Sony diskuterar virtual reality och Project Morpheus

Robot
Sony diskuterar virtual reality och Project Morpheus
Medlem
Sony diskuterar virtual reality och Project Morpheus

Det finns 10-15 av dessa paneldiskussioner upplagda på Playstations Youtube-kanal:

https://www.youtube.com/user/PlayStation/videos

Medlem
Medlem
Skrivet av Jäg4rn:

Jag hoppas att du är medveten om att det visade sig vara ett mikrofonproblem. Jag blev också fundersam först.

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Jag hoppas att du är medveten om att det visade sig vara ett mikrofonproblem. Jag blev också fundersam först.

En virtual reality-prutt. Blir precis samma upplevelse i project morpehus.

Medlem

Tror verkligen att morpheus kommer floppa. Ps4an är inte tillräckligt kraftfull. Jag menar Oculus har sagt om och om igen att datorer behöver bli kraftfullare för att få en bra VR upplevelse. Och om PCs behöver bli kraftfullare hur ska då ps4an klara det? VR behöver minst 90FPS, 100/110FOV, minns inte vad minsta resolution var, men 1080p är för lite. Om ps4an ska klara det så ska det få vara mindre spel med sämre grafik. (som techdemosarna sony har visat upp för morpheus). Men folk kommer inte köpa morpheus för att spela techdemos, de vill spela "riktiga titlar". Vilket inte kommer hända. Har svårt att se att det blir en tillräckligt stor scen av utvecklare till morpheus på ps4an. Tror inte AAA företag vågar satsa så hårt på det. Tror inte att det kommer tillräckligt många indie spel för att det ska vara värt att skaffa produkten.

Medlem
Skrivet av Jäg4rn:
Skrivet av Luciphear:

Jag hoppas att du är medveten om att det visade sig vara ett mikrofonproblem. Jag blev också fundersam först.

En virtual reality-prutt. Blir precis samma upplevelse i project morpehus.

https://www.youtube.com/watch?v=5Pz0SwbOvjk
Toilet Simulator v2

Medlem
Skrivet av Morknox:

Tror verkligen att morpheus kommer floppa. Ps4an är inte tillräckligt kraftfull. Jag menar Oculus har sagt om och om igen att datorer behöver bli kraftfullare för att få en bra VR upplevelse. Och om PCs behöver bli kraftfullare hur ska då ps4an klara det? VR behöver minst 90FPS, 100/110FOV, minns inte vad minsta resolution var, men 1080p är för lite. Om ps4an ska klara det så ska det få vara mindre spel med sämre grafik. (som techdemosarna sony har visat upp för morpheus). Men folk kommer inte köpa morpheus för att spela techdemos, de vill spela "riktiga titlar". Vilket inte kommer hända. Har svårt att se att det blir en tillräckligt stor scen av utvecklare till morpheus på ps4an. Tror inte AAA företag vågar satsa så hårt på det. Tror inte att det kommer tillräckligt många indie spel för att det ska vara värt att skaffa produkten.

Tror du verkligen det kommer bli så svårt att ge ett spel man redan utvecklat stöd för Morpheus? Är det så svårt att de inte inkluderar det i spel de redan planerat att utveckla så kommer knappast Oculus slå särskilt bra heller då utvecklarna inte tittar på vilken produkt som har bäst hårdvara utan som har bredast kundbas. Oculus kräver svindyra datorer för att orka driva spelen, som inte många har, och kommer dessutom (förmodligen) vara betydligt dyrare än Morpheus.

Blir inte Morpheus alltför dyr kommer jag nog köpa den. Ska det krävas en dator för 15k för att orka driva spelen i den grafik och framerate som krävs för att Oculus ska nyttja skillnaden i upplösning och hz så får det nog vara några år för min del, om jag istället kan plocka upp en relativt billig Morpheus till PS4:an och åtminstone få ta del av VR i någon form.

