Extra skatt på konsoler och datorer – för att skydda mot kemikalier

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så, tråd rensad från skräpinlägg. Håll till ämnet.

Kör en rensning till. Eller sälj tråden till avpixlat.
Att alla är så jäkla konspiratoriskt lagda att ett förslag på en skatt handlar till slut om israels invandringspolitik. Hehe

Medlem
Skrivet av SkogsTrollet:
Skrivet av KoP:

Dags att låsa tråden kanske?

Jag håller med, finns andra ställen att diskutera fantasistatistik och hörsägen som inte är relaterade till spel.

Du menar som nyheten i sig själv?

Medlem

Vad blir folk chockade över? Det kan väl inte undgått någon att elektronik är svinbilligt. Dessutom innehåller prylarna hälsovådliga ämnen. Den där härliga doften av ny dator är också doften av cancer. lägre IQ etc. Ett litet steg mot mer rimliga priser är sunt. Att inte fullt lika hälsovådliga produkter dessutom premieras är förstås sunt det med...

Medlem
Skrivet av Namm:

Vad blir folk chockade över? Det kan väl inte undgått någon att elektronik är svinbilligt. Dessutom innehåller prylarna hälsovådliga ämnen. Den där härliga doften av ny dator är också doften av cancer. lägre IQ etc. Ett litet steg mot mer rimliga priser är sunt. Att inte fullt lika hälsovådliga produkter dessutom premieras är förstås sunt det med...

...och ändå är det mestadels dyrare att köpa elektronik i vårt land än utomlands. Den lilla piss i östersjön som detta har som bakgrund påverkar noll och intet i miljöperspektiv.

Den där miljöpartipropagandan är vansinnig. Räck upp en hand alla som på fullaste allvar tror att det lilla skit vi gör här som gör det svårare och dyrare för alla inblandade har någon som helst miljöpåverkan globalt? Ni som räckte upp handen bör uppsöka en god man för hjälp att kara vardagen.

Att det sitter kineser och eldar på elektronik och sniffar på det brända för att se i vilken hög det ska sorteras (källan där är en svt-dokumentär/nyhetsinslag, minns inte vilket) blundar vi för.

Om nu enda miljöpåverkan ska vara här så kan vi ju göra det enklast, vi importerar inga sopor mer hit och vi exporterar alla sopor själva. Problemet löst.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

KoP: Är inte det exakt rätt ställe att diskutera skatten, politiken bakom den och anledningarna som påstås och faktiskt ligger bakom införandet? Det är ju trots allt här på denna sida som informationen står och det är trots allt här som man har ett forum där människor uppmanas att diskutera innehållet i det som postas.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Eriand:

Ja, visst kan man se det från det perspektivet.

Men, om företagen producerar sina produkter med mer miljönvänliga material som ett resultat? Why not.

Sen att det bara är här i Sverige som den här skatten gör väl det ganska osannolikt, men.. ... aa..

Ur ett miljömässigt perspektiv fallerar dit uttalande ganska hårt då punktskatten drabbar samtliga varor d.v.s. även de som redan är producerade med "miljövänligt material".

Denna skatt handlar inte om att regeringen vill öka sin miljömedvetenhet. Den handlar om att Magdalena Andersson inte riktigt har koll på finanserna och försöker nu sminka en gris genom att kalla det "miljövänligt".

KoP
Medlem
Skrivet av Kane:

KoP: Är inte det exakt rätt ställe att diskutera skatten, politiken bakom den och anledningarna som påstås och faktiskt ligger bakom införandet? Det är ju trots allt här på denna sida som informationen står och det är trots allt här som man har ett forum där människor uppmanas att diskutera innehållet i det som postas.

Nu vet jag inte hur väl du har följt diskussionerna i denna tråd. Mänga inlägg har tack och lov rensats bort. Men jag kan säga att många inlägg har handlat om något HELT annat än vad tråden var ämnad för.

Så svaret blir nej. Jag tycker inte att situationen i Palestina har något med en beskattning på miljöfarlig elektronik att göra.

Medlem

Satsa mer på avfallshanteringen istället. Det finns ju en bra anledning till att elektronik innehåller de kemikalier som den gör. Tillverkare slänger inte in dyra och ovanliga ämnen för att det är kul.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

En gång i tiden så fanns de som på allvar hävdade att det var omöjligt att tillverka batterier utan kvicksilver.

