Fixar din dator Oculus Rift? Prestandakraven är släppta

Medlem

Sitter med Sandy bridge 2600k och gtx 780 så nä

Medlem

Hahaha, ja gamla Bettan hänger med än!
Även om ett 390X från AMD inte hade varit helt fel.

2x Xeon E5-2620 @ 12x2,3 Ghz
Asus Z9PE-D8 WS
Corsair 32GB RAM
2x R9 290 in CF
3x HP ZR24W 24"
Kingston HyperX Predator PCIe SSD
Asus Xonar DX
2x Noctua NH-U12S
2x EVGA Supernova G2 850W
Obsidian 900D

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Om Nvidia får tummen ur å fixar SLI till Windows 10 så borde det inte vara några problem, fattar inte hur dom kan släppa igenom en certifierad drivrutin där SLI inte funkar som det ska.

Har haft DK1 länge nu, krävs inte så överdrivet mycket att köra demos och äldre spel med retrofitted OR support, antar dom syftar till vad som komma skall med dessa specsen.

Ja Skyrim med OR är inte helt fel, synd bara att pixligheten i DK1 var lite för ansträngande i längden

Medlem
Skrivet av Gaara:

Sitter med Sandy bridge 2600k och gtx 780 så nä

Fast en i7-2600k är ju betydligt bättre än en i5-4590 och ett gtx 970 är bara 15-30% bättre än ett gtx 780, du får nog fortfarande ut bättre prestanda ur din burk än vad som är listat i prestandakraven.

Medlem

För gammalt grafikkort...sigh..


signatur

Save thy self, because nobody else will.

Medlem

Det blir ett nytt grafikkort framöver då.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Gaara:

Sitter med Sandy bridge 2600k och gtx 780 så nä

Fast en i7-2600k är ju betydligt bättre än en i5-4590 och ett gtx 970 är bara 15-30% bättre än ett gtx 780, du får nog fortfarande ut bättre prestanda ur din burk än vad som är listat i prestandakraven.

Beror iofs på...han kanske har ett superklockat 780ti kort då är det betydligt mindre skillnad mellan dom.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Varför finns det ingen bifogad källa till artikeln?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Förstår inte riktigt varför man sätter så höga krav. Det där kommer ju variera i varje spel. Ungefär som att sätta krav till en monitor för samtliga spel på marknaden idag.

Vissa spel kommer aldrig att fungera. T.ex Arma där Dwarden sagt att de inte fokuserar på det eftersom de aldrig kommer att nå den frameraten.

Medlem

Vi konsollare blir alltid åsidosatta.. buhuuu!

Men allvarligt... slå mig inte nu men vet ni om det kommer komma något liknande till Xbox?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Wacka:

Jag har aldrig fattat grejjen med att flytta skärmen 3 cm nära ögat och vicka lite på huvudet?

Man ser ut lite som någon utstött efterbliven som sitter där bakom skärmen.

Seriöst... kolla på någon som sitter med OR ... det ser bara för dumt ut. xD

Medlem

lite väl högt på grafikkortet vafan...

Medlem
Skrivet av Ankh:

Beror iofs på...han kanske har ett superklockat 780ti kort då är det betydligt mindre skillnad mellan dom.

Jo snackar vi vanilla 970 vs 780ti oc är 780ti oc definitivt bättre.

Skrivet av Pretorian24:

Vi konsollare blir alltid åsidosatta.. buhuuu!

Men allvarligt... slå mig inte nu men vet ni om det kommer komma något liknande till Xbox?

Vet inte om MS har något på G för just xbox1, de jobbar ju bland annat på sina VR glasses, verkar än så länge vara mer hype än användbar produkt.

Om det blir något till xbox1 lär det nog bli en annan slags upplevelse. Typ mer som project morpheus, där spelen görs speciellt för VR och då troligtvis mycket enklare saker som går att hantera på den hårdvaran. Tyvärr lär väl det troligtvis innebära mer gimmick aktiga spel.

Får tänka på att kraven de satt ut för Rift ligger på runt 3-4x vad en xbox1/ps4 klarar av. Det är av en god anledning också, för vill man lira spel som GTA V eller Witcher 3 i sådan VR, bör man ha rätt kraftig hårdvara.

http://www.sweclockers.com/nyhet/20498-oculus-vr-avslojar-sys...

