Efter inställda betalmoddar i Skyrim – moddare slutar

Medlem
Skrivet av Svullo:

Detta inlägg kostar endast 29:- att läsa.
En helårsprenumenation kan fås för det rabatterade priset på så lite som 3999:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vi forumiter lägger ju ned våran tid och möda på att skriva inlägg, så det är ju självklart att vi ska ha betalt för det också!

Den jämförelsen mellan några rader in ett forum och att modda ett spel är ett
tydligt exempel på okunskap och personlig omognad. Eller hur lång tid behövde
du för att skriva det inlägget?


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Svullo:

Detta inlägg kostar endast 29:- att läsa.
En helårsprenumenation kan fås för det rabatterade priset på så lite som 3999:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vi forumiter lägger ju ned våran tid och möda på att skriva inlägg, så det är ju självklart att vi ska ha betalt för det också!

Den jämförelsen mellan några rader in ett forum och att modda ett spel är ett
tydligt exempel på okunskap och personlig omognad. Eller hur lång tid behövde
du för att skriva det inlägget?

Så om det kostade 2 öre hade det varit okej? Förstår du inte poängen som han försöker förmedla?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Naraccas:

1500 donationer på 70 000 nedladdningar skulle jag säga är ganska bra. Vi får ju tänka på att en nedladdning är inte samma som en användare. Finns dem som laddar ner modden både två och tre gånger för att få den att funka eller vid ominstallation. Och massor som laddar ner och sedan tar bort den efter installation för att den inte funkar eller att dem inte gillar den. Så kvar på 70 000 är kanske 10 000 - 20 000. Då har vi helt plötsligt en betalningsgrad på 10% i olika typer av donationer. Skulle modden sälja ens 1/10 om den kostade?

Jag önskar jag kunde få 1500 donationer för ett hobbyprojekt, dem borde ju ändå vara på i alla fall 1 dollar styck? En halv månadslön för en mod är inte särskilt dåligt. Det är väl ungefär arbetstiden som skulle gå åt om en professionell programmerare skapade modden.

Systemet fungerar.

Det var inte 1500 donationer, det var 1500 "likes" eller "uppröster" om jag läste artikeln rätt


signatur

MattiAceGaming

Medlem
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Naraccas:

1500 donationer på 70 000 nedladdningar skulle jag säga är ganska bra. Vi får ju tänka på att en nedladdning är inte samma som en användare. Finns dem som laddar ner modden både två och tre gånger för att få den att funka eller vid ominstallation. Och massor som laddar ner och sedan tar bort den efter installation för att den inte funkar eller att dem inte gillar den. Så kvar på 70 000 är kanske 10 000 - 20 000. Då har vi helt plötsligt en betalningsgrad på 10% i olika typer av donationer. Skulle modden sälja ens 1/10 om den kostade?

Jag önskar jag kunde få 1500 donationer för ett hobbyprojekt, dem borde ju ändå vara på i alla fall 1 dollar styck? En halv månadslön för en mod är inte särskilt dåligt. Det är väl ungefär arbetstiden som skulle gå åt om en professionell programmerare skapade modden.

Systemet fungerar.

Det var inte 1500 donationer, det var 1500 "likes" eller "uppröster" om jag läste artikeln rätt

Ja då är det tydligen bara några få procent som gillade hans mod.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Det är för roligt, folk vill ha saker gratis, och förväntar sig att allt ska vara gratis. Sen OM det som är gratis inte motsvarar förväntningarna så klagar man och ställer krav på utvecklarna att inte lägger tillräckligt med tid på gratisinnehållet, och att de borde skynda sig. Passionerat hävdar man att man "stödjer moddarna" i samma andetag som man klagar på dem för att de ens FUNDERAR tanken på att börja ta betalt så att de kan lägga den tid som krävs på att göra ännu bättre content.

Ett stort tjockt mittenfinger till er. Kreatörer och skapare förtjänar alla pengar de kan få.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av fatcamp:
Skrivet av Wattem:

Tycker faktiskt att det här var en bra ide,
1.
Men ett bättre refund system där pengarna går tillbaka till MIG, inte steam wallet...
2.
Och jag vill ju stödja de människor som faktiskt har gjort allt arbete, inte att större delen av pengarna går till bethesda och Valve.
3.
Samt Valve måste faktiskt kunna gå in med en GARANTI att det ska fungera, det bör vara deras ansvar att säja till moddaren " ÖÖÖh din mod funkar inte fixa den för faan" inte att jag ska behöva skriva "snällt" och säja till utvecklaren att det skulle vara kul om han fixade modden som jag faktiskt köpt.

