Bioware: "Obegripligt att inte kunna välja kön eller sexualitet"

ZF
Medlem
Skrivet av Morknox:
Skrivet av brandter:

Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det.

Vet inte om du formulerat dig lite fel. Men vaddå "måste"? Måste huvudkaraktären vara en kvinna i alla spel? Eller vad fan babblar du om? Låt utvecklarna skapa sitt dröm spel precis som dem vill. Kreativitet ska inte begränsas av regler. Vill utvecklarna göra ett spel med kvinnlig karaktär, ja visst låt dem göra det. Vill dem göra ett spel men en vit heterosexuell over-the-top-macho stereotypisk man, så låt dem göra det. Varför vill folk hindra andra att skapa det dem vill? Om man inte får göra det spel man vill så blir det inte bra ändå.

det är naturligtvis samma sak som i verkligheten när en viss grupp inte vill tillåta dig att gifta sig i en viss kombo de inte anser moralisk. att de själva slipper att göra som du räcker inte för att det är deras tro på saker du inkräktar på.

och precis som andra kollektiva medvetande (sekter, kyrkor, föreningar) så är ibland inte gruppen "gamers" sämre.

Skrivet av Morknox:

Mass effect och dragon age? Finns väl inga fler? Så vitt jag vet så får man välja läggning i mass effect också?

nä. du får välja vem du vill uppvakata. från ett väldigt litet urval iof.

Skrivet av conthox:

Jag har fortfarande svårt att förstå 2 saker:

1) Hur man vet vad en persons läggning är i ett datorspel (eller i verkligheten heller för den delen) om inte personen berättar det?

2) Vad sjutton det spelar för roll?

Rent teoretiskt sett skulle samtliga i alla spel vara homo- eller bi-sexuella om inte personen/utvecklarna någon gång uttryckligen har sagt vad karaktären är.

Skapa en karaktär, låsas att han/hon/den är vad du nu vill, spela. Svårare än så behöver det inte vara. Varför måste det finnas ett menyval i karaktärsskaparpanelen med sexuell läggning för?

Suck, detta börjar bli riktigt tröttsamt.

1. spel: framgår av dialogmenyerna. verkligheten: gaydar, get it installerad now.

2. varför hänger du upp dig på just den biten? rent teoretisk skulle du kuna låtsas göra allting i hela spelet, eller ett annnat spel och spara mycket pengar samt få mer frisk luft. varför i historieberättandet om nu det är frågan beror naturligtvis på spelet, eller världen det vill förmedla.

Medlem

Nackdelen är att kärlek blir som i Dragon Age där det blir mer systematiskt med samla poäng för att få pussar.
I andra spel med "kärlek" väver man in det i storyn bättre.

Enda romansen som är värd att kämpa för i DA är Morrigans för det är den enda vad jag vet som har en vettig och intressant story att följa.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Löjligt att spel ens ska innehålla sexuell läggning, vem fan bryr sig. Ungefär lika instressant som att veta skostorleken på gubben man spelar...

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Nackdelen är att kärlek blir som i Dragon Age där det blir mer systematiskt med samla poäng för att få pussar.
I andra spel med "kärlek" väver man in det i storyn bättre.

Enda romansen som är värd att kämpa för i DA är Morrigans för det är den enda vad jag vet som har en vettig och intressant story att följa.

Enligt dom själva ska det inte vara så i DA:I iaf

Inaktiv
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av bleak:

Ras: Dvärg
Sexuell läggning: Nekrofil
Kön: Hen

Äntligen.

Blir det inte jobbigt att kriga ute på fältet med konstant bånge?

Tillägg;

Vapen: Rejäl klubba!

Medlem

Föredrar en välskriven karaktär över blank utfyllnad med pappersstatistik i bästa PK-anda alla dagar i veckan.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Därtill störde jag mig som fan på hur påstridig denna skit var i t.ex. DA 2 däe Anders tar allt som en sexuell invit... Gör om gör rätt

Jo just det! Fattade inte vad som hände med honom jämfört med expansionen, gick verkligen snett där. Sen så bytte de VA också av någon anledning.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Medlem
Skrivet av brandter:

Sure, i ett rollspel är det självklart. Även fast jag aldrig har brytt mig om mina karaktärers sexuella läggning för det skulle inte påverka äventyret alls.

Kan det ha något med att göra att det är lättare som heterosexuell (här gissar jag naturligtvis bara) att alltid ha möjligheten att identifiera sig med den heterosexuelle karaktären? Föreställ dig nu en verklighet där ca 99,99% av alla manliga spelkaraktärer (vilket är runt 98% i sig) såg ut såhär, och säg sedan om det jag citerade ovan.

