Få ut det mesta av ditt pc-spelande med ny guide

Robot
Få ut det mesta av ditt pc-spelande med ny guide
k3m
Medlem
Få ut det mesta av ditt pc-spelande med ny guide

Supertrevligt det här är något som jag behövde.

Medlem

Eller också så kan man prata om det i forum vilket brukar vara givande o kul.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

k3m
Medlem
Skrivet av chopper:

Eller också så kan man prata om det i forum vilket brukar vara givande o kul.

Jepp!

Medlem

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

Medlem

En sjyst guide för nybörjare.

Jag brukar läsa guider på http://www.tweakguides.com/.
Riktigt bra sida med mycket detaljer om man är mer intresserad av att gå in på djupet. De uppdaterar med spel med jämna mellanrum.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

En artikel om en artikel, artikelception!

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

http://i.imgur.com/cqkyG0O.jpg

Även om bilden har en poäng som jag håller med om så gillar jag inte sättet dom gjort exemplet.
Man kan inte bara minska polygonerna på en modell och förvänta sig att det ska bli bra. Man måste minska antalet polygoner och sedan börja ta bort onödiga polygoner och låta viktiga polygoner vara kvar och sedan använda sig av texturer.
Därför ser exemplet med 60 och 600 polygoner mycket sämre ut än det kan vara.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

http://i.imgur.com/cqkyG0O.jpg

Även om bilden har en poäng som jag håller med om så gillar jag inte sättet dom gjort exemplet.
Man kan inte bara minska polygonerna på en modell och förvänta sig att det ska bli bra. Man måste minska antalet polygoner och sedan börja ta bort onödiga polygoner och låta viktiga polygoner vara kvar och sedan använda sig av texturer.
Därför ser exemplet med 60 och 600 polygoner mycket sämre ut än det kan vara.

Fast det där är ju utan texturer. Du har en poäng med onödiga polygoner dock.

dmn
Medlem
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

Ja, för det är stor skillnad på 30 fps och 60/120/144 fps.

Medlem
Skrivet av dmn:
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

Ja, för det är stor skillnad på 30 fps och 60/120/144 fps.

vid 120 kanske man kan börja fokusera på andra saker dock

Medlem

Inget nytt under solen för min del men det var intressant att fördjupa sig lite vad de olika AA gör, ganska ofta man inte ser någon skillnad utöver att den ena kräver mer än den andra.

Skrivet av motionfield:

vid 120 kanske man kan börja fokusera på andra saker dock

Den största skillnaden mellan 120hz och 144hz är nog responstiden, skillnaden på frameraten är inget ett otränat öga kan se men en vanlig gamer kan känna skillnaden, vet att 120hz kan kännas något segt när man är van vid 144hz, har hänt att min skärm växlat till 120hz utan att jag märkt det, man känner att något är off även om man inte inser varför med det samma.

Allt detta är förutsatt att FPSen ligger på max hela tiden, vilket jag personligen alltid siktar på.

Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

http://i.imgur.com/cqkyG0O.jpg

THIS. Också anledningen till att voxeldemot som cirkulerade för några år sedan var så skrattretande. Polygoncount är inte längre ett stort problem.

Medlem
Skrivet av motionfield:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

Ja, för det är stor skillnad på 30 fps och 60/120/144 fps.

vid 120 kanske man kan börja fokusera på andra saker dock

Absolut inte lite grafik porr piggar bara upp.


signatur

Online 92 and still online!
PC the real thing for gamers.

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

http://i.imgur.com/cqkyG0O.jpg

Här är betydligt fler polygoner och det syns.

Förövrigt är det numera renderingen som man ser de största skillnaderna.
Shaders, partikel effekter, pixeldensiteten, texturupplösning etc

Även termer så bilder per sekund är av stor vikt. (fps)

Medlem

En genomtänkt estetik, som även inkluderar menyer, typsnitt och UI, är betydligt viktigare än själva "grafiken" tycker jag. Jag kan t o m se mer charm i ett spel med 60-600 "trianglar", om allt bara hänger ihop på ett bra sätt.

