Playstation Plus-prenumeranter "får" spel för över 11 000 kr

Medlem
Skrivet av DrAg00nEn:
Skrivet av IceClimber:

Värt att tillägga från Polygons artikel är att GWG inte gav bort Xone-spel innan Juni så blir ett högre totalvärde nästa år. Samt att helårsvärdet för PS+ även inkluderar PS-vita spel som kanske inte är en jättepoppis plattform jämfört med PS3 och PS4.

Blir lite att jämföra äpplen och päron om man bara tittar blint på totalbeloppen.

MS hade lika stor möjlighet att släppa gwg till x1 som Sony vid konsol släppet.

Klart man ska räkna totalbeloppet även om det är till en plattform mer. Det är ju trots allt liknande tjänster dom erbjuder, bara att ms varit slöa och inte fått ut en handheld.

Hur man än vänder på det så ger ps+ mer än live gold i spelväg.

Inte för att jag på något sett antydde något annat utan bara påpekade två skillnader jag tyckte var värda att ta upp.

En annan sak jag skulle tycka vara intressant är att dela upp per plattform som varje tjänst erbjuder.
Säg att 75% av GWG är för X360 men jag bara har en Xone så sjunker ju värdet för mig rätt dramatiskt. Samma visa om PS+ skulle ha 50% av värdet till Vita men jag inte har någon sådan.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Ger är väl att ta i? PS+ spel är inget man får, det är något man får låna så länge man prenumererar på tjänsten. Xbox Live's motsvarighet, Games with Gold, är däremot något du får behålla för evigt.

Men vilket som så är det en bra deal. Och har man PS4 så måste man ju illa tvunget ha PS+ om man vill kunna lira online, så man har ju inget att förlora. Hade PS+ frivilligt till PS3, för i slutändan så lönar det sig.

Nej, det skulle jag inte tro, du får bara låna spelen så länge MS har serverna uppe för dem.

Medlem

Blivit missnöjd med PS+, visserligen e ja en snål jävel å köper en månads prenummerationer men det händer att Sony tar bort spelet innan månaden är slut

Medlem

Allt är relativt, spel för 11 000 behöver inte vara värt ett jota för min del medan spel för halva summan kan uppskattas desto mer.

"Microsoft är bäst, nej Sony är bäst!" diskussioner är därmed poänglösa då folk helt enkelt tycker olika.

Dock kan detta vara svårt att ta till sig för vissa vilket i sig är skrämmande då denna mentalitet även yttrar sig i andra frågor med diverse, rent av sanslösa konsekvenser.


signatur

Constants and variables

Medlem
Skrivet av Pulkafettot:

Denna påtvingade prenumeration är total jävla BS. Betalar jag nästan 700 spänn för ett spel har jag väl all rätt att få spela det online?

Jag ser inte varför det skulle vara din rätt. Inte ens om du betalade 24,000kr för ett spel. Det är i din fulla rätt att inte delta/köpa in dig i en online-tjänst. Det är deras rätt att ta betalt för den.

Annars behöver vi slopa fri marknad och adoptera något extrem-kommunistiskt styre där privat marknad inte är tillåten.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Skulle fråga detta - såg inget svar i kommentarerna eller i nyheten - kommer nya PS + göra samma sak som Xbox Live Games with Gold? För att få behålla spelen efteråt är något jag verkligen gillar :3

Tror inte det. 6 spel för 38kr månaden är inte ekonomiskt hållbart.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Skulle aldrig skaffa mig ett playstation då sony gång på gång visar att säkerheten suger på den konsolen. Xbox har ju microsoft bakom sig med mkt bättre säkerhet och stabilitet med deras stora "moln" satsningar i andra divisioner. Då jag inte har köpt någon av dom nya konsolerna än så skulle jag personligen välja ett wii u då jag sen tidigare har både 360 och ps3. Måste säga att ifrån ett utifråns perspektiv tkr jag att både ms och sony floppat med sina konsoler i sitt första år.Får hoppas att nästa år är mkt bättre.


signatur

Lite Dyrare Lite Finare

Medlem

mkt skit får man på köpet med så blandad kompott.

