Ack du sköna, osmakliga 90-tal, del 2

Medlem

Denna artikeln gillade jag, helt klar!

Medlem

Om jag ska vara ärlig är jag fortfarande inte helt säker på hur man åker buss. Vad jag än gör brukar den alltid bli försenad, ibland till och med inställd!

Medlem

Underbar läsning tack.

Medlem
Medlem

"Psykologen Håkan Johnsson varnar för att barn som spelar mycket ”dataspel” kan missa viktiga sociala lärdomar, som exempelvis hur man åker buss." Haha!

Medlem

för dom som fortfarande kan behöva hjälp ute i vuxenlivet. Finns en helt ny generation där ute som fortf inte vet, spread the word så att säga.


signatur

God is dead

Medlem

Bilden med Andreas och hans modermodem har suttit inramad på mitt kontor i snart 15 år hehe.


signatur
Medlem

Hahaha, jag älskar de här artiklarna, hoppas ni har mer material på lagret.
This made my evening!


signatur

Game long and prosper

Medlem

Grymt rolig artikel, kan påpeka att jag sen minst fem år har en t-shirt med ett hjärta där det står "Modermodemet - själva hjärtat i hårddisken".

Medlem

Vill påpeka att 1995 var det faktiskt nödvändigt att förklara vad Internet är, det var fortfarande något väldigt ovanligt utanför datasalar och företag.

Medlem
Skrivet av Stephan:

Haha, trevlig artikel. #3 blir extra kul av att Phantasy Star inte innehåller en kärlekshistoria.

Det skulle vara Alis kärlek till brodern, som dör i början, och resulterande hämndkänsla kanske.

Phantasy Star var mitt första RPG till Master System ~1986 ungefär, Fortfarande ett av mina starkaste spelminnen genom tiderna.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Angust:

https://www.youtube.com/embed/DfP-e514NbA

för dom som fortfarande kan behöva hjälp ute i vuxenlivet. Finns en helt ny generation där ute som fortf inte vet, spread the word så att säga.

Alltid undrat..
tack!

Medlem
Skrivet av Gustav Enzling:

Kul, men varför finns det inga fz-artiklar och nyhetsposter listade? Jag kan förnimma en handfull som skulle passa utmärkt!

Edit: Jaha, den gällde endast 90-tal.

FZ fanns då också.

Skrivet av http://sv.wikipedia.org/wiki/FragZone:

FZ (tidigare FragZone), grundad 1996, är en svensk webbplats om datorspel

/En som läste FZ redan då

Hur man åker buss? Själv är jag en person som faktiskt sällan åker buss och när jag ändå gör det så blir det med VÄSTTRAFIK som numera har ett konstigt system där du ska logga in och ur och plussa hit och plussa dit...

Så... jag får nog förbarma den dagen då ja blev gamer

Sedan tycker jag att Expressen/aftonbladet och dylikt fortfarande skriver konstiga recensioner. Men ingen kommer nog upp i Lennart Nilssons katergori, hur tusan fick han jobbet som spelkritiker?? Han vet ju inget om spel.

Slutligen, jag själv skrev ett specialarbete på gymnasiet i början på 90-talet om Internet, det var då färskt och inte alls stort ute bland konsumenterna. Så artikeln från 1995 kanske skrevs bra ändå


signatur

It´s not where we´re from, it´s where we´re going....

Medlem

HAHAHAHA


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem

Fast lite jobbigt är det när man står vid busströskeln med handkontrollen i handen och smattrar på "A"knappen utan att man lyckas hoppa in i bussen. Busschaufören brukar svära åt mig innan han stänger dörren och åker iväg. Själv står jag kvar och försöker restarta några gånger innan jag uppgivet styr hem mig igen och bänkar mig framför den mer kontrollerbara världen inne i tv:n.

Men jag har ju genomlidit Motorsågsmassakerns fördärv, självmordsuppmaningar från Judas Priest, uppmaningar att idka samlag som ett djur av WASP, kammat håret som Joey Tempest, fått en kvinnosyn från Solstollarna, läsrt mig slåss, mörda och tillverka kaststjärnor i slöjden av Sho Koshugi så för min del är nog allt hopp ute.. Anfäkta å anamma...


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Andreas hedlund, en sann hjälte <3

Medlem
Skrivet av Gustav Enzling:

Kul, men varför finns det inga fz-artiklar och nyhetsposter listade? Jag kan förnimma en handfull som skulle passa utmärkt!

