Arnroths krönika - när ska e-sporten bli erkänd?

Robot
Arnroths krönika - när ska e-sporten bli erkänd?

Den som inte tror att sociala medier betyder något har rätt och slätt fel. Det är tvärt om en av vår tids kraftfullaste sätt att påverka. I stort och smått.


eld
Medlem
Arnroths krönika - när ska e-sporten bli erkänd?

I framtiden ligger Agda 80 och Börje 53 i graven och majoriteten levande i sverige kommer ha växt upp med spel. E-sporten ligger där och växer på grund av vårat behov av att tävla i tävlingsbara saker.

Medlem

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Eller Poker??

Medlem
Skrivet av DaDuke:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Eller Poker??

Jävla random, som att spela finns i sjön ju...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Jag vet att alla inte dricker joltcola heller och den här diskussionen är svår att vinna på hård rationalitet, men samtidigt tror jag de flesta känner och förstår att TV-spel inte är sport oavsett hur många likes det får på sociala medier. Sport kräver viss fysisk prestation och brukar utövas utomhus och ha något slags frisksportande och ädel tävlan över sig också. Inte småbarn som svär oförskämdheter åt varandra framför sina dataskärmar. "Alla beter sig inte så", nä kanske inte men det spelar ingen roll.

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Ish
Medlem

Regelverk +tävling = sport.


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Håller inte med dig, det finns många grupper av sport.

Wikipedia håller inte med dig i alla fall.
Det är sådant tänk som alienerar e-sporten.

Det är väl lätt att tycka att e-sporten inte är giltig, men faktumet att den drar så mycket åskådare gör den giltig.

Och jag tycker förövrigt att det är otroligt ovanligt att se regelrätta data-fetton på mästerskap, tror inte jag har sett det någon gång. Dessutom måste man ha lite fysik för att palla sitta och träna fokuserat med sitt lag timmarna i ända.

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Jag vet att alla inte dricker joltcola heller och den här diskussionen är svår att vinna på hård rationalitet, men samtidigt tror jag de flesta känner och förstår att TV-spel inte är sport oavsett hur många likes det får på sociala medier. Sport kräver viss fysisk prestation och brukar utövas utomhus och ha något slags frisksportande och ädel tävlan över sig också. Inte småbarn som svär oförskämdheter åt varandra framför sina dataskärmar. "Alla beter sig inte så", nä kanske inte men det spelar ingen roll.

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.

Golf räknas som en sport tyvärr. Jag tycker inte att köra bil snabbt är en sport heller men motorsporten drar tusentals om inte miljoner åskådare varje år oavsett vad jag tycker och säger om rally eller F1

Är inte allt man kan tävla i en större skala en sport helt enkelt?

P.S apropå svordomar och småbarn, har du kollat på Fotbolls VM på sistone?

Medlem
Skrivet av sanctier:

P.S apropå svordomar och småbarn, har du kollat på Fotbolls VM på sistone?

Nej, fotboll uppmuntrar folk att mörda varandra och inte allt för länge sedan dog en djurgårdssupporter till följd av våldssporten fotboll.

Vi måste förbjuda fotboll och uppmuntra våra barn att satsa på trevliga sporter som curling och konståkning.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Förstår helt ärligt inte riktigt vad det är du försöker förmedla med din text. Försöker du säga åt andra vad de ska tycka?

For your knowledge, folk tycker annorlunda än dig och tur är väl det? För det vore väldigt tråkigt om alla tyckte likadant.

I mitt fall så tycker jag att e-sport ÄR sport. Om du bara visste hur mycket det krävs för att bli riktigt bra i ett strategispel tex. Det om något är bra mycket imponerande än tex någon som är en bra boxare. Boxning är enbart en "godkänd" sorts misshandel utav en annan individ enligt mig.


signatur
Medlem
Skrivet av sanctier:

P.S apropå svordomar och småbarn, har du kollat på Fotbolls VM på sistone?

Haha, ja ypperligt exempel på varför jag skrev att det är svårt för mig att vinna på hård rationalitet och argumentation
Jag skriver mer vad jag känner liksom.

Skrivet av MrStrange:

Förstår helt ärligt inte riktigt vad det är du försöker förmedla med din text. Försöker du säga åt andra vad de ska tycka?

