SVT-reporter om dödsmisshandeln: "Inspirerade av tv-spel"

Medlem

Antar att det inte kan vara supporterkulturens förskönande av våld och hat som har något med det att göra.

Medlem

Herregud vad trångsynt.
Ta dej en kopp kaffe och en mandelkubb och återgå till bridge-spelet istället...Gubbj**el...

Medlem
Skrivet av Richie77:

Herregud vad trångsynt.
Ta dej en kopp kaffe och en mandelkubb och återgå till bridge-spelet istället...Gubbj**el...

Akta dig. Bridge-spelare riskerar att bli arga och kasta kort på andra. Du vet att kanterna på korten är ganska vassa och du kan få "papercuts".

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:

Nej, det är inte spelvåldets fel. Det är ju bögarnas fel.

https://www.youtube.com/embed/T1lvMJ-l0_A

Skämt åsido, det här börjar bli tröttsamt, Kan det inte snart komma något nytt som (många!) gubbar kan skylla på?

"Ville ju bara kramas med killarna!"

Medlem

Jomenvisst. Åk till Dreamhack och kolla hur många poliser som behövs för att stävja alla våldsverkare där.....*ironi*.

När ändå frågan är uppe så kan de ju även åka till valfritt musikevenemang och se hur många poliser som går åt att stävja bråk.

Fotboll drar mycket folk helt enkelt och då dras även idioterna hit.

Skulle jag gå på fotboll, som totalt ointresserad, så skulle jag absolut undvika att ha på mig någon form av klädsel som avslöjar vilket lag jag håller på.

Möjligen smuggla ner i fickan och ta upp när jag väl står på läktaren...

Medlem

Jag känner spontant att vi snarare blir aggressiva av dessa ständiga påhopp på spel, inte av faktiskt spelande.

Medlem
Skrivet av Kodesh:

Jag känner spontant att vi snarare blir aggressiva av dessa ständiga påhopp på spel, inte av faktiskt spelande.

Jag tror vi blir aggressiva av dessa påhopp pga att vi SPELAR SPEL GGRAAAARRRGHH!!!

Medlem

Jag brukar aldrig kommentera nyheter eller artiklar på internet men nu får det vara nog. Läs vidare om ni vill.

Som aktiv spelkonsument i övre 20-årsåldern blir jag uppriktigt arg och besviken över detta utspel. Jag såg ett inslag med Ken Olofsson på nyheterna här om dagen där han kom med relativt vettiga kommentarer angående den tragiska händelsen i Helsingborg i helgen. Men när man kommer med sådana här ogenomtänka utspel framstår man inte bara som en idiot (som en av forumets läsare uttryckt sig), det kan vara långt värre än så.

Tidigare har TV och video beskyllts för att ge upphov till våld på gator och torg, som att det skulle vara en ny företeelse som inte existerade före 1980. Försvann det faktiska våldet när genrerna byttes från "slashers" till romcoms? Jag har inga vetenskapliga belägg för den saken men är övertygad om att så icke är fallet. Nu smutskastas datorspelen, en av mina passioner som jag delar med miljontals människor världen över, och det gör mig både arg och bekymrad. Det är nämligen problematiskt att reducera våldsamma handlingar till en effekt av spel eller film. Det är aldrig så enkelt, troligtvis är spelens påverkan på dessa individer inte ens relevant.

Problemen uppstår vanligtvis hos (unga) individer som hamnat snett i samhället av olika anledningar, ofta i samband med droger, grupptryck eller jakt på bekräftelse. Människor som inte har någon bildar eller söker sig till grupper av människor i liknande situationer, grupper som kanske saknar förebilder och stabila personer att se upp till. I grund och botten är detta - som många redan kommenterat, Lars Ohly senast i morse - ett samhällsproblem som VI gemensamt måste ta tag i. Det krävs ett engagemang och en attitydförändring bland oss alla för att få bukt med problemen som hopar sig i det allt kallare debatt och samhällsklimat som växer fram och faktiskt kommit att definiera 2010-talet.