Edit: Jaha, den gällde endast 90-tal.

Man kan ju alltid läsa lite här:
http://www.fz.se/artiklar/information/19991011/fz-nostalgi

FZ var helt inriktat på spelet Quake när det startades, därav namnet FragZone (Ordet 'Frag' används väldigt flitigt i Quakesammanhang)

Medlem

SKäms lite av att säga det här men, hur åker man buss? :'<

Medlem
Skrivet av Ahris:

Vill påpeka att 1995 var det faktiskt nödvändigt att förklara vad Internet är, det var fortfarande något väldigt ovanligt utanför datasalar och företag.

Ja men att säga att det är ett världsomspännande nätverk lär inte gjort folk så mycket klokare om man inte vet vad ett nätverk är, datorer och spel var inte i närheten lika populärt på 90-talet.

Det här klippet visar vilken kunskap folk hade om internet på den tiden http://www.youtube.com/watch?v=TR5t8e7yiB4

"Vad är då internet för någonting? Ja man kan säga att Internet är en sorts Heta Linjen för datorer"

Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

SKäms lite av att säga det här men, hur åker man buss? :'<

Som tidigare länkats http://www.youtube.com/watch?v=DfP-e514NbA&feature=player_emb... Mycket bra video, fattar dock inte än hur jag gör för att bussen ska komma i tid, är det något quicktime event man måste göra?

Medlem

Klockrent!


signatur

////Mr.Waterboy
Frukta inte vapnet, frukta bossen som använder det.

Medlem

Tack för denna artikeln, nu har jag äntligen förstått var min farfar fick "sparka och slå någon som ligger ned för att få mer poäng" ifrån. Han fick det från en kulturminister som uppenbarligen inte förstod att man inte får poäng av att sparka på någon som ligger.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ahris:

Vill påpeka att 1995 var det faktiskt nödvändigt att förklara vad Internet är, det var fortfarande något väldigt ovanligt utanför datasalar och företag.

Ja men att säga att det är ett världsomspännande nätverk lär inte gjort folk så mycket klokare om man inte vet vad ett nätverk är, datorer och spel var inte i närheten lika populärt på 90-talet.

Det här klippet visar vilken kunskap folk hade om internet på den tiden http://www.youtube.com/watch?v=TR5t8e7yiB4

"Vad är då internet för någonting? Ja man kan säga att Internet är en sorts Heta Linjen för datorer"

Haha, jo det där väcker en del traumatiska minnen. Skaffade internet 1994 (Telia uniplus, som var så värdelöst att alla kunder fick det gratis efter ett tag) och spenderade några år av frustration över att ingen fattade vad man pysslade med. Sen 1996 kom ju Quake och då hände det grejer!

Medlem

http://wwwc.aftonbladet.se/kultur/7.94/net.html

10.000 kronor i månaden för internet? Undrar hur många njurar jag kan sälja...

Medlem

Saknar Ines Uusmanns kommentar om internet: "Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. [...] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? [...] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad. Jag menar självklart inte att Internet är en övergående fluga. Effekterna av den långsiktiga IT-politik som regeringen nu för - med gott stöd av IT-kommissionen - tar dessutom snart död på denna lilla envisa fluga, det är jag övertygad om."


signatur

“What is a club in any case? Not the buildings or the directors or the people who are paid to represent it. It's not the television contracts, get-out clauses, marketing departments or executive boxes. “It's the noise, the passion, the feeling of belonging, the pride in your city. It’s a small boy clambering up the stadium steps for the very first time, gripping his father’s hand, gawping at that hallowed stretch of turf beneath him, and without being able to do a thing about it, falling in love.” - Sir Bobby Robson

Medlem

Liknelsen med att vissa barn snart inte vet hur man åker buss är ganska snäll sagt tycker jag.
Han kunde sagt "barnet kan bli socialt inkompetent och ha svårt ute i samhället" vilket faktiskt stämmer in på många barn som spelar datorspel idag. =/ Jag vet flera barn som inte ens går till skolan utan stannar hemma och för att spela. En går till bussen för att stanna där tills hans föräldrar åkt till jobbet och då går han hem. Sen alla som gått ut gymnasiet och sitter vid sina datorer och spelar utan att söka jobb... suck...

12
Skriv svar