Dota 2 – de bästa hjältarna för nybörjaren

Robot
Dota 2 – de bästa hjältarna för nybörjaren
Skägg.
10 Chambers
Dota 2 – de bästa hjältarna för nybörjaren

Jag känner mig aldrig så gammal som när det snackas moba...


signatur
Medlem

Jag har aldrig kommit in i Moba eller varit speciellt intresserad för den delen. Men fick en invit till Heroes of the Storrm betan och vill tipsa andra Moba-sopor som mig om det. Det är inte massa items osv att hålla koll på i det, så det är mycket enklare att komma in i. I övrigt har jag ingen åsikt om kvalitén i det. Men lätt är det.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

För min del har jag enbart spelat någon match i dota 2 och det har gått sådär. Hela genren känns som antaglien lär du dig grunderna och strategierna vilket tar mycket tid eller spelar du inger alls. Inget casual spel när man får lite tid över.

Medlem

varför är inte han som har en passiv osynlighet som ultimate med i listan? han passar ju som carry för de som inte lärt sig framföralt i lägre rankat.
hette han inget med typ kiri, kirki nånting?


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av morfin91:

varför är inte han som har en passiv osynlighet som ultimate med i listan? han passar ju som carry för de som inte lärt sig framföralt i lägre rankat.
hette han inget med typ kiri, kirki nånting?

Jag samtycker inte riktigt med listan... Många av dom hjältarna har en djupare bas än vad dom beskriver.. Jag skulle nog aldrig säga åt en ny person att ta solo lane med Windrunner.. ( Jag vet att hon är omdöpt till Windranger men fuck that! ) Tyvärr är det jättesvårt att vara "ny" i Dota 2.. Det är inte ett game man bara "börjar" spela.. Du kommer inte bemötas väl av communityn... Jag spelar Dota 2 VÄLDIGT mycket.. Och det är väldigt svårt att hjälpa nya spelare... Bästa sätet som vi gjorde med en kompis var att slänga in honom i elden... Spela som ett helt lag. Hjälp honom med items och försök att guida honom hela matchen med vad som händer och pågår.. Det är jättesvårt för det är så mycket att hålla koll på...

Hjälten du söker namnet på är Riki


signatur

The spiders won,t find us here.

Medlem
Skrivet av morfin91:

varför är inte han som har en passiv osynlighet som ultimate med i listan? han passar ju som carry för de som inte lärt sig framföralt i lägre rankat.
hette han inget med typ kiri, kirki nånting?

För att han inte är så lätt som man kan tro. Han är väldigt lätt att kontra och nu när de bytt plats på hans ulti och blink så har han inte ens en escape mechanism längre, I början av matchen.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Håller inte med den här listan, finns andra hjältar som jag tror passar en nybörjare bättre. Som t.ex Lich, Wraith King och Viper. Visst det är inte de svåraste hjältarna som listas, men många har en del svåra kombos eller är väldigt ömtåliga.


signatur

The cake is a lie...

Medlem
Skrivet av boboinho:

Håller inte med den här listan, finns andra hjältar som jag tror passar en nybörjare bättre. Som t.ex Lich, Wraith King och Viper. Visst det är inte de svåraste hjältarna som listas, men många har en del svåra kombos eller är väldigt ömtåliga.

Håller med. Jag brukar ALLTID rekommendera Lich till nybörjare. Två dmg-spells att hålla reda på och behövs inte en massa farm för att göra skada. Support-heroes är alltid det bästa valet att lära nybörjare med.

Inaktiv
Skrivet av morfin91:

varför är inte han som har en passiv osynlighet som ultimate med i listan? han passar ju som carry för de som inte lärt sig framföralt i lägre rankat.
hette han inget med typ kiri, kirki nånting?

Riki, och han har inte passiv osynlighet som ulti (fast han har en passiv osynlighet såklart)

Men han är inte så bra som man kan tro, möter man ett team som är bra med sentrys och dust så åker man lätt på stryk som Riki.

Medlem

Kört LoL förbannat mycket.

Testar DoTA 2 till och från. Fattar inte ett skit.. Principen är ju detsamma, men nä går inte att komma in.

Gubbarna känns så tjocka, det går slött men fort på samma gång. Man dör fort men spelet går så segt..


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Vänta så dom tipsar inte om Wraith king som nybörjare? :S

Medlem
Skrivet av dTexN:

Kört LoL förbannat mycket.

Testar DoTA 2 till och från. Fattar inte ett skit.. Principen är ju detsamma, men nä går inte att komma in.