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av DarkZide8:

Skulle fråga detta - såg inget svar i kommentarerna eller i nyheten - kommer nya PS + göra samma sak som Xbox Live Games with Gold? För att få behålla spelen efteråt är något jag verkligen gillar :3

Tror inte det. 6 spel för 38kr månaden är inte ekonomiskt hållbart.

Det kan vara värt att nämna att PS+ rätt ofta lägger till spel samtidigt som de släpps.

Denna månad fick till exempel PS4 spelet Secret Ponchos när det kom ut. Det spelet kostar på egen hand 139 kr. Om folk skulle kunna få det spelet (samt ett gäng andra spel) för all framtid för priset av en månad PS+ skulle ingen köpa det på "normalt" sätt.

Medlem
Skrivet av Tokimba:
Skrivet av Mirage:

Jag förstår mig inte på folk som betalar för dessa tjänster.

Först betalar ni för spelet, sedan betalar ni en gång till för att få spela spelet??

Jag antar att eftersom online-spelande har blivit väldigt mycket större har antagligen server-kostnaderna ökat rejält. Jag kan förstå att socialbidragstagare som du tycker att det är en saftig summa men för oss andra som går på A-kassa är detta ingen jättesumma att pröjsa en gång om året.

Personangrepp för att jag anser ni som betalar blir lurade. Fanboi much?


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av Mirage:

Personangrepp för att jag anser ni som betalar blir lurade. Fanboi much?

Det var inte meningen att det skulle uppfattas så. Jag drog bara ett långsökt skämt där jag kallade dig för socialbidragstagare då jag själv är en fattig A-kassesnyltare.

Inaktiv

Undra hur manga som slutat kopa spel och bara spelar gratisspelen man far.

Medlem
Skrivet av FireFart:

Undra hur manga som slutat kopa spel och bara spelar gratisspelen man far.

Har så många spel till ps3 att min 1TB disk börjar bli full.
Kommer inte att spela alla spelen men har många guldklimpar orörda.

Är nöjd med tjänsten då det är billig underhållning.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Sorry, men smaken är som baken. Jag betalar gärna 500 ynka kronor (läs 10 pizzor / 10 McDonalds menyer.) om året för alla dessa spel som jag "hyr" på obestämd tid..
Det är klart inte alla uppskattar den här tjänsten, men helt onödigt att döma ut folk för deras åsikter. Det visar bara hur trångsynta ni är.
Sen så var det under ps3 gratis att spela online, men då var servrarna kassa istället. xbox som har haft detta betalkrav från början har också haft betydligt mer stabila servrar.

Hur som helst, ni som inte gillar att betala för online kanske borde överväga att använda PC istället. Då slipper ni ju också betala för spelen, för allt handlar väl om att det är dyrt??

Medlem

"Du får behålla spelen så länge du är PS Plus-prenumerant; om du avslutar abonnemanget försvinner de."

Här tycker jag Tomas Andersson kunde varit lite tydligare. Spelen "försvinner" inte, tillgången till spelen försvinner. Spelen och sparfilerna (om man har aktiverat Cloud Save) är kvar om man blir prenumerant senare.

Medlem
Skrivet av Pulkafettot:

Denna påtvingade prenumeration är total jävla BS. Betalar jag nästan 700 spänn för ett spel har jag väl all rätt att få spela det online?

Äger en Playstation 4 som har tjänat två syften under det år jag ägt den. Den är precis rätt form för att vara dörrstopp och kontrollern är nice att ha på PC. När Gran Turismo 7, det enda spelet jag vill spela på den konsollen, kommer ut så måste jag betala för att få spela online. Vill jag spela en gång varannan månad låter det ju jävligt dumt att sitta och betala en subscription året runt för dyra pengar.

Kanske dags att ge upp helt och bara spela Project CARS.

