Totem – kraftfull Oculus-konkurrent nu på Kickstarter

Robot
Totem – kraftfull Oculus-konkurrent nu på Kickstarter

Frihet och hög prestanda i kanandensisk Rift-konkurrent.

#oculus-vr, #sony, #valve, #vrvana


Medlem
Totem – kraftfull Oculus-konkurrent nu på Kickstarter

Hörde om totem för ungefär 6månader sen. Och tänkte. Äntligen någon som vill konkurrera Facebook rift.

Medlem

Huh, väntade mig ett indianskt Occulus Rift tillverkat i trä.

The disappointment


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Kul med lite konkurrens så det blir lite fart på utvecklingen och sänker priset.

Flakmonkey
Skrivet av Bojkott:

Kul med lite konkurrens så det blir lite fart på utvecklingen och sänker priset.

Bra med konkurrens, men samtidigt hoppas man man får ju hoppas att olika leverantörer inte innebär att utvecklarna kommer behöva göra olika varianter för då blir ju risken att någon blir utan. Då kan det mest bara bli irriterande NU står det ju här att OC-spel ska lira med den, men man vet ju aldrig hur det blir framöver

Medlem

Bra med konkurrens men holy fucking shit vad ful den var, men jag antar att det bara är koncept...

Inaktiv
Skrivet av SnelHest:

Bra med konkurrens men holy fucking shit vad ful den var, men jag antar att det bara är koncept...

Agreed, ser ut som ett slopat koncept från tidigt 90-tal

ZF
Medlem

verkar klart seriösare än OR iaf.

men vi kanske får höra om en ny förbättrad prototyp av denna med om ett par år..

Citat:

Vidare har den högupplösta oled-displayer, full rörelseavkänning och möjlighet att stänga av kamerorna tillfälligt, så att du kan se tangentbord och omgivning utan att behöva ta av dig hjälmen.

hmm, inbyggd magi. ett klart övertag på konkurrensen åtminstone..

Medlem

Sjukt ful. Men bra med lite fler valmöjligheter. Men Sonys ligger högst upp på min lista just nu.

Medlem

Har vad jag läst laggig positional tracking och ingen 3D. Det sitter hårdvara i själva hjälmen som ska göra om 2D-bilden från spelet till 3D, vilket naturligtvis inte fungerar optimalt på något sätt.

Verkar med andra ord oanvändbar.

Medlem

Klart killen på bilden är glad. Han har väl umgänge med Tera Patrick och hennes kollegor.

Medlem

Efter avklarad finansiering och ett par devkits köper Twitter hela rasket. Ni läste det här först.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Mycket bra med konkurrensen! Men jag väntar med att köpa någon av dom tills det att dom släpps.


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Efter avklarad finansiering och ett par devkits köper Twitter hela rasket. Ni läste det här först.

Varför inte Amazon?

Medlem
Skrivet av m4gnify:
Skrivet av Pjotor:

Efter avklarad finansiering och ett par devkits köper Twitter hela rasket. Ni läste det här först.

Varför inte Amazon?

Alltså jag tänkte ju skriva det först, men det känns som en riktig lågoddsare. Jag gillar att leva farligt!


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem
Skrivet av m4gnify:
Skrivet av Pjotor:

Efter avklarad finansiering och ett par devkits köper Twitter hela rasket. Ni läste det här först.

Varför inte Amazon?

Ah nä då måste man ladda ner spelen via Amazon och om man vill utnyttja alla funktionerna behöver man Amazon Prime.

Bra, själv är jag trött på allt tjat om F-Rift.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Hullken:

Har vad jag läst laggig positional tracking och ingen 3D. Det sitter hårdvara i själva hjälmen som ska göra om 2D-bilden från spelet till 3D, vilket naturligtvis inte fungerar optimalt på något sätt.

Verkar med andra ord oanvändbar.

Det är knappast så det fungerar, 3D-bilden kommer oundvikligen från 3D-spelen precis som i Oculus rift.
Hårdvaran i headsetet används för distorsionskompensation och andra visuella filter för att ge en mjukare bildupplevelse. Många klagar tex. på 'jaggies' på oculus, med post processing i visiret är det möjligt att tex. lägga på anti aliasing oavsett om spelet har stöd för det eller ej.

Fördelarna med headsetet är förutom det de inbyggda kamerorna, som öppnar nya möjligheter samt att man endast behöver en HDMI-kabel mellan dator och headset.

Apropå laggig tracking så antar jag att kickstartern är avsedd att bekosta utveckligen så att man kan förbättra just sådana saker?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Bra, själv är jag trött på allt tjat om F-Rift.