Citat:

Uppskattningsvis kommer ett typiskt VR-spel att kräva cirka tre gånger mer beräkningskraft än motsvarande traditionell speltitel i upplösningen 1080p

Dvs spel som GTA V och Witcher 3 som enbart körs i 1080p i 30fps på konsolerna, skulle nog behöva skalas ner så att det kräver 1/6 mot vad dem gör idag, för att det skulle kunna bli körbart i 2160x1200 i 90fps.

Troligtvis ännu mer i dem spel där fov:en måste öka markant, som gör att det blir ännu mer krävande. Dvs typ alla krävande nextgen spel skulle behöva se ut ungefär som det gör på ps3/360 igen, för att de ska fungera i den upplösning och frameraten VR minst bör ha.

Lär nog inte vara speciellt många utvecklare som kommer vara villiga att lägga ner massa resurser på en sådan special version. För då har man dessutom problemet med att spelen ser ut som skit igen, fast nu har man skärmen 3cm från ögat... =|.

Medlem
Skrivet av Exxo:
Skrivet av Wacka:

Jag har aldrig fattat grejjen med att flytta skärmen 3 cm nära ögat och vicka lite på huvudet?

Man ser ut lite som någon utstött efterbliven som sitter där bakom skärmen.

Seriöst... kolla på någon som sitter med OR ... det ser bara för dumt ut. xD

Sant men det finns värre saker...

=D

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Blev mycket besviken när jag testade tredje versionen med ett racingspel för någon månad sedan. Upplösningen var så låg att man inte såg att vägen svängde förrän det var för sent att bromsa och när man rörde på skallen tog det så lång tid innan något hände att det var helt oanvändbart.
Eftersom jag dessutom har ett mycket dominant öga så ser jag knappt någon 3D-effekt ändå. Precis som på 3D bio och TV är den delen bortkastad på mig.
Det här https://youtu.be/LC_KKxAuLQw däremot är ju effektivt för alla, behagligt även efter flera timmar och man slipper "isolera" sig. Synd ingen hoppat på det och utvecklat en kommersiellt gångbar produkt.

Det där var ju mycket coolare än allt jag sett om OR.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av ulrik.borg:

Blev mycket besviken när jag testade tredje versionen med ett racingspel för någon månad sedan. Upplösningen var så låg att man inte såg att vägen svängde förrän det var för sent att bromsa och när man rörde på skallen tog det så lång tid innan något hände att det var helt oanvändbart.
Eftersom jag dessutom har ett mycket dominant öga så ser jag knappt någon 3D-effekt ändå. Precis som på 3D bio och TV är den delen bortkastad på mig.
Det här https://youtu.be/LC_KKxAuLQw däremot är ju effektivt för alla, behagligt även efter flera timmar och man slipper "isolera" sig. Synd ingen hoppat på det och utvecklat en kommersiellt gångbar produkt.

Det där var ju mycket coolare än allt jag sett om OR.

Smaksak - för min del vill jag se så lite av omvärlden som möjligt när jag kör VR.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Preed:

Varför finns det ingen bifogad källa till artikeln?

Det kom som en backer-update på Kickstarter så jag tror att bara backers kan se den. Kunde iofs ändå ha haft med en notis om det. Länken vore isåfall https://www.kickstarter.com/projects/1523379957/oculus-rift-s...

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Att sätta systemkrav på en VR hjälm är lika effektivt som att sätta systemkrav på en monitor. Det beror ju helt och hållet på vad man spelar för spel och hur systemkraven ser ut där.

De enda kraven som är vettiga att utmärka är de tre understa. För utan HDMI, två USB-portar och Windows så kommer det inte fungera, hur bra dator du än har.

Skrivet av monark:

Förstår inte riktigt varför man sätter så höga krav. Det där kommer ju variera i varje spel. Ungefär som att sätta krav till en monitor för samtliga spel på marknaden idag.

Är väl ganska självklart för den som har hängt med i VR-stormen.
För att ändå klargöra för de som ej förstår för varför Occulus väljer att gå ut med system rekommendationer så handlar det självklart inte om själva enheten i sig utan om upplevelsen den presterar:

Citat:

Given the challenges around VR graphics performance, the Rift will have a recommended specification to ensure that developers can optimize for a known hardware configuration, which ensures a better player experience of comfortable sustained presence

Medlem

Är det bara jag som blir litet småfobisk när man tänker sig den här produkten, då man helt tappar kontakt med omgivningen? Kanske en dum grej att bry sig om.

