Börjar doping bli ett problem inom e-sport?

Robot
Börjar doping bli ett problem inom e-sport?
Medlem
Börjar doping bli ett problem inom e-sport?

And so it begins...

Medlem

Hade jag kunnat behöva när jag spelar Starcraft 2. Efter en kvart är jag så mentalt utmattad att jag bara bygger banelings och självmordsbombar allt jag ser tills jag förlorar.

Medlem

Doping känns verkligen smutsigt, hur kul är det att vinna på fusk?

Medlem
Skrivet av Laymachine:

Doping känns verkligen smutsigt, hur kul är det att vinna på fusk?

Är det inte emot reglerna så är det inte fusk.
skelv tror jag att denna typen av dopning skapar mest problem i den typen av spel som är win/loss after X. (typ s2,dota) sådant som inte består av att göra så bra i från sig under X tid så som fotboll.
dock skelvklart kommer det göra en stor effekt där ochså och för att e-sport skall bli mer tagen som en seriös sport så behöver dom nog setta ordentliga regler kring peparat.
(är skelv inte jätte insat i e-sporten)


signatur

ursäkta min stavning är dyskrafiker.

Medlem

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Medlem
Skrivet av MiRV:

And so it begins...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

morfin: skelvklart

Okej ledsen kunde inte låta bli, men om jag ska försöka vara lite seriös så borde väl ändå ritalin som är ordinerat av läkare och såklart inte överdoseras vara alright?
Har inte riktigt funderat på ämnet tidigare, men är intresserad då det är möjligt att jag själv kommer att få den (eller om det finns andra liknande) utskriven i framtiden.

phi
Medlem

Tyvärr något som är ganska vanligt och som förekommit sedan minst tio år tillbaka inom esporten.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Yup. Har stött på ett flertal stavfel i dagens artiklar, tror korrekturläsarnissarna har påsklov.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Nej, faktum är att det borde vara Jet och inte Stimpack.

Eller möjligen, möjligen Mentats.

On topic så kan jag bara konstatera att jag haft Concerta utskrivet i ett par år. Alltså metylfenidat, samma aktiva ämne som i Ritalin (men inte samma som i Adderall, dvs dextroamfetamin!).

Det gör underverk för min förmåga att göra det mesta, inklusive att spela. En stor skillnad som inte får missas är hur farmakologiskt olika dextroamfetamin och metylfenidat är. Man kan t.ex. inte bli fysiskt beroende av metylfenidat, vilket man kan av dextroamfetamin.

Därför "lämpar" sig dextroamfetamin mycket mer för missbruk, överdoser, toleransutveckling, withdrawal, etc... Mycket bättre material för mediala skräckhistorier. Även fast effekten - i min mening - inte är markant "bättre" än den från doskompenserad metylfenidat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Nej, faktum är att det borde vara Jet och inte Stimpack.

Eller möjligen, möjligen Mentats.

On topic så kan jag bara konstatera att jag haft Concerta utskrivet i ett par år. Alltså metylfenidat, samma aktiva ämne som i Ritalin (men inte samma som i Adderall, dvs dextroamfetamin!).

Det gör underverk för min förmåga att göra det mesta, inklusive att spela. En stor skillnad som inte får missas är hur farmakologiskt olika dextroamfetamin och metylfenidat är. Man kan t.ex. inte bli fysiskt beroende av metylfenidat, vilket man kan av dextroamfetamin.

Därför "lämpar" sig dextroamfetamin mycket mer för missbruk, överdoser, toleransutveckling, withdrawal, etc... Mycket bättre material för mediala skräckhistorier. Även fast effekten - i min mening - inte är markant "bättre" än den från doskompenserad metylfenidat.

Om du har det på recept så finns det väl också anledning till det, vilket förmodligen blir nästa steg i diskussionen. Om vissa måste ta det för att funka i övrigt, är det doping då?


signatur
Releasehästryttare

För er som vill "dopa" er lagligt så rekommenderar jag bulletproof coffee .. började med det själv i november och det funkar, ökar koncentrations nivån och det räcker med en kopp per dag och man håller sig hela dagen.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om du har det på recept så finns det väl också anledning till det, vilket förmodligen blir nästa steg i diskussionen. Om vissa måste ta det för att funka i övrigt, är det doping då?

Jag har legitima medicinska skäl för mitt bruk. Samtidigt så är just dessa officiellt godkända skäl ganska allmänna, typ - dålig motivation inför att göra saker jag tycker är tråkigt. Nu har inte jag ADHD (med hyperaktivitet) utan en form av ADD ofta betecknad som "hyperfocus"... Hur som haver.

Det intressanta med metylfenidat är att det är ett allmänt prestationshöjande medel. Man vet att det rakt av höjer uppmärksamhet, minne, reducerar reaktionstid etc hos i praktiken alla demografier och åldrar. Det bara funkar nootropiskt rakt upp och ned (obviously, då, i avsaknad av övrig kemisk stimulans).

Lägg på det att metylfenidat är förvånansvärt snällt på psyket och inte producerar beroende i form av massiv imbalans i hjärnan (som andra ämnen), vilket gör dess bruk "i gråzonen" mindre kontroversiellt även ur en strikt hälsosynvinkel. Det är helt enkelt inte det "gift" dextroamfetamin kan vara. Vilket försvårar debatten ytterligare.