Gubbarna känns så tjocka, det går slött men fort på samma gång. Man dör fort men spelet går så segt..

Vad är det du inte fattar exakt?

Medlem
Skrivet av dTexN:

Kört LoL förbannat mycket.

Testar DoTA 2 till och från. Fattar inte ett skit.. Principen är ju detsamma, men nä går inte att komma in.

Gubbarna känns så tjocka, det går slött men fort på samma gång. Man dör fort men spelet går så segt..

Håller med dig. Dota är som att simma i sirap när man spelat lol. Och items i dota makes no sence Sen är carrien något jag avskyr i dota.


signatur

IDKFA

Medlem

min lista på hjältar jag rekommenderar till nybörjare

Lich (support/offlane)
Wraith king (alla roller)
Crystal maiden (support)
Sven (carry)
Vengeful spirit (support)
Death prophet (mid)
Viper (mid)

Jag har alltid sagt till mina kompisar, hitta 3-5 hjältar som du tycker är roliga att spela och välja inte 3 carrys lr 3 mid utan välj heroes med olika roller. det absolut viktigaste är att börjar folk klaga på dig skriv INTE tillbaka var bara tyst och fokusera på ditt game inte deras

Medlem
Skrivet av mantis87:

min lista på hjältar jag rekommenderar till nybörjare

Lich (support/offlane)
Wraith king (alla roller)
Crystal maiden (support)
Sven (carry)
Vengeful spirit (support)
Death prophet (mid)
Viper (mid)

Jag har alltid sagt till mina kompisar, hitta 3-5 hjältar som du tycker är roliga att spela och välja inte 3 carrys lr 3 mid utan välj heroes med olika roller. det absolut viktigaste är att börjar folk klaga på dig skriv INTE tillbaka var bara tyst och fokusera på ditt game inte deras

Det var riktigt bra tips! Skulle vilja slänga med Bristleback också, även Sniper funkar om det är väldigt låg skill på motståndet och man har en erfaren spelare som kör Abaddon eller Omni bredvid sig. Är inte riktigt säker på att Death Prophet skulle funka för noobs heller, hon kan vara rätt klurig (även om hennes ulti är banal och väldigt "stronk"). Snor med mig denna till mina kompisar som kämpar lite fortfarande med att hitta "gubbar" de trivs med inledningsvis. Tack och bock!

Medlem

Började faktiskt lira lite dota 2 här för någon dag sedan, lirat mycket LoL tidigare så tänkte ge dota 2 en andra chans, spelet funkar men problemet för mig är inte att förstå mig på gubbarna, utan mitt problem är vad fan man ska ha till olika karaktärer.
Där har jag mycket enklare med det i LoL så kanske därför jag stannat kvar i det liret istället.

Medlem

Håller verkligen inte med den här listan. Jag skulle t.ex. aldrig rekommendera någon ny att spela Natures Prophet eller Bounty Hunter, simpla abilities betyder inte simpel hero. Som nämnts tidigare i tråden så är det bästa att spela tillsammans med några som guidar en. Jag har spelat Dota sedan 2007 ungefär och kan säga att jag skulle aldrig försöka lära mig det på egen hand, inlärningskurvan är en vägg, du måste hitta någon med en stege för att ta dig upp.

Medlem
Skrivet av mantis87:

min lista på hjältar jag rekommenderar till nybörjare

Lich (support/offlane)
Wraith king (alla roller)
Crystal maiden (support)
Sven (carry)
Vengeful spirit (support)
Death prophet (mid)
Viper (mid)

Jag håller med om alla utom Crystal Maiden, tycker hon är så ömtålig och lättgankad, kan vara frustrerande för nybörjare.
Några andra som jag tycker kan nämnas är bulkiga strengthhjältar såsom t ex Centaur, Tiny, Dragon Knight. Även Slardar kan fungera.

Medlem

De bästa hjältarna är de man själv tycker om att spela, och det vet man först efter att man spelat dem. Så spela ett game med varje hjälte (så vet du även vad de kan göra när du möter dem). Efter det har du redan kört över hundra matcher och borde vara varm i kläderna. Skriv bara "my first time playing this hero, tips are welcome" eller dylikt så brukar folk vara rätt schyssta. Det är när folk som är noobs inte erkänner själva att de är det som folk blir irriterade.