Skrivet av brandter:

Och ja, Half Life är precis lika jävla kasst som 99% av alla spelen, Gordon Freeman är en av spelhistoriens tråkigaste karaktärer som finns!

Hädare!

Medlem
Skrivet av Morknox:
Skrivet av brandter:

Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det.

Vet inte om du formulerat dig lite fel. Men vaddå "måste"? Måste huvudkaraktären vara en kvinna i alla spel? Eller vad fan babblar du om? Låt utvecklarna skapa sitt dröm spel precis som dem vill. Kreativitet ska inte begränsas av regler. Vill utvecklarna göra ett spel med kvinnlig karaktär, ja visst låt dem göra det. Vill dem göra ett spel men en vit heterosexuell over-the-top-macho stereotypisk man, så låt dem göra det. Varför vill folk hindra andra att skapa det dem vill? Om man inte får göra det spel man vill så blir det inte bra ändå.

Jag gillar din naiva och uppfriskande barnsliga uppfattning om hur en grafiker på ett stort spelföretag har full kreativ frihet...det är så gulligt på något sätt
Har jag sagt att jag är snickare förresten? Det är SÅ kul, för jag får bygga vad jag vill åt mina kunder, och ifall någon får för sig att ha egna åsikter om hur t ex deras kök skulle se ut så använder jag precis samma argument som du gjorde. Jag menar, hur VÅGAR dom försöka lägga band på min konstnärliga frihet!

Nä men kram på dig hördudu

Medlem
Skrivet av conthox:

Jag har fortfarande svårt att förstå 2 saker:

1) Hur man vet vad en persons läggning är i ett datorspel (eller i verkligheten heller för den delen) om inte personen berättar det?

2) Vad sjutton det spelar för roll?

Rent teoretiskt sett skulle samtliga i alla spel vara homo- eller bi-sexuella om inte personen/utvecklarna någon gång uttryckligen har sagt vad karaktären är.

Skapa en karaktär, låsas att han/hon/den är vad du nu vill, spela. Svårare än så behöver det inte vara. Varför måste det finnas ett menyval i karaktärsskaparpanelen med sexuell läggning för?

Suck, detta börjar bli riktigt tröttsamt.

Jag har för mig att våra åsikter brukar gå isär, men på den här punkten så håller jag iallafall med dig. Så länge ett spel erbjuder en att spela som man eller kvinna så har saker som sexuell läggning lika mycket relevans för spelet som vilka politiska åsikter man har. Vissa saker får man tillföra karaktären själv.

Det enda undantaget är spel där man utvecklar relationer naturligtvis, och jag förstår att företagen riktar sig till den största målgruppen. Tyvärr så är det få som bara gör det där lilla extra som att kunna välja: 1. En kvinna 2. Fler etniciteter än vit 3. Annat än heterosexuella relationer.
Visst är kostnaden en del, men jag vågar mig på att gissa att den borde kunna vara löjligt liten i förhållande till så mycket annat. Hur svårt kan det vara att skriva en storyline till en kvinnlig Geralt (Whitcher)? Mycket svårt att göra en modell med snedare ögon eller mörkare hy?

Tyvärr så känns det som att branschen kryllar av dåliga ursäkter bara. Naturligtvis kan man inte lägga hur mycket pengar som helst för att få mer fler och mindre minoritetsgrupper bara för att dom finns i spel, men i de flesta handlar det bara om att kunna skapa en spelbar kvinnlig modell till en relativ skitsumma.

All cred iallafall till Bioware för att dom lyfter fram den här punkten. Man borde kunna göra rätt mycket för väldigt lite om bara viljan fanns.

Medlem

Ja herrejävlar, det absolut viktigaste för mig när jag spelar ett spel om att rädda världen är om min karaktär får bånge av tjejer eller killar.

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av bleak:

Ras: Dvärg
Sexuell läggning: Nekrofil
Kön: Hen

Äntligen.

Blir det inte jobbigt att kriga ute på fältet med konstant bånge?

Tss, man är väl ingen slampa som inte kan hålla sig!

Medlem

Valmöjligheter är bra men att säga "obegripligt" är en grov överdrift.

Enda anledningen till att du kan välja sexualitet är för att det är så jävla modernt med homo-frågor och folk och företag vill passa in och vara omtyckta.

Enda anledningen är nog att ta i, men jag tror att det är iallafall den största anledningen.


signatur

Wake me up for entertainment

Medlem
Skrivet av bleak:

Ras: Dvärg
Sexuell läggning: Nekrofil
Kön: Hen

Äntligen.

