Nextgen kan vänta

Skribent
Nextgen kan vänta

Vill först säga att jag har faktiskt ett väldigt svalt intresse för de nya generationens konsoler. Jag tillhör varken det ena eller det andra lägre, möjligen så har jag något för Nintendo. Men det är främst för att jag har växt upp med NES och tycker deras spel alltid bingat mig spelglädje. Försöker dock hålla mig utanför debatten om vad som är bäst och allt det där. Köp vad ni själv gillar och skit i vad andra gör och tycker, det är mitt tips.

Detta tills trots så ska jag ändå skriva lite om just Xbox One och hela situationen sen den blev introducerad. Nu senast så har Microsoft gått ut med att de släpper en billigare version utan Kinect. Detta är en förändring i en lång rad av ändringar de gjort sen Xbox One visades upp. På ett sätt tycker jag lite synd om Microsoft för jag tror de hade en vision om att förändra spelande, ta det till en ny nivå med streaming och digitalatjänster snarare än fysiska skivor. Även en inbygg Kinect som skulle förändra sättet en konsol fungerar på med röststyrning och handrörelser istället för knapptryckningar, ta oss in 2000-talet helt enkelt. Men det slog bakut och spelarna gjorde vad Aftonbladet skulle skriva, de "rasade".

Nu när röken har lagt sig och alla förändringar är gjorda så står vi där med en strippad Xbox One som i stort sätt är en spegelbild av PS4an. Jag tycker mycket av det Microsoft hade i början var dumheter, men samtidigt så har allt nu banat ut i ett otroligt tråkigt generationsbyte. Istället för att få två (tre med Wii-U) väldigt skilda konsoler så har vi helt plötsligt två väldigt likadana. Det som skiljer sig är vilka spel man vill spela till. Tror nu i efterhand att jag hellre sett att Microsoft stuck to their guns och gjort sin grej. Samtidigt ska man väl ge lite kredd till att de lyssnat på vad konsumenterna sagt.

Ja jag vet inte? Jag kommer oberoende vänta rätt länge innan jag skaffar mig någon av nextgen enheterna (äger redan en Wii-U, men många räknar ju inte den). Finns några anledningar för mig att vänta. Det första är att jag har en gigantisk back log till 360n, den andra är priset, förväntar mig lite prissänkningar med bra bundles när första hypen lagt sig. Det tredje är att jag inte ser något spel som intresserar mig för tillfället. Är i och för sig sugen på UFC-spelet, men får se nu till sommaren om det är tillräckligt för inköp. Kort och gott har jag ingen större brådska och jag var även sen in i denna generation.

Det är klart, om någon ger mig en nextgen konsol gratis så tackar jag ju inte nej!

#blogg


signatur

"Writer and Fighter"

Inaktiv
Nextgen kan vänta

Nu i efterhand önskar jag nästan att MS hade kört med sin ursprungliga vision..nu blev det bara meh av alltsammans.

Det blev väl inte så gött än så länge med nextgenkonsolerna ändå, eller har jag missat något? Spelar själv nästan uteslutande på PC men har en 360 o PS3a, visst har dom använts men då enbart pga exklusiva titlar. Känns inte som att det är värt det en gång till, skulle vara Fallout 4 isåfall..

Skribent
Skrivet av Aresz:

Nu i efterhand önskar jag nästan att MS hade kört med sin ursprungliga vision..nu blev det bara meh av alltsammans.

Det blev väl inte så gött än så länge med nextgenkonsolerna ändå, eller har jag missat något? Spelar själv nästan uteslutande på PC men har en 360 o PS3a, visst har dom använts men då enbart pga exklusiva titlar. Känns inte som att det är värt det en gång till, skulle vara Fallout 4 isåfall..

Mjo, jag tror faktiskt MS vision var före sin tid, men att det är framtiden. Mycket av det i alla fall.

Jag har spelat mer konsol sen jag fick barn, bekvämare att sitta i soffan med en bebis än att försöka tränga sig framför skrivbordet. Men traditionellt har jag varit PC-spelare tidigare. Började i och för sig med NES, men sen köpte jag inte en konsol förren Wii och 360n kom ut. Körde PC där emellan. Men det känns lite som nextgenkonsolerna går lite på tomgång. Kanske är det luften som gått ur allt, eller så är hoppen mellan förra generationen och nya inte tillräckligt?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Min 360 har inte varit igång på väldigt, väääldigt länge. Det är nästan uteslutande PC som gäller just nu och jag har inga som helst planer på att köpa någon ny konsol. När jag kan få en Xbone för 1895kr och det finns iaf 25 exklusiva spel som intresserar mig så kanske jag ändrar uppfattning.

