Unreal Engine blir gratis

Robot
Unreal Engine blir gratis

Epic Games låter sin populära spelmotor bli gratis - tills du lyckas.

#nyhetstips, #epic-games, #id-software


Medlem
Unreal Engine blir gratis

Sjukt!

Medlem

Riktigt schysst utav dom att ge bort motorn gratis, royaltyavgiften var ju inte vidare hög till att börja med, men det beror väl mer på hur mkt man kommer tjäna per år.

Hoppas på att få se en mängd både fria titlar och titlar som kostar pengar framöver.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Det här kommer inte att förändra deras inkomster från deras vanliga marknad men de kan komma att tjäna en hel del på indie-vågen, kickstarterprojekt mm. samtidigt som de gynnar i stort sett alla som vill försöka sig på att göra spel. Riktigt föredömligt.

Medlem

Ja den är helt fantastisk. Köpte en licens för att mecka ihop lite banor till nya Unreal Tournament. Så nu lär det rasa in nytt content dit också. Sjukt bra

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Källkoden släpps också till den

Nu kommer jag att vara i ett svårt val. Vara kvar i Unity eller byta.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Det här gör det utan tvekan mer intressant för de som håller på och lär sig spelskapande (oavsett nivå, eller på vilket sätt, egentligen). Unity i all ära, men att ha tillgång till hela Unreal Engine är ett jäkla lyft.

Kudos till Epic för detta!


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Coolt! Har länge velat prova UE4 men tyckte inte det var värt det för det det kostade. Unity är ju riktigt härligt men Unreal är ju riktig power. Blueprintsystemet verkar coolt.

Geeks Gaming

Ladda ner de direkt när jag såg de och börja pilla på de ^^

Medlem

Personligen tycker jag Unreal Engine var way better när jag började pilla, lättare att använda och så. Riktigt vackert är det dessutom. Riktigt kul att leka med men ska man göra något seriösare ska man tänka på att det är bra kunna Photoshop, 3dsmax/Maya och sånt.


signatur

The King is Back

Medlem

Valve har skapat den bästa marknadsplatsen för spel på internet och är idag i princip inte ett spelföretag längre, mera en distributör.
Epic gör ungefär samma sak, man släpper knappt spel själva längre utan lägger allt fokus på sin motor, något som inte är dåligt.Till skillnad från konkurrenternas motorer så känns det som att Unreal är det man ska satsa på, det är knappt någon som använder Source eller Cryengine, sure Cryengine är något nyare men Unreal med över 800 spel mot de andra två som har ungefär 100 spel tillsammans.

Wow! Helt och hållet fantastiskt. Grymt bra initiativ. Nu kan fler lära sig programmet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Förlåt om jag är "en sån person", men denna nyhet är många månader gammal. Annars tycker jag att det är bra!

Geeks Gaming
Skrivet av starbuckxks:

Förlåt om jag är "en sån person", men denna nyhet är många månader gammal. Annars tycker jag att det är bra!

Nyheten på Epics forum släpptes idag

Medlem

Har haft en licens sen 3.x nånting och kan bara uttala mig positivt om det hela. Får hoppas någon gör nåt kul nu när det är gratis.

phi
Medlem

Jahaja, nu finns det ingen ursäkt längre för att inte lära sig UE4. Helvete också.

Medlem
Skrivet av joffjoff:

Källkoden släpps också till den

Nu kommer jag att vara i ett svårt val. Vara kvar i Unity eller byta.

Kan detta vara något som kan hjälpa? https://docs.unrealengine.com/latest/INT/GettingStarted/FromU...

Om ni inte fattar hur ni ska ladda ned, utan ständigt klickar på deras "launcher" och laddar ned samma filer, gör så här:

1. Se till att launchern är installerad.
2. Gå till "Library".
3. Klicka på "Add Versions"
4. Klicka på "Unreal 4".

- så sätter det igång och laddar ned mjukvaran.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Riktigt smart sätt att öka andelen utvecklare som använder deras plattform. En klar Win-Win situation.

Medlem
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av starbuckxks:

Förlåt om jag är "en sån person", men denna nyhet är många månader gammal. Annars tycker jag att det är bra!

Nyheten på Epics forum släpptes idag

Men vart har jag hört detta förut?? så bekant!

Medlem

Gratis är gott!
Bra initiativ av en stor utvecklare!

Medlem
Skrivet av starbuckxks:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av starbuckxks:

Förlåt om jag är "en sån person", men denna nyhet är många månader gammal. Annars tycker jag att det är bra!

Nyheten på Epics forum släpptes idag

Men vart har jag hört detta förut?? så bekant!

Detta har varit på tapeten tidigare, kommer också ihåg det

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av benwick:
Skrivet av starbuckxks:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av starbuckxks:

Förlåt om jag är "en sån person", men denna nyhet är många månader gammal. Annars tycker jag att det är bra!

Nyheten på Epics forum släpptes idag

Men vart har jag hört detta förut?? så bekant!

Detta har varit på tapeten tidigare, kommer också ihåg det

Ja, det har väl varit gratis upp till en viss nivå av omsättning tidigare - eller om det var projektets omfång. De har testat ett par varianter. Tror det var innan prenumerationsmodellen från förra året.


signatur
Medlem

Oj, det är en riktigt bra deal för alla inblandade. Royaltyn var inte en mardrömssumma från början, men att det finns ett säkerhetsnät för utvecklarna på det sättet kommer nog göra oerhört mycket för indiescenen.

Medlem

DICE borde göra samma sak med Frostbite. Nej justja, de sa ju att Frostbite är ju så svår att ingen utanför DICE skulle veta hur man använder den Kappa

Medlem

Jag har inte spelat Unreal sen 1:an kom, men kan bara applådera initiativet! Smarta utvecklare vet att spel kan överleva otroligt lång tid så länge communityt får vara med och bidra med eget material. Heja Epic!


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av starbuckxks:

Förlåt om jag är "en sån person", men denna nyhet är många månader gammal. Annars tycker jag att det är bra!

Nyheten på Epics forum släpptes idag

http://epicgames.com/news/epic-games-releases-unreal-engine-4...

Ett år gammalt

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av raxogox:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av starbuckxks:

Förlåt om jag är "en sån person", men denna nyhet är många månader gammal. Annars tycker jag att det är bra!

Nyheten på Epics forum släpptes idag

http://epicgames.com/news/epic-games-releases-unreal-engine-4...

Ett år gammalt

Vad har det där med saken att göra?

Medlem
Skrivet av raxogox:
Skrivet av Jinxswe:
Skrivet av starbuckxks:

Förlåt om jag är "en sån person", men denna nyhet är många månader gammal. Annars tycker jag att det är bra!

Nyheten på Epics forum släpptes idag

http://epicgames.com/news/epic-games-releases-unreal-engine-4...

Ett år gammalt

Att de lanserade en prenumerationsmodellen ja.

Meeen har dom släppt någon ljusmodell som är lämplig för annat än korridorshooters än då? Senast jag jobbade med motorn så tycktes den främst vara byggd för att göra snygga techdemos och imponera på studenter, inte för att göra spel. Man får inte låta sig luras av "användarvänligheten", den försvinner så fort man rör sig utanför de snäva ramarna.

12
Skriv svar