SVT-reporter om dödsmisshandeln: "Inspirerade av tv-spel"

Inaktiv

Att reta upp sig över en boll, eller att hänföras över dess väg över en plan är bara det intellektuellt understimulerande. Det är ett beteende som mer påminner om apans.

Tänk vad mycket bättre det hade varit med sprudlande parker på platser som besudlas av grus, svettiga fotbollsligister och konstgräs. Istället för fotbollar, böcker, plantor och fontäner i en oas för den tänkande människan.


signatur

Heja Syrien och Bashar Al-Assad! Ner med Al-Ciada!
-- Du får inte tumma ditt egna inlägg --

Medlem
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Eh? Ursäkta men vad fan har hudfärg för med nånting att göra?
SVT har alltid och kommer alltid vara fyllt av nymoralister för att det är vad dom lär sig på journalisthögskolan. Man ska inte vara källkritisk om det kan leda till andra sanningar än den som dom själva föredrar och om man har chansen att driva sin personliga agendas korståg tar 98% av alla journalister den chansen.

Men som svar till Ken Olofsson har jag följande:

Inaktiv

Men herregud, det har ju blivit dementerat så pass många gånger, borde folk inte lära sig? Eftersom mer eller mindre alla ungdomar idag spelar något slags spel, så borde, med den logiken, majoriteten av dessa ha hamnat i slagsmål eller värre situationer. Kan med relativt stor säkerhet säga att det stämmer inte, inte alls.

Nej, det beror på en rad olika problem, men det bottnar inte i spel, verkligen inte.

Medlem

Han säger att han har 50 års erfarenhet som journalist så jag är mer intresserad av hur han kommit fram till sin slutsats, självklart måste det vara mer än bara några identifikationsutredningar han refererade till.

Medlem

Ja det kan ju absolut inte vara det tillhörande supporterklubbsvåldet som existerat bra mycket längre än TV-spelen gjort.

Dumma gubbfan.

gammal gubbfan

RHK
Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av jafar:

har alltid undrat varför dataspel ska få all skuld medans fotboll och religion är immuna mot gnäll
satt och undrade varför inga artiklar skrevs i aftonbladet om att
det var fotbollens fel och så vidare
men nä istället skyller dem på dataspelen
det är rent ut sagt efterblivet

detta borde anmälas till granskningsnämnden
jag kan inte ta tidningar på allvar längre, förutom fz såklart
hoppas dessa moralkärringar får lungcancer och dör långsamt

Har du sett någon dö i lungcancer? Är det verkligen det han ska straffas för att han har möjlighet att yttra sin åsikt på tv?

Kanske bäst att rådfråga detta forum innan man ges möjligheten att uttala sig så man vet vad man får säga.

Väldigt hätsk stämmning här. Jag håller verkligen inte med honom, men attt gå längre än att säga att han nog är väldigt hemmablind inom fotbollen och den kulturen vill jag nog inte göra.

Fast SVT har krav på saklighet så en anmälan är rimligt tycker jag ändå. Även om han säger att han tror det så får han gå helt oemotsagd. Det är ingen som invänder eller ifrågasätter.

Ken Hansson som person ska givetvis inte straffas på något sätt, det håller jag helt med om. Att önska någon lungcancer eller illvilja av något slag är bara sorgligt.

Medlem

Jag håller med de flesta här om att det är en jäkligt tveksam parallel han drar och att det inte är helt okej att göra det vid ett sånt här tillfälle, men jag tycker fortfarande inte att det är okej att uppmana folk att dö av lungcancer, eller, i ärlighetens namn börja slänga sig med skällsord. Kan vi inte ha en lite mer nyanserad debatt och försöka visa att "vi" (gruppen gamers) är bättre än så?


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Inaktiv

Gubben får säga vad han vill men som sagt så måste någon på SVT kunna ifrågasäga sånna där ganska grova anklagelser och inte sitta som nån fågelholk och låta han snacka skit.

Medlem

Avskyr att folk som han försöker ta tillfället i akt och propella sig själv framåt med felaktiga påstående som har NOLL basis i fakta. Jevla jubelidiot.

