Twitch slår ett slag för upphovsrätten

Medlem

"det är, i Sverige, EU, USA m.m. Olagligt att"

överhuvudtaget leva

Vi skall köpa samma vara 3-4 ggr innan man är helt nöjd, och sen skall vi inte få behålla dem, bara låna och sedan lämna tillbaka.

Sorry jag ger hela detta skitsystem 10 år till sen går absolut allting åt helvete!, så passa på och njuta!

Inaktiv

Slutet för Twitch...

Medlem

Problemet är ju att pengar tjänas, då måste man göra rätt för sig. En bra lösning vore kanske om goodle helt enkelt stod för licenskostnaderna för sina streamers, så blir alla nöjda.

Medlem
Medlem

Twitch switch off...


signatur

Hail to the king, Baby!

Medlem

Det är väl nu man ska besöka Ustream så man kan få smaka lite på deras champagne dom just öppnat och firar hela fiaskot med Twitch...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag tycker att det är lustigt att det aldrig har varit något snack om spelen i sig ang. copyright. Självklart ska skaparna få sin del av kakan men nuförtiden vinner man mer på att bli upptäckt från t.ex sån här media än att tystas ner.

Exx
Medlem
Medlem
Skrivet av loc:
Skrivet av The Gamer:
Skrivet av Loltron:

Happ, då var det dags att en ny tjänst blossar upp då. bye twitch.

Det finns redan en tjänst som många säger är bättre än twitch och som fungerar på ett liknande sätt: hitbox.tv är adressen. Det är många här inne som rekommenderar den siten.

Den sidan är ok, personligen föredrar jag den helt nystartade tjänsten GamingLive: http://alpha.gaminglive.tv/

Jag hoppas du vet vem det är som äger den tjänsten...

http://www.reddit.com/r/leagueoflegends/comments/2cvte5/the_s...

Medlem

Att twitch's egen kanal fick sina videos mutade är alledes för roligt.

nu kommer alla spelvideos få ett obilgatoriskt soundtrack av en patetisk skrillex kopia, precis som youtube

KoP
Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Tumme upp. Folk har alltid lättare att se det negativa än det positiva med förändringar i vissa fall. Konstigt men sant.

KoP
Medlem
Skrivet av showerguy:

Slutet för Twitch...

Knappast.

Möjligtvis om man är en drama queen.

Dessutom står det i klartext att material som streamas ej påverkas.

Medlem

Visst... lagar är lagar och måste följas.
Men faktum kvarstår ändå; Laglydighet != användarupplevelse

En film utan musik skulle lukta rutten fisk.
Och sen i framtiden, då musik i streams kan tas bort i realtid, då kommer det verkligen att lukta rutten fisk OCH ruttet ägg.

Tänk er en inspelad film helt utan ljud.
Eller en stream helt utan ljud.
För man har ju bara ett ljudspår, right?

Medlem
Skrivet av KoP:

Dessutom står det i klartext att material som streamas ej påverkas.

Ja, i dagsläget eftersom det är svårare att implementera.
Men sanna mina ord, det kommer att påverka livestreams också, i en framtid nära dig.

Medlem

Jag drar inte direkt till twitch för att lyssna på musik, jag drar till twitch för att titta när någon spelar, om en bra låt spelas i bakgrunden blir jag väldigt nyfiken på låten, trycker in den på spotify och lägger den i min lista.

Varför kan musikindustrin va glada? jag spelar deras låt på spotify = de får pengar
hade kanske aldrig hittat låt X annars.

Medlem
Skrivet av purjo:

Inte mer än rätt när vissa streamers använder sig av mainsrream-musik de inte fått tillstånd att använda. Tråkigt dock för de som inte tjänar pengar på sin stream och bara vill ha kul till bra musik. Nåväl, det gäller ju bara VODs så inte hela världen.

