Här är 2014 års bästa spel – enligt er

Medlem

Ska dom aldrig fixa kontrollen till DA:I ? Jag vägrar spela , ja tills det är spelbart.

Medlem

Eh? Wolfenstein: The New Order på 3:e plats? Smaken är tydligen som baken. Köpte det till ps4 och spelade det kanske i 3-4 timmar sedan var jag sjukt less. En i mängden av miljoner FPS. Turlingt nog gav jag inte mer än 149 kr för det på black friday.

Medlem

Hade grymt roligt med DA:i, kanske för att jag hade 0% hype och köpte det bara för att.

Det kändes till och med att det var mer socialt att spela DA:i(tack vare companions) än ESO.


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Tycker det är märkligt att så många är överaskade över en del spel. Jag röstade på WoW, ett av få spel som jag lirat detta år. Skulle aldrig falla mig in att rösta för att andra säger att ett spel är bra. Har jag inte provat själv vore jag ju dum i huvudet som ville kora det till årets spel.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av twilek:

Eh? Wolfenstein: The New Order på 3:e plats? Smaken är tydligen som baken. Köpte det till ps4 och spelade det kanske i 3-4 timmar sedan var jag sjukt less. En i mängden av miljoner FPS. Turlingt nog gav jag inte mer än 149 kr för det på black friday.

Bästa FPS:et som släppts på åtminstone 5-6 år enligt mig, så smaken skiljer sig markant!

Medlem
Skrivet av twilek:

Eh? Wolfenstein: The New Order på 3:e plats? Smaken är tydligen som baken. Köpte det till ps4 och spelade det kanske i 3-4 timmar sedan var jag sjukt less. En i mängden av miljoner FPS. Turlingt nog gav jag inte mer än 149 kr för det på black friday.

Det är ett av få fps som vågar att fokusera på storyn och spelkänslan istället för att gå all in på multiplayer. Sen så kanske det är roligare på PC än på konsol tack vare kontrollen.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Wolfenstein är riktigt bra. Kul att fler tycker det. Vet ni hur det gick försäljningsmässigt? Kan det bli en uppföljare?

Det är bäst för dom, med tanke på cliffhangern vi fick


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Jozo:

Det är ett av få fps som vågar att fokusera på storyn och spelkänslan istället för att gå all in på multiplayer. Sen så kanske det är roligare på PC än på konsol tack vare kontrollen.

Nja, jag är vid det här laget van vid att spela FPS på konsol så jag hade ingenting emot kontrollen. Är nog mest mer att jag personligen nog är sjukt less på FPS eftersom det gått extrem inflation i dem, och personligen kände jag inget för storyn och tyckte inte spelkänslan var något extraordinärt. Men kanske får ge det en till chans, kanske hade jag bara en dålig dag när jag spelade det

Medlem
Skrivet av Deli:

Ja alltså DA:I förtjänar knappast första plats även om det var ett bra spel, förmodligen nysläpps-hype.

Men att The last of us: remastered knep 11:e plats? Är det såpass mycket bättre? är det inte samma spel som på Ps3 fast med högre upplösning? Eller är det något särskilt som gör det värt ett omköp?

Samma spel men lite snyggare.
Med bättre grafik och smidigare/högre fps blir spelet också bättre i multiplayer.
Var ju utan tvekan förra årets bästa spel så inte konstigt att spelet fått så många röster. Men personligen skulle jag inte ha med remakes, dlc eller expansioner i en årets bästa spel lista.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Tycker inte egentligen att det var något GOTY förra året, iaf var det inget jag verkligen injicerade i kroppen så att säga bland alla dessa spel... dock var Divinity: original sin samt Dragon age: Inquisition de jag hade mest roligt med. Inga perfekta spel men underhållande - eftersom DAI har underhållande samtal med kompanjonerna fick det bli mitt personliga val, med nöd och näppe

Medlem

Shadow of Mordor var sannerligen en överraskande titel. Trodde det skulle vara medioker film-licens gruff men visar sig vara ett ruggigt roligt och otroligt välpolerat (tror inte jag noterat en enda game-breaking bug, vilket ju ändå är ganska ovanligt numera).

Medlem

Var helt säker på att destiny skulle bli GOTY innan det släpptes, men ack så fel man hade, 14:e plats är helt okey men hade hellre sett kentycky rz över.

k3m
Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Fleshcutter:

Dragon Age: Inquisition är så jävla dåligt. Hur fan kan så många ha röstat på detta skräp?

Har försökt tvinga mig själv att spela det flera gånger men det är så dåligt att jag inte klarar av det.

Spelet är rätt färskt och kom ut nyligen. Det är också ett bra spel så inte så konstigt den tog så många röster.

Om spelet skulle ha kommit ut tidigare i år tror jag inte den skulle få lika många röster och kanske komma på en plats under 10.

Mest troligt, ja!

Medlem
Skrivet av robbis:

Är ganskamånga spel som inte ens borde varit med på listan. Som definitivt inte är GOTY-material.

Anledningen till att det är så många "småspel" är för att läsarna i en annan tråd fick kommentera sina favoritspel från året och FZ tog med alla förslag i omröstningen.

Medlem
Skrivet av Zarree:
Skrivet av Lidodido:
Skrivet av Figurlig:
Skrivet av Zarree:

Förvånad över att så många tyckte om DA:I. Personligen kändes det som ett MMO med fruktansvärt dåliga kontroller. Tycker faktiskt att två:an var bättre. Aja kul att se att Divinity fick så pass många röster ändå.