Så du köper en konsoll, för ett enda spel som dessutom inte är släppt, för att spela det "nån gång i månaden"? Sedan pratar du om att ge upp konsollen för ett spel som heller inte är släppt. Något märligt resonemang kan jag tycka.

Medlem

Köper hellre ett bra PS4-spel för 500kr än att spendera 480 kr på PS+ och få indieskräp värt tusentals kronor.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Köper hellre ett bra PS4-spel för 500kr än att spendera 480 kr på PS+ och få indieskräp värt tusentals kronor.

Indieskräp? Okej att varje spel inte kan falla alla i smaken men att dömma ut alla spel som "indieskräp" kan jag inte fatta. Anledningen till att det kommit så många indiespel till PS4 första året är ju för att det ännu inte kommit tillräckligt många storspel. Jämför med vad PS3 fick under året så inser du säkert att PS4 kommer få bra med bombastiska storproduktioner också tids nog.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Instant_Game_Collection_...

Medlem
Skrivet av Brona:
Skrivet av kebbe:

Köper hellre ett bra PS4-spel för 500kr än att spendera 480 kr på PS+ och få indieskräp värt tusentals kronor.

Indieskräp? Okej att varje spel inte kan falla alla i smaken men att dömma ut alla spel som "indieskräp" kan jag inte fatta. Anledningen till att det kommit så många indiespel till PS4 första året är ju för att det ännu inte kommit tillräckligt många storspel. Jämför med vad PS3 fick under året så inser du säkert att PS4 kommer få bra med bombastiska storproduktioner också tids nog.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Instant_Game_Collection_...

"Inte kommit tillräckligt många storspel", nej, storspelen är inte tillräckligt gamla bara. PS+ handlar om gammal skåpmat, man ger bort två 5 år gamla spel och säger att värdet är 1200kr när spelen finns i butik för 99kr/st, resten fyller man ut med usla indietitlar (pick and choose, 90% är ren skit och 10% någorlunda spelbart). Betalar man för PS+ för spelen måsten man vara rejält bakom flötet..

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Brona:
Skrivet av kebbe:

Köper hellre ett bra PS4-spel för 500kr än att spendera 480 kr på PS+ och få indieskräp värt tusentals kronor.

Indieskräp? Okej att varje spel inte kan falla alla i smaken men att dömma ut alla spel som "indieskräp" kan jag inte fatta. Anledningen till att det kommit så många indiespel till PS4 första året är ju för att det ännu inte kommit tillräckligt många storspel. Jämför med vad PS3 fick under året så inser du säkert att PS4 kommer få bra med bombastiska storproduktioner också tids nog.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Instant_Game_Collection_...

"Inte kommit tillräckligt många storspel", nej, storspelen är inte tillräckligt gamla bara. PS+ handlar om gammal skåpmat, man ger bort två 5 år gamla spel och säger att värdet är 1200kr när spelen finns i butik för 99kr/st, resten fyller man ut med usla indietitlar (pick and choose, 90% är ren skit och 10% någorlunda spelbart). Betalar man för PS+ för spelen måsten man vara rejält bakom flötet..

Kebbe. Har du ens tittat på listan över spel som kommit. Blivit länkad minst två gånger. Bara rakt i mitt minne så är varken Bioshock Infinite eller Injustice gamla spel. Playstation 3 är den konsollen det verkligen levererats grymma spel till via denna funktion. Playstation 4s bra spel kommer så småningom.

Medlem
Skrivet av seppuko:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Brona:
Skrivet av kebbe:

Köper hellre ett bra PS4-spel för 500kr än att spendera 480 kr på PS+ och få indieskräp värt tusentals kronor.

Indieskräp? Okej att varje spel inte kan falla alla i smaken men att dömma ut alla spel som "indieskräp" kan jag inte fatta. Anledningen till att det kommit så många indiespel till PS4 första året är ju för att det ännu inte kommit tillräckligt många storspel. Jämför med vad PS3 fick under året så inser du säkert att PS4 kommer få bra med bombastiska storproduktioner också tids nog.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Instant_Game_Collection_...