Skribent
Skrivet av Bennii:

Min 360 har inte varit igång på väldigt, väääldigt länge. Det är nästan uteslutande PC som gäller just nu och jag har inga som helst planer på att köpa någon ny konsol. När jag kan få en Xbone för 1895kr och det finns iaf 25 exklusiva spel som intresserar mig så kanske jag ändrar uppfattning.

Precis, jag ser ingen anledning att stressa. Köpte min 360 för 1500 kr och är väldigt nöjd då det vi den tiden fanns en hel massa exklusiva spel som jag inte kunnat spela på PC. Men i nuläget så är det inga som lockar till nya konsolerna. Förlorar inget på att vänta, fler spel och ett billigare pris.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

De hade ju / kan ju göra en offlineversion och en onlineversion av Xbox One, det hade varit intressant. Kräver nog för mycket resurser dock.

Medlem

KInect är ju enligt min mening bara en del i skillnaden mellan ps4 och xbox one.

Jag gillar att den är lite mer allt i allo än ps4 men det är ju vad jag tycker.

Det som man surar är över att speltillverkarna i sin iver att tillfredställa alla platformar rushar ut produkten.

Med nya chefen över xbox div så trort jag faktiskt att det kommer bli bra om dom håller att dom lyssnar och ändrar sig trots sin envishet:)

Pc kommer ligga kvar för mig så klart , ser inga problem att spela på flera platformar.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Sa det fredan från början. Jag diggade MS vision, och det var väldigt tråkigt att majoriteten inte förstod sig på den och är rädda för förändringar.

Medlem

Jag var också helt med på Microsofts ursprungliga Xbox One-plan. De gjorde bort sig fullständigt vid utannonserandet och reaktionerna lät inte vänta på sig. Själv tog jag ett steg tillbaka och läste på lite mer om vad de egentligen menade istället för att tillämpa nerd rage och jag måste säga att jag håller med Microsoft fullständigt på allt utom på en punkt (eller tre?): tv, tv, tv. Varför detta fokus på TV när vi går mot en tid då streaming och play-tjänster allt mer tar över i hemmen?

De tänkte rätt men gjorde fel när de "sålde in" produkten till konsumenterna.

Jag är inne på min tredje Xbox 360 nu och jag har varit mer än nöjd med både maskinerna och kinecten. Den ursprungliga versionen av Xbone kändes next-gen. Det vi får känns mer current-gen med något bättre grafik.

Jag ställer mig också helt likgiltig till både Xbone och PS4. Förrut var valet enkelt för mig, nu känns det som att den kan bli endera eller ingen.

Medlem
Skrivet av Emret:

Varför detta fokus på TV när vi går mot en tid då streaming och play-tjänster allt mer tar över i hemmen?

Därför att det har varit pyttemjuks våta dröm i över 20 år att ta över all elektronik i ditt hem. De har gjort ett antal mer eller mindre seriösa försök men de har alla strandat på att lösningarna har tillfört mer problem än nytta och att det blev svårare än de trodde att samordna 100-tals underleverantörer av tjänsterna. De sprang in ett till nu med XBox One och det är TV-delen. Det kommer aldrig att funka. Finns inte en chans. Ett 20-tal länder i EU med minst ett par tre toppleverantörer med olika prissättning och agendor skulle kunna samverka i en tjänst? LOL

Microsofts sjukdom just nu är att de är helt frånkopplade från sina användare. För det första gör de antagande som inte ens fungerar i USA (där man måste förutsätta att de har bättre koll på hur marknaden fungerar och efterfrågar) men som har samma chans som en snöboll i helvetet i resten av världen.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

handkontrollern är ju för mig skönas på xboxen är till och med att den kunde vara ännu större

Och nu när jag till och med fått google music att fungera på xbox one så länge man inte är premium användare så är det extra kul:)

Det som saknas nu är hårdare utveckling på bra appar till xbox one , men ms skulle göra nån ändring där så det skulle bli lättare.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Emret:

Varför detta fokus på TV när vi går mot en tid då streaming och play-tjänster allt mer tar över i hemmen?

