Eve Online-skurk stjäl spelvaluta värd 110 000 kr

Medlem
Skrivet av Ender:
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Ender:

Kan ju inte lägga det på offret lika mycket som man kan i verkliga livet med argumentet "deras eget fel som litade på honom".

Klart som korvspad att man kan just eftersom att det inte finns något rättsligt skyddsnät så borde personer vara ännu mer försiktiga med vilka de litar på. 6 månader låter alldeles för billigt i mina ögon för att befodra någon så högt upp. Minst ett år på mindre förtoende uppdrag sen kan man nog börja tänka sig att personen kan få access till förmögenheten.

Vill man ens ha en sådan miljö i ett spel? Ska guild-medlemmar behöva skriva på juridiskt bindande avtal när de går med för att förhindra att sådant ev kan hända? Jag har inga personliga erfarenheter av EVE Online, men poängen med en spelmiljö är väl att man ska kunna slippa sådant skit och ägna sig åt att ha kul istället?

EVE Online är oftast inte roligare än att extraknäcka som företagsekonom. De få gånger man får tillfälle att göra något riktigt spektakulärt handlar det oftast om stöld och sabotage.

Har man lyckats skrapa ihop 600 miljarder ISK är man nog redan införstådd om riskerna att ge någon annan tillgång till dem. Man måste se det som en rymdsimulator för ekonomiska brottslingar istället för ett roligt tidsfördriv för normalt folk.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Eve tilltalar inte alla spelare helt enkelt. Det är mer ett jobb än spel i många avseenden och tar tid, mycket tid, till monotona saker. Jag slutade efter 5 år för att jag inte orkade längre hehe. Spelade aktivt mellan december 2003 - 2008/2009.


signatur

Welcome to the Manglerdome

Medlem
Skrivet av Ender:

Varför skulle inte utvecklarna stoppa Non Erata? Man kan ju argumentera för att det inte är en "stöld" bara för att det rör en "låtsasvaluta", men fall den i sin tur kan användas för att omvandlas till riktiga pengar så är det ju iaf i mina ögon lika mycket stöld som ett fysiskt brott. Kan ju inte lägga det på offret lika mycket som man kan i verkliga livet med argumentet "deras eget fel som litade på honom".

Finns det en laglig rättsgrund så borde spelaren åtalas, och ifall det inte finns det så borde utvecklarna helt enkelt flytta tillbaka pengarna och banna fanskapet.

Jag håller inte med. Enligt ditt resonemang skulle i så fall spelare som skjuter sönder andras skepp dömas för skadegörelse eftersom skeppen har ett reellt värde. Orimligt! Ingen skulle vara intresserad av att spela EVE under sånna villkor.

Medlem
Skrivet av Todilo:

Får man ha flera konton ? Många spel brukar förbjuda det.

Det är fullt tillåtet.

Medlem
Skrivet av Ender:

Varför skulle inte utvecklarna stoppa Non Erata? Man kan ju argumentera för att det inte är en "stöld" bara för att det rör en "låtsasvaluta", men fall den i sin tur kan användas för att omvandlas till riktiga pengar så är det ju iaf i mina ögon lika mycket stöld som ett fysiskt brott. Kan ju inte lägga det på offret lika mycket som man kan i verkliga livet med argumentet "deras eget fel som litade på honom".

Finns det en laglig rättsgrund så borde spelaren åtalas, och ifall det inte finns det så borde utvecklarna helt enkelt flytta tillbaka pengarna och banna fanskapet.

Fast EVE online är ju spelarstyrd och sådant här uppmuntras av utvecklarna. Spelarna skriver historien helt enkelt. Dont hate the player


signatur

IDKFA

Medlem

Första regeln i EVE-Online, lita inte på någon.

Medlem

Visst är det rätt intressant att det går att göra sådant här, men samtidigt är det helt omöjligt att undvika detta om man har att göra med någon som inte använder sig av några som helst skrupler online. Dels måste du vara tankeläsare, dels är det alldeles för lätt för 'brottslingen' att utföra kuppen rent logistiskt.

Det går inte att jämföra med verkligheten då det knappast går att göra lika bra bakgrundskoller (för en spelare) och det finns ingen polis (devs förhindrar det inte genom regler), men å andra sidan handlar det om en fiktiv tillgång - iaf till viss del.

Förstår att det känns jävligt för de som blivit lurade.

KoP
Medlem

Man får skylla sig själv om man involverar så mycket pengar i ett spel. -_-

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av BeeJac:

Hoppas inte utvecklarna vidtar några åtgärder. Helt och hållet ledningens fel att inte kolla upp personens meriter.

Problemet här är väl att allt som oftast har vi i verkligheten system för att straffa sådant här beteende retroaktivt. Något som helt saknas i spelens värld. Kan hålla med att ledningen inte har lyckats i sitt arbete. Men en åtgärd för sådant här borde helt klart att göra personen ifråga eftersökt av ingame-polis och om han blir tagen utmätas ett straff i enlighet med brottets natur och en skyldighet att betala tillbaka stulna pengar. Kanske till och med låta spelare agera jury. En värld med no risk och full reward för "kriminella" är fånig, orealistisk och i längden ohållbar.