"Inte kommit tillräckligt många storspel", nej, storspelen är inte tillräckligt gamla bara. PS+ handlar om gammal skåpmat, man ger bort två 5 år gamla spel och säger att värdet är 1200kr när spelen finns i butik för 99kr/st, resten fyller man ut med usla indietitlar (pick and choose, 90% är ren skit och 10% någorlunda spelbart). Betalar man för PS+ för spelen måsten man vara rejält bakom flötet..

Kebbe. Har du ens tittat på listan över spel som kommit. Blivit länkad minst två gånger. Bara rakt i mitt minne så är varken Bioshock Infinite eller Injustice gamla spel. Playstation 3 är den konsollen det verkligen levererats grymma spel till via denna funktion. Playstation 4s bra spel kommer så småningom.

Över ett år gamla spel är just det, gamla. Vid PS+ premiär ligger de på högst 150kr i butik om man mot förmodan inte redan spelat dem under året (åren) de funnits ute. Och ja, jag kollade upp prisstatistik i Prisjakt och matchade det mot månaden spelen släpptes på PS+.

Medlem

Så av vissa kommentarer att döma, då det numer kostar kosing att lira online både hos Sony och MS så kanske det är lämpligare att spela på PC då där man slipper att bryr sig om någon extra kostnad för att spela online.

Personligen stör jag mig inte så mycket på det då jag inte är så mycket för att spela online ändå så konsol fungerar fortfarande för mig och då jag finner tjänsterna så som ps+ väldans bra då det ger mig chansen att testa spel jag säkerligen helt hade missat annars ser jag bara som positivt.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Jag hade ju hellre spelat online gratis på min PS4 än att "få" alla dessa spel. Men tycker ändå det är rätt bra att man får hyra dessa spel eller vad man ska kalla det. Satt och betalade för xbox live i 8 år (2004-2012) utan att få ett skit extra för det.

Men det är helt klart bäst på PC där man köper spelet och sedan är det bara att spela, det är så det ska vara tycker jag.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Brona:
Skrivet av kebbe:

Köper hellre ett bra PS4-spel för 500kr än att spendera 480 kr på PS+ och få indieskräp värt tusentals kronor.

Indieskräp? Okej att varje spel inte kan falla alla i smaken men att dömma ut alla spel som "indieskräp" kan jag inte fatta. Anledningen till att det kommit så många indiespel till PS4 första året är ju för att det ännu inte kommit tillräckligt många storspel. Jämför med vad PS3 fick under året så inser du säkert att PS4 kommer få bra med bombastiska storproduktioner också tids nog.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Instant_Game_Collection_...

"Inte kommit tillräckligt många storspel", nej, storspelen är inte tillräckligt gamla bara. PS+ handlar om gammal skåpmat, man ger bort två 5 år gamla spel och säger att värdet är 1200kr när spelen finns i butik för 99kr/st, resten fyller man ut med usla indietitlar (pick and choose, 90% är ren skit och 10% någorlunda spelbart). Betalar man för PS+ för spelen måsten man vara rejält bakom flötet..

5 år gamla spel!?! Alltså du verkar ha bestämt dig att inte förstå så det är inte lönt att diskutera med dig. Det handlar snarare om cirka 1 år gamla AAA spel. Jag fattar inte vad du har emot indiespel, det är dom jag har njutit allra mest av de senaste 2-3 åren. Så många fantastiska upplevelser att det skulle vara tjatigt att rabbla upp alla, och många har jag spelat tack vare PS+ som uppmärksammar dessa spel som jag förmodligen inte testat annars. Sant att det finns bra och dåliga månader, men det tar jag för i slutändan är det värt för mig. Det är likadant på Netflix tycker jag. Vissa månader är det bara skräp och vissa trillar det in massa spännande.

Medlem
Skrivet av Brona:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Brona:
Skrivet av kebbe:

Köper hellre ett bra PS4-spel för 500kr än att spendera 480 kr på PS+ och få indieskräp värt tusentals kronor.