Japp, det är mycket snack och lite hockey..
Dev kits hit och dev kits dit. Jag tror på konceptet när jag testat det. Med OR är jag mest kritisk till upplösningen de valt. Det låter ju bra på papperet, men av erfarenhet vet vi att det aldrig blir riktigt bra om man inte kör applikationer i skärmarnas native mode och jag kan inte se hur det kan bli mainstreamanvändbart när de valt den höga upplösningen. Min dator kommer iallafall inte kunna köra Arma3 i native på OR. Så enkelt är det.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Hullken:

Har vad jag läst laggig positional tracking och ingen 3D. Det sitter hårdvara i själva hjälmen som ska göra om 2D-bilden från spelet till 3D, vilket naturligtvis inte fungerar optimalt på något sätt.

Verkar med andra ord oanvändbar.

Det är knappast så det fungerar, 3D-bilden kommer oundvikligen från 3D-spelen precis som i Oculus rift.
Hårdvaran i headsetet används för distorsionskompensation och andra visuella filter för att ge en mjukare bildupplevelse. Många klagar tex. på 'jaggies' på oculus, med post processing i visiret är det möjligt att tex. lägga på anti aliasing oavsett om spelet har stöd för det eller ej.

Fördelarna med headsetet är förutom det de inbyggda kamerorna, som öppnar nya möjligheter samt att man endast behöver en HDMI-kabel mellan dator och headset.

Apropå laggig tracking så antar jag att kickstartern är avsedd att bekosta utveckligen så att man kan förbättra just sådana saker?

Har man ett Nvidia eller Amd grafikkort så kan man lägga på AA i spel som inte har det, och om man ska lägga på det på playstation eller xbox då upplösningen är låg på de spelen.

Sen kan det vara jobbigt att spela i 65 Fov som konsolerna ofta har då Totem har FOV på 90.
Hur som helst ska det bli spännande att se hur Totem blir.

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Hullken:

Har vad jag läst laggig positional tracking och ingen 3D. Det sitter hårdvara i själva hjälmen som ska göra om 2D-bilden från spelet till 3D, vilket naturligtvis inte fungerar optimalt på något sätt.

Verkar med andra ord oanvändbar.

Det är knappast så det fungerar, 3D-bilden kommer oundvikligen från 3D-spelen precis som i Oculus rift.
Hårdvaran i headsetet används för distorsionskompensation och andra visuella filter för att ge en mjukare bildupplevelse. Många klagar tex. på 'jaggies' på oculus, med post processing i visiret är det möjligt att tex. lägga på anti aliasing oavsett om spelet har stöd för det eller ej.

Fördelarna med headsetet är förutom det de inbyggda kamerorna, som öppnar nya möjligheter samt att man endast behöver en HDMI-kabel mellan dator och headset.

Apropå laggig tracking så antar jag att kickstartern är avsedd att bekosta utveckligen så att man kan förbättra just sådana saker?

Har man ett Nvidia eller Amd grafikkort så kan man lägga på AA i spel som inte har det, och om man ska lägga på det på playstation eller xbox då upplösningen är låg på de spelen.

Sen kan det vara jobbigt att spela i 65 Fov som konsolerna ofta har då Totem har FOV på 90.
Hur som helst ska det bli spännande att se hur Totem blir.

Är du säker på att grafikkortens egna AA kan användas vid stereoskopisk rendering? AA är oavsett det inte det primära användningsområdet, utan stereoskopisk distorsionskompensation. Har du det på ditt grafikkort?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Hullken:

Har vad jag läst laggig positional tracking och ingen 3D. Det sitter hårdvara i själva hjälmen som ska göra om 2D-bilden från spelet till 3D, vilket naturligtvis inte fungerar optimalt på något sätt.

Verkar med andra ord oanvändbar.

Det är knappast så det fungerar, 3D-bilden kommer oundvikligen från 3D-spelen precis som i Oculus rift.
Hårdvaran i headsetet används för distorsionskompensation och andra visuella filter för att ge en mjukare bildupplevelse. Många klagar tex. på 'jaggies' på oculus, med post processing i visiret är det möjligt att tex. lägga på anti aliasing oavsett om spelet har stöd för det eller ej.

Fördelarna med headsetet är förutom det de inbyggda kamerorna, som öppnar nya möjligheter samt att man endast behöver en HDMI-kabel mellan dator och headset.

Apropå laggig tracking så antar jag att kickstartern är avsedd att bekosta utveckligen så att man kan förbättra just sådana saker?

Har man ett Nvidia eller Amd grafikkort så kan man lägga på AA i spel som inte har det, och om man ska lägga på det på playstation eller xbox då upplösningen är låg på de spelen.

Sen kan det vara jobbigt att spela i 65 Fov som konsolerna ofta har då Totem har FOV på 90.
Hur som helst ska det bli spännande att se hur Totem blir.

Är du säker på att grafikkortens egna AA kan användas vid stereoskopisk rendering? AA är oavsett det inte det primära användningsområdet, utan stereoskopisk distorsionskompensation. Har du det på ditt grafikkort?

Funkar bra på Dk1 har inte testat på DK2 då jag inte känner någon som har den än.

1
Skriv svar