Jag skrev min bestämda åsikt bara. Funderade först på om jag skulle tydliggöra att det var just mina åsikter men sen tänkte jag att det borde vara underförstått. Av den anledningen ska man vara tydlig när man skriver om andras åsikter. Tycker jag.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Håller inte med dig, det finns många grupper av sport.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9e/Spor...

Personer som lever ett sunt liv har bättre reaktionsförmåga, uttålighet och klarar av stress bättre i pressade situationer.

Därför är det viktigt att vara i god fysisk form oavsett vilken sport du utövar. Det är inte precis någon Fred Flintstone som vinner formel 1 med en påse chips i bilen och 12 burkar jolt cola.

Håller därför inte med bilden alls.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Obvious troll?

Om inte har du en skev bild på E-sport.

Tydligen är det sport att spela TV spel, tror du 10 miljoner DOLLAR i prispotten till nästa DotA 2 turnering är en bluff eller? finns det brukare, tittare och folk som är villiga att kasta pengar på det så blir det accepterat till slut.

'Töntig nichegrej' säg det till flera hundra miljoner spelare, det är socialt accepterat att spela, spel har till och med kommit in i skolplanen i vissa länder, tex England.

Det uppmuntras inte alls att vara stillasittande och dricka joltcola, de allra flesta inom E-sport har riktigt bra fysik då de fattar att det blir en hel del stillasittande, men att reaktionsförmågan även påverkas av din fysik.

kolla bara toplagen inom tex DotA, LoL, CS, de flesta har riktigt bra fysik.

dåre.

Medlem

"Kollar man hur SportAccord, som samlar i princip alla internationella idrottsförbund under sig, definierar sport så hör absolut e-sport dit"

Njae. Sista punkten i deras definition lyder "The sport should not rely on equipment that is provided by a single supplier". För att kunna tävla i t.ex. Dota 2 måste du uppenbarligen använda dig av just Dota 2.

Medlem
Skrivet av Ztreek:

Tydligen är det sport att spela TV spel, tror du 10 miljoner DOLLAR i prispotten till nästa DotA 2 turnering är en bluff eller? finns det brukare, tittare och folk som är villiga att kasta pengar på det så blir det accepterat till slut.

Skrivet av Paddington:

Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak.

Skrivet av Paddington:

...TV-spel inte är sport oavsett hur många likes det får på sociala medier.

Oavsett popularitet som likes är en indikation på. Du läser lite dåligt.

Skrivet av Ztreek:

´Töntig nichegrej´, säg det till flera hundra mijoner spelare

Skrivet av Paddington:

om det får massor med följare så är det en töntig storgrej

Du läser ganska dåligt.

Skrivet av Ztreek:

Obvious troll?

dåre.

Är det jag som är troll?


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

...


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

bara tidsfråga innan det blir klassat som sport av den stora massan, se bara hur fort det har växt de senaste åren.

en grej som många motståndare har svårt att förstå är "sport /= idrott"


signatur

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." - Evelyn Beatrice Hall

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av DaDuke:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Eller Poker??

Jävla random, som att spela finns i sjön ju...

Spelade finns i sjön för 15 min sen xD

Medlem

klart det är en sport... inte så mycket att fundera över om man funderar

lag, tävlingar, finns i hela världen...

men jag kallar det helst e-sport, då det handlar om datorspel/tv-spel osv för att inte göra den ignoranta skaran förvirrad

Inaktiv

När folk helt lämnat TV-soffan och slutar tjata om homofobi, islamofobi och sexism.

Medlem

Måste det ses som en sport eller idrott för att man ska kunna ta det seriöst?

E-sport är spel. Allvarligt spelande.

(Och så att jag inte gör Paddingtons misstag.)

Min åsikt.


signatur

Everybody needs help.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Det är klart att det är svårförklarligt, eftersom du är ute och cyklar.

Medlem

Varför måste det vara just en sport? Matlagning skulle lika gärna kunna bli en sport.

Geeks Gaming

Idrott luktar svett. Sport luktar avgaser xD

Medlem

Kenny Bräck var ju med en säsong och gjorde rätt så bra ifrån sig. Därför borde en e-sportare kunna platsa.

Medlem
Skrivet av Ztreek:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Obvious troll?

Om inte har du en skev bild på E-sport.