Medlem
Skrivet av RHK:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av jafar:

har alltid undrat varför dataspel ska få all skuld medans fotboll och religion är immuna mot gnäll
satt och undrade varför inga artiklar skrevs i aftonbladet om att
det var fotbollens fel och så vidare
men nä istället skyller dem på dataspelen
det är rent ut sagt efterblivet

detta borde anmälas till granskningsnämnden
jag kan inte ta tidningar på allvar längre, förutom fz såklart
hoppas dessa moralkärringar får lungcancer och dör långsamt

Har du sett någon dö i lungcancer? Är det verkligen det han ska straffas för att han har möjlighet att yttra sin åsikt på tv?

Kanske bäst att rådfråga detta forum innan man ges möjligheten att uttala sig så man vet vad man får säga.

Väldigt hätsk stämmning här. Jag håller verkligen inte med honom, men attt gå längre än att säga att han nog är väldigt hemmablind inom fotbollen och den kulturen vill jag nog inte göra.

Fast SVT har krav på saklighet så en anmälan är rimligt tycker jag ändå. Även om han säger att han tror det så får han gå helt oemotsagd. Det är ingen som invänder eller ifrågasätter.

Ken Hansson som person ska givetvis inte straffas på något sätt, det håller jag helt med om. Att önska någon lungcancer eller illvilja av något slag är bara sorgligt.

Jag är helt med på att det inte är snyggt gjort av SVT. Tyvärr så tror jag att det finns också en del av tittarna som suger åt sig detta som svampar.

Bra att det ifrågasätts och anmäls.

Medlem

"Supporter" våld har funnits långt innan Tv-spel kom in i bilden. Men En gammal stofil måste ju ha något att klaga på eftersom det nya är skrämmande för honom.

Medlem

Jag vill höra FZ redaktionen ta upp detta i en podcast. Vad tycker ni, och vad tänker ni om att detta sägs; i år 2014?

Snälla ta upp och diskutera detta öppet och gärna riktat mot SVT. Oavsett om ni håller med eller står emot, så vore det bra att det togs upp av er då FZ ändå är ett stort spelmedie i sverige. Gärna tillsammans med PC Gamer.


signatur

Nördliv.se - Spel, tillbehör och andra nördrelaterade saker! Och så klart även vår gaming/underhållningspodcast Nördliv! Lyssna gärna!

https://open.spotify.com/show/0SHttBQqoGyW4EHpx5aMWD?si=531c1...
https://itunes.apple.com/se/podcast/nordliv%21/id937178661/
https://www.nordlivpodcast.se/

Medlem

Bland det farligaste man kan göra är att besöka ett LAN, där är alla datorspelare.

Medlem

Låt oss skylla allt ont i världen på tv-spel.

Medlem
Medlem

Spel/sport är en riktigt bra grej. Det är därför det finns kontrollerade former för det. Så att det inte ska gå åt helvete.

Uppmanar alla som tycker om att slåss att söka till mer kontrollerade former, då det finns massor sånna nu.
Boxning, MMA, Kampsport halv/helkontakt. Lycka till!

Medlem
Skrivet av RHK:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av jafar:

har alltid undrat varför dataspel ska få all skuld medans fotboll och religion är immuna mot gnäll
satt och undrade varför inga artiklar skrevs i aftonbladet om att
det var fotbollens fel och så vidare
men nä istället skyller dem på dataspelen
det är rent ut sagt efterblivet

detta borde anmälas till granskningsnämnden
jag kan inte ta tidningar på allvar längre, förutom fz såklart
hoppas dessa moralkärringar får lungcancer och dör långsamt

Har du sett någon dö i lungcancer? Är det verkligen det han ska straffas för att han har möjlighet att yttra sin åsikt på tv?

Kanske bäst att rådfråga detta forum innan man ges möjligheten att uttala sig så man vet vad man får säga.

Väldigt hätsk stämmning här. Jag håller verkligen inte med honom, men attt gå längre än att säga att han nog är väldigt hemmablind inom fotbollen och den kulturen vill jag nog inte göra.

Fast SVT har krav på saklighet så en anmälan är rimligt tycker jag ändå. Även om han säger att han tror det så får han gå helt oemotsagd. Det är ingen som invänder eller ifrågasätter.

Ken Hansson som person ska givetvis inte straffas på något sätt, det håller jag helt med om. Att önska någon lungcancer eller illvilja av något slag är bara sorgligt.

