du tycker det är skoj.
Det är inte som att dem ger en möjlighet att köpa god-mode eller nån knapp som gör att du vinner, eller att du måste ha en häst för att komma vidare i spelet.
Du har helt enkelt fått en möjlighet att köpa den, om du VILL. Pengarna som det drar in bidrar förmodligen också till att göra spelet bättre. Folk säger att det här får dem att tappa respekten för företaget, jag kan inte se vad som är så farligt med det?
Har ni ens läst artikeln? Hela skiten här är sensationalistisk -- det som står är att man kan välja att uppgradera till "deluxe" versionen i cash shoppen, där hästjäveln bland annat är en av perksen. DVS INTE ATT DU KAN KÖPA EN HÄST VIA MIKROTRANSAKTIONER BARA SÅDÄR.
Vet inte hur du läser man jag läste dessa ord i följd av varandra:
Citat:
Men vid launch finns det istället två andra erbjudanden i butiken: uppgradera till imperial edition och köpa en häst.
Slutcitat.
Eller syftar du på artikeln FZ baserar sin nyhet på? Isf så bör du väl kritisera FZ och inte vi som kommenterar eftersom vi kommenterar på FZ.se och inget annat.
Jag fattar inte vad folk blir så jävla upprörda över? Dem ger en möjligheten att köpa en häst för riktiga pengar om man vill. Det är inget tvång, det är inget avgörande för din framgång i spelet. Du kan köpa hästar in-game för in-game currency också om du tycker det är skoj.
Det är inte som att dem ger en möjlighet att köpa god-mode eller nån knapp som gör att du vinner, eller att du måste ha en häst för att komma vidare i spelet.
Du har helt enkelt fått en möjlighet att köpa den, om du VILL. Pengarna som det drar in bidrar förmodligen också till att göra spelet bättre. Folk säger att det här får dem att tappa respekten för företaget, jag kan inte se vad som är så farligt med det?
Jag antar att folk blir arga över att man får fördelar genom att ha bra ekonomi eller rika föräldrar som kan betala.
Om jag ska gissa så är det antagligen rätt stora avstånd mellan saker och ting i spelet och då är självklart en häst en bra sak att ha. Då kan du t.ex göra färdigt 3 uppdrag på samma tid som en person utan häst hinner göra färdigt ett.
På så sätt så får vissa personer väldigt snabbt stora fördelar.
Jag vet inte hur det är med resten av alla gamers men personligen vill jag att mina spelvärldar ska vara annorlunda än den riktiga världen där den som har mest pengar har mest makt. Om jag är bättre på spelet än dig vill jag så klart att det ska synas också och på så sätt är mikrotransaktioner som påverkar gameplay fel, enligt mig.
Då finns det argumentet att alla har inte tid att lägga ner på massvis med spelande och om dessa personer har feta plånböcker så ska dom kunna använda det, men mitt svar på det skulle isf vara åtskilda servrar.
Vissa servrar för dom som spenderar pengar på saker som påverkar gameplay och andra servrar för spelare som spenderar pengar på nya frisyrer, kläder eller dylikt.