Trevlig artikel.

edit: Jag kan däremot vara rejält allergisk mot att inte matcha panelens upplösning. Detta var inget problem på den gamla goda tiden med CRT, men numera är 1:1 nästan ett måste som första prioritering.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

En genomtänkt estetik, som även inkluderar menyer, typsnitt och UI, är betydligt viktigare än själva "grafiken" tycker jag. Jag kan t o m se mer charm i ett spel med 60-600 "trianglar", om allt bara hänger ihop på ett bra sätt.

Trevlig artikel.

edit: Jag kan däremot vara rejält allergisk mot att inte matcha panelens upplösning. Detta var inget problem på den gamla goda tiden med CRT, men numera är 1:1 nästan ett måste som första prioritering.

Ja, det kan se riktigt hemskt ut annars

Inaktiv
Skrivet av motionfield:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

Ja, för det är stor skillnad på 30 fps och 60/120/144 fps.

vid 120 kanske man kan börja fokusera på andra saker dock

År 2035 kanske konsolerna har 60 fps som standard och kan fokusera på 1080p.

Medlem

saker en riktig gamer redan kan sedan länge ) men bra artikel


signatur

//monster

Medlem

Tråkigt att spelen är så "mainstream" idag och saknar substans.

Finns ju ett fåtal uppstickare som tur är.

Medlem

Shaders. It's all about the shaders.

Medlem

Trevligt:), orkar inte pilla kör nvidia experiance och låter den optimera , är det nått som inte fungerar bra efter det då får man börja grotta


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av motionfield:
Skrivet av dmn:
Skrivet av Playcrafter:

The era of diminishing returns. Tycker det blir allt svårare att se skillnaden grafiskt mellan PC och next gen-konsolerna. Är grafiken verkligen så viktig?

Ja, för det är stor skillnad på 30 fps och 60/120/144 fps.

vid 120 kanske man kan börja fokusera på andra saker dock

År 2035 kanske konsolerna har 60 fps som standard och kan fokusera på 1080p.

Oh snap!


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Bra guide. Har t.ex. tidigare inte orkat sätta mig in i alla de olika AA man kan köra med. Sparar länken i mina bokmärken.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Inaktiv

Rätt skönt att man slipper bry sig, även om det mesta är förståeligt. Nvidia's Experience är faktiskt riktigt bra på att konfiguera inställningarna så att allting flyter på som det ska.

Medlem

Synd att nya spel saknar bra spelkänsla bara. COD kloner och så enkla att treåringar ska kunna spela dem. Grafik utvecklingen har helt stannat av sen konsolerna tog över. Utan konsoler hade vi haft helt förstörbara miljöer nu. Istället får vi lite bättre skuggor och texturer.

Medlem
Skrivet av Thunde:

Synd att nya spel saknar bra spelkänsla bara. COD kloner och så enkla att treåringar ska kunna spela dem. Grafik utvecklingen har helt stannat av sen konsolerna tog över. Utan konsoler hade vi haft helt förstörbara miljöer nu. Istället får vi lite bättre skuggor och texturer.

Vad har det med guiden och göra?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Segas:

Rätt skönt att man slipper bry sig, även om det mesta är förståeligt. Nvidia's Experience är faktiskt riktigt bra på att konfiguera inställningarna så att allting flyter på som det ska.

Vi som körde med nvidia surround fick en snärt på pungen när vi försökte använda oss av experience. Var helt enkelt mycket bättre att göra det själv.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Inaktiv
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Segas:

Rätt skönt att man slipper bry sig, även om det mesta är förståeligt. Nvidia's Experience är faktiskt riktigt bra på att konfiguera inställningarna så att allting flyter på som det ska.

Vi som körde med nvidia surround fick en snärt på pungen när vi försökte använda oss av experience. Var helt enkelt mycket bättre att göra det själv.

Jag kör själv också manuellt, men det är mestadels på grund av att jag kör en lite udda upplösning (2560x1080) och Experience vill gärna köra allt i 1920x1080...och det ser ju lite dumt ut.

Sen är det effekter som motion blur som jag personligen tycker fördärvar mer än det skapar en bra effekt, så det går tokbort.

12
Skriv svar