Valve förbättrar återbetalningar i Steam

Robot
Valve förbättrar återbetalningar i Steam
Medlem
Valve förbättrar återbetalningar i Steam

Grymt. Hoppas det fungerar bra i praktiken.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Äntligen! Valve har hört våra böner!

Medlem

Kommer det funka att t.ex. köpa ett spel på rea och sen kräva återbetalning ifall spelet är billigare dagen efter?

Antar att det kommer ta ett par dagar att fixa återbetalningen, och under tiden äger du ju spelet, så kan man då köpa samma spel igen under tiden?

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Kommer det funka att t.ex. köpa ett spel på rea och sen kräva återbetalning ifall spelet är billigare dagen efter?

Antar att det kommer ta ett par dagar att fixa återbetalningen, och under tiden äger du ju spelet, så kan man då köpa samma spel igen under tiden?

Det står klar och tydligt att de tillåter detta.

"We do not consider it abuse to request a refund on a title that was purchased just before a sale and then immediately rebuying that title for the sale price."


signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Kommer det funka att t.ex. köpa ett spel på rea och sen kräva återbetalning ifall spelet är billigare dagen efter?

Antar att om du inte spelat något när du först köpt spelet och sedan när du bestämmer dig att spela det så ser du att t.ex. Steam kör sin sommarrea och spelet är 80% off men var 30% när du köpte det. Faller väl in under den där "spelat max 2 timmar, senast 14 dagar efter köp" regeln.

Skrivet av DrDoom:

Antar att det kommer ta ett par dagar att fixa återbetalningen, och under tiden äger du ju spelet, så kan man då köpa samma spel igen under tiden?

Tills någon testat eller Valve gått ut med mer ingående information så skulle jag snarare tro att Spelet blir direkt otillgängligt på ditt konto från att du begär pengarna tillbaka men att det tar som vanligt några bankdagar innan du får pengarna... om du inte väljer Steam Wallet som alternativ skulle jag tro då. Men Valve vill säkert verifiera att återköpet är giltigt om de inte gjort ett automatiskt system. Som förhoppningsvis är bättre än deras "Du har spelat i X antal timmar" som visar helt fel siffror i 9 fall av 10 (min egen erfarenhet).

Så klart är det min vilda gissning bara.

Medlem
Skrivet av Mithos-SWE:

"We do not consider it abuse to request a refund on a title that was purchased just before a sale and then immediately rebuying that title for the sale price."

jo, jag vet att det står att det är tillåtet, men står också att det tar upp till vecka få refunden klar. På den tiden hinner man missa en 12h flash-sale t.ex. så bara nyfiken hur det funkar i såna fall
Många saker kan vara tillåtna men praktiskt omöjliga att utnyttja i alla lägen.

Medlem

Det finns spel som enbart använder Steamplattformen för nedladdning och ej som ett "DRM" eller något utav alla andra funktioner. Så i praktiken kan man handla spelen och kopiera dem, sen begära pengarna tillbaka.

Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Mithos-SWE:

"We do not consider it abuse to request a refund on a title that was purchased just before a sale and then immediately rebuying that title for the sale price."

jo, jag vet att det står att det är tillåtet, men står också att det tar upp till vecka få refunden klar. På den tiden hinner man missa en 12h flash-sale t.ex. så bara nyfiken hur det funkar i såna fall
Många saker kan vara tillåtna men praktiskt omöjliga att utnyttja i alla lägen.

Man kan inte köpa ett spel som finns i ens bibliotek redan, att få återbetalningen och att spelet försvinner från ens spelbibliotek är ju inte direkt sammankopplat på det sätt jag tänkte på. Så vad jag menade (tror) är att spelet försvinner direkt från ens bibliotek så det går att köpa spelet igen direkt förutsatt att det sker automatiskt och inte behöver granskas av en anställd först. Men som sagt, innan någon testat detta, eller att Valve ger mer konkret info gällande just detta så är det svårt att säga vad som gäller.

Det antagande jag gör är om man inte spelat spelet. Om Valve använder ett automatiskt system som känner av hur länge man spelat spelet så borde det gå att få en refund "direkt" och spelet borde försvinna direkt (som om man gjorde en återbetalning i en butik). Men jag antar att om man spelat nån timme så kanske någon måste manuellt gå in och kolla all info och då kan det vara så att spelet blir fryst i ditt bibliotek men inte borttaget och då kanske man inte får köpa spelet på nytt innan ärendet blivit löst.

Medlem
Skrivet av Mabec:

Det finns spel som enbart använder Steamplattformen för nedladdning och ej som ett "DRM" eller något utav alla andra funktioner. Så i praktiken kan man handla spelen och kopiera dem, sen begära pengarna tillbaka.

Såg flera artiklar med titlar som hintade åt det här, läste dem dock inte särskilt ingående. Men jag förstår inte varför detta skulle vara ett problem? Oavsett om spelet är DRM-fritt så lär det ju finnas uppe på diverse torrentsidor, så varför då gå igenom processen med att köpa det och kräva refund när du kan gå direkt till en torrent-sida utan att krångla med steams refunding-system och riskera att åka dit för abuse?

Är du villig att betala för spelet så gör du det, och finns det ingen giltig orsak till att du ångrar ditt köp så är det slut där. Är du villig att stjäla så gör du det enklare, snabbare och mer riskfritt på en torrent-sida. Ser inte hur detta skulle skapa något nytt problem, eller ens ha någon nämnvärd inverkan på existerande piratkopieringsproblem.

Medlem

jag har en konstig känsla av att många early access titlar kommer försöka återbetalas..

Medlem

Det var på tiden! Borde varit så här från första början. Men *better late then never* antar jag.

14 dagars ångerköp och två timmars speltid är helt OK.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skrivet av LordOfNomnom:

Det var på tiden! Borde varit så här från första början. Men *better late then never* antar jag.

Då hade de nog inte haft så många miljarder kvar på bankkontot kanske?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Förstår att folk fattar att man kan hitta spelen enklare på andra ställen, ja.

Synd att det inte infördes innan Cod: Ghost

Medlem

Äntligen har Steam justerat sin policy efter EU-rätten (ångerrätt). Bättre sent än aldrig.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av clappen:

jag har en konstig känsla av att många early access titlar kommer försöka återbetalas..

Bra, sätter lite krav på vissa utvecklare... Mer på vissa än andra...

då kanske folk börjar lämna tillbaka spel som är buggiga och hackar ,istället för att vänta på en patch.. och vi får se färre halvfärdiga skitspel i fortsättningen.

dmn
Medlem
Skrivet av DrDoom:
Skrivet av Mithos-SWE:

"We do not consider it abuse to request a refund on a title that was purchased just before a sale and then immediately rebuying that title for the sale price."

jo, jag vet att det står att det är tillåtet, men står också att det tar upp till vecka få refunden klar. På den tiden hinner man missa en 12h flash-sale t.ex. så bara nyfiken hur det funkar i såna fall
Många saker kan vara tillåtna men praktiskt omöjliga att utnyttja i alla lägen.

Hur missar man en flash sale bara för man väntar på refund? Är ju bara köpa som gåva och vänta på att man fått sin refund innan man lägger in gåvan åt sig själv.

Medlem
1
Skriv svar