Bara "suck"

Medlem

Vad var det jag sa förut förresten? Jo, samma som Francis säger nu...så oväntat. Tröttsamma idioter säger jag bara.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Är det jag i ett offentligt utrymme när jag sitter här hemma framför min dator? Du fortsätter att försvara en stenåldersregel, försvarar du privatkopieringavgiften också? Försöker du på allvar inbillla någon (än dig själv) att folk i någon som helst utsträckning använder twitch eller youtube till att spela "copyright skyddad" musik? Hört talas om nutidsfenomen som Spotify...eller tom vanlig Radio?

Edit. Blah, ok, efter att ha läst fler av dina inlägg under så förhastade jag väl mig en aning när jag påstod att du försvarar eländet, ser mer ut som att du bara påpekar det uppenbara. Sorry. Blir bara så trött på dessa "lagar". Musik/Film/Spel -industrin har bara för mycket att säga till om idag. Bisarra lagar skapade för att ytterligare miljarder ska rulla in.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Är det jag i ett offentligt utrymme när jag sitter här hemma framför min dator? Du fortsätter att försvara en stenåldersregel, försvarar du privatkopieringavgiften också? Försöker du på allvar inbillla någon (än dig själv) att folk i någon som helst utsträckning använder twitch eller youtube till att spela "copyright skyddad" musik? Hört talas om nutidsfenomen som Spotify...eller tom vanlig Radio?

Det är Du som gör det offentligt när du streamar, det är ingen som säger något om du sitter hemma och lyssnar på din musik eller tittar på dina filmer. Det spelar ingen roll om du har ett träningspass med musik till, du MÅSTE fortfarande betala stim avgift i Sverige.

Medlem
Skrivet av sith:

Visst... lagar är lagar och måste följas.
Men faktum kvarstår ändå; Laglydighet != användarupplevelse

En film utan musik skulle lukta rutten fisk.
Och sen i framtiden, då musik i streams kan tas bort i realtid, då kommer det verkligen att lukta rutten fisk OCH ruttet ägg.

Tänk er en inspelad film helt utan ljud.
Eller en stream helt utan ljud.
För man har ju bara ett ljudspår, right?

Om det vore så att du har producerat en film med musik utan att ha tillstånd för den musiken då kommer du bli stämd så det sjunger (höhöhö) om det. Det är därför filmstudios betalar odrägliga pengar för dessa rättigheter. Eller gör som Sony och använder sig av sina egna artister där de redan äger rättigheterna. Därför det många gånger är billigare att göra ett soundtrack till en film istället.

Medlem

Gällande Stim som vi har här i Sverige så bör det vara enkelt att klara av att få spela hur mycket musik som helst så länge du betalar för det.

Saxat ifrån Stims QA.

Behöver jag Stimlicens om jag bara spelar utländsk musik?
Ja. Vi representerar all världens musik när det gäller offentligt framförande av musik i Sverige.

Behöver vi en Stimlicens när vi bara spelar kinesisk bakgrundsmusik?
Ja. Även Kina är med i det internationella samarbetet om musikrättigheter.

Får jag spela Spotify i min butik om jag har en Stimlicens?
Nej. Ditt avtal med Spotify innebär ett tillstånd att privat använda Spotify.

Har inte skivbolaget redan betalat licensavgift?
Nej, producenten betalar en så kallad mekanisk licens för rätten att framställa en inspelning och göra kopior av den. Den som sedan spelar skivan offentligt måste ha en licens från Stim.

Hur gör jag för att skaffa licens till min verksamhet?
Kolla under kundfliken. Du kan också mejla kundservice@stim.se.
Hur gör jag om jag vill säga upp licensen?

Jag har bara tv, behöver jag betala till Stim då?
Ja. Med Stimlicens får du spela musik från alla ljudkällor i offentliga sammanhang.

Sen att få Twitch att fatta att jag har rättighet att göra detta vette fan hur det fungerar.

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Ender:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Är det jag i ett offentligt utrymme när jag sitter här hemma framför min dator? Du fortsätter att försvara en stenåldersregel, försvarar du privatkopieringavgiften också? Försöker du på allvar inbillla någon (än dig själv) att folk i någon som helst utsträckning använder twitch eller youtube till att spela "copyright skyddad" musik? Hört talas om nutidsfenomen som Spotify...eller tom vanlig Radio?