Medlem

Fattar inte poängen med artikeln. Gubbarna i Limit hero pool game modet är för nybörjare.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Väntar till smite till xbox one, då jvlar ska jag vara så noob som möjligt.

jag går nästan igång på att folk tycker jag är asdålig då jvlas jag bara ännu så dom blir ännu mer förbannade och har man tur så ragequittar dom:D

En o annan skulle behöva extra chill pill)


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

smite bra spel bra folk


signatur

New life, New hope

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Väntar till smite till xbox one, då jvlar ska jag vara så noob som möjligt.

jag går nästan igång på att folk tycker jag är asdålig då jvlas jag bara ännu så dom blir ännu mer förbannade och har man tur så ragequittar dom:D

En o annan skulle behöva extra chill pill)

Särskilt behöver folk det när det kommer till HoN, vet inte hur många gånger jag blivit mordhotad där för att jag blivit dödad när jag testade spelet.

Medlem
Skrivet av zliddret:

Började faktiskt lira lite dota 2 här för någon dag sedan, lirat mycket LoL tidigare så tänkte ge dota 2 en andra chans, spelet funkar men problemet för mig är inte att förstå mig på gubbarna, utan mitt problem är vad fan man ska ha till olika karaktärer.
Där har jag mycket enklare med det i LoL så kanske därför jag stannat kvar i det liret istället.

Det finns färdigställda guider för alla heroes om du klickar på "boken" uppe i vänstra hörnet in-game. Alla har även betyg så välj bara någon med högt betyg och kör på den. Oftast beskriver den också varför du skall välja "den där spellen" och köpa "det där föremålet före det andra". Se bara till att inte plocka någon rysk guide .

Givetvis varierar det ju pga matchen vilka spells och items (ja, jag blandar engelska och svenska hela tiden) som skall väljas först, men i grunden så ger det en väldigt bra bas att stå på!

Ett grundtips till alla nybörjare - var försiktig som f*n. Innan du lärt dig dina spells och övriga heroes ta det bara väldigt försiktigt och håll dig bakom dina egna creeps eller torn (som f.ö ser osynliga heroes) om du inte ser fienden/vet vad dessa heroes kan göra. Vänta med att ta initiativ osv tills du får koll på grunderna och inte bara går och dör för att "aj då, hon hade visst silence". Ta inte mid, utan börja på en lane där du har en antagligen mer erfaren spelare att lära dig efter. Titta hur den agerar.

Om alla saknas från kartan - göm dig eller ställ dig bakom torn.
"Missing middle" - göm dig om du är på lane
Kommunicera - oavsett om du känner dig obekväm så lovar jag att det inte skadar med att säga att du är ny till spelet. En så simpel sak att du säger till när motståndarheroen är borta uppskattas enormt (finns snabbkommando för det, titta options).
Spela support - Tråkigt, men om du är ny så är det bästa valet. I princip ingen blir tjurig om en support dör mycket eller inte har några pengar. Köp kurir, kom ihåg att warda, lämna all farm till din carry och se till att han/hon inte dör så har du gjort ditt jobb gott. Utmärkt tillfälle att bara "sitta tillbaka" och studera hur man bör/kan spela de övriga rollerna.


signatur

Who's the fool? A man who believes in a god he can't see, or the man who is offended by a god he doesn't believe in.

Medlem

Jag kände mig alltid lite för gammal (och ointresserad) av MOBA, fick tidigt en rätt avskyvärd bild av genren genom betatest av HoN.

Men mina polare lyckades till sist tjata ner min NEJ-mur och lura in mig i Smite, och det är faktiskt riktigt kul. Dessutom väldigt snällt upplägg, och förlåtande för nybörjare!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Hittebarn:
Skrivet av zliddret:

Började faktiskt lira lite dota 2 här för någon dag sedan, lirat mycket LoL tidigare så tänkte ge dota 2 en andra chans, spelet funkar men problemet för mig är inte att förstå mig på gubbarna, utan mitt problem är vad fan man ska ha till olika karaktärer.
Där har jag mycket enklare med det i LoL så kanske därför jag stannat kvar i det liret istället.

Det finns färdigställda guider för alla heroes om du klickar på "boken" uppe i vänstra hörnet in-game. Alla har även betyg så välj bara någon med högt betyg och kör på den. Oftast beskriver den också varför du skall välja "den där spellen" och köpa "det där föremålet före det andra". Se bara till att inte plocka någon rysk guide .

Givetvis varierar det ju pga matchen vilka spells och items (ja, jag blandar engelska och svenska hela tiden) som skall väljas först, men i grunden så ger det en väldigt bra bas att stå på!

