Samus Aran Vs. Lara Croft

Skribent
Samus Aran Vs. Lara Croft

Bra konstigt utveckling på dessa två karaktärer. Ena startade som en stark kvinnlig karaktär och slutade i någon form av kroppslig exponering av tits and ass, medan den andra gjorde en helt motsatt resa. Det är inte bara kroppsmässigt, utan även hur karaktärernas personlighet förändrats.

Lara som visserligen startade som en kvinnlig Indiana Jones, fick mest uppmärksamhet för felprogrammeringen av hennes oproportionella bröst och getingmidja. Under hennes resa har mer och mer karaktär faktiskt skrivits på henne. I senaste spelet så klev det ut en ung tjej som faktiskt kändes mänsklig både till utseende och agerande.

Lara Croft började sin karriär med att porträtteras på det här viset:

Senaste versionen ser hon istället ut så här:

Samus har gått från en stark kvinnlig karaktär där fokus inte låg på att hon var tjej, eller hennes kvinnliga attributer. Till att hon blivit inklämd i en kroppstrumpa med tillhörande högklackat, och nu senast något som ser ut som sillikonbröst. Som karaktär har hon också fått ta stryk i och med Other M där hon inte alls framställs så stark och självständig som hon tidigare get sken av.

Samus i tidig form:

Samus idag:

Nu kan man i och för sig göra ett case av att Zero-dräkten måste vara tight då den faktiskt sitter under hennes power armor. Men om man tittar på tidigare alster av Samus i Zero-dräkten så hade hon mer normala former. För varje version verkar midjan krympa och brösten bli större. Ska även märkas att om man jämför henne i full rustning så har den också fått en liten remake med mer kvinnliga former under åren. Men det kan helt enkelt bero på att man i första spelet inte visste om att Samus var en kvinna. Så när katten var ur lådan så kunde de göra rustningen mer feminin.

I mångt och mycket har Lara slutat där Samus började och Samus slutat där Lara började. Jag gillar att Lara, som faktiskt blivit en ikon för kvinnliga tvspelskaraktärer, faktiskt fått en männsklig make-over. Men jag tycker det är otroligt synd om Samus som jag tycker förtjänar bättre än vad hon fått. Ser man också på hur de modellerat henne i det kommande Super Smash bros-spelet så är just formerna inte långt ifrån hur Lara såg ut inledningsvis.

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Samus Aran Vs. Lara Croft

Lara Croft föddes under 90-talet när stora sillisar och Nazi-tuttar var inne. Hon togs fram delvis som en sexsymbol så jag tror hennes tidiga utseende är ett barn av sin tid. Varefter vi vuxit ifrån det så har de fått utveckla hennes karaktär och i det senaste spelet tog de hem jackpoten. Jag älskar Tomb Raider 2013 och ser fram emot nästa äventyr med nya Lara. Sen kan vi inte dölja helt att Laras bystmått i nya Tomb Raider inte är direkt minimalt, även om det krympt en hel del.

Kvinnor har bröst. Vissa har stora och vissa har små. En del har inga och kallas för plankan av sina klasskompisar och vissa har en A och en D-kupa. Det är naturligtvis tråkigt att karaktärsdesign i spel ska överrepresenteras av Dubbel D. De karaktärerna som verkligen fastnar hos mig är de som har något att säga.

Skribent
Skrivet av Bennii:

Lara Croft föddes under 90-talet när stora sillisar och Nazi-tuttar var inne. Hon togs fram delvis som en sexsymbol så jag tror hennes tidiga utseende är ett barn av sin tid. Varefter vi vuxit ifrån det så har de fått utveckla hennes karaktär och i det senaste spelet tog de hem jackpoten. Jag älskar Tomb Raider 2013 och ser fram emot nästa äventyr med nya Lara. Sen kan vi inte dölja helt att Laras bystmått i nya Tomb Raider inte är direkt minimalt, även om det krympt en hel del.

Kvinnor har bröst. Vissa har stora och vissa har små. En del har inga och kallas för plankan av sina klasskompisar och vissa har en A och en D-kupa. Det är naturligtvis tråkigt att karaktärsdesign i spel ska överrepresenteras av Dubbel D. De karaktärerna som verkligen fastnar hos mig är de som har något att säga.

Du har rätt i att Ms. Croft är en produkt av sin tid. Sen är det sant att bysten i nya spelet också är åt det större hållet, men inom proportioner. Men det som är viktigare är ju att hon fått en personlighet och att hon känns mänsklig. I Samus fall har de ju nästan strippat henne från sin karaktär och istället försöker göra om henne till någon form av sexsymbol.

Som du säger, de karaktärer som sticker ut är de som har något att säga.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av Bennii:

Lara Croft föddes under 90-talet när stora sillisar och Nazi-tuttar var inne. Hon togs fram delvis som en sexsymbol så jag tror hennes tidiga utseende är ett barn av sin tid. Varefter vi vuxit ifrån det så har de fått utveckla hennes karaktär och i det senaste spelet tog de hem jackpoten. Jag älskar Tomb Raider 2013 och ser fram emot nästa äventyr med nya Lara. Sen kan vi inte dölja helt att Laras bystmått i nya Tomb Raider inte är direkt minimalt, även om det krympt en hel del.

Kvinnor har bröst. Vissa har stora och vissa har små. En del har inga och kallas för plankan av sina klasskompisar och vissa har en A och en D-kupa. Det är naturligtvis tråkigt att karaktärsdesign i spel ska överrepresenteras av Dubbel D. De karaktärerna som verkligen fastnar hos mig är de som har något att säga.