Angående Vr så är jag faktiskt inte så intresserad för spel, då jag tycker det inte krävs då man har en inlevelseförmåga...dock så lär det vara litet annorlunda att styra så, det inser jag. Det måste ha stora medicinska användningsområden dock som jag är mer intresserad av.

Medlem

Klarar -din dator- detta, ett år innan release? Intressant. Nja.. Med lite förseningar så ser vi nog denna q2/q3 2016

Sen verkar det ju orimligt dumt att sätta såhär generella systemkrav? Beror väl mer på vad som spelas. Tror MS-röj i 3D klarar sig på bra mkt sämre hårdvara

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Gaara:

Sitter med Sandy bridge 2600k och gtx 780 så nä

Fast en i7-2600k är ju betydligt bättre än en i5-4590 och ett gtx 970 är bara 15-30% bättre än ett gtx 780, du får nog fortfarande ut bättre prestanda ur din burk än vad som är listat i prestandakraven.

Beror iofs på...han kanske har ett superklockat 780ti kort då är det betydligt mindre skillnad mellan dom.

Behöver nog inte ens klocka ett 780 ti för att få det i samma nivå som ett 970 faktiskt. Har själv ett 780ti och kollar man sweclockers tester så hänger det fortfarande med riktigt bra, bara ett fåtal fps lägre än 980 och något högre än det första titan-kortet som det bygger på.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Jaha, enligt dom systemkraven ska jag då behöva byta ut mitt Radeon R9 280X, bara för att det "kräver" 290 eller bättre
Tvivlar på att dom där kraven är så benhårda att det inte skulle funka på något annat än just det där eller bättre.
Kunde man köra 3D med shutter-glasses på crt-skärm för femtielva år sedan, så kan man köra det nu utan några speciellt höga specs.
Körde Star Trek Voyager: Elite Force nån gång när det kommit ut på PC på en gammal CRT-skärm jag hade i 120Hz, och det var riktigt trevligt det (60Hz per öga)
Visst, det fanns ju ingen rörelse-tracking för huvudet osv, så det var mer som att sitta framför en 3D-TV och köra t.ex. Call of Duty: Black Ops i 3D på Xbox 360 eller så, men det var ändå definitivt i 3D, och gav ett riktigt djup i bilden


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Öööh, systemkrav? Jag har både Dev Kit I och II för OR. Och båda lirar fint på min PC och den ska tydligen inte klara av dessa systemkrav.

Det är ju helt beroende på spelet som renderas, OR är ju bara en extern enhet. Systemkraven förvirrar mig.

Wat?

Medlem
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Gaara:

Sitter med Sandy bridge 2600k och gtx 780 så nä

Fast en i7-2600k är ju betydligt bättre än en i5-4590 och ett gtx 970 är bara 15-30% bättre än ett gtx 780, du får nog fortfarande ut bättre prestanda ur din burk än vad som är listat i prestandakraven.

Beror iofs på...han kanske har ett superklockat 780ti kort då är det betydligt mindre skillnad mellan dom.

Behöver nog inte ens klocka ett 780 ti för att få det i samma nivå som ett 970 faktiskt. Har själv ett 780ti och kollar man sweclockers tester så hänger det fortfarande med riktigt bra, bara ett fåtal fps lägre än 980 och något högre än det första titan-kortet som det bygger på.

Jo jag har ett sånt med evga 780ti sc. Finfina grejor eller hur?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Inaktiv

Hur är det att använda Oculus rift med glasögon under?


signatur

Macintosh, grunden till PC gaming!

Medlem
Skrivet av Achtung:

Öööh, systemkrav? Jag har både Dev Kit I och II för OR. Och båda lirar fint på min PC och den ska tydligen inte klara av dessa systemkrav.

Det är ju helt beroende på spelet som renderas, OR är ju bara en extern enhet. Systemkraven förvirrar mig.

Wat?