Mina tre skäl till att det inte fungerar i nuläget

Varför inte bara göra typ en demo version som håller i en viss speltid kanske 5-10 tim efter det måste eu köpa den? På det viset kan du testq se om det funkar innan du betalar för det och måste krångla med refunds etc

Jo precis det hade kanske kunnat funka. De måste tänka en aning längre och se vad som faktiskt fungerar, för det som de släppte nu kände jag var helt oacceptabelt

Medlem
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Svullo:

Detta inlägg kostar endast 29:- att läsa.
En helårsprenumenation kan fås för det rabatterade priset på så lite som 3999:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vi forumiter lägger ju ned våran tid och möda på att skriva inlägg, så det är ju självklart att vi ska ha betalt för det också!

Den jämförelsen mellan några rader in ett forum och att modda ett spel är ett
tydligt exempel på okunskap och personlig omognad. Eller hur lång tid behövde
du för att skriva det inlägget?

Ett svar kostar bara 49.90:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX

Medlem

Hade faktist inge proble med att betala för moddar, dock så tycker jag om jag betalar för sakerna så ska dom funka i ur å skur, snabba updates om det behöves.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Vilken gnällig jävel. Är själv moddare och anser att moddar alltid bör vara gratis av en hög med skäl. Det finns inga garantier att min mod funkar med alla andra, eller att den ens kommer funka i framtiden när jag slutat arbeta på den. Ska jag då ta betalt utan att lämna några som helst garantier?

Moddande är en hobbygrej, punkt.

Ett vidare problem är ju att uppdateringar till grundspelet i sig, kan göra att mods slutar att fungera. Jag är inte villig att betala för något som kan sluta fungera, eller göra hela mitt spel ospelbart, för att en ny patch kom ut.

Jag har dock inga problem med tanken på betalmoddar i sig. Vill någon göra en mod och lägga ut den mot betalning, fine by me. Jag kommer dock personligen aldrig köpa en sådan, men principiellt har jag inget emot tanken, om man kan lösa samtliga problem med att moddar inte funkar med varandra, eller slutar fungera vid uppdatering m.m. För så fort du har betalat för något, då har du viss rätt att kräva funktionsduglighet ifrån det.

Medlem
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av The.Dog:

Hahah.. NEWSFLASH: Alla som kämpade emot att moddare ska få möjligheten att ta betalt för sitt arbete, ni är "the bad guys" i den här situationen om ni inte insett det än. Här är en kort guide hur ni kan undvika att bli ovetande "bad guys" igen:
Steg 1. Etablera om debatten handlar om att antingen ta valmöjligheter från folk eller ge dem fler.
Steg 2. Om du är på sidan som vill att folk ska ha mindre valmöjligheter så är det dags att byta sida då detta är "bad guy"- sidan.
Jag hoppas att detta har varit hjälpsamt!

De Allierade var bad-guys när dem besegrade Tredje Riket:
- De Allierade ville förhindra nazisterna från att göra som dem ville, alltså begränsa valmöjligheter.
- Vi borde alla ha stött nazisternas rätt till valmöjligheter gentemot deras community.

Japp, ditt inlägg var hjälpsamt. Uppenbarligen är alla valmöjligheter av godo. Alltid och utan vidare motivering.

Hahah.. tja, om du tycker att Andra Världskriget är en situation som är jämförbar med om moddare ska få kunna ta betalt för sina skapelser på Steam eller inte så kanske du inte är den skarpaste kniven i lådan. Men du har rätt, folk är korkade och behöver överdriven förtydling, så här har du ett appendix till min logik: *Valmöjligheter som inskränker på folks grundläggande rättigheter (typ rättighet att leva, rättigheten att få utöva sin egen religion utan att riskera förföljelse, i ditt exempel) är uteslutna.

Medlem

Hela aftermath visade ju hur otacksamma vi pc-spelare är. ^^


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag undrar hur många av dem som säger "Modding är bara en hobby/för att det är roligt" som faktiskt gör mods.

Folk är bra.

Medlem
Skrivet av Svullo:
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Svullo:

Detta inlägg kostar endast 29:- att läsa.
En helårsprenumenation kan fås för det rabatterade priset på så lite som 3999:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vi forumiter lägger ju ned våran tid och möda på att skriva inlägg, så det är ju självklart att vi ska ha betalt för det också!

Den jämförelsen mellan några rader in ett forum och att modda ett spel är ett
tydligt exempel på okunskap och personlig omognad. Eller hur lång tid behövde
du för att skriva det inlägget?