Kan hålla med dig om att DA:I's kontroller är rätt sega. Som WoW-spelare är jag van vid "snabba" kontroller, som att vända sin karaktär, börja springa, melee on the move och kasta spells snabbt etcetera. "Sluggish" skulle jag nog kategorisera DA:I... men, det är enligt mig det enda dåliga med spelet. Jag tycker allt det andra makes up for it.

Skulle vilja se en mod som fixar sluggishness.

Sorry för swenglish. Jag har blivit så van att skriva på engelska genom många timmars wow-spelande och kolla på engelska TV-serier. Det är ett superior language imo.

Det enda jag upplevt "segt" med det är attackerna med tvåhandat vapen. Men när man väl vant sig (från att ha spelat Diablo 3 i stora mängder) så hade jag inga problem med det, särskilt inte när jag blev Reaver som har snabbare attacker.

Tyckte i början det kändes trögt när man skulle gå, lixom en liten fördröjning innan karaktären faktiskt rörde sig men det vande jag mig fort vid. Nu när man är van går det fint, och det känns egentligen bara inte lika "arkadigt" om man kan säga så, som t.ex D3. Hade jätteproblem med både FIFA 14 och 15-demona just för att det tar tid för spelarna att lixom accelerera när man ska röra sig, men efter ett tag blir det väl naturligt.

Det enda jag kan störa mig på är att rörelserna kan vara väldigt stela och lixom hacka mellan olika poser ibland i filmsekvenser, men det är inget som tar bort den enorma inlevelse djupet i karaktärerna medför.

Ska försöka var lite mer specifik vad jag ogillar.
Först tycker jag inte om att det inte finns auto attack, att sitta och trycka 500 gånger varje fight kändes inte engagerande. Man kan inte trycka på marken för att gå, eller för att gå och loota. Att styra flera karaktärer är ett helvete, du säger till dem att göra något, de utför det sen övergår de till sitt default ai beteende, som du inte kan kontrollera! ( Vad hände med Origins perfekta system?). Varför försvinner pause varje gång du byter karaktär.
Sen finner jag story/side questen tråkiga. Jag tycker DA:I är ett perfekt exempel på när mer är sämre, quest i single player ska inte kännas som quest i WoW. Sen är det ett ganska bra exempel på hur spel ändras när fokusen läggs på konsolerna. UIn suger också ^^

Hoppas det går att läsa

Uppenbarligen skillnad på konsoll och PC här. Saknar inte Auto attack då jag nästan aldrig använder bas-attacken, och med tvåhandat vapen blir karaktären så pass seg att man måste nästan tänka till innan man hugger för missar man förlorar man många sekunder. Ska jag göra basattacken håller jag bara in R2 så matar den på för fullt så att klicka 500 gånger behövs inte

Att slippa trycka på marken för att gå tycker jag är underbart. Blev förbannat trött i klickfingret efter att ha kört igenom Origin där man fick klicka som en idiot. Nu håller man ju bara in spaken! Efter 70 timmars spelande under en lång julledighet börjar jag dock bli trött i tummen så det skulle funnits en auto-walk-knapp då man ska långa sträckor.

Pause försvinner inte heller på konsoll när man byter karaktär, och inte heller om man har uppe menyn för potions och grejor. I paus-läge kan man "fast forward time" för att stega fram och utföra de kommandon man satt för att sedan tilldela nya. Mycket mycket smidigt!

Håller dock med om att AI:n är idiotisk. Ett tips är att har du karaktärer i ditt party som attackerar på avstånd så sätt deras behavior till att följa sig själva. Då kommer de hålla sig på avstånd, men ja ibland får de frispel och gör som de vill och springer mitt i stridens hetta. Skulle vilja ha fler AI-inställningar för position och för prioritering av t.ex starkaste/svagaste fiender, eller att attackera magiker eller karaktärer utan guard eller så.

Går väl stänga av AI helt och hållet, men då kanske dom slutar ta potions och grejor vid skada och det kan ju vara illa. UI:t tycker jag hur som helst är helt OK, inte alls lika bra som D3 till konsoll (som är helt makalöst bra anpassat) men oändligt många gånger bättre än t.ex Skyrim, och då är det främst inventoryn jag tycker är halvdan i DA:I.

Om du tycker sidequestsen är dåliga så har du säkert stannat för länge i Hinterlands. Börja kolla djupare på War Room, prata med alla dina karakfärer i Haven/Skyhold så du låser upp deras personliga quests, samla Shards och kolla Astrariums för att låsa upp intressantare platser och börja jaga drakar. Att stänga rifts och hjälpa gamla tanten i stugan hitta sin gamla förlovningsring är sånt man bara gör när man ändå ska till den platsen. Dock så är det bra att göra såna quests för att få influence och därmed inquisition perks. FInns hur som helst mycket djup i relationerna till karaktärerna och finns väldigt mycket att göra ute i världen bara man skiter i att hjälpa farmaren med sin vilsna Druffalo och allt vad det nu är

Medlem

Ja, om man bortser från Goat Simulator så är top 20 ganska likt min personliga lista. Kanske inte i samma rank-ordning.

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Väldigt mycket rollspel i topp. Trevligt. Även om jag inte heller förstår hur DA:I kan vara så populärt.

Sånt här få man egentligen inte säga högt men jag tror det beror på att det är många unga som röstat utan att lägga så mycket tanke bakom. Topptitlarna har exempelvis ganska "färskt minne" (spelsläpp senare delen av året) gemensamt. Man har spelat några spel, tyckte det senaste nyaste, hetaste var asbra och röstar på det.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

12
Skriv svar