Därför är vi gamers – en vacker hyllning

Medlem
Skrivet av SID 6.7:
Skrivet av Darkmage1971:
Skrivet av Fläsk of Fury:

Farsan kom hem lyrisk en dag 1984, med en importerad Colekovision (stavning?). Sen var man gamer for life.

ColecoVision...ah...underbara minnen. Sitter precis och försöker komma på vad mitt favoritspel till det heter. Men det var några år sedan...ett klassiskt RPG/dungeonhack...kommer ihåg att man möte skelett, ormar och andra monster...kom det en wizard var man död iaf...vad det nu hette...hmm...

Gateway to Apshai! Så jävla bra. Har fortfarande kvar min Colecovision och spelen.

Första konsolen jag kom i kontakt med var dock grannens Vectrex och Armor Attack som än idag är ett av dom bästa spelen jag spelat. Köpte senare en egen vectrex med Armor attack via nätet och kan nu spela mig tillbaka till barndomen när jag så önskar.

Yes! Så hette det...tack för det...behöver jag inte ligga sömnlös och fundera på det inatt. Man kanske skall rota fram det ur källaren och visa ungarna lite riktig grafik.

Medlem

Första tvspelsminnet kommer från den här inte så kända konsolen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F

Kunde sitta länge med labyrintspelet, blackjack-spelet, en av de bästa versionerna av Pong jag spelat nånstans och säkert fler spel som jag inte riktigt minns När jag var sex år gick den sönder och vi inte kunde få den lagad. Jag var så ledsen så föräldrarna lovade köpa ett nytt tvspel och där får man ge dem en stor eloge, de valde den bästa konsolen och kom hem med en NES. Detta var 1987. Har fortfarande kvar Nintendoklubbkortet med nummer 3000-något.

Ett annat inetsat minne är det lilla kvadratiska en-färgsspelbladet som klubben gav ut i slitet på 80-talet. Finns lite bilder på dem här: http://nes.kreese.com/nintendoklubben.php De gav ju också ut ett ännu enklare spelblad först men kan inte hitta någon bild på det nånstans. Kunde sitta länge och läsa om alla nyheter, speciellt Zelda 2 och Mario 3 som var på väg något år senare. För mig är det nostalgi på hög nivå.

Inaktiv

Är det ingen som hade matels intellivision och Vectrex med sin lilla svartvita bildskärm som man satte olika färgade plastbitar på skärmen för att få färg ?
På intellivision lirade man Burgertime och Pitfall mest,
på Vectrex var det Minestorm som var inbyggd i konsollen vad man minns.

någon som vet varför orginalspelen på c64 tog 100 år att ladda, medans dom kopierade gick på nolltid med turbo 250?

hon som pratar är ganska charmig btw .. visar hur tjejer tänker.

Medlem

4år gammal och pappa kommer hem med något jag aldrig beskådad, en Amiga 500. Då visste jag inte vad det var och vad man kunde göra med en sån sak, men efter jag startat den så fick man en käftsmäll av vad den kunde göra och grafiken.
Det allra första spelet jag körde var Batman The movie 1989 och Terminator 2 Judgment Day, idag väldigt dåliga spel men då var det de bästa spelen som fanns.

Medlem

Jag minns den långa och rätt svåra kampanjen i Red Alert och att jag ibland spelade för att kunna höra Ending Credits-låten. Och under tiden spelade halvt lekte Sim City med bas-bygganden. Goda tider!

Medlem

Förutom datorn min farsa hyrde från jobbet (som jag inte kan några specs på alls) som lärde mig ms dos (minns att det fanns djungelboken installerat...) så är mitt tydligaste minne av spelmaskiner den 10 december 1999... dagen innan var min födelsedag då jag fick mitt första tvspel, Playstation. Jag förmodar att lyckan var total den bemärkelsedagen, men jag minns bara dagen efter.
Jag har aldrig nånsin varit så morgonpigg när jag startade upp den grå lådan med en för mig som nybliven 9åring helt assymetrisk logotype. Jag vet inte hur många dagar det tog innan jag insåg, att drömmen jag trodde jag drömde, var helt sann.

Och när någon fyller år i min familj ska alla släktingar samlas... jag undrar hur många gånger jag skulle "hämta en sak i mitt rum" när jag egentligen slog skiten ur Ogre med Paul.

KoP
Medlem
Skrivet av humancentipede:

någon som vet varför orginalspelen på c64 tog 100 år att ladda, medans dom kopierade gick på nolltid med turbo 250?

hon som pratar är ganska charmig btw .. visar hur tjejer tänker.