Saklighet? SVT? Skämtar du nu?

RHK
Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av RHK:
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av jafar:

har alltid undrat varför dataspel ska få all skuld medans fotboll och religion är immuna mot gnäll
satt och undrade varför inga artiklar skrevs i aftonbladet om att
det var fotbollens fel och så vidare
men nä istället skyller dem på dataspelen
det är rent ut sagt efterblivet

detta borde anmälas till granskningsnämnden
jag kan inte ta tidningar på allvar längre, förutom fz såklart
hoppas dessa moralkärringar får lungcancer och dör långsamt

Har du sett någon dö i lungcancer? Är det verkligen det han ska straffas för att han har möjlighet att yttra sin åsikt på tv?

Kanske bäst att rådfråga detta forum innan man ges möjligheten att uttala sig så man vet vad man får säga.

Väldigt hätsk stämmning här. Jag håller verkligen inte med honom, men attt gå längre än att säga att han nog är väldigt hemmablind inom fotbollen och den kulturen vill jag nog inte göra.

Fast SVT har krav på saklighet så en anmälan är rimligt tycker jag ändå. Även om han säger att han tror det så får han gå helt oemotsagd. Det är ingen som invänder eller ifrågasätter.

Ken Hansson som person ska givetvis inte straffas på något sätt, det håller jag helt med om. Att önska någon lungcancer eller illvilja av något slag är bara sorgligt.

Saklighet? SVT? Skämtar du nu?

Om att de har krav på sig gällande saklighet? Nej jag skämtar inte
Om de efterlever kraven? Ingen aning jag kollar inte på TV i vanliga fall
Men när någon trashtalkar tv-spel så blir man ju så illa tvungen att titta för att kunna anmäla...
Oroa dig dock inte jag skyr SVT som pesten i vanliga fall ^^

"Dear god someone died by supporters of a fanclub of football better blame Videogames, Not blame Football becuse everyone knows that is not a sport that makes everyone angry"

Medlem
Medlem

Märklig definition av spelvåld.

Medlem
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Inget alls
använde bara den passande historiska liknelsen som tex sivert öholm mot hårdrock eller studio s som låg bok videovåldsdebatten på början av 80-talet.

Medlem

/ignore


signatur

[spoiler] mööp[/spoiler]

Medlem

Det är helt solklart för mig nu att FIFA serien måste banlysas i sverige!!!

Medlem

Dessa killarna har mycket möjligt sugit in sig av våldet i spel. Men också av filmer, media och av hatet som florerar på deras forum och detta av den enda anledningen att dessa individer har ett behov av våldsanvändning och en relation till våld som en normal person inte är i närheten av.

Beroende på uppväxt, uppfostran och ungefär 3 miljoner andra anledningar som leder till att man hamnar i de kretsarna som dessa människor tillhör.

Att säga att spel skapar våld är det dummaste man kan göra.
Det är 100% individbaserat beroende på dennes psykiska tillstånd och kan absolut inte vara en ensam faktor till varför någon skulle göra nått sånt som precis hände.

Det kan helt klart vara en triggande faktor... Men inte hos en normal person med ett stabilt psyke. Vilket majoriteten av världens befolkning har som tur är... även om media tyvärr inte visar det så ofta.

Medlem

Nu får de väl ändå ta och ge sig!

Medlem

Han jämför det med att det var som att "befinna sig i Ukrina i en timmes tid". Jag skulle vilja påstå att höra på honom i en minut var som att sätta sig ner med en alkis på en bänk i parken och behöva lyssna på honom i en vecka.

Medlem

Självklart är det en gammal gubbe som inte förstår sig på modern teknologi som talar sådan nonsens.

Medlem

"Och han väljer att lägga stor skuld på spelmediet."

Yepp, gör det kallas FOTBOLL!

Det är inte bara spel som är orsaken till sådana här händelser det är hela jävla tafattheten i detta förbannade land, folk vet inget, kan inget och vill inget, jo det vill de, ha PENGAR, men inte göra något för dem.

Detta är toppen på isberget och snart har ni ett mord till och ett till och ett till!

Vi får helt enkelt skylla oss själva!

Skriv svar