Haha! Bästa kommentaren.

Medlem

Tycker att speltillverkarna ska välja det som blir bäst av storyn i spelet.

Medlem
Skrivet av ZF:
Skrivet av Morknox:
Skrivet av brandter:

Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det.

Vet inte om du formulerat dig lite fel. Men vaddå "måste"? Måste huvudkaraktären vara en kvinna i alla spel? Eller vad fan babblar du om? Låt utvecklarna skapa sitt dröm spel precis som dem vill. Kreativitet ska inte begränsas av regler. Vill utvecklarna göra ett spel med kvinnlig karaktär, ja visst låt dem göra det. Vill dem göra ett spel men en vit heterosexuell over-the-top-macho stereotypisk man, så låt dem göra det. Varför vill folk hindra andra att skapa det dem vill? Om man inte får göra det spel man vill så blir det inte bra ändå.

det är naturligtvis samma sak som i verkligheten när en viss grupp inte vill tillåta dig att gifta sig i en viss kombo de inte anser moralisk. att de själva slipper att göra som du räcker inte för att det är deras tro på saker du inkräktar på.

och precis som andra kollektiva medvetande (sekter, kyrkor, föreningar) så är ibland inte gruppen "gamers" sämre.

Va? Förstår seriöst inte vad det du sa har med det jag sa att göra? Vad har giftermåls restriktioner IRL med kvinnor som huvudkaraktär i alla spel att göra?
Sen kan du inte jämföra gamers med "sekter, kyrkor, föreningar". Då det är grupper som samlats för att de har samma/liknande ideologier, de följer samma budskap och de lever efter samma regler och är allmänt samhöriga i allt.
Att vara gamer är endast ett intresse. Man kan vara extrem höger eller extrem vänster men ändå vara gamer. Man kan vara hardcore athiest eller en jude som hårt följer gud budskap. Gamers är inte på något sätt liknande dina exempel. Kass jämförelse, och vet inte ens vad du vill ha ut från jämförelsen.

Skrivet av ZF:
Skrivet av Morknox:

Mass effect och dragon age? Finns väl inga fler? Så vitt jag vet så får man välja läggning i mass effect också?

nä. du får välja vem du vill uppvakata. från ett väldigt litet urval iof.

Osäker på vad du menar med "uppvakata". Men antar du menar samlag? Har inte spelat mass effect men har för mig jag läst nånting om att homosexualitet förekommer i serien? Fast jag kan ju ha helt fel också.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Morknox:
Skrivet av brandter:

Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det.

Vet inte om du formulerat dig lite fel. Men vaddå "måste"? Måste huvudkaraktären vara en kvinna i alla spel? Eller vad fan babblar du om? Låt utvecklarna skapa sitt dröm spel precis som dem vill. Kreativitet ska inte begränsas av regler. Vill utvecklarna göra ett spel med kvinnlig karaktär, ja visst låt dem göra det. Vill dem göra ett spel men en vit heterosexuell over-the-top-macho stereotypisk man, så låt dem göra det. Varför vill folk hindra andra att skapa det dem vill? Om man inte får göra det spel man vill så blir det inte bra ändå.

Jag gillar din naiva och uppfriskande barnsliga uppfattning om hur en grafiker på ett stort spelföretag har full kreativ frihet...det är så gulligt på något sätt
Har jag sagt att jag är snickare förresten? Det är SÅ kul, för jag får bygga vad jag vill åt mina kunder, och ifall någon får för sig att ha egna åsikter om hur t ex deras kök skulle se ut så använder jag precis samma argument som du gjorde. Jag menar, hur VÅGAR dom försöka lägga band på min konstnärliga frihet!

Nä men kram på dig hördudu

Grafiker? Det är speldesignern som bestämmer om huvudkaraktären ska vara man eller kvinna. Och hur dennas personlighet ska vara. Grafikerna har inte inget att säga till om i denna frågan. Hur skulle det se ut om varje grafiken hade en egen vision om hur spelet var och såg ut? Skulle bli kaos.

Designern är den bygger upp hur spelet ska vara, se ut och kännas. I större företag så har man fler olika designers som bestämmer över olika delar av spelet, vilket gör att spelet förlorar lite av sin kreativitet. Men om man kollar på många japanska spelföretag så har de oftast en person som styr i alla trådar. De personerna är ofta lite som kändisar och är stora namn (som en filmregissör), så man kan läsa "Hideo Kojima ska göra nytt spel". Denna modulen är inte lika vanligt i amerikanska företag (AAA), men förekommer som till exempel Tom Clancy och American Mcgee. När man följer denna modellen har den designern full kreativ frihet (så länge deras publisher inte vill in och röra i skiten). Det är denna modellen jag gillar bäst och därför jag gillar indiespel allra mest. Det blir mer kreativt och spelet följer en vision istället för att vara designat för att tillfredsställa så många som möjligt, för mig är det bara pengamjölkande. Ska många vara med och bestämma om en sak så blir det oftast inte bra.

