Gabe Newell om Steam-fiaskot: "Att reta upp Internet kostar miljoner"

Robot
Gabe Newell om Steam-fiaskot: "Att reta upp Internet kostar miljoner"
Medlem
Gabe Newell om Steam-fiaskot: "Att reta upp Internet kostar miljoner"

Att dom inte lärt sig ännu. Såg ju hur det gick med Diretide för Dota 2 för ett par år sedan. Meascoren för Dota2 gick ner till 2/10. Workshoppen spammades av olika GIF DIRETIDE grejer.

Ahh, good times...

Medlem

Som någon tidigare nämnt, en donation. Gillar man morden så kan man donera en slant. just donationer har jag goda erfarenheter med gällandes twitch och liknande. (inte fått några egna donationer, men man märker att folk är beredda på att ge en slant för det de gillar)

Medlem

"Vi är inte korkat giriga", var ju precis vad de var, hade de gjort det till en legit tjänst att köpa mods och inte bara slänga på prislappar kunde det i alla fall varit legit.

Medlem

De moddare som slutar helt och hållet pga detta beslut kommer inte bli saknade av mig i alla fall.

Medlem

Som nämnt tidigare så borde det vara tvärt om, att de populäraste och mest "ambitiösa" moddarna borde få betalt av spelmakarna/utgivarna för att de gör spelen större och mer långlivade vilket ger större försäljning.

Varför inte kolla vilka moddar som blir mest nedladdade och får bäst betyg och betala dom en resonabel summa för att på så vis starta övergången, detta kan givetvis kombineras med en donationsknapp där Steam-användarna kan donera ur sina Steam-plånböcker till moddarna med.

Valve måste lära sig att kanske ta förändringar i mindre steg och inte bara vända upp och ner på allt över en natt.

Killmonday Games

Skönt att se så stort företag ändå kunna erkänna sina misstag/dåliga beslut och ändra sig


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Min tanke om kostnad för moddar:

- Tillåt modskapare att ta emot donationer (frivillig "avgift" för dom som vill betala)
- I övrigt, GRATIS att ladda ner.

Modskapare ska INTE kunna ta betalt för modsen, och samtidigt generera nya intäkter till speltillverkaren (likt Valve's system med att ta 75% av inkomsten). Problemet har alltid varit tidigare, om man gjorde en mod till ett spel, så fick man absolut inte kräva betalning (eller i många fall, ens få donationer), eftersom modden i sig "inkräkta på speltillverkarens upphovsrättsskydd".

Sett TotalBiscuit's video om situationen, och även om jag håller med honom i många tidigare videos, här håller jag absolut INTE med. Moddning ÄR en hobby. Vill du göra det till ett jobb? Skicka jobbansökan till DICE m.fl.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem

Nä, modding ska vara av communityn, för communityn.
Ifall nu valve vill ha kvar mod skapare så kan dom väl anställa dom, finns ju uppenbarligen talang där ute.
Kanske är bättre spenderade pengar än att sitta och betala folk för att läsa rant mail.

Medlem

Fördelen med att ta betalt med moddarna är att man då förhoppningsvis får en lite mer lättförpackad produkt. Jag brukar inte använda moddar för att det kan vara bökiga att installera och orsaka problem med originalspelet som gör att man måste installera om det.

Får man betalt för sitt jobb kan de ägna lite mer tid åt att förpacka modden bättre med enklare installation och avinstallation.

Medlem

Det handlar om kvalitet.
Och om programmet hade någon slags kvalitetskontroll, då skulle det funka, annars inte, då får donationsknappen finnas istället.

Kommer verkligen inte sakna de moddare som slutar, det finns egna alternativ för att sälja sina mods, om du så vill.
Och donationer har fungerat tidigare.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skrivet av skogsvilden:

Som nämnt tidigare så borde det vara tvärt om, att de populäraste och mest "ambitiösa" moddarna borde få betalt av spelmakarna/utgivarna för att de gör spelen större och mer långlivade vilket ger större försäljning.

Varför inte kolla vilka moddar som blir mest nedladdade och får bäst betyg och betala dom en resonabel summa för att på så vis starta övergången, detta kan givetvis kombineras med en donationsknapp där Steam-användarna kan donera ur sina Steam-plånböcker till moddarna med.

Valve måste lära sig att kanske ta förändringar i mindre steg och inte bara vända upp och ner på allt över en natt.

Instämmer helt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Moddare som vill bör få pengar. Jag förväntar mig inte att någon ska arbeta gratis. Om man inte vill såklart ! Ser moddar som appar. Finns väldigt bra appar som är gratis och väldigt dåliga som kostar pengar. Även vice versa.

k3m
Medlem
Skrivet av darkthunder:

Min tanke om kostnad för moddar:

- Tillåt modskapare att ta emot donationer (frivillig "avgift" för dom som vill betala)
- I övrigt, GRATIS att ladda ner.

