Molyneux: "Indiesuccéerna kommer att avta"
"Allting går i cykler" menar branschveteranen och menar att dagens grönskande indieklimat kommer att möta vintern.
Clownen är framme igen.
hur går det för hans egna spel nu egentligen ?
Med crowd funding, Greenlight/Early-Access och annat liknande så tycker jag linjen mellan indie och studios med investerare börjar bli suddig. Så jag kan inte riktigt hålla med.
Jag tror vi håller på formerar industrin till något nytt. Något bättre än de 2 skilda världar vi tidigare haft, som Molyneux beskriver.
Clownen är framme igen.
hur går det för hans egna spel nu egentligen ?
han har ju faktiskt gjort en massa bra spel (Populous, B&W, Fable, The Movies). Men trots det och trots att jag håller med om honom i detta, så borde han skärpa sig och släppa lite bra spel igen.
Tänkt ett The Movies 2 med dagens grafik!
Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942
I dunno man, som sagt, med Kickstarter och liknande crowdfundingsidor, enkel distribution via steam och desura samt ständigt mer utvecklade verktyg och plugins i marketplaces som gör det simpelt att göra AAA-kvalitet på spelen så ser det i mina ögon ut som att inträdeströskeln blir allt lägre, vilket leder till att vi kommer få se en allt större andel indiespel på marknaden.
Sen kan denna flodvåg av indiespel leda till att det blir svårare för vissa att synas, vilket leder till att vi kanske inte kommer få se någon Minecraft-succé igen. Men å andra sidan... flappy bird.
Det finnas "några" förutsägningar genom tiderna som visat sig vara så här i efterhand felaktiga, t ex
Elektiskt ljus är snart glömt
"När Parisutställningen 1876 stängs, kommer elektriskt ljus sluta användas och inga fler kommer att höras tala om den."
Oxford professorn Erasmus Wilson förutspådde detta om elektriskt ljus.
Peter Molyneux verkar förutsätta (i alla fall enligt denna artikel) att det inte tillkommer nya tjejer och killar som hungrar för att lyckas i spelbranschen, att själv eller via t ex steam släppa spel är en bra start som nu är tillgänglig, tror inte att detta kommer att upphöra.
Jag tror och hoppas att detta kommer Peter Molyneux att få äta upp
Death is only the beginning
Folk kan tycka vad de vill om Molyneux och hans spel, men han har ju helt rätt i att marknaden går i cykler.
För 10-12 år sedan spottades det ut FPS på löpande band med alla möjliga budgetar. Hur många lågbudget-FPS släpps idag? Inte många.
Småspel (aka shareware) var en döende spelkategori för 10 år sedan, men fick plötsligt ett explosionsartat uppsving med mobiltelefonerna.
Osv.
STEAM ska ju förändra "Greenlit" med till något annat, så även de känner av vindarna som blåser åt annat håll. Vad det gäller Indiemarknaden behövs den för att sporra AAA-spelproducenterna att göra ännu bättre från sig.
Hoppas och tror att han har fel. Det finns folk där ute som sätter yrkesstolthet före pengar. Det är dessa eldsjälar som kommer fortsätta leverera bra och unika spel när mycket av "indie"-marknaden lustigt nog blivit kommersiell
Fast "indie" har inget med pengar att göra.
I am the black wizards.
Hoppas och tror att han har fel. Det finns folk där ute som sätter yrkesstolthet före pengar. Det är dessa eldsjälar som kommer fortsätta leverera bra och unika spel när mycket av "indie"-marknaden lustigt nog blivit kommersiell
Fast "indie" har inget med pengar att göra.
Därom tvista de lärde...
Snart kommer vi alla vilja köpa söndriga, icke-supporterade, nerdummade, urvattnade EA spel för överpriser igen.
För det säger molinejöö... han den där som jag aldrig fattat varför hans åsikter publiceras. Jag menar, det är aldrig någon som gjort reportage om mina åsikter och jag verkar sjukt mycket mera insatt.