Indieskräp? Okej att varje spel inte kan falla alla i smaken men att dömma ut alla spel som "indieskräp" kan jag inte fatta. Anledningen till att det kommit så många indiespel till PS4 första året är ju för att det ännu inte kommit tillräckligt många storspel. Jämför med vad PS3 fick under året så inser du säkert att PS4 kommer få bra med bombastiska storproduktioner också tids nog.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Instant_Game_Collection_...

"Inte kommit tillräckligt många storspel", nej, storspelen är inte tillräckligt gamla bara. PS+ handlar om gammal skåpmat, man ger bort två 5 år gamla spel och säger att värdet är 1200kr när spelen finns i butik för 99kr/st, resten fyller man ut med usla indietitlar (pick and choose, 90% är ren skit och 10% någorlunda spelbart). Betalar man för PS+ för spelen måsten man vara rejält bakom flötet..

5 år gamla spel!?! Alltså du verkar ha bestämt dig att inte förstå så det är inte lönt att diskutera med dig. Det handlar snarare om cirka 1 år gamla AAA spel. Jag fattar inte vad du har emot indiespel, det är dom jag har njutit allra mest av de senaste 2-3 åren. Så många fantastiska upplevelser att det skulle vara tjatigt att rabbla upp alla, och många har jag spelat tack vare PS+ som uppmärksammar dessa spel som jag förmodligen inte testat annars. Sant att det finns bra och dåliga månader, men det tar jag för i slutändan är det värt för mig. Det är likadant på Netflix tycker jag. Vissa månader är det bara skräp och vissa trillar det in massa spännande.

1 år gamla AAA-spel är extremt ovanligt på PS+, enligt listan som länkades var det senaste AAA-spelet till PS3 Arkham Asylum i Oktober och det var, just det, 5 år gammalt vid det här laget. Höjdarspelet i November var sedan tre år gammalt och kommande Januari-spelen är än en gång 5 år gamla.

Medlem
Skrivet av kebbe:

1 år gamla AAA-spel är extremt ovanligt på PS+, enligt listan som länkades var det senaste AAA-spelet till PS3 Arkham Asylum i Oktober och det var, just det, 5 år gammalt vid det här laget. Höjdarspelet i November var sedan tre år gammalt och kommande Januari-spelen är än en gång 5 år gamla.

Det enda januari-spelet jag känner till är inFamous: First Light, berätta gärna vilka de andra är.

Att fem år gamla spel dyker upp måste väl även du också inse att det är extrema undantag? Det är betydligt vanligare att spel som är ca ett år gamla läggs till som Bioshock Infinite, Tomb Raider, Borderlands 2, och DmC. Remember Me dök upp inom ett halvår tror jag.

Sen förstår jag inte varför så många klumpar ihop indie-spel som att det är en genre de inte gillar. Utbudet bland indie-spel är ju betydligt mer varierat än hos de så kallade "AAA-spelen"?

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Brona:
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Brona:
Skrivet av kebbe:

Köper hellre ett bra PS4-spel för 500kr än att spendera 480 kr på PS+ och få indieskräp värt tusentals kronor.

Indieskräp? Okej att varje spel inte kan falla alla i smaken men att dömma ut alla spel som "indieskräp" kan jag inte fatta. Anledningen till att det kommit så många indiespel till PS4 första året är ju för att det ännu inte kommit tillräckligt många storspel. Jämför med vad PS3 fick under året så inser du säkert att PS4 kommer få bra med bombastiska storproduktioner också tids nog.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Instant_Game_Collection_...

"Inte kommit tillräckligt många storspel", nej, storspelen är inte tillräckligt gamla bara. PS+ handlar om gammal skåpmat, man ger bort två 5 år gamla spel och säger att värdet är 1200kr när spelen finns i butik för 99kr/st, resten fyller man ut med usla indietitlar (pick and choose, 90% är ren skit och 10% någorlunda spelbart). Betalar man för PS+ för spelen måsten man vara rejält bakom flötet..