EDIT: Glömde tillägga att du inte kan jämföra det med snickare. Då kunderna kommer TILL dig och beställer exakt vad dem vill ha. Det funkar inte så inom film, musik, spel och konst. Visst man kan ju alltid lyssna på vad ens köpare vill ha, men det är inte dem som säger åt dig att "NU ska du göra en film,spel,låt,bild som innehåller detta, detta och detta."

Medlem

Ja för det är så viktigt att vara bög i ett spel, vem fan bryr sig.

Medlem
Skrivet av firefly:

Valmöjligheter är bra men att säga "obegripligt" är en grov överdrift.

Enda anledningen till att du kan välja sexualitet är för att det är så jävla modernt med homo-frågor och folk och företag vill passa in och vara omtyckta.

Enda anledningen är nog att ta i, men jag tror att det är iallafall den största anledningen.

Tråkigt sätt att se det. Tänk hellre "ökad uppmärksamhet och förståelse" än "modernt". Borde kunna vara oerhört lätt att jämföra med t ex Apartheid. Hur hade det sett ut idag ifall "folk och företag" inte hade velat ta ställning för det som idag lyckligtvis är en självklarhet (för de flesta)?

Medlem
Skrivet av Morknox:

Grafiker? Det är speldesignern som bestämmer om huvudkaraktären ska vara man eller kvinna. Och hur dennas personlighet ska vara. Grafikerna har inte inget att säga till om i denna frågan. Hur skulle det se ut om varje grafiken hade en egen vision om hur spelet var och såg ut? Skulle bli kaos.
...

Exakt, det var just det som var hela poängen. En lead graphical designer har antagligen själv, eller i samråd med andra designers och framför allt den som håller i pengarna en vision om hur spelet skall se ut, men kreativiteten ligger närmast hos grafikern. Ungefär som att någon beställer en tavla målad, vari ligger den kreativa friheten, hos beställaren eller konstnären?
Det är inte första gången jag hört argumentet att åsikter om t ex jämställdhet i spel skulle kväva den kreativa friheten, vilket jag tycker är fånigt då de riktiga "konstnärerna" i ett spel arbetar på beställning, precis som jag jag i mitt yrkesområde. Känner du att ett fantastiskt spel som Duke nukem Forever lämnade fritt utrymme för den kreativa friheten?
Det jag försöker säga är att jag inte tror att man kväver det minsta ifall man iaf efterlyste fler kvinnor i spel. Homosexualitet må vara mer kontroversiellt, idag iaf, och jag kanske inte skulle prioritera det i spel framför en jämnare könsfördelning hos spelbara karaktärer. Och som både jag och många andra sagt (med varierat språk), det är inte många spel där det fungerar att inkludera ett karaktärsdrag som "homo/hetero", då sådana etiketter sällan är av någon som helst relevans för spelets story.

Kan man däremot inkludera homosexuella relationer i spel som har romanser mellan karaktärer (som t ex ME3) utan någon större kostnad så tycker jag absolut att det borde finnas med. Och jag misstänker starkt att det dessutom är exakt vad Bioware menar med sitt uttalande också.

Att dom dessutom scorar några extra poäng med det uttalandet gör inte att dom har mindre rätt.

Medlem

Nej det är inte obegripligt att spelskapare ibland väljer att låta huvudkaraktären vara konstant. Man måste vara bra dum för att tycka att det är obegripligt.

Vad som däremot är obegripligt är att folk faktiskt har höga förväntningar på det här spelet med tanke på kvaliteten på Biowares senaste två singleplayer rollspel. Håll föväntningarna låga, det kan bara gynna dig. Och köp för helvete inte spel på release-dagen.

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av Morknox:

Grafiker? Det är speldesignern som bestämmer om huvudkaraktären ska vara man eller kvinna. Och hur dennas personlighet ska vara. Grafikerna har inte inget att säga till om i denna frågan. Hur skulle det se ut om varje grafiken hade en egen vision om hur spelet var och såg ut? Skulle bli kaos.
...