"Företaget" kan ju hyra spioner som jobbar med att hitta alla account som tjuven använder, och sedan ge ingame pengar till de som kan bevisa att de förstört för dessa account.

Eller om företaget är stort nog så kan de nog harassa snubben som stall ifrån dem, och visa att gör man detta så får man betala priset.

Nu spelar inte jag EvE men när man ser sånt här så skulle jag gissa på att bästa sättet att få sitt företag att vara framgångsrikt är att jobba som stora kriminella gäng. Att visa att om man fckar med deras affärer så fckar dem tillbaka 10x värre.

Medlem
Skrivet av Pjotor:
Skrivet av Ender:
Skrivet av BeeJac:
Skrivet av Ender:

Kan ju inte lägga det på offret lika mycket som man kan i verkliga livet med argumentet "deras eget fel som litade på honom".

Klart som korvspad att man kan just eftersom att det inte finns något rättsligt skyddsnät så borde personer vara ännu mer försiktiga med vilka de litar på. 6 månader låter alldeles för billigt i mina ögon för att befodra någon så högt upp. Minst ett år på mindre förtoende uppdrag sen kan man nog börja tänka sig att personen kan få access till förmögenheten.

Vill man ens ha en sådan miljö i ett spel? Ska guild-medlemmar behöva skriva på juridiskt bindande avtal när de går med för att förhindra att sådant ev kan hända? Jag har inga personliga erfarenheter av EVE Online, men poängen med en spelmiljö är väl att man ska kunna slippa sådant skit och ägna sig åt att ha kul istället?

EVE Online är oftast inte roligare än att extraknäcka som företagsekonom. De få gånger man får tillfälle att göra något riktigt spektakulärt handlar det oftast om stöld och sabotage.

Har man lyckats skrapa ihop 600 miljarder ISK är man nog redan införstådd om riskerna att ge någon annan tillgång till dem. Man måste se det som en rymdsimulator för ekonomiska brottslingar istället för ett roligt tidsfördriv för normalt folk.

Hehe, ok, ska hålla mig borta då

Medlem

Hah jag har för mig att i en gammal trailer så är det någon som infiltrerar, spionerar och saboterar.

Medlem

Tycker det verkar rätt dåligt. Finns ingen som helst konsekvens eller risk med det hela. Om det vore mer realistiskt skulle det var förenat med stor risk för spelaren, men nu kan han komma undan hur enkelt som helst.

Precis som att trolla anonymt på nätet, verkligen häftigt och våghalsat när det är extremt låg risk att handligen får någon som helst konsekvens.

Var är möjligheterna i spelet att straffa spelaren efteråt? Dessutom har han som gjorde detta säkert skapat kontot enbart för stölden och kan byta till ett annat och köra vidare utan risk.

Verkar vara ett rätt dåligt spel, och något sånt här som görs utan risk är verkligen inte "fantastiskt".

Medlem

Skön lirare. Har svårt att förstå syftet dock. Gemenskapen var det stora i EVE, iaf för mig. Visst, han har säkerligen varit smart nog att han haft flertalet "alts" vid sidan av som han tränat parallellt så han bara kan föra över tillgångarna dit och sen fortsätta spela. Men har han inte använt röstförvrängare när han suttit på teamspeak så är ändå hans röst igenkänd. Inte smart. För övrigt borde han vara lite orolig för sin personliga hälsa i verkligheten. Eftersom EVE inte är ett barnspel som WOW (jag gillar att trampa på tår) så är det lätt att skapa sig fiender på utsidan som faktiskt kan skapa verkliga problem. Man får hoppas att han varit försiktig. Och ni som säger "det är bara ett spel" har uppenbarligen aldrig spelat EVE. Ilskan och frustrationen när man blir lurad är svår att jämföra med något annat spel. Därför "griefing" gör sig som bäst i just EVE

För övrigt hade han passat perfekt i m0o, vi hade rekryterat honom direkt. Vi hade dom största svinen på den tiden. Lika barn leka bäst. Osså en och en annan dev. då självklart. Men sånt pratar man ju inte om

Medlem
Skrivet av Xepheros:

Eve Online är ett spel som redan från början uppmuntrar kreativitet hos spelarna. Utvecklarna bör absolut inte göra någonting här. Snubben i fråga spenderade ett halvår på infiltration för att kunna genomföra stölden, och han gjorde det utan att de andra märkte någonting överhuvudtaget. Han vann.

Exakt! Att han inte nyttjar glitchar eller fuskar med tredje-partsprogram samt tiden han la ner på att allt efter spelet egna regler göra det är faktiskt lite berömvärt.


signatur

{15:3} Dominus quasi vir pugnator, omnipotens nomen eius.
The Lord is a Man of War.

12
Skriv svar