Därför att det har varit pyttemjuks våta dröm i över 20 år att ta över all elektronik i ditt hem. De har gjort ett antal mer eller mindre seriösa försök men de har alla strandat på att lösningarna har tillfört mer problem än nytta och att det blev svårare än de trodde att samordna 100-tals underleverantörer av tjänsterna. De sprang in ett till nu med XBox One och det är TV-delen. Det kommer aldrig att funka. Finns inte en chans. Ett 20-tal länder i EU med minst ett par tre toppleverantörer med olika prissättning och agendor skulle kunna samverka i en tjänst? LOL

Microsofts sjukdom just nu är att de är helt frånkopplade från sina användare. För det första gör de antagande som inte ens fungerar i USA (där man måste förutsätta att de har bättre koll på hur marknaden fungerar och efterfrågar) men som har samma chans som en snöboll i helvetet i resten av världen.

Ja, fast det enda dom gjorde var ju ett interface mellan Xboxen och digital-boxen... vilket jag inte riktigt ser poängen med... Vill jag kolla på TV så räcker det ju att trycka igång digital-boxen, varför skall Xboxen lägga sig i där? Och funkar deras interface med alla digitalboxar? Kan ju bara tänka mig hur en ComHembox skulle bete sig i detta läge...

Medlem

ja det funkar med alla digitalboxar för själva signalen.

Det som inte fungerar är det som bara fungerar i usa och england dvs att man kan se vad som går på tv via xboxen.typ det du kan trycka dig fram via digitalboxen fjärr fast mera avancerat
Lite svårt att förklara ,lättare om du läser om det själv.

men för att se på tv via xboxen så fungerar vad jag vet alla boxar i sverige idag.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

XBOX ONE-UTAN KINECT INNAN DET NYA ÅRET 2015:up:

Medlem
Skrivet av Notumforce:

ja det funkar med alla digitalboxar för själva signalen.

Det som inte fungerar är det som bara fungerar i usa och england dvs att man kan se vad som går på tv via xboxen.typ det du kan trycka dig fram via digitalboxen fjärr fast mera avancerat
Lite svårt att förklara ,lättare om du läser om det själv.

men för att se på tv via xboxen så fungerar vad jag vet alla boxar i sverige idag.

Vilket gör det hela ännu mer onödigt... Varför starta Xboxen om man bara vill slöglo på TV? Ser inte vad som skulle va så bra med det...

Medlem

Tror du missförstår konceptet

Det handlar om att ge användaren fler möjligheter när xboxen redan är igång.
För man antar att användaren har den igång varje dag.

Är det så att man inte använder xboxen väldigt ofta så får man väl köra på det vanliga sättet inte svårare en så

Personligen tittar jag så lite på tv så när jag väl tittar så är man inne i xboxen och spelar eller annat.
Och det är sjukt smidigt om man sen vill hoppa tillbaka och spela eller annat efter man tittat på tv.

Men inget hindrar man kör på det gamla sättet det är ju inte så att xboxen försvårar för dig:)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nejdå jag missförstår inte konceptet. Jag fattar vad det handlar om men jag håller inte med om att det är särskilt smidigt.

Nu har jag slängt ut min digitalbox eftersom jag inte ville betala för en massa skitkanaler som bara visar reklam.
Men! Även om jag haft den kvar (och inte kört på den inbyggda digitalmottagaren i TVn som även den tagit död på Xbox-TV-konceptet) så använder jag en universalfjärr från Logitech för att styra alla mina prylar. Det hade helt enkelt varit bra mycket smidigare att låta funktionen "Titta på TV" stänga av allt utom TVn, hemmabion och digitalboxen.

Så oavsett vilket så passar konceptet inte alls in hos mig och har fortfarande svårt att se varför Microsoft avsatte så pass mycket tid av sin ursprungliga pressvisning åt en ganska överflödig funktion.
De skulle helt skippat det och istället fokuserat på de sakerna som faktiskt var bra med maskinen. Men de sakerna har dom ju tagit bort nu... so what's left?

Medlem

Vet inte vad du saknar , har själv bara haft ps3 innan så kan bara jämföra med den och xbox one är så mycket mer bättre på allt imo.

Om man bara ser xbox som en digitalmottagare så tror jag du inte du förstått konceptet om jag inte missar nått.

Men skitsamma du är inte tänd på den helt ok jag är nöjd so far med vissheten att den bara kan bli bättre och bättre.:)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Har kört Xbox 360 sedan 2007 och jag gillar den fortfarande. Jag såg ju sjukt fram emot lanseringen av Xbox One men jag tyckte den kom av sig. Det vi fick var bättre grafik och möjligheten att koppla in sin digitalbox... jag vet inte... känns fortfarande som "meh".

Kanske skulle testa på en Playstation 4 istället. Har aldrig haft en playstation men PS4:an utger sig i alla fall inte för att vara något annat än en spelmaskin.

1
Skriv svar