Medlem
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av Morknox:

Tror verkligen att morpheus kommer floppa. Ps4an är inte tillräckligt kraftfull. Jag menar Oculus har sagt om och om igen att datorer behöver bli kraftfullare för att få en bra VR upplevelse. Och om PCs behöver bli kraftfullare hur ska då ps4an klara det? VR behöver minst 90FPS, 100/110FOV, minns inte vad minsta resolution var, men 1080p är för lite. Om ps4an ska klara det så ska det få vara mindre spel med sämre grafik. (som techdemosarna sony har visat upp för morpheus). Men folk kommer inte köpa morpheus för att spela techdemos, de vill spela "riktiga titlar". Vilket inte kommer hända. Har svårt att se att det blir en tillräckligt stor scen av utvecklare till morpheus på ps4an. Tror inte AAA företag vågar satsa så hårt på det. Tror inte att det kommer tillräckligt många indie spel för att det ska vara värt att skaffa produkten.

Tror du verkligen det kommer bli så svårt att ge ett spel man redan utvecklat stöd för Morpheus? Är det så svårt att de inte inkluderar det i spel de redan planerat att utveckla så kommer knappast Oculus slå särskilt bra heller då utvecklarna inte tittar på vilken produkt som har bäst hårdvara utan som har bredast kundbas. Oculus kräver svindyra datorer för att orka driva spelen, som inte många har, och kommer dessutom (förmodligen) vara betydligt dyrare än Morpheus.

Blir inte Morpheus alltför dyr kommer jag nog köpa den. Ska det krävas en dator för 15k för att orka driva spelen i den grafik och framerate som krävs för att Oculus ska nyttja skillnaden i upplösning och hz så får det nog vara några år för min del, om jag istället kan plocka upp en relativt billig Morpheus till PS4:an och åtminstone få ta del av VR i någon form.

Fast det behövs inte så extrem prestanda för vr. Min laptop med gt740m klarar till exempel att köra flera demos som till exempel vr cinema och titans of space i 1080p om jag drar ner på kvalitén. Jag tror att det handlar om att utveckla för den prestanda man har. Därför tror jag inte att varken ps4 eller pc kommer ha något problem

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av Morknox:

Tror verkligen att morpheus kommer floppa. Ps4an är inte tillräckligt kraftfull. Jag menar Oculus har sagt om och om igen att datorer behöver bli kraftfullare för att få en bra VR upplevelse. Och om PCs behöver bli kraftfullare hur ska då ps4an klara det? VR behöver minst 90FPS, 100/110FOV, minns inte vad minsta resolution var, men 1080p är för lite. Om ps4an ska klara det så ska det få vara mindre spel med sämre grafik. (som techdemosarna sony har visat upp för morpheus). Men folk kommer inte köpa morpheus för att spela techdemos, de vill spela "riktiga titlar". Vilket inte kommer hända. Har svårt att se att det blir en tillräckligt stor scen av utvecklare till morpheus på ps4an. Tror inte AAA företag vågar satsa så hårt på det. Tror inte att det kommer tillräckligt många indie spel för att det ska vara värt att skaffa produkten.

Tror du verkligen det kommer bli så svårt att ge ett spel man redan utvecklat stöd för Morpheus? Är det så svårt att de inte inkluderar det i spel de redan planerat att utveckla så kommer knappast Oculus slå särskilt bra heller då utvecklarna inte tittar på vilken produkt som har bäst hårdvara utan som har bredast kundbas. Oculus kräver svindyra datorer för att orka driva spelen, som inte många har, och kommer dessutom (förmodligen) vara betydligt dyrare än Morpheus.

Blir inte Morpheus alltför dyr kommer jag nog köpa den. Ska det krävas en dator för 15k för att orka driva spelen i den grafik och framerate som krävs för att Oculus ska nyttja skillnaden i upplösning och hz så får det nog vara några år för min del, om jag istället kan plocka upp en relativt billig Morpheus till PS4:an och åtminstone få ta del av VR i någon form.

