Är techies den drygaste Dota 2-karaktären någonsin?

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:

åh herregud, de ser ju för fan exakt ut som Goblin Sappers i war3

Det var den modellen som användes för Techies i Dota1 så det är meningen..

Men asså, det är så mycket hyckleri när Blizzard måste döpa om sitt Dota och Valve får behålla alla designs från Warcraft 3... Inte för att jag bryr mig så mycket om detta, men det är så sjukt lamt/lazy att man inte kan fixa lite mer annorlunda designs.

Det är klart att dom skulle kunna göra designen radikalt annorlunda. Men då skulle spelet heta League of Legends eller Heroes of Newerth istället. Hela poängen med Dota2 är ju att det ska vara snarlikt Dota1. Alla hjältar med några få undantag är kopior av olika WC3-modeller.

Alla "stjäl" från varandra, det är ju så det fungerar. Det är ju inte som att Blizzard uppfann Orcher, Alver, Drakar, Demoner, Gobliner osv. Bara för man ger en Goblin en skottkärra betyder det inte att man uppfunnit något nytt. Det var ju inte som om grundarna av konceptet till Dota fick några pengar från Blizzard för att dom ökade försäljningen av det slumrande WC3 med flera hundra procent. Dom gick dessutom till Blizzard först för att försöka få till ett samarbete. Som Blizzard sa nej till. Hyckleri? Vettifan, Blizzard hade chansen men tog den inte. Jobbigt läge..

Medlem

På den gamla goda tiden, då jag spelade dota på Matrix (spel café) med ett gäng polare, och senare hemma när jag väl hade råd med på den tiden en "ok" dator...

ca 10 - 8 år sedan.

Då fanns det bara plats för "en" hjälte i mitt hjärta, goblin techis - squee and spleen (den tredje figuren hade ingen namn då).

Och så jag har saknat dem, det var innan det ens fanns något speciellt meta... inget är lika kul som en remote penta kill. Spelade dem med mycket attack damage annars, statis traps var så underskattade och även deras attack range, det stämmer bra att dom hade förjävla låg bas skada, men en tidig crystalis gav mig så många kills!

...
Använd dock inte suicide! Kommer hamna så jävla mycket efter i exp och mid/late game är det så slösat då man kan ha ett gäng fäller ute istället och göra livet surt för alla.

Vilka minnen

Medlem
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:

åh herregud, de ser ju för fan exakt ut som Goblin Sappers i war3

Det var den modellen som användes för Techies i Dota1 så det är meningen..

Men asså, det är så mycket hyckleri när Blizzard måste döpa om sitt Dota och Valve får behålla alla designs från Warcraft 3... Inte för att jag bryr mig så mycket om detta, men det är så sjukt lamt/lazy att man inte kan fixa lite mer annorlunda designs.

Det är klart att dom skulle kunna göra designen radikalt annorlunda. Men då skulle spelet heta League of Legends eller Heroes of Newerth istället. Hela poängen med Dota2 är ju att det ska vara snarlikt Dota1. Alla hjältar med några få undantag är kopior av olika WC3-modeller.

Alla "stjäl" från varandra, det är ju så det fungerar. Det är ju inte som att Blizzard uppfann Orcher, Alver, Drakar, Demoner, Gobliner osv. Bara för man ger en Goblin en skottkärra betyder det inte att man uppfunnit något nytt. Det var ju inte som om grundarna av konceptet till Dota fick några pengar från Blizzard för att dom ökade försäljningen av det slumrande WC3 med flera hundra procent. Dom gick dessutom till Blizzard först för att försöka få till ett samarbete. Som Blizzard sa nej till. Hyckleri? Vettifan, Blizzard hade chansen men tog den inte. Jobbigt läge..

asså det är enorm stor skillnad att "stjäla" ett koncept och att kopiera/klistra en design...
Also, jag tvivlar på att Dota ökade försäljningen av Warcraft 3 avsevärt, det sålde bra redan dag ett. Där var dessutom alldeles för många custom games för att man ska kunna peka på ett enda custom game som en faktor för ökad försäljning, då är det bättre att peka på map editorn som Blizzard gjorde som en faktor istället.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:

åh herregud, de ser ju för fan exakt ut som Goblin Sappers i war3

Det var den modellen som användes för Techies i Dota1 så det är meningen..