Genom att beskatta material med flamskyddsmedel, och annat skit som ger oss cancer etc, så ger man tillverkarna ett incitament att hitta alternativ till sådant som gör oss och miljön sjuka.

Jag är övertygad om att i fall det finns pengar att tjäna/spara så kommer någon lösa uppgiften.

Jag skulle lätt köpa trippla beskattningen. Och det borde ni med.

Medlem

att det är för att regeringen skulle bry sig om miljön är ju bara rent skitsnack, de är endast intresserade att samla in lite extra slantar.

Det är ju precis samma resonemang med "höjd tobaksskatt skall locka folk från att avstå tobak" när sedan e-cigg introduceras så är man även på det med skatt(nu vet jag inte hur det blev med det fallet) men...ja politik alltså

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av beersgarden:

Jösses, kanske dags att stänga den här tråden med tanke på nivån på diskussionen?

Rensar, varnar och stänger av. För andra gången.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av matte89:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Så, tråd rensad från skräpinlägg. Håll till ämnet.

Denna jävla censur. Mitt inlägg hörde till ämnet då diskussionen går in på regeringsskifte och artikeln har med skattepolitik att göra. Förstår inte varför FZ är så himla rädd över kommentarer, ni tar upp ämnen som provocerar för åsikt. Och sen tar bort dessa om det inte passar er.

Funderar på att säga hej då till denna spelsida och nej jag ska inte låta dörren slå på mig på vägen ut.

EDIT: Internet är inte kaffepausen på jobbet, man uttrycker sig annorlunda. Om ni inte inser detta kommer ni att förlora läsare.

Definiera ordet censur. Du, och alla andra valde att godta våra regler vid registreringen. Vi tar bort inlägg vi inte tycker tillför något. Och de som citerar andra inlägg där regler bryts. FZ firar 20 år på nätet nästa år, jag tror vi vet hur saker och ting funkar online.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KoP:

Kalle! Dags att rensa bort alla off topic kommentarer igen. :/

On it. Det är ju påsk och grejer. Jesus hänger på korset.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

FZ firar 20 år på nätet nästa år, jag tror vi vet hur saker och ting funkar online.

Skrivet av Stefan Löfven:

Socialdemokraterna firar 127 år i Sverige nästa år, jag tror vi vet hur saker och ting funkar samhället.

och därför behöver inte ifrågasättas..

Medlem

Om en ändå är lite sådär påläst om vad som elektronik men även textilier och allt annat vi har i våra hem innehåller och vad de har för effekt i våra kroppar, så är inte det speciellt konstigt att förstå bakgrunden till förslaget.

Problemet är ju dock att vi inte riktigt vet vilka ämnen som är farliga och en ny kemikalie tas fram ungefär var 3e sekund.

Att uppmärksamma problematiken är bra men om detta är rätt väg att gå för att minska kemikalierna i våra hem återstår att se.

F.d generaldirektör på kemikalieinspektionen, Ethel Forsberg, har skrivit en bra bok på ämnet.
Kan rekommendera att läsa Makt, plast, gift & våra barn

//Entusiastisk gamer och orolig blivande förälder

Medlem
Skrivet av Cav_swe:
Skrivet av Eriand:

Ja, visst kan man se det från det perspektivet.

Men, om företagen producerar sina produkter med mer miljönvänliga material som ett resultat? Why not.

Sen att det bara är här i Sverige som den här skatten gör väl det ganska osannolikt, men.. ... aa..

Ur ett miljömässigt perspektiv fallerar dit uttalande ganska hårt då punktskatten drabbar samtliga varor d.v.s. även de som redan är producerade med "miljövänligt material".

Denna skatt handlar inte om att regeringen vill öka sin miljömedvetenhet. Den handlar om att Magdalena Andersson inte riktigt har koll på finanserna och försöker nu sminka en gris genom att kalla det "miljövänligt".

Båda dina påståenden är fel. Orkar du bara inte läsa? Dels är det en rapport det handlar om och dels var det den förra regeringen som beställde den. Det tar tid att få fram underlaget och ett antal remiss-instanser ska hinna yttra sig.