Tydligen är det sport att spela TV spel, tror du 10 miljoner DOLLAR i prispotten till nästa DotA 2 turnering är en bluff eller? finns det brukare, tittare och folk som är villiga att kasta pengar på det så blir det accepterat till slut.

'Töntig nichegrej' säg det till flera hundra miljoner spelare, det är socialt accepterat att spela, spel har till och med kommit in i skolplanen i vissa länder, tex England.

Det uppmuntras inte alls att vara stillasittande och dricka joltcola, de allra flesta inom E-sport har riktigt bra fysik då de fattar att det blir en hel del stillasittande, men att reaktionsförmågan även påverkas av din fysik.

kolla bara toplagen inom tex DotA, LoL, CS, de flesta har riktigt bra fysik.

dåre.

Jag håller med om att e-sport är en sport, men en stor prissumma gör inte något till en sport mer än något annat.

Angående prissumman till dem som vinner dota2 skulle överstiga US-Open, är det räknat per person eller hela klumpsumman? För det är mellan 5-6 personer som delar på vinstsumman i dota2 medans det endast är 1 person i US-Open.

Medlem
Skrivet av eld:

I framtiden ligger Agda 80 och Börje 53...

Fan vad tidigt Börje dog!

Visst, män lever kortare än kvinnor men han måste ju halkat i duschen eller dylikt? Eller hade Agda bara raggat upp en 37 år yngre man och körde sedan upp dem båda på autobahn i fel körriktning? Så båda dog samtidigt trots åldersskillnaden?

Skrivet av Ish:

Regelverk +tävling = sport.

Ja. Till 100%.

Skrivet av Egg3t_:

"Kollar man hur SportAccord, som samlar i princip alla internationella idrottsförbund under sig, definierar sport så hör absolut e-sport dit"

Njae. Sista punkten i deras definition lyder "The sport should not rely on equipment that is provided by a single supplier". För att kunna tävla i t.ex. Dota 2 måste du uppenbarligen använda dig av just Dota 2.

Lyckligtvis så använder sig e-sporten av en massa olika titlar från en massa olika tillverkare, så som LoL (Riot Games), DotA2 (Valve), Smite (Hi-Rez Studios) eller HoN (S2 Games) inom MobA-genren. Andra typexempel är CS (Valve) för FPS-genren eller SC2 (Activision Blizzard) för RTS-genren.

Skrivet av von_lidl:

Matlagning skulle lika gärna kunna bli en sport.

Skämt åsido, kolla t.ex. https://en.wikipedia.org/wiki/Bocuse_d%27Or

"The event is frequently referred to as the culinary equivalent of the Olympic Games,[6][7][8][9][10][11] though the International Exhibition of Culinary Art in Germany is more officially titled the Culinary Olympics[12] and is separated by an olympiad, i.e. a period of four years."

Skrivet av Jinxswe:

Idrott luktar svett. Sport luktar avgaser xD

Och e-sport luktar bränd plast (pga overvolting)

Medlem
Skrivet av Paddington:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Paddington:

Det är inte sport att spela TV spel och kommer aldrig att vara. Folk tävlar i allt möjligt, men det är en helt annan sak. Att tävla i TV spel är en töntig nichegrej. Och om det får massor med följare så är det en töntig storgrej och plötsligt även oroväckande att uppmuntra professionellt stillasittande och joltcola-drickande.

Typ schack?

Schack är ju ett spel, ingen sport. Golf också f ö. Pilbågsskytte är en sport dock
Jag vet att det kanske låter svårförklarligt, men det är bara så det är.

Jag vet att alla inte dricker joltcola heller och den här diskussionen är svår att vinna på hård rationalitet, men samtidigt tror jag de flesta känner och förstår att TV-spel inte är sport oavsett hur många likes det får på sociala medier. Sport kräver viss fysisk prestation och brukar utövas utomhus och ha något slags frisksportande och ädel tävlan över sig också. Inte småbarn som svär oförskämdheter åt varandra framför sina dataskärmar. "Alla beter sig inte så", nä kanske inte men det spelar ingen roll.

Det för töntigt, för lealöst, för innesittande, för "på skoj" och hobby-betonat.

Du blandar ihop sport och idrott. Sport måste inte vara en fysisk aktivitet, endast en tävling.


signatur

Metal is best served heavy.

Skriv svar