Men asså, det är så mycket hyckleri när Blizzard måste döpa om sitt Dota och Valve får behålla alla designs från Warcraft 3... Inte för att jag bryr mig så mycket om detta, men det är så sjukt lamt/lazy att man inte kan fixa lite mer annorlunda designs.

Det är klart att dom skulle kunna göra designen radikalt annorlunda. Men då skulle spelet heta League of Legends eller Heroes of Newerth istället. Hela poängen med Dota2 är ju att det ska vara snarlikt Dota1. Alla hjältar med några få undantag är kopior av olika WC3-modeller.

Alla "stjäl" från varandra, det är ju så det fungerar. Det är ju inte som att Blizzard uppfann Orcher, Alver, Drakar, Demoner, Gobliner osv. Bara för man ger en Goblin en skottkärra betyder det inte att man uppfunnit något nytt. Det var ju inte som om grundarna av konceptet till Dota fick några pengar från Blizzard för att dom ökade försäljningen av det slumrande WC3 med flera hundra procent. Dom gick dessutom till Blizzard först för att försöka få till ett samarbete. Som Blizzard sa nej till. Hyckleri? Vettifan, Blizzard hade chansen men tog den inte. Jobbigt läge..

asså det är enorm stor skillnad att "stjäla" ett koncept och att kopiera/klistra en design...
Also, jag tvivlar på att Dota ökade försäljningen av Warcraft 3 avsevärt, det sålde bra redan dag ett. Där var dessutom alldeles för många custom games för att man ska kunna peka på ett enda custom game som en faktor för ökad försäljning, då är det bättre att peka på map editorn som Blizzard gjorde som en faktor istället.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. På vilket sätt har utvecklarna av Dota kopierat designen från Wc3? När Blizzard i sin tur kopierat större delen av sin lore från Sagan om ringen?! Om jag klär ut mig till Jultomten, gör jag något dåligt då eftersom det inte var jag som kom på designen av Jultomten från början?

Känner att mina argument blir minst sagt luddiga men det är för att jag känner att du borde fattat min poäng redan efter förra inlägget.

Försökt hitta lite statistik kring WC3's försäljning men det är väldigt svårt. Det jag hittat rör endast Sverige/Norden och den visar att 2005 o 2006 fanns inte WC3 med på Top20 över mest sålda spel i Sverige. Men 2007 fanns originalet och expansionen på plats 17 respektive 15. Varför börjar ett 5 år gammalt spel helt plötsligt sälja i stora volymer igen? Den här försäljningsökningen höll i sig en bra bit in på 2008 där man fortfarande ser WC3 på Top10 över PC-spel om man kollar försäljning per månad. 2010 var WC3 fortfarande det 3:e bäst säljande strategispelet till PC i Norden. 8(!) år efter sitt släpp. Hade statistiken gällt ett U-land där man överlag inte har råd att äga en high-end dator så kunde jag förstå det. Men nu gäller siffrorna Norden där dom flesta har en dator som utan problem kan köra dom nyare spelen.

Självklart fanns det väldigt många olika Custom Maps som var populära som t.ex. Footsoldiers, Battleships, Vampirism och en jävla massa olika Tower Defense. Men Dota var överlägset mest populärt, det behöver man ingen statistik för att bevisa. Gick man in på Custom Games under 2008 var minst hälften av alla lobbys man såg DOTA.

Så hur man än väljer att se på det så har Blizzard garanterat tjänat en rejäl slant på Dota. I vissa fall har även Dota2 bytt namn på hjältar bara för att vara Blizzard till lags och undvika en ev. stämning. Dessutom har Valve och Blizzard redan haft sin konflikt gällande Dota som nu verkar utagerad. Finns säkert någon form av överenskommelse "under bordet" gällande vem som får göra vad osv.

Källor;
http://www.dataspelsbranschen.se/media/98249/speltoppen%20200...
http://www.dataspelsbranschen.se/speltoppen.aspx?t=m&m=06&y=2...
http://www.dataspelsbranschen.se/media/117167/nordic%20game%2...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120512/valve-och-blizzard...

Medlem
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:

åh herregud, de ser ju för fan exakt ut som Goblin Sappers i war3

Det var den modellen som användes för Techies i Dota1 så det är meningen..