Ett grundtips till alla nybörjare - var försiktig som f*n. Innan du lärt dig dina spells och övriga heroes ta det bara väldigt försiktigt och håll dig bakom dina egna creeps eller torn (som f.ö ser osynliga heroes) om du inte ser fienden/vet vad dessa heroes kan göra. Vänta med att ta initiativ osv tills du får koll på grunderna och inte bara går och dör för att "aj då, hon hade visst silence". Ta inte mid, utan börja på en lane där du har en antagligen mer erfaren spelare att lära dig efter. Titta hur den agerar.

Om alla saknas från kartan - göm dig eller ställ dig bakom torn.
"Missing middle" - göm dig om du är på lane
Kommunicera - oavsett om du känner dig obekväm så lovar jag att det inte skadar med att säga att du är ny till spelet. En så simpel sak att du säger till när motståndarheroen är borta uppskattas enormt (finns snabbkommando för det, titta options).
Spela support - Tråkigt, men om du är ny så är det bästa valet. I princip ingen blir tjurig om en support dör mycket eller inte har några pengar. Köp kurir, kom ihåg att warda, lämna all farm till din carry och se till att han/hon inte dör så har du gjort ditt jobb gott. Utmärkt tillfälle att bara "sitta tillbaka" och studera hur man bör/kan spela de övriga rollerna.

Fick jag lära mig något nytt, tackar!

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av morfin91:

varför är inte han som har en passiv osynlighet som ultimate med i listan? han passar ju som carry för de som inte lärt sig framföralt i lägre rankat.
hette han inget med typ kiri, kirki nånting?

För att han inte är så lätt som man kan tro. Han är väldigt lätt att kontra och nu när de bytt plats på hans ulti och blink så har han inte ens en escape mechanism längre, I början av matchen.

När blev inte det hans ulti? Har inte spelat dota sedan jusst dota på wc3 utan spelat HoN sen closed beta istället (spelar en).
Nu vet jag inte hur mycket skilnaden är på matchmakingen men i HoN så spelar inga nybörjare med dust eller anti wards så på jusst nybörjar stadiet borde han vara lätt att spela tills man lärt sig spelet.
Sa alldrig att gubben var en jättebra hjälte i högre rankingar eller folk som kan spelet utan jusst low vs low.

Tack för svaren ang riki är van vid att han heter nighthound på HoN


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av morfin91:

varför är inte han som har en passiv osynlighet som ultimate med i listan? han passar ju som carry för de som inte lärt sig framföralt i lägre rankat.
hette han inget med typ kiri, kirki nånting?

För att han inte är så lätt som man kan tro. Han är väldigt lätt att kontra och nu när de bytt plats på hans ulti och blink så har han inte ens en escape mechanism längre, I början av matchen.

När blev inte det hans ulti? Har inte spelat dota sedan jusst dota på wc3 utan spelat HoN sen closed beta istället (spelar en).
Nu vet jag inte hur mycket skilnaden är på matchmakingen men i HoN så spelar inga nybörjare med dust eller anti wards så på jusst nybörjar stadiet borde han vara lätt att spela tills man lärt sig spelet.
Sa alldrig att gubben var en jättebra hjälte i högre rankingar eller folk som kan spelet utan jusst low vs low.

Tack för svaren ang riki är van vid att han heter nighthound på HoN

Det var väl ett par patcher sen... Lätt att missa i och med att han typ inte spelas längre, just på grund av att han är så lätt att kontra.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av morfin91:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av morfin91:

varför är inte han som har en passiv osynlighet som ultimate med i listan? han passar ju som carry för de som inte lärt sig framföralt i lägre rankat.
hette han inget med typ kiri, kirki nånting?

För att han inte är så lätt som man kan tro. Han är väldigt lätt att kontra och nu när de bytt plats på hans ulti och blink så har han inte ens en escape mechanism längre, I början av matchen.

När blev inte det hans ulti? Har inte spelat dota sedan jusst dota på wc3 utan spelat HoN sen closed beta istället (spelar en).
Nu vet jag inte hur mycket skilnaden är på matchmakingen men i HoN så spelar inga nybörjare med dust eller anti wards så på jusst nybörjar stadiet borde han vara lätt att spela tills man lärt sig spelet.
Sa alldrig att gubben var en jättebra hjälte i högre rankingar eller folk som kan spelet utan jusst low vs low.

Tack för svaren ang riki är van vid att han heter nighthound på HoN

Det var väl ett par patcher sen... Lätt att missa i och med att han typ inte spelas längre, just på grund av att han är så lätt att kontra.

Kommer nog bli ändring på det nu efter senaste patchen. Diffusal blade är inte längre en orb. DB+Skadi på Riki kommer bli slakt

12
Skriv svar