5 år gamla spel!?! Alltså du verkar ha bestämt dig att inte förstå så det är inte lönt att diskutera med dig. Det handlar snarare om cirka 1 år gamla AAA spel. Jag fattar inte vad du har emot indiespel, det är dom jag har njutit allra mest av de senaste 2-3 åren. Så många fantastiska upplevelser att det skulle vara tjatigt att rabbla upp alla, och många har jag spelat tack vare PS+ som uppmärksammar dessa spel som jag förmodligen inte testat annars. Sant att det finns bra och dåliga månader, men det tar jag för i slutändan är det värt för mig. Det är likadant på Netflix tycker jag. Vissa månader är det bara skräp och vissa trillar det in massa spännande.

1 år gamla AAA-spel är extremt ovanligt på PS+, enligt listan som länkades var det senaste AAA-spelet till PS3 Arkham Asylum i Oktober och det var, just det, 5 år gammalt vid det här laget. Höjdarspelet i November var sedan tre år gammalt och kommande Januari-spelen är än en gång 5 år gamla.

Ok vi kör.
(antal år gammalt när det kom på PS+)

Burnout paradise (4)
Tomb Raider Underworld (4)
Far Cry 2 (5)
Shift 2: Unleashed (1)
Darksiders (2)
Infamous 2 (1)
LittleBigPlanet 2 (1)
MotorStorm: Apocalypse (1)
Deus Ex: Human Revolution (1)
Saints Row 2 (6)
Dead Space 2 (1)
Borderlands (4)
Just Cause 2 (2)
Red Dead Redemption (2)
Resident Evil 5 (4)
Batman: Arkham City (1)
Vanquish (2)
BioShock 2 (2)
Sleeping Dogs (1)
Mass Effect 3 (1)
Kingdoms of Amalur: Reckoning (1)
Demon's Souls (5)
Uncharted 3: Drake's Deception (2)
XCOM: Enemy Unknown (1)
Battlefield 3 (2)
Saints Row: The Third (2)
Mafia II (3)
Assassin's Creed III (1)
Far Cry 3 (1)
Dragon's Dogma (1)
Metal Gear Rising: Revengeance (1)
Grid 2 (1)
DmC: Devil May Cry (1)
Borderlands 2 (1)
Metro: Last Light (1)
BioShock Infinite (1)
Tomb Raider (1)
NBA 2K14 (1)
Crysis 3 (1)
Batman: Arkham Asylum (5-6)

Och detta är alltså inte alla AAA, vissa kanske enligt dig inte ens är AAA. Sen lägger du till alla andra spel jag struntat i här, alla indiespel, alla rabatter på spel. Plus att om man som jag äger PS4 samt PSVita också och får således 3-4 extra spel varje månad. Går inte att argumentera bort, anser jag.

Medlem
Skrivet av seppuko:

Ok vi kör.
(antal år gammalt när det kom på PS+)

Far Cry 2 (5)
Saints Row 2 (6)

Nu vet jag inte var du hämtat din info (och jag tog bara två som verkade sticka ut) men spel som Far Cry 2 och Saints Row 2 kan väl inte ha varit så gamla när de dök upp på PS+?

Medlem

".. men här har du tillgång till spelet så länge du är Xbox Live Gold-prenumerant."

Då är det ju exakt som med PS+?

Medlem
Skrivet av Chiefen:
Skrivet av Pulkafettot:

Denna påtvingade prenumeration är total jävla BS. Betalar jag nästan 700 spänn för ett spel har jag väl all rätt att få spela det online?

Jag ser inte varför det skulle vara din rätt. Inte ens om du betalade 24,000kr för ett spel. Det är i din fulla rätt att inte delta/köpa in dig i en online-tjänst. Det är deras rätt att ta betalt för den.

Annars behöver vi slopa fri marknad och adoptera något extrem-kommunistiskt styre där privat marknad inte är tillåten.

Ja det är kanske för mycket att anta att man ska få spela ett spel när man betalar för det.

123
Skriv svar