Ny kassettbaserad konsol ska "återupprätta spelkulturen"
Retrovurmandet är fortsatt starkt i branschen och Kickstarter-kampanjen blir förmodligen framgångsrik. Men finns det tillräckligt stort underlag för att små indieutvecklare ska motiveras att tillverka kassetter av sina spel?
Känns tveksamt nu när vi börjar gå från DVD till nedladdningsbara spel. Jag föredrar att ladda ner mina spel via Steam eller liknande tjänster än att sitta med skivor/kassetter eller liknande. Det blir ju dessutom en extra kostnad för spelutvecklarna om de ska trycka upp en miljon kassetter.
Hell Tengil, vår befriare!
Har haft ögonen på den här i några månader nu och tycker att det är en rolig idé. Huruvida mottagandet blir återstår att se, men jag kommer nog att skaffa en om den får ett motiverande spelutbud och ett bra pris. Ganska häftigt också att de använder sig av Jaguar-chassit
Gamester81 har lite mer information samt lite gameplay, som trots att det är ett work in progress ser väldigt skoj ut.
Jag älskar att ha kassetter och kartonger. Det ser snyggt ut och framförallt om man är samlare så blir det extra kul att ha det. Det är något speciellt med att sätta i en kassett för att spela ett spel. Däremot har jag aldrig gillat skivor efter typ..PS2? För då började spel delas in i flera skivor vilket endast blev irriterande. Sitta och installera ett spel (tänker mig PC) med 8 skivor är inget som lockar. Då kör jag mycket hellre download via steam eller dyl.
Det finns både för -och nackdelar med Retro VGS. Fördelarna jag ser är att konsoler har alltid haft någon form av fysisk kopia för att spela spel (även om man numer kan köpa spel digitalt via Playstation Network eller Xbox Live), så för den vanliga konsolspelaren så spelar det nog mindre roll. Det kanske är dumt att kalla detta en "fördel" för Retro VGS, men det är väl en viktig punkt för att denna ska kunna lyckas.
Dessvärre tror jag det stannar där, gällande "fördelar". Nackdelarna är mycket mer omfattande. De som samlar på spel, och vad jag upplever är oftast de som bryr sig mest om att ha en fysisk kopia, riktar sig oftare till retrospel och kunde inte bry sig mindre om dagens spel. För utvecklare kommer det innebära dyrare releaser, vilket kommer nog slå hårt mot indiescenen framförallt. De som har råd att släppa spel i fysisk form är företag som aldrig någonsin släpper ett färdigt spel och ALLTID släpper day 1 patch eller andra uppdateringar. Om Retro VGS nu inte kommer stödja mjukvaruuppdateringar så kommer dessa företag antagligen inte släppa spel till den heller.
Visst, det är en kul grej, och den kommer förmodligen slå igenom på Kickstarter...men den kommer nog dessvärre försvinna helt pga brist av spel. Tyvärr, tror det blir flopp - oavsett hur bra det går på kickstarter :<
Har inget emot retro spel osv. Spelar fortfarande c64 spel och liknande. Har även en c64 ink bandspelare och diskdrive men spelar ändå häldre med emulator på pcn just för att slippa laddtider mm. Tror tyvärr detta blir en flopp, är inte på grund av avsaknanden av band som folk inte gillar retro...
Njae. Det kommer bli dyrare för gamern (känns det som), sedan är det inte den utveckling spelbranschen vill ha.
"Samlande, äganderätt och påtaglighet är ledorden för konsolen som inte kommer ha några systemuppdateringar, digitala nedladdningar eller buggiga spel."
Inga buggiga spel. Menar man att det inte är i Unity-klass eller att det är helt buggfritt?
1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD
"Samlande, äganderätt och påtaglighet är ledorden för konsolen som inte kommer ha några systemuppdateringar, digitala nedladdningar eller buggiga spel."
Inga buggiga spel. Menar man att det inte är i Unity-klass eller att det är helt buggfritt?
För sådana finns det massor av! Sa ingen någonsin.
Digitala hipsters... det är så man kräks...
Samma känsla man får när andra inte kan acceptera att man tycker olika.
"Samlande, äganderätt och påtaglighet är ledorden för konsolen som inte kommer ha några systemuppdateringar, digitala nedladdningar eller buggiga spel."
Inga buggiga spel. Menar man att det inte är i Unity-klass eller att det är helt buggfritt?
Tänkte på det med, men han på fullt allvar att spelen som släpptes på kassett helt saknade buggar? isåfall lär han ju inte ha tittat så noga.
Angående buggfritt så tror jag dom tänker att det verkligen blir fokus igen på att fixa buggar innan release. Av nödvändighet eftersom det ska vara endast fysisk release och inga patchar. Men på den tiden när det var en realitet så släpptes det ändå buggiga spel, i vissa fall till och med "game breaking" buggar som hindrade att man klarade spelet.
Om det är genomförbart idag när kulturen är det motsatta, och om det går att förändra det på indieutvecklares budget återstår att se. (Men jag tror inte det )
Samlande, äganderätt och påtaglighet är ledorden för konsolen som inte kommer ha några systemuppdateringar, digitala nedladdningar eller buggiga spel.
Känns som om de lider av selektivt minne för långt, lååångt ifrån alla kassett-baserade spel var buggfria. Kolla bara på en valfri komplett rom-list, där finns det mängder av roms som har "orden" REV A, REV B osv, detta är för att de fick släppa nya versioner av spelen när de var tvungna att fixa buggar vilket nog blev riktigt dyrt. Att sedan förvänta sig att indie-utvecklare ska göra samma sak är väldigt orealistiskt.