Medlem

Eller så kan man sträva efter en hälsosam livsstil och spela som folk istället.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

För er som vill "dopa" er lagligt så rekommenderar jag bulletproof coffee .. började med det själv i november och det funkar, ökar koncentrations nivån och det räcker med en kopp per dag och man håller sig hela dagen.

https://www.youtube.com/embed/BSj4Zp-C3FE

Haha, verkar ju sjukt.


signatur
Medlem

Till alla som tar dessa mediciner efter läkarundersökning med påföljande receptutskrivning; självklart är det ok!

Det som inte är ok är att missbruka det och sitta och spela i 10h i sträck. Precis som det går missbruka träning etc så behöver kroppen vila och lagom dos av socialt liv, spelande (mobil, dator etc) fysisk aktivitet och sömn. Ingen av de aktiviteterna borde få ta uppemot 10h av ens liv.

D.K
Medlem
Skrivet av CarniFlex:

Till alla som tar dessa mediciner efter läkarundersökning med påföljande receptutskrivning; självklart är det ok!

Det som inte är ok är att missbruka det och sitta och spela i 10h i sträck. Precis som det går missbruka träning etc så behöver kroppen vila och lagom dos av socialt liv, spelande (mobil, dator etc) fysisk aktivitet och sömn. Ingen av de aktiviteterna borde få ta uppemot 10h av ens liv.

Förutom det där en gör 8 timmar om dagen, ca 200 dagar om året. Där ska det vara fokus och disciplin!

Medlem
Skrivet av D.K:
Skrivet av CarniFlex:

Till alla som tar dessa mediciner efter läkarundersökning med påföljande receptutskrivning; självklart är det ok!

Det som inte är ok är att missbruka det och sitta och spela i 10h i sträck. Precis som det går missbruka träning etc så behöver kroppen vila och lagom dos av socialt liv, spelande (mobil, dator etc) fysisk aktivitet och sömn. Ingen av de aktiviteterna borde få ta uppemot 10h av ens liv.

Förutom det där en gör 8 timmar om dagen, ca 200 dagar om året. Där ska det vara fokus och disciplin!

Tänkte också samma

lol okej hur dömmer vi dessa fuskare..alla som har adhd har nu ett fett övertag mot resten av esportarna:D första gången adhd bringar nått fett bra med andra ord


signatur

New life, New hope

Releasehästryttare
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Devan:

För er som vill "dopa" er lagligt så rekommenderar jag bulletproof coffee .. började med det själv i november och det funkar, ökar koncentrations nivån och det räcker med en kopp per dag och man håller sig hela dagen.

https://www.youtube.com/embed/BSj4Zp-C3FE

Haha, verkar ju sjukt.

Jo, men det funkar .. dock kör jag bara smör och kokosnöts fett i kaffet på morgonen

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Om vissa måste ta det för att funka i övrigt, är det doping då?

I det avseendet görs det inget undantag. Jag är ex beroende av kaffe (gravt beroende.. på gränsen till löjligt..) och det skulle ändå räknas som prestationshöjande även om jag bara använder det för att komma upp till "normal" nivå.

Skämt åsido.

Ett exempel på att det inte spelar någon roll var Nicklas Bäckström.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Finns en hel del nootropics man kan ta för förbättra minne, koncentrationsförmåga osv bara dumt att ta amfetamin som gör mer skada än nytta för kroppen.

Själv tar jag noopept med alpha GPC vissa dagar för att öka den mentala skärpan detta funkar utmärkt.

Släng inte pengar på bulletproofcoffie som någon tipsade om, snake-oil försäljare som lurar på folk effektlösa dyra produkter som saknar evidens.

Medlem

IRL Stimpack!
Riktigt härlig jämförelse, nu vaknade Fallout-nörden i mig till

Medlem

Efter 12cl whiskey är jag som bäst... Så skulle jag e-sporta skulle jag väl per automatik bli alkoholist.

Medlem

Ja, att folk stoppar i sig skit är ju inget nytt. Förväntar mig inte att e-sportare skulle vara bättre på den fronten än resten av mänskligheten...

Inaktiv

de som utövar tar "hjälpmedel" såklart, Ingen normal skalle och kropp står ut med de där allt för länge.

Medlem
Skrivet av KatOne:
Skrivet av Rurounin:

"stimpack" ska det väl ändå vara.

Nej, faktum är att det borde vara Jet och inte Stimpack.

Det är inte det där som det är referens till, utan Stimpack i Starcraft, vilket passar in i sammanhanget då det handlar om e-sport.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Alla läkemedel har biverkningar, läkemedel som höjer prestationsförmågan kräver inte helt sällan andra läkemedel för att lyckas gå ner i varv igen och somna vilket leder in i ett beroende.

Medlem
Skrivet av Devan:

För er som vill "dopa" er lagligt så rekommenderar jag bulletproof coffee .. började med det själv i november och det funkar, ökar koncentrations nivån och det räcker med en kopp per dag och man håller sig hela dagen.

https://www.youtube.com/embed/BSj4Zp-C3FE

Aldrig i hela helvete, fy fan.

12
Skriv svar