Modskapare ska INTE kunna ta betalt för modsen, och samtidigt generera nya intäkter till speltillverkaren (likt Valve's system med att ta 75% av inkomsten). Problemet har alltid varit tidigare, om man gjorde en mod till ett spel, så fick man absolut inte kräva betalning (eller i många fall, ens få donationer), eftersom modden i sig "inkräkta på speltillverkarens upphovsrättsskydd".

Sett TotalBiscuit's video om situationen, och även om jag håller med honom i många tidigare videos, här håller jag absolut INTE med. Moddning ÄR en hobby. Vill du göra det till ett jobb? Skicka jobbansökan till DICE m.fl.

Många människor tjänar pengar på sina hobbies.

Medlem

Pengar främjar inte mer mods, snarare så skadar det då modding har alltid handlat om ett fritt utbyte av ideer och resurser, vilket pengar skulle sätta punkt för.

Medlem

Hade Valve varit ett svenskt parti med en svensk politiker i hans roll så hade de kört på, kosta vad det kosta vill. Folket är till för politiken!

Anser fortfarande att möjligheten att stödja med en donation på hur mycket eller hur lite som helst vore ett bra sätt att lösa det. Mindre bra för valve som inte ska ha pengar men mer bra för modskaparna. Borde inte vara svårare än när man köper ett spel. Klicka på donare, välj summa och bekräfta på samma sätt som när du köper ett spel.

Moddar gagnar spelhandeln. Fler moddar, mer intresse och ett spel som håller sig i liv längre och alltså kan säljas längre för ett högre pris.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Jag är inte emot systemet att dom som gör stora gedigna moddar där otroligt mycket tid har lagts ner ska få betalt, men valve gick helt fel väg med detta system.
Som andra sagt så slänger folk upp allt med prislappar i hopp om att tjäna snabba pengar. Dom till och med snor andras moddar för att försöka tjäna pengar.

Dessutom är moddar lite snårigt att ta betalt för, för det första så blir många moddar trasiga efter att en ny patch släpps till ett spel, och om då inte modskaparen bryr sig så jaha, då har du helt plötsligt kastat pengarna i sjön.

Andra felet jag ser är att vissa moddar är ju gjorda för att få andra att fungera.
Dom kan oftast vara väldigt viktiga i modsammanhang, men om dom också ska ha betalt ja då måste du först betala för moddarna du använder. Sen även för en mod som gör att dina andra moddar ska fungera i harmoni med varandra.

I slutändan låter det som hela modsystemet skulle bli en dyr historia med valves modell.

Medlem
Skrivet av k3m:

Många människor tjänar pengar på sina hobbies.

Det kanske stämmer. Men mods är byggt på existerande programvara (speltillverkarnas spel). Även en Total Conversion mod, kräver fortfarande bas-spelet för att funka.

Om du tar en film som Avengers: Age of Ultron, lägger till 5 sek till den, ska du då få ta betalt för filmen, när du inte gjorde största jobbet?


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Som nämnt tidigare så borde det vara tvärt om, att de populäraste och mest "ambitiösa" moddarna borde få betalt av spelmakarna/utgivarna för att de gör spelen större och mer långlivade vilket ger större försäljning.

Varför inte kolla vilka moddar som blir mest nedladdade och får bäst betyg och betala dom en resonabel summa för att på så vis starta övergången, detta kan givetvis kombineras med en donationsknapp där Steam-användarna kan donera ur sina Steam-plånböcker till moddarna med.

Valve måste lära sig att kanske ta förändringar i mindre steg och inte bara vända upp och ner på allt över en natt.

För att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle! Vi har lärt oss att så fort moddar blir tillräckligt bra/stora så blir dom som gjort det eller licensen på det, köpt upp.

Men jag håller med dig fullt där! Det skulle skulle skapa ett mycket större modd-värld där folk som vill lägga ner proper tid, får lite för det!

Medlem

I call bullshit.

8 Miljoner kronor = ungefär 16 helårs tjänster för supportpersonal, förmodligen mindre i USA med deras skattenivåer och låga löner.

Låt oss anta att de vill svara på mailen de fått i rimlig tid, dvs 1 vecka... Då behöver de deltidsanställa ytterligare ca 720 personer bara för att svara på mailen, dvs tillfälligt 3-dubbla sitt totala antal anställda!!!

I mitt jobb som teknisk support så hanterar jag ca 50 mail om dagen ( förutom en myriad andra uppgifter ). Det är rimligt att anta att varje anställd kan hantera kanske 20 mail per arbetstimma = 800 mail på en vecka. Med tidigare siffra så har de isåfall fått ca 576 tusen klagomail, vilket jag tycker låter totalt orimligt.

Medlem

Det stora felet var väl att valve och spelstudios skulle sko sig på modutvecklarna?

Om någon sitter och jobbar heltid med moddar tycker jag det ska kunna gå att ta betalt. Men det kanske är ett för litet community och folk kanske inte är villiga att betala?