Men asså, det är så mycket hyckleri när Blizzard måste döpa om sitt Dota och Valve får behålla alla designs från Warcraft 3... Inte för att jag bryr mig så mycket om detta, men det är så sjukt lamt/lazy att man inte kan fixa lite mer annorlunda designs.

Det är klart att dom skulle kunna göra designen radikalt annorlunda. Men då skulle spelet heta League of Legends eller Heroes of Newerth istället. Hela poängen med Dota2 är ju att det ska vara snarlikt Dota1. Alla hjältar med några få undantag är kopior av olika WC3-modeller.

Alla "stjäl" från varandra, det är ju så det fungerar. Det är ju inte som att Blizzard uppfann Orcher, Alver, Drakar, Demoner, Gobliner osv. Bara för man ger en Goblin en skottkärra betyder det inte att man uppfunnit något nytt. Det var ju inte som om grundarna av konceptet till Dota fick några pengar från Blizzard för att dom ökade försäljningen av det slumrande WC3 med flera hundra procent. Dom gick dessutom till Blizzard först för att försöka få till ett samarbete. Som Blizzard sa nej till. Hyckleri? Vettifan, Blizzard hade chansen men tog den inte. Jobbigt läge..

asså det är enorm stor skillnad att "stjäla" ett koncept och att kopiera/klistra en design...
Also, jag tvivlar på att Dota ökade försäljningen av Warcraft 3 avsevärt, det sålde bra redan dag ett. Där var dessutom alldeles för många custom games för att man ska kunna peka på ett enda custom game som en faktor för ökad försäljning, då är det bättre att peka på map editorn som Blizzard gjorde som en faktor istället.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. På vilket sätt har utvecklarna av Dota kopierat designen från Wc3? När Blizzard i sin tur kopierat större delen av sin lore från Sagan om ringen?! Om jag klär ut mig till Jultomten, gör jag något dåligt då eftersom det inte var jag som kom på designen av Jultomten från början?

Känner att mina argument blir minst sagt luddiga men det är för att jag känner att du borde fattat min poäng redan efter förra inlägget.

Försökt hitta lite statistik kring WC3's försäljning men det är väldigt svårt. Det jag hittat rör endast Sverige/Norden och den visar att 2005 o 2006 fanns inte WC3 med på Top20 över mest sålda spel i Sverige. Men 2007 fanns originalet och expansionen på plats 17 respektive 15. Varför börjar ett 5 år gammalt spel helt plötsligt sälja i stora volymer igen? Den här försäljningsökningen höll i sig en bra bit in på 2008 där man fortfarande ser WC3 på Top10 över PC-spel om man kollar försäljning per månad. 2010 var WC3 fortfarande det 3:e bäst säljande strategispelet till PC i Norden. 8(!) år efter sitt släpp. Hade statistiken gällt ett U-land där man överlag inte har råd att äga en high-end dator så kunde jag förstå det. Men nu gäller siffrorna Norden där dom flesta har en dator som utan problem kan köra dom nyare spelen.

Självklart fanns det väldigt många olika Custom Maps som var populära som t.ex. Footsoldiers, Battleships, Vampirism och en jävla massa olika Tower Defense. Men Dota var överlägset mest populärt, det behöver man ingen statistik för att bevisa. Gick man in på Custom Games under 2008 var minst hälften av alla lobbys man såg DOTA.

Så hur man än väljer att se på det så har Blizzard garanterat tjänat en rejäl slant på Dota. I vissa fall har även Dota2 bytt namn på hjältar bara för att vara Blizzard till lags och undvika en ev. stämning. Dessutom har Valve och Blizzard redan haft sin konflikt gällande Dota som nu verkar utagerad. Finns säkert någon form av överenskommelse "under bordet" gällande vem som får göra vad osv.

Källor;
http://www.dataspelsbranschen.se/media/98249/speltoppen%20200...
http://www.dataspelsbranschen.se/speltoppen.aspx?t=m&m=06...
http://www.dataspelsbranschen.se/media/117167/nordic%20game%2...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120512/valve-och-blizzard...

Okej, jag tänkte faktiskt logga in för att säga att där visst då är skillnader på Techies och war3s Goblin Sappers och jag kan gå med på att det inte är så farligt, men när jag läser dina dåliga analogier så känner jag att jag måste förklara det för dig ändå.