När ska Molyneux avta?
Hans cykel verkar vara längre än indiespel.
Fast "indie" har inget med pengar att göra.
Jo, det har en hel del med pengar att göra.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
Hoppas och tror att han har fel. Det finns folk där ute som sätter yrkesstolthet före pengar. Det är dessa eldsjälar som kommer fortsätta leverera bra och unika spel när mycket av "indie"-marknaden lustigt nog blivit kommersiell
Fast "indie" har inget med pengar att göra.
Därom tvista de lärde...
För mig handlar det om att skapa och ge ut sina egna spel. Självklart måste man ibland ta hjälp av distributör för att få ut det till fysisk butik, men att man i slutändan bestämmer helt och hållet själva.
I am the black wizards.
För mig handlar det om att skapa och ge ut sina egna spel. Självklart måste man ibland ta hjälp av distributör för att få ut det till fysisk butik, men att man i slutändan bestämmer helt och hållet själva.
Det skulle vara enkelt att prova. Man skulle bara behöva komma med stora pengasäcken från stora utgivaren, sätta den i alla indieutvecklares händer och säga "vi tycker ni är så bra, kan ni inte göra spel åt oss?"
Om detta skulle tas emot av flertalet indieutvecklare fick man fundera ett varv till över vad som styrde och vad som verkligen spelade roll.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.
För mig handlar det om att skapa och ge ut sina egna spel. Självklart måste man ibland ta hjälp av distributör för att få ut det till fysisk butik, men att man i slutändan bestämmer helt och hållet själva.
Det skulle vara enkelt att prova. Man skulle bara behöva komma med stora pengasäcken från stora utgivaren, sätta den i alla indieutvecklares händer och säga "vi tycker ni är så bra, kan ni inte göra spel åt oss?"
Om detta skulle tas emot av flertalet indieutvecklare fick man fundera ett varv till över vad som styrde och vad som verkligen spelade roll.
Indiestämpeln behöver ju inte tvättas bort för att man som utvecklare tjänar pengar, det är snarare sättet man tjänar pengar på. Om indieutvecklare tar emot pengar av en utgivare för att tjäna pengar, då är man ju i beroendeställning till utgivaren och således inte särskilt indie.
I am the black wizards.
Han har ju varit i branschen såpass många år och överlevt, så han vet ju vad han talar om.
Det känns som en riktig analys.
Sen att vara indieutvecklare är ju inte liktydigt med att inte vilja tjäna pengar på sitt / sina spel, som vissa tycks tro.
Men det är fult att tjäna pengar i vissa kretsar och i Sverige framför allt. Suck.
Jag tror ju absolut att de flesta Indies när en önskan om att just deras spel ska bli just sådär superpopulärt och pengarna börja rulla in.
Men det är nog inte det som är drivkraften bakom deras kreationer, utan just glädjen i skapandet.
Acta Non Verba - Verba Non Acta
Indiestämpeln behöver ju inte tvättas bort för att man som utvecklare tjänar pengar, det är snarare sättet man tjänar pengar på. Om indieutvecklare tar emot pengar av en utgivare för att tjäna pengar, då är man ju i beroendeställning till utgivaren och således inte särskilt indie.
Jag menar att indieutvecklare är indieutvecklare för de har inget val. Givetvis är det fint med artistisk frihet, det lär alla tycka, det är av värde, men vi har inte sett alltför många utvecklare som gått från mycket pengar hos stor utvecklare till att bli indieutvecklare utan att ha pengar med sig. Och vi har väl sett indieutvecklare som hoppat på erbjudanden om att jobba för annan part eftersom de fick mycket pengar?
Det finns en gräns för hur länge man orkar vara eldsjäl om det inte betalar sig. Och därför menar jag att man inte kan säga rakt av att "indiespel handlar inte om pengar". För det gör det till viss del, på ett eller annat sätt.
Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.