Medlem

Hela anledningen till att det släpps så många bra moddar är att de skrivs för nöjes skull och är befriade från ekonomiska tyglar.
Så fort man inför en prislapp så inför man även krav- och kontrollelement som oundvikligen påverkar kreativiteten negativt.

Det är i praktiken bara prislappen som skiljer en mod från en DLC, jag tycker inte att man ska tänja på den gränsen för då kommer den att brista.

Medlem
Skrivet av bloat:

Skönt att se så stort företag ändå kunna erkänna sina misstag/dåliga beslut och ändra sig

Valve är bäst, for det mesta alltid lyssnat på spelarna.

k3m
Medlem
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av k3m:

Många människor tjänar pengar på sina hobbies.

Det kanske stämmer. Men mods är byggt på existerande programvara (speltillverkarnas spel). Även en Total Conversion mod, kräver fortfarande bas-spelet för att funka.

Om du tar en film som Avengers: Age of Ultron, lägger till 5 sek till den, ska du då få ta betalt för filmen, när du inte gjorde största jobbet?

inte för filmen, däremot för de fem sekunderna.

Inaktiv

Bra, det kan svida i plånboken för Valve. Korkade beslut ska få konsekvenser. Med tanke på de sjuka priserna Valve håller på spel så är det knappast en droppe i havet, men ack så synd det är om dem...

Inaktiv
Skrivet av k3m:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av k3m:

Många människor tjänar pengar på sina hobbies.

Det kanske stämmer. Men mods är byggt på existerande programvara (speltillverkarnas spel). Även en Total Conversion mod, kräver fortfarande bas-spelet för att funka.

Om du tar en film som Avengers: Age of Ultron, lägger till 5 sek till den, ska du då få ta betalt för filmen, när du inte gjorde största jobbet?

inte för filmen, däremot för de fem sekunderna.

Varför skulle du få betalt för de fem sekunderna när du medvetet plagierat ett redan befintligt verk?

k3m
Medlem
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av k3m:

Många människor tjänar pengar på sina hobbies.

Det kanske stämmer. Men mods är byggt på existerande programvara (speltillverkarnas spel). Även en Total Conversion mod, kräver fortfarande bas-spelet för att funka.

Om du tar en film som Avengers: Age of Ultron, lägger till 5 sek till den, ska du då få ta betalt för filmen, när du inte gjorde största jobbet?

inte för filmen, däremot för de fem sekunderna.

Varför skulle du få betalt för de fem sekunderna när du medvetet plagierat ett redan befintligt verk?

jag har inte plagierat någonting. jag har skapat nytt innehåll till befintligt material.

Inaktiv
Skrivet av k3m:
Skrivet av Segas:
Skrivet av k3m:
Skrivet av darkthunder:
Skrivet av k3m:

Många människor tjänar pengar på sina hobbies.

Det kanske stämmer. Men mods är byggt på existerande programvara (speltillverkarnas spel). Även en Total Conversion mod, kräver fortfarande bas-spelet för att funka.

Om du tar en film som Avengers: Age of Ultron, lägger till 5 sek till den, ska du då få ta betalt för filmen, när du inte gjorde största jobbet?

inte för filmen, däremot för de fem sekunderna.

Varför skulle du få betalt för de fem sekunderna när du medvetet plagierat ett redan befintligt verk?

jag har inte plagierat någonting. jag har skapat nytt innehåll till befintligt material.

Så du tror att om du gjort en fortsättning på filmen så skulle det vara helt ok?

Medlem

Skyrim var nog det mest korkade valet att börja med när det gäller betalmoddar, speciellt eftersom det redan finns en sån etablerad moddingcommunity.

Medlem
Skrivet av k3m:

jag har inte plagierat någonting. jag har skapat nytt innehåll till befintligt material.

Du tror på fullt allvar att Disney/Marvel skulle låta dig släppa den filmen, som är kopierat rakt av, "med lite nytt innehåll" och samtidigt ta betalt för det?

Jämförelsen jag gjorde kanske var lite grov, men den är också ganska snarlik. Mods bygger på existerande spel, och lägger till lite nytt. Därför släpps även moddar oftast fritt tillgängliga, just för att modskaparna INTE FÅR ta betalt för modsen.

Nörd som man är, så kan jag ta följande exempel: Om jag skulle bygga ett spel från grunden, helt eget, egna modeller, texturer, kod, rubbet, och basera det på ett känt IP som exempelvis Star Trek. Tror du CBS/Paramount hade låtit mig ta betalt för detta, om jag inte hade haft licensen till Star Trek? I ett sådant läge, hade det ganska snabbt blivit en "cease and desist", och antagligen stämd för rätt grova böter pga upphovsrättsbrott.


signatur

🖥️ Intel i5-12400F • 32GB DDR4 • Geforce RTX 3060
🎧 HyperX Cloud Flight ⌨️ HyperX Alloy Elite 🖱️ HyperX Pulsefire Raid

12
Skriv svar