Om du klär ut dig till jultomten är det inget dåligt, då det är exakt det du gör. Men om du klär ut dig till jultomten och påstår att det är en ny skapelse påhittad av dig, då har du bara plagierat tomten.

Det är skillnad på koncept och design. Konceptet är idén (orcher) och designen är slutresultatet (lotr-orcher vs warcraft-orcher, jämför beteende och utseende). Jag har aldrig riktigt förstått varför det har blir så accepterat att alla fantasy-verk får lov ha orcher och dvärgar och alver av den Tolkenienska (nu hittar jag på ord) skolan, men de har väl tydligen lyckats bli ett klassiskt och identifierande inslag i fantasy som drakar och troll.

Det var dock inte det som var problemet. Jag tyckte (tycker till en viss del fortfarande) att Goblin Sappers och Techies såg identiska ut i utseendet, förutom färgen. Det är rätt så uppenbart att det bara har gjorts några få förändringar i designen. Det gäller egentligen inte bara dem, så fort jag ser en Dota-karaktär kan jag oftast snabbt identifiera vilken Warcraft 3-modell den bygger på.

Allt det där andra, very nice av dig att ha med källor och sånt. Jag tar ditt ord för att det är så då.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:

åh herregud, de ser ju för fan exakt ut som Goblin Sappers i war3

Det var den modellen som användes för Techies i Dota1 så det är meningen..

Men asså, det är så mycket hyckleri när Blizzard måste döpa om sitt Dota och Valve får behålla alla designs från Warcraft 3... Inte för att jag bryr mig så mycket om detta, men det är så sjukt lamt/lazy att man inte kan fixa lite mer annorlunda designs.

På vilket sätt är det hyckleri...?

Vet du vad hyckleri betyder?


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:
Skrivet av abominable:
Skrivet av DarkZide8:

åh herregud, de ser ju för fan exakt ut som Goblin Sappers i war3

Det var den modellen som användes för Techies i Dota1 så det är meningen..

Men asså, det är så mycket hyckleri när Blizzard måste döpa om sitt Dota och Valve får behålla alla designs från Warcraft 3... Inte för att jag bryr mig så mycket om detta, men det är så sjukt lamt/lazy att man inte kan fixa lite mer annorlunda designs.

Det är klart att dom skulle kunna göra designen radikalt annorlunda. Men då skulle spelet heta League of Legends eller Heroes of Newerth istället. Hela poängen med Dota2 är ju att det ska vara snarlikt Dota1. Alla hjältar med några få undantag är kopior av olika WC3-modeller.

Alla "stjäl" från varandra, det är ju så det fungerar. Det är ju inte som att Blizzard uppfann Orcher, Alver, Drakar, Demoner, Gobliner osv. Bara för man ger en Goblin en skottkärra betyder det inte att man uppfunnit något nytt. Det var ju inte som om grundarna av konceptet till Dota fick några pengar från Blizzard för att dom ökade försäljningen av det slumrande WC3 med flera hundra procent. Dom gick dessutom till Blizzard först för att försöka få till ett samarbete. Som Blizzard sa nej till. Hyckleri? Vettifan, Blizzard hade chansen men tog den inte. Jobbigt läge..

asså det är enorm stor skillnad att "stjäla" ett koncept och att kopiera/klistra en design...
Also, jag tvivlar på att Dota ökade försäljningen av Warcraft 3 avsevärt, det sålde bra redan dag ett. Där var dessutom alldeles för många custom games för att man ska kunna peka på ett enda custom game som en faktor för ökad försäljning, då är det bättre att peka på map editorn som Blizzard gjorde som en faktor istället.

Jag förstår faktiskt inte vad du menar. På vilket sätt har utvecklarna av Dota kopierat designen från Wc3? När Blizzard i sin tur kopierat större delen av sin lore från Sagan om ringen?! Om jag klär ut mig till Jultomten, gör jag något dåligt då eftersom det inte var jag som kom på designen av Jultomten från början?

Känner att mina argument blir minst sagt luddiga men det är för att jag känner att du borde fattat min poäng redan efter förra inlägget.