Ett svar kostar bara 49.90:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX

Så du lämnar forumet om du inte får betalt Hahaha, vad bra


signatur

MattiAceGaming

Medlem

Jag skulle aldrig betala för en mod. DLC räcker som det är idag.

Medlem
Skrivet av The.Dog:
Skrivet av Naraccas:
Skrivet av The.Dog:

Hahah.. NEWSFLASH: Alla som kämpade emot att moddare ska få möjligheten att ta betalt för sitt arbete, ni är "the bad guys" i den här situationen om ni inte insett det än. Här är en kort guide hur ni kan undvika att bli ovetande "bad guys" igen:
Steg 1. Etablera om debatten handlar om att antingen ta valmöjligheter från folk eller ge dem fler.
Steg 2. Om du är på sidan som vill att folk ska ha mindre valmöjligheter så är det dags att byta sida då detta är "bad guy"- sidan.
Jag hoppas att detta har varit hjälpsamt!

De Allierade var bad-guys när dem besegrade Tredje Riket:
- De Allierade ville förhindra nazisterna från att göra som dem ville, alltså begränsa valmöjligheter.
- Vi borde alla ha stött nazisternas rätt till valmöjligheter gentemot deras community.

Japp, ditt inlägg var hjälpsamt. Uppenbarligen är alla valmöjligheter av godo. Alltid och utan vidare motivering.

Hahah.. tja, om du tycker att Andra Världskriget är en situation som är jämförbar med om moddare ska få kunna ta betalt för sina skapelser på Steam eller inte så kanske du inte är den skarpaste kniven i lådan. Men du har rätt, folk är korkade och behöver överdriven förtydling, så här har du ett appendix till min logik: *Valmöjligheter som inskränker på folks grundläggande rättigheter (typ rättighet att leva, rättigheten att få utöva sin egen religion utan att riskera förföljelse, i ditt exempel) är uteslutna.

Jag förstår att det här med sarkasm är svårt ibland

Vi, "the bad guys", uttrycker kritik för ett tillvägagångssätt som vi inte anser är produktivt för utvecklingen av Steam eller för modding generellt. Det är ju knappast så att vi, "the bad guys", tvingat Steam till någonting. Vi, "the bad guys", har dock utövat påtryckningar genom att framföra åsikter och argument till Steam. Dessa åsikter har Steam (som nu också är en del av "the bad guys"?) tagit till sig vilket leder till att Steam, "the bad guys", ej längre stödjer idén.

Det är fortfarande fritt att ta betalt för moddar om du vill. Men inte via Steam då de, "the bad guys", ej längre stödjer idén.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Arkaith:

Jag undrar hur många av dem som säger "Modding är bara en hobby/för att det är roligt" som faktiskt gör mods.

Folk är bra.

JAG.

Detta kommer från en person som har hållit på med level-design och moddar sedan Half Life 1 eran (1998).

På den senaste tiden (2009 --->) har jag färdigställt 3 kampanjer till L4D1-2.

Den första tog 1 år och 3 månader.
Andra kampanjen tog 6 månader.
Tredje kampanjen tog 3år och 8 månader.

Nu jobbar jag med min fjärde kampanj som har tagit över ett år än så länge. Nu kommer frågan...

VARFÖR!?

Jag talar bara för mig själv, jag tycker det är skitkul att hålla på. Vi ska nog ställa den viktigaste frågan om det materiella som är upphovsrättsskyddat som Jag nu använder mig av väldigt mycket i mina kampanjer...kul om Konami eller 20th Fox kommer och knackar på min dörr och vill ha pengar av mig för att nått jäkla pucko har snott mina kampanjer för att tjäna pengar på dem, när ALLA vet att mina kampanjer SKA vara GRATIS och finns bara på en sida att ladda ned ifrån.

Fråga annars efter PayPal och donera då till moddaren?

Vill du ha betalt? Skaffa ett jobb.

Medlem

Gratis gratis gratis graits... värst vad folk slänger runt ordet som om det är något fult.

Till dom säger jag: varför I hela friden tycker ni att absolut allting "måste" kommersialiseras nuförtiden?
Varför tycker ni att ideelt arbete något som är fel?

Medlem

Ett mod som kostar = DLC som kanske slutar fungera när något patchas och kanske aldrig fixas. Det är tydligen okej.
Men DLC:n av företaget som gjorde spelet ska brännas på bål fastän det är mera sannolikt att inte gå sönder av en patch.
DLC:n är ju heller inte något måste, precis som mods.

Bara min syn på saken.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Svullo:
Skrivet av MattiAce:
Skrivet av Svullo:

Detta inlägg kostar endast 29:- att läsa.
En helårsprenumenation kan fås för det rabatterade priset på så lite som 3999:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Vi forumiter lägger ju ned våran tid och möda på att skriva inlägg, så det är ju självklart att vi ska ha betalt för det också!