C64'a Wiki ger dig svaret.

http://www.c64-wiki.com/index.php/Fast_loader

Medlem

Att spela Burger Time på min farbrors Intellivision satte djupa spår i mig. Jag fick sedan leva ett luffarliv hos kompisar fram till julen 89 när jag fick mitt eget NES. Starkaste minnena är nog när vi satt ett gäng på 5-6 grabbar hemma hos en bortskämd kompis som hade fått SMB2 och Zelda2 och vi satt i spelade i omgångar. Och i slutändan är de finaste minnena just spel i soffan med kompisar. Street Fighter 2 turneringar, spela igenom Squarespel i tandem och på senare år, fylleslag med Mario Kart.

Idag har man sällan tid att träffas längre, men Castle Crasher med min son har blivit ett fint substitut.

Medlem

Har film från julen 94 när farsan köper våran första PC och det står två stora paket under granen som jag har äran att öppna. Mitt ansiktsuttryck när jag inser att det är en dator är episkt


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Spectravideo 328 med bandstation. Yie ar kung fu var favoriten!

Hade något annat favvospel som hette knightmare oxå. Aaahh the memories.. <3

Medlem

Jag minns när jag var med farsan på Domus Möbler och köpte vårt 8-bitars Nintendo. Jäklar vilken kärlek...har tom kvar kvittot i någon låda
Första spelen var Ice Climber (förstås) och Mario Bros, och jag minns flertalet gånger när jag "råkade" bumpa farsan in i en ilsken krabba från våningen under. Aaaaah, nostalgi!

Medlem

Tack vare min storebror fick vi ett Sega Mastersystem och en TV i julklapp. Kommer ihåg lyckan när vi insåg att 3d-glasögon (röd och blå) visar alla hemliga vägar i Alex Kidd in Miracle World

Skägg.
10 Chambers

I slutet av 80-talet brukade jag få välja om vi skulle hyra en Moviebox och random He-Man-VHS eller ett NES över helgen. Det blev allt oftare ett Nintendo och när jag fick låna min morbrors konsol var lyckan total.

Jag och mamma spelade Zelda, hon ritade upp kartor av världen på ihoptejpade A4. Nötte Gradius och Xevius, svor över att jag aldrig klarade Star Wars. Lånade Track'n Field av en kompis, vi slet i kontrollerna på långrasterna (bodde väldigt nära skolan).

När morbror ville ha tillbaka sitt NES var både jag och mamma så hooked att vi köpte ett inom några veckor, fastän vi säkert egentligen inte hade råd. Båda har älskat spel sedan den första stunden och medan hon numera är ofrivillig ledare i spel som Travian, eller spelar mot enklaste AI:n i Age of Empires, har jag världens bästa jobb.


signatur
Medlem

1986 var jag tretton år, tömde mitt sparkonto och med mina föräldrar välsignelse köpte jag min första PC, en 8086 på stormande 4.77 mhz. dubbla 5.25"-stationer och monitor med CGA-grafik. i köpet ingick en matris-skrivare och summan blev allt som allt tio papp.

Nåt år senare köpte jag King´s quest fast i rätt många år var jag avundsjuk på spelutbud och grafiken hos dem som hade commodoremaskiner.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Det första spel jag mins är Nintendos Game & watch tabletop Donkey Kong Jr. Såg ut som en miniatyr arcade maskin. Tyvärr så hade mina föräldrar ett mycke tråkigt tanke sätt, ut med det gamla och in med det nya. Hade varit en kul grej att ha kvar i samlar hyllan

Medlem

Kul!

Min första kontakt med datorer var hemma hos polarn som fick hem en 286a ifrån hans mammas jobb! började spela Full throttle,StarWars Rebellion, Thie Fighter osv, sen blev det Amiga med North VS South osv! fy fasen va kul man hade på den tiden!

Sen blev det Nintento, Sega, Första datorn en Pentium 120mhz, där blev det quake,duke, command and conquer ja u name it! fy faaaaaaaasen vilka minnen

Medlem

Jag och min syster åkte med pappa till Video Heat i Råcksta (Stockholm) och hyrde NES med Super Mario Bros, sen satt vi och spelade hela helgen Det var tider det! Ibland blev det även lite hyrvideos som He-Man, Trans Formers och Barbie haha.
Min första egna maskin var ett NES också, den känslan att starta Super Mario Bros på MIN maskin som inte behövdes lämnas tillbaka på söndag var fantastisk


signatur

Welcome to the Manglerdome

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av warh0g:

Jag och min syster åkte med pappa till Video Heat i Råcksta (Stockholm) och hyrde NES med Super Mario Bros, sen satt vi och spelade hela helgen Det var tider det! Ibland blev det även lite hyrvideos som He-Man, Trans Formers och Barbie haha.
Min första egna maskin var ett NES också, den känslan att starta Super Mario Bros på MIN maskin som inte behövdes lämnas tillbaka på söndag var fantastisk

Haha, kul att vi har ganska lika minnen.


signatur
Medlem

Mmmm... Voodoo, 3dfx, Warcraft, Duke3D, blåskärmar, dos. Minns min första upplevelse med äkta 3D. Kund stå inne i spelet och bara kolla på texturerna hur länge som helst utan att förstå hur i helvete dom inte kunde vara kantiga längre. Unreal eller GLQuake var det.

Medlem

Brukade hyra Nintendo 8bitar på den lokala video butiken, tills mina föräldrar köpte ett system till mig.. Senare köpte vi hem en C64 med bandspelare, följt av en tror det var en gammal XT dator.

Sen har man inte slutat!

MEG
Medlem

Eye of the Beholder 1 & 2, vilka härliga minnen. Började spelade 2an först och glädjen att få sätta ihop sitt eget party var total, sedan när man började hittade prylar och fick smiskade monster varvat med lite pussel var underbart...sedan var man fast i RPG träsket


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Commodore 128D med inbyggd diskettstation. Spelade Maniac Mansion, Zack McCracken, Monkey Island, Silent Service, Oil Imperium för att bara nämna några. Skulle tippa på att det var runt 88/89.

Medlem

Ville ha en NES, fick en VIC-20. Det följes av en C64, som senare blev en A500 som blev till en moppe och ett Megadrive, som sen blev PC...

Många minnen, mycket förlorad sömn.

Medlem

Commodore Vic-20 och spelet Scram 20 ( https://www.youtube.com/watch?v=CFJWZiKFwbg ) var min första riktiga kontakt med datorspel. Efter det har jag varit fast.
Gamer tills jag dör. Över 30 år som gamer..

minns första egna nes med shadowgate..sedan eget gameboy och super nintendo...sedan 1997 fallout...total fräslt data nörd efter det. egna dator.......saknar verkligen det där spela nintendo med polarna dagens spel är inte ens nära så roliga


signatur

New life, New hope

Medlem

Var 5 år gammal. En C64, Kassettbandspelare, Turbo 250, California Games och The Great Giana Sisters....Hooked for Life!
Nästa år blir det 30års jubileum som gamer.

Medlem

Jag brukade cykla i mörkret utanför stan till en kompis för att spela C64 och sen blev det Amiga (guldåldern). Vi spela de allt möjligt: Nemisis the Warlock, Defender of the Crown, IK+, Ports of Call, Lotus Espirit, Supercars II, Wings...

Vi gjorde många Mammor och Pappor frustrerade och rent av arga med "alltför mycket" tid spelandes. Men vi hade ju roligt!


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Testpilot
Skrivet av KarateKurt:

Är det ingen som hade matels intellivision och Vectrex med sin lilla svartvita bildskärm som man satte olika färgade plastbitar på skärmen för att få färg ?
På intellivision lirade man Burgertime och Pitfall mest,
på Vectrex var det Minestorm som var inbyggd i konsollen vad man minns.

Jodå! Vectrex hyrde vi flera gånger. Det är mina tidigaste spelminnen då man spelade och bytte plastfilter för att få rätt färger i spelen då Vectrex var monokrom

Minns även då hela gänget sprang över till grannen som hade en Vic20 och vi spelade Scramble.
Några år senare hade man slavat ihop till en C64 som kostade oerhörda 6500kr , det blev en sån istället för en dyr moped.

Medlem

Vic 20 sedan en C64. Det var test perioden med min svåger vi spelade tre dagar i veckan.
Men det riktiga spelandet började med min egna Amiga 500+ där fastnade jag rejält i spelvärlden. Gamer tiden började tidigt 80tal.
81 köpte jag min första joystick. Min svåger köpte spelen. de var dyrare än joysticken.
Byggde mina första datorer 86 sålde ena till ett företag för att få lite pengar till nästa bygge. O dos datorn på företaget funkar än i dag har bara uppdaterat till dos 6.22.

Så har spelat spel i 33 år Många maskiner o spel har det blivit älskar PC men lättaste att spela på var nog min ps2'a.
Kommer aldrig sluta spela. Så mycket tid och frustration och massa glädje ångrar inte en minut i mitt spelande.

Hade ett extra jobb i 15 år för att kunna köpa alla spelmaskiner samt alla roliga spel.;)


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

123
Skriv svar