Exakt, det var just det som var hela poängen. En lead graphical designer har antagligen själv, eller i samråd med andra designers och framför allt den som håller i pengarna en vision om hur spelet skall se ut, men kreativiteten ligger närmast hos grafikern. Ungefär som att någon beställer en tavla målad, vari ligger den kreativa friheten, hos beställaren eller konstnären?
Det är inte första gången jag hört argumentet att åsikter om t ex jämställdhet i spel skulle kväva den kreativa friheten, vilket jag tycker är fånigt då de riktiga "konstnärerna" i ett spel arbetar på beställning, precis som jag jag i mitt yrkesområde. Känner du att ett fantastiskt spel som Duke nukem Forever lämnade fritt utrymme för den kreativa friheten?
Det jag försöker säga är att jag inte tror att man kväver det minsta ifall man iaf efterlyste fler kvinnor i spel. Homosexualitet må vara mer kontroversiellt, idag iaf, och jag kanske inte skulle prioritera det i spel framför en jämnare könsfördelning hos spelbara karaktärer. Och som både jag och många andra sagt (med varierat språk), det är inte många spel där det fungerar att inkludera ett karaktärsdrag som "homo/hetero", då sådana etiketter sällan är av någon som helst relevans för spelets story.

Kan man däremot inkludera homosexuella relationer i spel som har romanser mellan karaktärer (som t ex ME3) utan någon större kostnad så tycker jag absolut att det borde finnas med. Och jag misstänker starkt att det dessutom är exakt vad Bioware menar med sitt uttalande också.

Att dom dessutom scorar några extra poäng med det uttalandet gör inte att dom har mindre rätt.

En "graphical designer" har endast hand om grafikstilen och har inget att säga till om huvudkaraktären skall vara kvinna eller inte. Det är de personen som betsämmer hur mycket resurser som skall läggas på polygoner och hur stora texturerna skall vara. Vilken stil allt ska ha, ska det vara realistiskt, tecknat, vattenfärgat, osv. Du förstår inte vad personerna i spelföretaget gör. Visionen för spelet ligger hos spel designern. Exempel på såna: Hidetaka Miyazaki, Hideo Kojima, American Mcgee, Tom Clancy. De är inte graphical designers. De är game designers. DET ÄR EN STOR SKILLNAD.

Jag har aldrig argumenterat för eller emot att "jämställdhet i spel skulle kväva den kreativa friheten". Jag sa att om man tvingar alla spel att innehålla en tjej som huvudkaraktär, då skulle det kväva den kreativa friheten. Om du inte ser skillnaden så är du nog dum i huvudet (ursäkta språket, visste inte hur jag annars skulle uttala mig).

"de riktiga "konstnärerna" i ett spel arbetar på beställning", vad exakt menar du där? Så de spel som är gjorde helt utan inflytelse från publishern är inte gjorda av konstnärer? Det är ett väldigt absurt uttalande. Det är helt tvärt om. Fråga vilken konst-fåne som helst om vilken som är konstnär. Personen som utrycker sina känslor genom att rita en tavla utifrån personliga perspektiv. Eller om personen som ritar någonting som en annan säger åt den att rita. Tror ALLA säger att personen som ritar utifrån sig själv och sina känslor är den riktiga konstnären.

Att duke nukem forever var ett dåligt spel har inget med kreativitet att göra. Spelet var gjort av flera olika studios och hade övergetts och tagits upp igen många gånger, det var DET som kvävde kreativiteten.

Efterlysa fler kvinnor är okej. Att säga att ALLA spel måste ha en kvinna som huvudkaraktär är inte okej.

Och hade du läst hela mitt första uttalande så hade du insett att jag också tycker att spel som mass effect och dragon age skall inkludera homosexuella relationer. Jag hade inte blivit arg om de inte hade haft det. Men tycker att det vore dumt att inte ha det, då det är RPG spel där personen som spelar bör få spela lite hur den vill.

Medlem

Jag vill vara hemafrodit, då jag inte kan bestämma vilket kön jag vill ha, får skylla på min Schizofreni

ZF
Medlem
Skrivet av Morknox:

Va? Förstår seriöst inte vad det du sa har med det jag sa att göra? Vad har giftermåls restriktioner IRL med kvinnor som huvudkaraktär i alla spel att göra?

Sen kan du inte jämföra gamers med "sekter, kyrkor, föreningar". Då det är grupper som samlats för att de har samma/liknande ideologier, de följer samma budskap och de lever efter samma regler och är allmänt samhöriga i allt.