Du har rätt i att Ms. Croft är en produkt av sin tid. Sen är det sant att bysten i nya spelet också är åt det större hållet, men inom proportioner. Men det som är viktigare är ju att hon fått en personlighet och att hon känns mänsklig. I Samus fall har de ju nästan strippat henne från sin karaktär och istället försöker göra om henne till någon form av sexsymbol.

Som du säger, de karaktärer som sticker ut är de som har något att säga.

Att Nintendo strippar Samus på en personlighet och försöker ersätta hennes karaktärsdrag med kvinnliga former är naturligtvis väldigt synd. Speciellt när Samus inte var en sexsymbol från början utan att det är en väg som Nintendo valt på senare tid. Då känns det som att de går åt fel håll och gör Samus mindre intressant för oss som faktiskt vill veta mer om den vi spelar som.

Medlem

Metroid Other M var en katastrof. Önskar jag aldrig spelat det.

Det spelet är inte canon i mina ögon.


signatur

Everybody needs help.

Medlem
Skrivet av Johlor:
Skrivet av Bennii:

Lara Croft föddes under 90-talet när stora sillisar och Nazi-tuttar var inne. Hon togs fram delvis som en sexsymbol så jag tror hennes tidiga utseende är ett barn av sin tid. Varefter vi vuxit ifrån det så har de fått utveckla hennes karaktär och i det senaste spelet tog de hem jackpoten. Jag älskar Tomb Raider 2013 och ser fram emot nästa äventyr med nya Lara. Sen kan vi inte dölja helt att Laras bystmått i nya Tomb Raider inte är direkt minimalt, även om det krympt en hel del.

Kvinnor har bröst. Vissa har stora och vissa har små. En del har inga och kallas för plankan av sina klasskompisar och vissa har en A och en D-kupa. Det är naturligtvis tråkigt att karaktärsdesign i spel ska överrepresenteras av Dubbel D. De karaktärerna som verkligen fastnar hos mig är de som har något att säga.

Du har rätt i att Ms. Croft är en produkt av sin tid. Sen är det sant att bysten i nya spelet också är åt det större hållet, men inom proportioner. Men det som är viktigare är ju att hon fått en personlighet och att hon känns mänsklig. I Samus fall har de ju nästan strippat henne från sin karaktär och istället försöker göra om henne till någon form av sexsymbol.

Som du säger, de karaktärer som sticker ut är de som har något att säga.

Men nu har ju Lara blivit mer sexualiserad än tidigare då hon fått en overklig personlighet för att mätta unga killars lustar.
Vem vill inte ha en ung, vacker, oskuldsfull kvinna som är lite nördig och samtidigt tuff?
Inte nog med det oavsett vad hon gör stönar hon mer än en porrstjärna och det är något medvetet utvecklarna lagt in.

Många små detaljer man inte märker om man bara tittar på bilderna men spelar du spelet lovar jag att du kommer känna dig mer attraherad till nya Lara än den gamla som bara hade ett par stora tuttar.

Hur sexig en kvinna är baseras inte på storleken på tuttarna.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Johlor:
Skrivet av Bennii:

Lara Croft föddes under 90-talet när stora sillisar och Nazi-tuttar var inne. Hon togs fram delvis som en sexsymbol så jag tror hennes tidiga utseende är ett barn av sin tid. Varefter vi vuxit ifrån det så har de fått utveckla hennes karaktär och i det senaste spelet tog de hem jackpoten. Jag älskar Tomb Raider 2013 och ser fram emot nästa äventyr med nya Lara. Sen kan vi inte dölja helt att Laras bystmått i nya Tomb Raider inte är direkt minimalt, även om det krympt en hel del.

Kvinnor har bröst. Vissa har stora och vissa har små. En del har inga och kallas för plankan av sina klasskompisar och vissa har en A och en D-kupa. Det är naturligtvis tråkigt att karaktärsdesign i spel ska överrepresenteras av Dubbel D. De karaktärerna som verkligen fastnar hos mig är de som har något att säga.

Du har rätt i att Ms. Croft är en produkt av sin tid. Sen är det sant att bysten i nya spelet också är åt det större hållet, men inom proportioner. Men det som är viktigare är ju att hon fått en personlighet och att hon känns mänsklig. I Samus fall har de ju nästan strippat henne från sin karaktär och istället försöker göra om henne till någon form av sexsymbol.

Som du säger, de karaktärer som sticker ut är de som har något att säga.

Men nu har ju Lara blivit mer sexualiserad än tidigare då hon fått en overklig personlighet för att mätta unga killars lustar.
Vem vill inte ha en ung, vacker, oskuldsfull kvinna som är lite nördig och samtidigt tuff?
Inte nog med det oavsett vad hon gör stönar hon mer än en porrstjärna och det är något medvetet utvecklarna lagt in.

Många små detaljer man inte märker om man bara tittar på bilderna men spelar du spelet lovar jag att du kommer känna dig mer attraherad till nya Lara än den gamla som bara hade ett par stora tuttar.

Hur sexig en kvinna är baseras inte på storleken på tuttarna.

Du har helt rätt i att det inte är bara storleken på brösten som avgör hur attraktiv en kvinna är. Så varför är det då ett så vanligt grepp inom spelkaraktärsdesign att man ger kvinnliga karaktärer stora bröst? Personer som jobbar med speldesign har tyvärr snöat in på att det ska vara så. Ibland funkar det för att man inte ens tänker på det. Men ibland blir det bara löjligt eftersom det är ett så uppenbart misstag i designen.

Vi kan ha samma diskussion om Barbiedockors midjemått om du vill.

Medlem

"Stora börst"-problematiken är evolutionsbaserad, det är attraktivt för män att kvinnor har stora bröst pga mängden bröstmjölk som ger barnet mer näring som ökar överlevandschansen som i sin tur driver vidare de genetiska arven från både far och mor.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

1
Skriv svar