Den jämförelsen mellan några rader in ett forum och att modda ett spel är ett
tydligt exempel på okunskap och personlig omognad. Eller hur lång tid behövde
du för att skriva det inlägget?

Ett svar kostar bara 49.90:-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
XXXXXXXXXXXXX

Så du lämnar forumet om du inte får betalt Hahaha, vad bra

Det måste jag ju självklart göra då det är en otacksam community!

Medlem

tycker absolut att moddare ska kunna ta betalt för sitt arbete om de vill det. jag tycker däremot inte att bethesda ska ta en större andel av inkomsten än moddskaparen. moddar är något som höjer värdet på skyrim och enda anledningen till att många köper spelet än idag.

utöver det: systemet som valve satte på plats blir supersnårigt om man börjar ta betalt för moddar som bygger på andra moddar. Valves attityd verkar ha varit att i sådana fall får moddarna själva lösa det juridiska, vilket är helt absurt. om man ska motivera att tredjedel av intäkten skall tillfalla en, är lösningar och ramverk för den typen av problem precis det som de kan tillhandahålla. Men det har de skitit i för att istället hoppas att någon annan ska lösa det åt dem. den attityden får mig att önska att jag aldrig började handla på steam.

Medlem

Det var ett jäkla drama kring detta, jag såg det som en möjlighet att tjäna lite extra på sidan men att det nu gått tillbaka till det normala, kunderna styr marknaden, att tro något annat bäddar för katastrof.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Konstigt att de orkade stå ut med att göra och uppdatera moddar tidigare i flera år, helt gratis, utan att klaga.

Du känns som en person som promenerar mycket, skulle du kunna tänka dig att ta med dig säg 3000 reklamutskick (2.5% av den totala utdelningen) och lämna av till alla hushåll du går förbi? Eller varför inte bara i ditt område?

Jag menar, du går/ bor ju ändå där : Vore fett skönt att slippa betala posten. Vad har du för adress? Behöver någonstans att skicka dessa.

Sarkastisk passiv agression åt sidan : Att kunna(!) ta betalt för sitt arbete som moddare kan potentiellt skapa en helt ny generation av designers och programmerare som har möjlighet att livnära sig på det, fristående från företag.

Personligen blev jag lite besviken när jag såg att Valve tog tillbaka det här, hade varit intressant att se hur det hade kunnat utvecklats.

Medlem

Hade förväntat mig att det skulle få en sån effekt, men inte att det skulle bli en sån big deal! men klart man blir besviken.
Jag kanske inte förväntar mig få en kaka, men om nån erbjuder sig ge mig en kaka och sen säger att han ändrat sig så blir jag ju klart asledsnare än vad jag varit innan!? Jubelidioter som bara luras att ge kakor. himla kakmonster som ägnar sig åt sånt, inget att skoja om. Kakor ska ingjuta glädje i världen.

Medlem

Hade förväntat mig att det skulle få en sån effekt, men inte att det skulle bli en sån big deal! men klart man blir besviken.
Jag kanske inte förväntar mig få en kaka, men om nån erbjuder sig ge mig en kaka och sen säger att han ändrat sig så blir jag ju klart asledsnare än vad jag varit innan!? Jubelidioter som bara luras att ge kakor. himla kakmonster som ägnar sig åt sånt, inget att skoja om. Kakor ska ingjuta glädje i världen.

Medlem

Jag säger så här.. Hobby är en hobby, något du själv betämmer att du tänker göra för att det är kul, vilket är frivilligt. Ta tex streamers på Twitch. Widgitybear (BF4 snubbe) började streama för att han tyckte det var kul, en hobby för honom. Han förväntade sig ingenting. Men sen så insåg han att det tog mycket tid, så han valde att söka för att bli partner hos Twitch, så det kunde bli hans jobb. Han lyckades, han sa upp sig från Intel och började JOBBA med streaming istället för att ha det som sin hobby.

Så man måste skilja på dom två sakerna.. Hobby är något man väljer att göra frivilligt som sagt. Kan man inte pga
familj och ekonomi, började jobba med det. För ska man ha betalt för det så är det ingen hobby längre.

Däremot så tycker jag att donationer är en bra sak. Det är något som fungerar vad moddare än säger. Jag vet att Breaking Point modden till Arma 3 får in donationer för att dom ska få hjälp att hålla alla deras servrar uppe. Men annars, dom tycker
detta med steam och ta betalt för sin mod är löjligt.