Att vara gamer är endast ett intresse. Man kan vara extrem höger eller extrem vänster men ändå vara gamer. Man kan vara hardcore athiest eller en jude som hårt följer gud budskap. Gamers är inte på något sätt liknande dina exempel. Kass jämförelse, och vet inte ens vad du vill ha ut från jämförelsen.

att det i alla församlingar finns en radikalare grupp som blir upprörda och kränkta bara av tanken på att det skulle kunna vara önskvärt och möjligt för några andra, i gruppen som utanför.

eller hur. för alla medlemmar i diverse anhopningar (sekter och kyrkor inkluderade) lever alltid i alla frågor i nått kollektivt konsensus.

på tal om kass jämförelse.. man kan vara kristen och höger, för eller mot samkönade äktenskap, för eller mot valfrihet, för eller mot stening. vad jag ville ha sagt med inlägget var såklart att det inom den bredare gruppen "gamers" (eller de där som av rättrogna gamers ofta anses inte få kallas det, spelare) eller de olika trosuppfattningar och församlingar inom den alltid finns en grupp radikalare och ofta mer vokala medlemmar som gnäller om diverse företeelser de egentligen inte behöver känna sig drabbade av, om de bara valde att inte bli det. så du är ett utmärkt exempel.

Skrivet av Morknox:

Osäker på vad du menar med "uppvakata". Men antar du menar samlag? Har inte spelat mass effect men har för mig jag läst nånting om att homosexualitet förekommer i serien?

Fast jag kan ju ha helt fel också.

"uppvakta" naturligtvis... men du kan alltid försöka hoppa över den biten. funkar nästan lika bra i ME som i verkligheten.

det finns inget karaktärsval för det, det var allt.

Skrivet av Morknox:

Fråga vilken konst-fåne som helst om vilken som är konstnär. Personen som utrycker sina känslor genom att rita en tavla utifrån personliga perspektiv. Eller om personen som ritar någonting som en annan säger åt den att rita. Tror ALLA säger att personen som ritar utifrån sig själv och sina känslor är den riktiga konstnären.

tror gör man i kyrkan. utom de som vet exakt vad gud menade.

ivf kan vi konstatera att du inte bara avfärdar i princip all konst skapad innan nittonhundratalat som nått annat, dekoratörer kanske, du talar även för ALLA konstfånar vad de tycker. och vilka är det som gör så nu igen?

Medlem
Skrivet av ZF:

att det i alla församlingar finns en radikalare grupp som blir upprörda och kränkta bara av tanken på att det skulle kunna vara önskvärt och möjligt för några andra, i gruppen som utanför.

eller hur. för alla medlemmar i diverse anhopningar (sekter och kyrkor inkluderade) lever alltid i alla frågor i nått kollektivt konsensus.

på tal om kass jämförelse.. man kan vara kristen och höger, för eller mot samkönade äktenskap, för eller mot valfrihet, för eller mot stening. vad jag ville ha sagt med inlägget var såklart att det inom den bredare gruppen "gamers" (eller de där som av rättrogna gamers ofta anses inte få kallas det, spelare) eller de olika trosuppfattningar och församlingar inom den alltid finns en grupp radikalare och ofta mer vokala medlemmar som gnäller om diverse företeelser de egentligen inte behöver känna sig drabbade av, om de bara valde att inte bli det. så du är ett utmärkt exempel.

Fast då att vara gamer endast är ett intresse och inget annat så är det verkligen inte ens i närheten av samma sak. Att vara kristen innebär att man tror på något och man lever efter ett visst sätt, visst kan det finnas olika tolkningar och allt sånt. Men att vara "gamer" kännetecknar absolut ingenting om ens personlighet, tro, åsikter eller liknande.

"gnäller om diverse företeelser de egentligen inte behöver känna sig drabbade av, om de bara valde att inte bli det. så du är ett utmärkt exempel." Jag? På vilket sätt? Vad har jag gnällt om som jag inte drabbas av? Vad har jag gnällt om överhuvudtaget? Dock är det personer som gnäller på att inte alla spel har en kvinnlig huvudkaraktär, vilket jag känner att dem inte behöver kännas sig drabbade av. Tycker du har vänt på det hela lite. Det är ni som gnäller, inte jag eller de andra som tycker det är löjligt att gnälla över en sådan sak. Vi säger bara att det är löjligt. Ingen av oss har sagt att vi känner oss kränkta eller exkluderade eller någonting. Vi bara säger att ni är löjliga och kränkta.

Skrivet av ZF:

"uppvakta" naturligtvis... men du kan alltid försöka hoppa över den biten. funkar nästan lika bra i ME som i verkligheten.

det finns inget karaktärsval för det, det var allt.

Vad försöker jag hoppa över? Jag förstår helt ärligt inte vad du menar med "
nä. du får välja vem du vill uppvakta. från ett väldigt litet urval iof. ". Har 0% aning om vad det innebär. Försöker inte hoppa över något. Missförstod vad du sa och förstår inte nu heller vad du sa.