Ur rapporten:
"Regeringen beslutade den 19 december 2013..."
"Det ska finnas möjlighet till avdrag för skatt med 50 procent för den elektronik som inte innehåller additiva föreningar av bromklor eller fosfor. För elektronik som inte innehåller nämnda additiva föreningar och inte heller reaktivt tillsatta brom- eller klorföreningar medges i stället avdrag med 75 procent. Eftersom all elektronik innehåller mer eller mindre farliga kemikalier kommer det inte att vara möjligt att göra avdrag för hela skatten."

Medlem
Skrivet av Brekan:

Eftersom all elektronik innehåller mer eller mindre farliga kemikalier kommer det inte att vara möjligt att göra avdrag för hela skatten.

För att citera dig själv..

Dvs denna skatt kommer drabba samtliga varor såvida de inte är gjorda av kottar, älgskit och sojabönor. Att lägga en extra skatt(120 kr/kilot) utöver momsen per varje elektronisk produkt som säljs i Sverige för att den innehåller plast och andra "giftiga ämnen" är orimligt, detta är enligt mig är en förtäckt momshöjning(#slutpåpengar) och har inte alls med miljömedvetenhet att göra. Att sminka en gris och kalla det "miljövänligt" kan jag medge lät alldeles för smart och genomtänkt för att komma från en sosse, men de är nog glada över idén. När det kommer till att ha koll på finanserna oavsett mandatperiod så vill jag referera "öppna era hjärtan".

Ditt påstående är fel, orkar du bara inte läsa det du själv citerat?

Medlem
Skrivet av Cav_swe:
Skrivet av Brekan:

Eftersom all elektronik innehåller mer eller mindre farliga kemikalier kommer det inte att vara möjligt att göra avdrag för hela skatten.

För att citera dig själv..

Dvs denna skatt kommer drabba samtliga varor såvida de inte är gjorda av kottar, älgskit och sojabönor. Att lägga en extra skatt(120 kr/kilot) utöver momsen per varje elektronisk produkt som säljs i Sverige för att den innehåller plast och andra "giftiga ämnen" är orimligt, detta är enligt mig är en förtäckt momshöjning(#slutpåpengar) och har inte alls med miljömedvetenhet att göra. Att sminka en gris och kalla det "miljövänligt" kan jag medge lät alldeles för smart och genomtänkt för att komma från en sosse, men de är nog glada över idén. När det kommer till att ha koll på finanserna oavsett mandatperiod så vill jag referera "öppna era hjärtan".

Ditt påstående är fel, orkar du bara inte läsa det du själv citerat?

Vad är fel med mitt påstående?

1. En 75% nerskrivning är mycket bra med tanke på vad alternativkostnaden blir.
2. Syftet är två. Det första är att minska andelen farliga ämnen i elektronik. Det andra är att minska konsumtionen (exponeringen) av sagda elektronik då det är omöjligt i dag att fasa ut alla farliga ämnen. Alternativet vore att förbjuda vilket är svårt och ej särskilt genomtänkt i dagsläget.

Medlem

Du kan inte att undkomma ditt påstående om denna skatt inte drabbar ALLA elektroniska produkter. Jag har inte en aning hur det ser ut i din lilla värld men nästan allt som säljs idag på marknaden är på något sätt elektroniska D.v.s. omfattningen av denna skatt kommer drabba ALLT elektroniskt som säljs idag(vilket är en stor del av marknaden), syftet med punktskatt är att rikta in sig på EN speciell/skadlig produkt. Därför är detta en FÖRTÄCKT momshöjning. Som sagt innan, men du verkar varken läsa eller ta till dig något så drabbar denna skatt även produkter som producerats med MILJÖN I ÅTANKE. Att straffa en för att någon annan gjort fel så länge man kan tjäna pengar på det är och har alltid varit sossepolitik.

Avdragen på extraskatten kan bara NYTTJAS vid deklarationstider, vilket ger TRE problem för Svensson då han först måste betala skatten, sen komma ihåg att han köpt varan under året samt att han också sparat kvittot. Gör denne inget av detta så förblir skattepåslaget 100% på den lilla köpta miniräknaren/mixern/CD-spelaren/routern/dammsugaren osv. listan är LÅNG.

Jag tog mig friheten att "HIGHLIGHTA" några väsentliga ord då du uppenbart lider av lässvårigheter.

Medlem

Idioti! Det finns ju allaredan miljostationer. Inte fan exponeras jag mindre pga. en extra skatt.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

Skriv svar