Inaktiv
Skrivet av Cliffie:
Skrivet av Propy:
Skrivet av eld:
Skrivet av Propy:

Du menar moddar som blivit egna spel? det har jag inga problem med. Så länge de är bra och de säljs som spel.

Om folk inte kan lägga tid på att göra moddar utan att få betalt så kanske de ska sluta göra moddar.

Det gör dom, moddare skaffar jobb och har inte lika mycket tid att lägga på modding förutom i dom fallen då dom kan sälja moddar, som till dota2 eller cs:go, eller när moddare går in i speciella kontrakt med IP-ägaren för att släppa en mod på steam (garrys-mod).

Så om man inte längre har tid med sin hobby så ska man få betalt för den? Så funkar det inte. Har man inte tid så har man inte tid.

Eller så gör man sin hobby till sitt jobb? Förstår inte varför folk tycker att det är ett så konstigt koncept. Om det finns folk som är beredda att betala för att du ska göra din hobby så behöver det inte vara en hobby längre, då kan det vara ett jobb.

Det är inte ett krav att man ska hata det man gör under arbetstid för att det ska få räknas som ett jobb. Man kan tjäna pengar på någonting och fortfarande älska att göra det.

Hobby och arbete är två skilda saker. En hobby utövar du för att du brinner för den, och njuter av den. Ett arbete och en hobby går att förena, men det blir fortfarande inte samma sak. Om du gör din hobby till ditt levebröd så måste du direkt avsäga dig din genuint kreativa förmåga och börja sälja?

Varför inte bara starta en spelutvecklingsstudio istället, och sälja spel?


signatur

Mohawk

Medlem
Medlem

Man borde öppna upp för att kunna donera till modd-skaparna om man gillar modden, men att ta betalt för en modd kanske är lite för mycket.

Medlem

"laddats hem 70 000 gånger, men bara 1500 (2%)"

Ja 2 % gillade väl modden ? Någon har för höga tankar om sig själv.

Medlem
Skrivet av Frux:

Tycker folk tänker så svartvitt här. En moddare är kanske beredd att lägga 100 timmar på en mod gratis bara för att det är kul, men kan tänka sig att dubbla till 200 timmar på en ÄNNU bättre mod om det dessutom ger en liten peng. Så länge folk är beredda att betala så är det ju win/win.

Exakt.

Som en fd moddare så inser folk inte riktigt hur mycket tid det tar att göra en mod. En mod leder inte automatiskt till ett bra betalande jobb på Paradox eller DICE, och DLC är inte by default bättre än privat skapade moddar, ta t.ex. Horse Armor från Oblivion som typ vem som helst skulle kunnat ha skapat.

Exempel: Jag gjorde en expansion till Imperial City, den hade en hel story, Quests och NPCs med väldigt detaljerade day schedules, Det fanns även en ny Adventurers guild och ett par hus. Varje komponent från detta kräver en del kunskaper och tid för att få klart. Denna mod blev aldrig klar och jag hade ingen motivation eller incentiv att färdigställa den, även om en vän påpekade att det här var skitcoolt.

Andra mods jag gjort har sugits upp av Bethesda, exempelvis Cloakhood (Oblivion) som lät dig besöka städer om du var på rymmen från lagen. Den tog inte mycket tid att koda (10 minuter scripting), men det hade varit trevligt med åtminstone ett acknowledgement i Shivering Isles där ett liknande script användes.

Merparten av de mods jag gjort har jag bara gett åt nån kompis som behövde något kul, t.ex. en bana för ett motorcross spel. Fick höra att den hade spridits från min polare och att många gillade den, men än idag vet ingen att jag gjort den. Gjorde även verktyg för scripting (freelancer) och andra externa verktyg t.ex. en "Hotseat manager" för spelet Superpower (den fick jag tack för).

Hade jag sett att det gått att donera pengar till mods i t.ex. Kerbal Space Program för "Mechjeb" och "Interstellar", typ några cent eller kanske en hel euro för större moddar, så hade jag lätt donerat - genom steam (vill inte böka med paypal utan det ska vara LÄTT att donera), för jag vet att det krävs vilja och energi för att hålla på och pumpa ut och underhålla sina moddar, någonting som jag inte har, och lede till att jag slutade.

Som modmakare lärde jag mig en sak - otack är världens lön och det var extremt sällan som jag fick tack. Pengar såg jag aldrig av. Jag tror inte att de flesta blir miljonärer på sånt här, eller att många kommer att donera överhuvudtaget, men det vore nice att få en liten inkomst på Steam som du kan använda för att köpa spel för.

Skriv svar