Skrivet av ZF:

tror gör man i kyrkan. utom de som vet exakt vad gud menade.

ivf kan vi konstatera att du inte bara avfärdar i princip all konst skapad innan nittonhundratalat som nått annat, dekoratörer kanske, du talar även för ALLA konstfånar vad de tycker. och vilka är det som gör så nu igen?

[/quote]
Så du menar helt seriöst att folk som gör saker på beställning är mer konstnärliga än folk som gör det från sin egna hjärna? Kan verkligen inte förstå hur du tänker där. Har inte talat för vad alla tycker, har talat om vad jag har fått för uppfattning av konstfånar och vad jag är jävligt säker på vad dem tycker. Kan du bevisa mig fel, så varsegod. Men kan du inte det så kan du inte ändra på min uppfattning som jag har fått fram genom livet. Och ingen aning på vilka du syftar på med "vilka är det som gör så nu igen?"
All konst innan nittonhundratalet? Ja jo visst, vi säger väl det, om det får dig att må bättre.

Medlem

Tycker det är bra att dom ger en fler valmöjligheter oavsett vad det än är. Tänkte på det här senast igår då jag spelade klart Dragon age II.

En sak jag stör mig på i dom flesta rpg:s är att det räcker med att bara löpa fram till någon random npc som klagar högt, börja snacka med dom och de berättar hela sin livshistoria och sen ger en ett uppdrag.

Hoppas på MYCKET mer dialog i kommande Dragon Age. med alla npcs och inte bara "gänget" som följer med.

Btw tycker jag att romansen med Isabella är den bästa dom lyckats med, då den inte är påtvingad och tar lång tid innan saker börjar hända. Svårt att förklara vad jag menar men spela själva så förstår ni nog.

MEG
Medlem
Skrivet av bleak:
Skrivet av MEG:

Håller med, vad vore ett rollspel utan valmöjligheter...

Fast när jag tänker på valmöjligheter i rollspel är det ju främst i storyn och de val man måste göra pga dem. Har aldrig ens tänkt på ens karaktärs sexualitet.

Inte jag heller innan Bioware började med det


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag är väl o betrakta som en ganska konservativ man i sammanhanget. Men om folk vill välja, varför inte?
Jag kommer alltid välja heterosexuell man. Alla gånger. Men om andra vill välja annat skadar det knappast mig, kör på säger jag.

ras: japansk tjej m ed kattöron och sjömansjacka
läggning: koprofil

ZF
Medlem
Skrivet av Morknox:

Fast då att vara gamer endast är ett intresse och inget annat så är det verkligen inte ens i närheten av samma sak. Att vara kristen innebär att man tror på något och man lever efter ett visst sätt, visst kan det finnas olika tolkningar och allt sånt. Men att vara "gamer" kännetecknar absolut ingenting om ens personlighet, tro, åsikter eller liknande.

det kännetecknar rimligen i allra högsta grad en stor del av din personlighet om du kallar dig gamer precis som det gör det om du kallar dig kristen. att tro skiljer sig åt gäller också både kristna och gamers, uppenbarligen. och eftersom varken gamers eller kristna tror exakt samma sak så lever de heller inte "på ett visst sätt", om nu betydelsen var kollektivt reglerat.

Citat:

Vad har jag gnällt om som jag inte drabbas av? Vad har jag gnällt om överhuvudtaget?

det här:

Citat:

Dock är det personer som gnäller på att inte alla spel har en kvinnlig huvudkaraktär, vilket jag känner att dem inte behöver kännas sig drabbade av.

vilket jag antar gäller:

Skrivet av Morknox:
Skrivet av brandter:

Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det.

Vet inte om du formulerat dig lite fel. Men vaddå "måste"? Måste huvudkaraktären vara en kvinna i alla spel? Eller vad fan babblar du om? Låt utvecklarna skapa sitt dröm spel precis som dem vill. Kreativitet ska inte begränsas av regler. Vill utvecklarna göra ett spel med kvinnlig karaktär, ja visst låt dem göra det. Vill dem göra ett spel men en vit heterosexuell over-the-top-macho stereotypisk man, så låt dem göra det. Varför vill folk hindra andra att skapa det dem vill? Om man inte får göra det spel man vill så blir det inte bra ändå.

för att hjälpa dig begripa vad hen faktiskt skrev och avsåg så citerar jag hela inlägget:

Skrivet av brandter:

Sure, i ett rollspel är det självklart. Även fast jag aldrig har brytt mig om mina karaktärers sexuella läggning för det skulle inte påverka äventyret alls.
Däremot i andra spel tycker jag att man Måste göra spel där huvudkaraktären är kvinna, så enkelt är det. Några av mina favorit spel ifrån förra året (Bioshock Infinite, Last of Us och Tomb Raider) hade alla starka kvinnor i huvudrollen, även om du inte spelade dem bortsett ifrån DLC's och kortare delar av spelen. Jag är rätt så trött på random space marine 2000 i huvudrollen på spel. Och ja, Half Life är precis lika jävla kasst som 99% av alla spelen, Gordon Freeman är en av spelhistoriens tråkigaste karaktärer som finns!

man måste anstränga sig rätt hårt för att tolka in att det betyder att vartenda spel som någonsin produceras hädanefter ska ha en kvinna i rollen.

Citat:

Tycker du har vänt på det hela lite.

gokväll yxskaft.

Citat:

Det är ni som gnäller, inte jag eller de andra som tycker det är löjligt att gnälla över en sådan sak.

du tycker alltså att det är löjligt att gnälla om att folk vill ha dessa valfriheter i spel?

Citat:

Vi säger bara att det är löjligt.

börjar bli osäker på vilket igen.

Citat:

Ingen av oss har sagt att vi känner oss kränkta eller exkluderade eller någonting.

nä det låter rimligt, för man borde inte känna sig exkluderad när man får välja själv.

Citat:

Vi bara säger att ni är löjliga och kränkta.

nu tappade du klarheten i vändningarna igen. det är alltså när nån blir upprörd över valfriheten i spel du ("ni") tycker att den som blir upprörd (eller rent av kränkt) över nått de som ogillar valfrihet av nån orsak blir upprörda (eller kränkta) av denna påtvingade valfrihet som de som kränkts eller upprörts av de kränkta eller upprörda är de som är mest kränkta och upprörda?

det enda jag har blivit klar över nu är att man tydligen anses kränkt, och att det är löjligt. jag blir ärligt talat ur båda aspekterna av uttalandet upprörd och lite kränkt av dylika insinuationer!

Citat:

Missförstod vad du sa och förstår inte nu heller vad du sa.

du likställde ett lite tillstökat "uppvaktning" med samlag, vilket jag tycket var lite komiskt. ett humorförsök på det gällande att du kunde hoppa över det (uppvaktningen alltså) orsakade vidare förvirring.

Citat:

Så du menar helt seriöst att folk som gör saker på beställning är mer konstnärliga än folk som gör det från sin egna hjärna?

en konstnär gör alltid en tolkning av nånting, huruvida det är beställt eller inte har inget med vare sig teknisk färdighet eller begreppet "konst" att göra, så ja. du tänker möjligen på termen "fantasi", vilket iof hjälper en konstnär. hen klarar sig inte speciellt långt utan den vid beställningsuppdrag heller dock.

för att utveckla så gäller det här att det sällan är så klart som vare sig du eller "Ender" på ere lite olika synvinklar vill ha det till. det är inte alls ovanligt att grafiker både högt och lågt i spelutvecklingen även på AAA-titlar mycket väl kan ha både påverkan eller rent av fullständigt ansvar för hur en figur blir till sist, inte bara rent grafiskt. det är snarare väldigt få av dessa "demonregissörer" i spelutveckling (eller film för den delen) som har en så fullständig kreativ vision och möjligheterna att förmdla dessa att modellskaparna bara är rena hantverkare som gör eller finslipar nått efter ritning.

Citat:

Har inte talat för vad alla tycker, har talat om vad jag har fått för uppfattning av konstfånar och vad jag är jävligt säker på vad dem tycker.

no shit. och tonen i det hela anger också ungefär hur väl underbyggd den statistikinsamlingen är.

Citat:

Kan du bevisa mig fel, så varsegod.

mycket enkelt just för att ordet konst historiskt innefattar betydligt mer än det snäva begrepp du tydligen anser det gör:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konst

Citat:

Men kan du inte det så kan du inte ändra på min uppfattning som jag har fått fram genom livet.

ingen satsar nog på det kommer hända..

Citat:

Och ingen aning på vilka du syftar på med "vilka är det som gör så nu igen?"

religiösa dogmatiker, ortodoxa fanatiker, reaktionära gamers.

Citat:

All konst innan nittonhundratalet? Ja jo visst, vi säger väl det

utmärkt, för det är liksom odiskutabla fakta att den absoluta majoritet av vad som kallas konst (särskilt i det snävare begrepp du föredrar) innan runt industrialismen var beställningsjobb.

Citat:

om det får dig att må bättre.

jolly fine shot, good sir.

123
Skriv svar