När man kommer med utspel som Ken Olofsson vänder man dessa individer ryggen. Man blundar för de verkliga problemen och man ger spelbranschen - och faktiskt OSS som brukar och avnjuter dessa spel - skulden för något vi inte har att göra med. Till Ken Olofsson och dem som står bakom hans uttalande vill jag bara säga: TA TAG I DET RIKTIGA PROBLEMET. Feghetens och bortförklaringarnas tid är förbi.

/Markus

Medlem

Självklart att de är tv-spelens fel att människor går ut i verkliga livet och bråkar. Själv gör jag allt jag har gjort i GTA V. Brukar ofta bryta mig in på en militärbas och sno ett plan för att sedan flyga runt och skjuta på alla bilar jag ser för att sedan flyga in i en buss. Och sen respawna vid närmsta vårdcentral med en kostnad på 5000 dollar.

Medlem

Faktiskt så lever vi i den fredligaste tiden någonsin...
http://www.ted.com/talks/steven_pinker_on_the_myth_of_violenc...

Ja, jag vet att korrelation är inte kausation men det är värt att påpekas att människan inte blivit mer våldsam av spelande vilket man borde kunna bevisa med statistik om så var fallet. Något sådant kan inte påvisas. Och därmed så har vi ingen som helst behov av att ta reporterns åsikt om det här på allvar.

Medlem
Hx2
Medlem

Hur starkt är sambandet mellan tv-spelsvåld och våld i det fysiska livet?
Tydligen är det negativt. Och om man tar i åtanke alla andra faktorer som kan påverka en individs tendens för våld mot andra är det irrelevant.

http://psychcentral.com/blog/archives/2013/09/18/violence-vid...

Medlem

Jag blev så trött och förbannad när jag såg det här på morgonen att jag nästan satt frukosten i halsen. Det värsta var att han fick stå helt oemotsagd av SVT's ägg till "soff-journalister" - inte en enda reaktion på hans uttalande.

Medlem

Får sådana sköna Sivert Öholm vibbar... "We are satans people"...

Medlem

@ 14.40


signatur

Trust is for fools...

Medlem

ah ele så har mord och fighter funnits i några tusen år mer en tv spel dumma jävla gamlingar

Medlem
Skrivet av wallde:

Dessa killarna har mycket möjligt sugit in sig av våldet i spel. Men också av filmer, media och av hatet som florerar på deras forum och detta av den enda anledningen att dessa individer har ett behov av våldsanvändning och en relation till våld som en normal person inte är i närheten av.

Beroende på uppväxt, uppfostran och ungefär 3 miljoner andra anledningar som leder till att man hamnar i de kretsarna som dessa människor tillhör.

Att säga att spel skapar våld är det dummaste man kan göra.
Det är 100% individbaserat beroende på dennes psykiska tillstånd och kan absolut inte vara en ensam faktor till varför någon skulle göra nått sånt som precis hände.

Det kan helt klart vara en triggande faktor... Men inte hos en normal person med ett stabilt psyke. Vilket majoriteten av världens befolkning har som tur är... även om media tyvärr inte visar det så ofta.

Människor är våldsamma och onda sen födseln. Vi uppfostras att bete oss civiliserat men om vi fick mörda våra rivaler i livet utan några påföljder skulle alla göra det om det var djungelns lag.

Medlem
Skrivet av Tompa8989:
Skrivet av wallde:

Dessa killarna har mycket möjligt sugit in sig av våldet i spel. Men också av filmer, media och av hatet som florerar på deras forum och detta av den enda anledningen att dessa individer har ett behov av våldsanvändning och en relation till våld som en normal person inte är i närheten av.

Beroende på uppväxt, uppfostran och ungefär 3 miljoner andra anledningar som leder till att man hamnar i de kretsarna som dessa människor tillhör.

Att säga att spel skapar våld är det dummaste man kan göra.
Det är 100% individbaserat beroende på dennes psykiska tillstånd och kan absolut inte vara en ensam faktor till varför någon skulle göra nått sånt som precis hände.