Fast det behövs inte så extrem prestanda för vr. Min laptop med gt740m klarar till exempel att köra flera demos som till exempel vr cinema och titans of space i 1080p om jag drar ner på kvalitén. Jag tror att det handlar om att utveckla för den prestanda man har. Därför tror jag inte att varken ps4 eller pc kommer ha något problem

1080p med nerdragen kvalité ja, vad är då problemet med PS4:an som garanterat klarar motsvarande kvalité i motsvarande upplösning med motsvarande prestanda? Det folk pratar om som talar till Oculus fördel är ju ~100 fps i högre upplösningar, och då blir det tungdrivet om man inte vill ha framedrops. Visserligen kan dom ju köra någon form av variabel uppdateringsfrekvens som Gsync eller Freesync fast trådlöst då, så slipper man tearing och grejor.

Men hur som helst är min poäng att för att Oculus ska sopa banan med Morpheus så krävs en dator som är hyfsat mycket åka med.

Medlem
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av Morknox:

Tror verkligen att morpheus kommer floppa. Ps4an är inte tillräckligt kraftfull. Jag menar Oculus har sagt om och om igen att datorer behöver bli kraftfullare för att få en bra VR upplevelse. Och om PCs behöver bli kraftfullare hur ska då ps4an klara det? VR behöver minst 90FPS, 100/110FOV, minns inte vad minsta resolution var, men 1080p är för lite. Om ps4an ska klara det så ska det få vara mindre spel med sämre grafik. (som techdemosarna sony har visat upp för morpheus). Men folk kommer inte köpa morpheus för att spela techdemos, de vill spela "riktiga titlar". Vilket inte kommer hända. Har svårt att se att det blir en tillräckligt stor scen av utvecklare till morpheus på ps4an. Tror inte AAA företag vågar satsa så hårt på det. Tror inte att det kommer tillräckligt många indie spel för att det ska vara värt att skaffa produkten.

Tror du verkligen det kommer bli så svårt att ge ett spel man redan utvecklat stöd för Morpheus? Är det så svårt att de inte inkluderar det i spel de redan planerat att utveckla så kommer knappast Oculus slå särskilt bra heller då utvecklarna inte tittar på vilken produkt som har bäst hårdvara utan som har bredast kundbas. Oculus kräver svindyra datorer för att orka driva spelen, som inte många har, och kommer dessutom (förmodligen) vara betydligt dyrare än Morpheus.

Blir inte Morpheus alltför dyr kommer jag nog köpa den. Ska det krävas en dator för 15k för att orka driva spelen i den grafik och framerate som krävs för att Oculus ska nyttja skillnaden i upplösning och hz så får det nog vara några år för min del, om jag istället kan plocka upp en relativt billig Morpheus till PS4:an och åtminstone få ta del av VR i någon form.

Fast det behövs inte så extrem prestanda för vr. Min laptop med gt740m klarar till exempel att köra flera demos som till exempel vr cinema och titans of space i 1080p om jag drar ner på kvalitén. Jag tror att det handlar om att utveckla för den prestanda man har. Därför tror jag inte att varken ps4 eller pc kommer ha något problem

1080p med nerdragen kvalité ja, vad är då problemet med PS4:an som garanterat klarar motsvarande kvalité i motsvarande upplösning med motsvarande prestanda? Det folk pratar om som talar till Oculus fördel är ju ~100 fps i högre upplösningar, och då blir det tungdrivet om man inte vill ha framedrops. Visserligen kan dom ju köra någon form av variabel uppdateringsfrekvens som Gsync eller Freesync fast trådlöst då, så slipper man tearing och grejor.

Men hur som helst är min poäng att för att Oculus ska sopa banan med Morpheus så krävs en dator som är hyfsat mycket åka med.

Men oculus kommer nog fortfarande gå att köra 1080p. Poängen med den högupplösta upplösningen på skärmen är att man inte ska få en screen door effekt. Men min poäng var att både enheterna kommer fungera fint om man skapar mjukvara för att uppnå upplösningen i 100 fps på mindre kostsamma datorer eller ps4.

1
Skriv svar