Det är Du som gör det offentligt när du streamar, det är ingen som säger något om du sitter hemma och lyssnar på din musik eller tittar på dina filmer. Det spelar ingen roll om du har ett träningspass med musik till, du MÅSTE fortfarande betala stim avgift i Sverige.

Läs "edit" i posten du citerade. Och jo, jag vet hur det fungerar i Sverige med Stimavgiften, som jag tycker är lika sjuk som något annat. Så jag betalar TV-licensen, jag får lyssna på radio var jag vill, men om någon annan hör det, då har jag offentliggjort den och ska straffas? Om jag går till t ex frisören, och denna har radion påslagen, så måste frisören betala Stimavgiften, trots att vi båda (antagligen) redan betalat för att få lyssna på musiken som spelas?

Och folk säger att nedladdning är stöld? Pfff!

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av sith:

Visst... lagar är lagar och måste följas.
Men faktum kvarstår ändå; Laglydighet != användarupplevelse

En film utan musik skulle lukta rutten fisk.
Och sen i framtiden, då musik i streams kan tas bort i realtid, då kommer det verkligen att lukta rutten fisk OCH ruttet ägg.

Tänk er en inspelad film helt utan ljud.
Eller en stream helt utan ljud.
För man har ju bara ett ljudspår, right?

Om det vore så att du har producerat en film med musik utan att ha tillstånd för den musiken då kommer du bli stämd så det sjunger (höhöhö) om det. Det är därför filmstudios betalar odrägliga pengar för dessa rättigheter. Eller gör som Sony och använder sig av sina egna artister där de redan äger rättigheterna. Därför det många gånger är billigare att göra ett soundtrack till en film istället.

Och det där säger jag ingenting emot. Men det är en stor skillnad på att tjäna pengar på någon annans arbete och att spela upp det i ett annat sammanhang. Hade man t ex kunnat söka på bakgrundsmusiken på YouTube eller twitch så hade det möjligtvis varit en annan sak, inte för att jag förstår vem som skulle leta upp en bakgrundslåt för låtens skull. Det är ju för böveln bara att söka efter den officiella videon på YouTube. Betalar Kate Perry Stimavgiften btw? hennes officiella videos (som många andra artister) offentliggör ju sin musik där *flämt!* Betala, betala, BETALA, BETALAAAAAAA!!!"

Blir bara så trött.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Ender:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Är det jag i ett offentligt utrymme när jag sitter här hemma framför min dator? Du fortsätter att försvara en stenåldersregel, försvarar du privatkopieringavgiften också? Försöker du på allvar inbillla någon (än dig själv) att folk i någon som helst utsträckning använder twitch eller youtube till att spela "copyright skyddad" musik? Hört talas om nutidsfenomen som Spotify...eller tom vanlig Radio?

Det är Du som gör det offentligt när du streamar, det är ingen som säger något om du sitter hemma och lyssnar på din musik eller tittar på dina filmer. Det spelar ingen roll om du har ett träningspass med musik till, du MÅSTE fortfarande betala stim avgift i Sverige.

Läs "edit" i posten du citerade. Och jo, jag vet hur det fungerar i Sverige med Stimavgiften, som jag tycker är lika sjuk som något annat. Så jag betalar TV-licensen, jag får lyssna på radio var jag vill, men om någon annan hör det, då har jag offentliggjort den och ska straffas? Om jag går till t ex frisören, och denna har radion påslagen, så måste frisören betala Stimavgiften, trots att vi båda (antagligen) redan betalat för att få lyssna på musiken som spelas?

Och folk säger att nedladdning är stöld? Pfff!

Nej jag säger inte att jag stödjer det , men det är så det är. Jag vill att det ska vara lagligt att få köra över cyklister som inte fattar trafikreglerna men det får jag tydligen inte göra så jag låter bli.