Precis, systemkrav på något som redan funnits ute i tidigare iterationer i ett par år nu är egentligen helt absurt.
Är inte precis så att systemkraven ändras speciellt mycket egentligen, spelet renderas ju ändå bara i en upplösning som sedan delas upp per öga via Oculus Rift, är ju Half-Side-by-side-3D + motion tracking och lite till, inte så att spelet ska rendera dubbelt så mycket pixlar som tidigare.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Dumlen:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Gaara:

Sitter med Sandy bridge 2600k och gtx 780 så nä

Fast en i7-2600k är ju betydligt bättre än en i5-4590 och ett gtx 970 är bara 15-30% bättre än ett gtx 780, du får nog fortfarande ut bättre prestanda ur din burk än vad som är listat i prestandakraven.

Beror iofs på...han kanske har ett superklockat 780ti kort då är det betydligt mindre skillnad mellan dom.

Behöver nog inte ens klocka ett 780 ti för att få det i samma nivå som ett 970 faktiskt. Har själv ett 780ti och kollar man sweclockers tester så hänger det fortfarande med riktigt bra, bara ett fåtal fps lägre än 980 och något högre än det första titan-kortet som det bygger på.

Jo jag har ett sånt med evga 780ti sc. Finfina grejor eller hur?

Yep Har Gigabytes variant, svinbra kort.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Ankapaplanka:

Hur är det att använda Oculus rift med glasögon under?

Funkar för mig...men jag har runda små..


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Gaara:

Sitter med Sandy bridge 2600k och gtx 780 så nä

Fast en i7-2600k är ju betydligt bättre än en i5-4590 och ett gtx 970 är bara 15-30% bättre än ett gtx 780, du får nog fortfarande ut bättre prestanda ur din burk än vad som är listat i prestandakraven.

Beror iofs på...han kanske har ett superklockat 780ti kort då är det betydligt mindre skillnad mellan dom.

Nejdå, sitter med ett "vanligt" 780, asså inte "Ti", allt oklockat och datorn är så tyst o sval som jag gillar

Medlem
Skrivet av ifeelnothing:
Skrivet av Bojkott:

Att sätta systemkrav på en VR hjälm är lika effektivt som att sätta systemkrav på en monitor. Det beror ju helt och hållet på vad man spelar för spel och hur systemkraven ser ut där.

De enda kraven som är vettiga att utmärka är de tre understa. För utan HDMI, två USB-portar och Windows så kommer det inte fungera, hur bra dator du än har.

Skrivet av monark:

Förstår inte riktigt varför man sätter så höga krav. Det där kommer ju variera i varje spel. Ungefär som att sätta krav till en monitor för samtliga spel på marknaden idag.

Är väl ganska självklart för den som har hängt med i VR-stormen.
För att ändå klargöra för de som ej förstår för varför Occulus väljer att gå ut med system rekommendationer så handlar det självklart inte om själva enheten i sig utan om upplevelsen den presterar:

Citat:

Given the challenges around VR graphics performance, the Rift will have a recommended specification to ensure that developers can optimize for a known hardware configuration, which ensures a better player experience of comfortable sustained presence

Known hardware configuration? Låter dessvärre som de hopplösa minimum hardware requirements som spelutvecklare släpper. En kravställning som är alldeles för låg i precision då de inte specifierar en exakt målmaskin. Något som vi som utvecklar andra mjukvarulösningar ofta är bundna till.

Både du och jag vet att problemet med en PC är att den inte är som en konsol. Man kan belasta den rätt hårt med diverse mjukvara som ställer till besvär. Inte bara malware, men även icke-optimerade drivrutiner. Felaktiga drivrutinsinställningar. Peripherals som käkar upp usb-bandbredden i övrigt. Browser tabs som ligger och slösar cpu-cykler osv. Sen kommer inställningarna i spel påverka väldigt mycket. Arma är ju ett exempel som står ut låt säga att de skulle lägga till stöd för O.R. Även GTA5 kommer att stå ut. Inte för att det är dåligt optimerad kod, men för att spelen troligtvis är resurskrävande i sin kod. Arma har SQF-scripts som ofta skrivs av folk som aldrig optimerat kod i hela sitt liv. GTA5 har euphoria och diverse annat fysikgodis som troligtvis käkar cpu rätt rejält.

Tycker dom borde specifiera spel, drivrutiner, operativsystem, inställningar (factory default) och hårdvarukrav i en veva. Men det tror jag dessvärre inte att vi får se iom att de säkerligen inte vill trampa någon på tårna.

123
Skriv svar