Försökt hitta lite statistik kring WC3's försäljning men det är väldigt svårt. Det jag hittat rör endast Sverige/Norden och den visar att 2005 o 2006 fanns inte WC3 med på Top20 över mest sålda spel i Sverige. Men 2007 fanns originalet och expansionen på plats 17 respektive 15. Varför börjar ett 5 år gammalt spel helt plötsligt sälja i stora volymer igen? Den här försäljningsökningen höll i sig en bra bit in på 2008 där man fortfarande ser WC3 på Top10 över PC-spel om man kollar försäljning per månad. 2010 var WC3 fortfarande det 3:e bäst säljande strategispelet till PC i Norden. 8(!) år efter sitt släpp. Hade statistiken gällt ett U-land där man överlag inte har råd att äga en high-end dator så kunde jag förstå det. Men nu gäller siffrorna Norden där dom flesta har en dator som utan problem kan köra dom nyare spelen.

Självklart fanns det väldigt många olika Custom Maps som var populära som t.ex. Footsoldiers, Battleships, Vampirism och en jävla massa olika Tower Defense. Men Dota var överlägset mest populärt, det behöver man ingen statistik för att bevisa. Gick man in på Custom Games under 2008 var minst hälften av alla lobbys man såg DOTA.

Så hur man än väljer att se på det så har Blizzard garanterat tjänat en rejäl slant på Dota. I vissa fall har även Dota2 bytt namn på hjältar bara för att vara Blizzard till lags och undvika en ev. stämning. Dessutom har Valve och Blizzard redan haft sin konflikt gällande Dota som nu verkar utagerad. Finns säkert någon form av överenskommelse "under bordet" gällande vem som får göra vad osv.

Källor;
http://www.dataspelsbranschen.se/media/98249/speltoppen%20200...
http://www.dataspelsbranschen.se/speltoppen.aspx?t=m&...
http://www.dataspelsbranschen.se/media/117167/nordic%20game%2...
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20120512/valve-och-blizzard...

Okej, jag tänkte faktiskt logga in för att säga att där visst då är skillnader på Techies och war3s Goblin Sappers och jag kan gå med på att det inte är så farligt, men när jag läser dina dåliga analogier så känner jag att jag måste förklara det för dig ändå.

Om du klär ut dig till jultomten är det inget dåligt, då det är exakt det du gör. Men om du klär ut dig till jultomten och påstår att det är en ny skapelse påhittad av dig, då har du bara plagierat tomten.

Det är skillnad på koncept och design. Konceptet är idén (orcher) och designen är slutresultatet (lotr-orcher vs warcraft-orcher, jämför beteende och utseende). Jag har aldrig riktigt förstått varför det har blir så accepterat att alla fantasy-verk får lov ha orcher och dvärgar och alver av den Tolkenienska (nu hittar jag på ord) skolan, men de har väl tydligen lyckats bli ett klassiskt och identifierande inslag i fantasy som drakar och troll.

Det var dock inte det som var problemet. Jag tyckte (tycker till en viss del fortfarande) att Goblin Sappers och Techies såg identiska ut i utseendet, förutom färgen. Det är rätt så uppenbart att det bara har gjorts några få förändringar i designen. Det gäller egentligen inte bara dem, så fort jag ser en Dota-karaktär kan jag oftast snabbt identifiera vilken Warcraft 3-modell den bygger på.

Allt det där andra, very nice av dig att ha med källor och sånt. Jag tar ditt ord för att det är så då.

Fast som sagt. Det är ju det som är poängen. Annars hade Dota 2 inte varit Dota 2


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Snarlika, men modellerna har de ju inte kört copy/paste på. Hade de stulit modeller rakt av från Blizzard hade det varit sin sak, men nu har de ju faktiskt modellerat och gjort egna texturer till varje modell och effekt. Sedan är ju DOTA ingenting som Blizzard som företag skapat själv, så konceptet är ju väl fortfarande upp till upphovsmannen vart han vill ta det?


signatur
Medlem
Skrivet av bullshitOPhero:

Snarlika, men modellerna har de ju inte kört copy/paste på. Hade de stulit modeller rakt av från Blizzard hade det varit sin sak, men nu har de ju faktiskt modellerat och gjort egna texturer till varje modell och effekt. Sedan är ju DOTA ingenting som Blizzard som företag skapat själv, så konceptet är ju väl fortfarande upp till upphovsmannen vart han vill ta det?

Fast det står väl i Blizzards avtal när du köper spelet att allt du skapar i mapeditorn äger dom. Inte säkert att det är så, något jag minns vagt.


signatur

IDKFA

12
Skriv svar