Stim, avgiften för HDD och minnen och alla dessa avgifter är rent ut sagt brottsliga eftersom att jag som artist får pengar så länge jag har anmält mig till dem, även fast ingen lyssnar på mina saker. Hur är det rättvist?

Just angående TV avgiften så betalar du för att ha tillstånd att lyssna på musik som radio har betalat för att få spela ;). Men ja, hela system är gammalt och behöver en översikt. Men just nu är det olagligt så...

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av Ender:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Ender:
Skrivet av brandter:
Skrivet av Bojkott:

Vad oväntat att Google köper något och förstör det....

Du vet att google har ägt youtube under i princip hela youtubes existens? Youtube var självständigt i ungefär 1 och ett halvt år innan Google köpte det.
Och sen att Maps blev bättre tack vare google, att det är tack vare Google som Android är så stort som det är? Att Docverse (google docs), Picasa och många fler har blivit bättre tack vare google?

Detta har Ingenting att göra med Google, det har med musik och filmindustrins inflytande i USA att göra. Det är även i Sverige olagligt att spela upp musik på offentliga platser utan att betala tillstånd (Se Stim för att få en förklaring på detta).

Är det jag i ett offentligt utrymme när jag sitter här hemma framför min dator? Du fortsätter att försvara en stenåldersregel, försvarar du privatkopieringavgiften också? Försöker du på allvar inbillla någon (än dig själv) att folk i någon som helst utsträckning använder twitch eller youtube till att spela "copyright skyddad" musik? Hört talas om nutidsfenomen som Spotify...eller tom vanlig Radio?

Det är Du som gör det offentligt när du streamar, det är ingen som säger något om du sitter hemma och lyssnar på din musik eller tittar på dina filmer. Det spelar ingen roll om du har ett träningspass med musik till, du MÅSTE fortfarande betala stim avgift i Sverige.

Läs "edit" i posten du citerade. Och jo, jag vet hur det fungerar i Sverige med Stimavgiften, som jag tycker är lika sjuk som något annat. Så jag betalar TV-licensen, jag får lyssna på radio var jag vill, men om någon annan hör det, då har jag offentliggjort den och ska straffas? Om jag går till t ex frisören, och denna har radion påslagen, så måste frisören betala Stimavgiften, trots att vi båda (antagligen) redan betalat för att få lyssna på musiken som spelas?

Och folk säger att nedladdning är stöld? Pfff!

Nej jag säger inte att jag stödjer det , men det är så det är. Jag vill att det ska vara lagligt att få köra över cyklister som inte fattar trafikreglerna men det får jag tydligen inte göra så jag låter bli.

Stim, avgiften för HDD och minnen och alla dessa avgifter är rent ut sagt brottsliga eftersom att jag som artist får pengar så länge jag har anmält mig till dem, även fast ingen lyssnar på mina saker. Hur är det rättvist?

Just angående TV avgiften så betalar du för att ha tillstånd att lyssna på musik som radio har betalat för att få spela ;). Men ja, hela system är gammalt och behöver en översikt. Men just nu är det olagligt så...

Jag antar att du inte läste tillägget jag redigerade in i den första posten du citerade iallafall, då du antagligen inte skrivit det jag redan antagit, men men.
Just med Stim så betalar man som företagare för att folk ska få lyssna på musik de redan betalat för genom TV-licensen och, som du även påpekar, dessutom redan betalats av Radio för att få spela. Är det inte härligt vilka tider vi lever i?

Vet för övrigt inte hur mycket jag bryr mig om vad lagen säger, då den utnyttjas av stora bolag för att drunkna i pengar. Missförstå mig inte, jag har ganska stor respekt för lagen, och den bör följas för att den ska ha någon verkan överhuvudtaget, men man måste också ta sitt ansvar och uppdatera den när den slutar att följa sin samtid. Privatkopieringen är ett lysande exempel, Radiotjänst försök att förvandla en mobiltelefon till en TV-mottagare ett annat.

Problemet är inte att upphovsrätten ska följas, problemet är att deras algoritm stänger av material som är OK; vilket Twitch själva har råkat ut för.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

12
Skriv svar