Det kan helt klart vara en triggande faktor... Men inte hos en normal person med ett stabilt psyke. Vilket majoriteten av världens befolkning har som tur är... även om media tyvärr inte visar det så ofta.

Människor är våldsamma och onda sen födseln. Vi uppfostras att bete oss civiliserat men om vi fick mörda våra rivaler i livet utan några påföljder skulle alla göra det om det var djungelns lag.

Absolut. Och tyvärr är det ingen som tar sig an dessa människor, ingen som tar tag i dem då dem börjar visa tendenser till att bete sig ociviliserat.

Medlem
Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Inget alls
använde bara den passande historiska liknelsen som tex sivert öholm mot hårdrock eller studio s som låg bok videovåldsdebatten på början av 80-talet.

Uhuh, dra den om rödluvan också.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av SuperTed:

Mailbomba svtsport@svt.se
Det är uppenbarligen inte så många på sportredaktionen som hänger på fz så det hjälper föga att gnälla här tyvärr.

Jag tog faktiskt också och skickade ett mail till SVT Sport.

En sak jag vill säga till samtliga här på forumet är följande:
Skicka gärna mail till SVT med era åsikter. Det är bra att de hör debatten och som SuperTed påpekade så lär de knappast läsa det vi skriver här. MEN, var sakliga och mogna. Vi behöver inte kasta bensin på deras brasa genom att visa våra dåliga sidor och vi har alla sett nivån på vissa inlägg som publiceras här på FZ.

Du har mitt absoluta medhåll! Mogna tankar och funderingar, med väl formulerade motiveringar när det skrivs och ska skickas dit.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

Medlem
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Inget alls
använde bara den passande historiska liknelsen som tex sivert öholm mot hårdrock eller studio s som låg bok videovåldsdebatten på början av 80-talet.

Uhuh, dra den om rödluvan också.

Förstår inte vad röda luvor har med saken att göra

Medlem
Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Inget alls
använde bara den passande historiska liknelsen som tex sivert öholm mot hårdrock eller studio s som låg bok videovåldsdebatten på början av 80-talet.

Uhuh, dra den om rödluvan också.

Förstår inte vad röda luvor har med saken att göra

Det är ganska lönlöst att spela dum. Du är exponerad. Bättre att förklara sig istället.

Medlem
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:
Skrivet av monark:
Skrivet av icon_drake:

Suck...
Varför ens förvånas över att en gammal vit man passar på att föreslå ett ansvaret hos det där nya som han inte känner till. Hade detta hänt på 80talet så skulle väll vidiovåldet vara ansvarigt hade det varit på 50 talet troligtvis rockenrollen.

En tragisk händelse som i behöver populistiska åsikter.
Men jag slutar väll aldrig att bli upprörd.

Förstår inte riktigt vad hudfärgen har med saken att göra.

Inget alls
använde bara den passande historiska liknelsen som tex sivert öholm mot hårdrock eller studio s som låg bok videovåldsdebatten på början av 80-talet.

Uhuh, dra den om rödluvan också.

Förstår inte vad röda luvor har med saken att göra

Det är ganska lönlöst att spela dum. Du är exponerad. Bättre att förklara sig istället.

Om du nu inte känner till historien om vilka de tidigare moralens väkatare har varit så är det så att jag är dum...
eller att du inte är så påläst... välj själv
Jag är ju säkert dum jag har ju både lyssnat på hårdrock och sätt videovåld,

Medlem

Vanligt folk vätt borde finnas tycker man. Var som på 90 talet när folk skrek som grisar över rollspel. Jag har spelat rollspel i 18 år nu och ännu har jag inte tagit en brand yxa och lappat ned någon i Konsum kön. Och inte har jag heller spöat skiten ur någon heller pga av dator elr Tv-spel. Bara en djävligt dålig ursäkt att ta till. Har lirat KULT ett flertal år, för folk som vet vilket rollspel jag pratar om vet hur vriden den världen kan vara.

Skriv svar