Så byggs universumet upp i No Man's Sky

Robot
Medlem
Så byggs universumet upp i No Man's Sky

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Medlem

Jag ser verkligen fram emot det här. Jag gillar att utforska saker. Jag tror det kommer bli ett sånt spel som man sitter i soffan och soft spelar.

Medlem

Det häftiga med detta spel är hur det utforskar idén om vårt egna universum och teorin att verkligheten endast existerar på grund av att någon upplever den. Jag tycker mig själv se likheter i denna algoritm och den "eviga" ekvationen som beskriver vårt egna universum och dess lagar. Även om vårt universum troligen inte har en skapare på samma sätt som i detta fall.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Problemet är stackars fantasilösa spelare. Ett tips. köp Destiny, det är säkerligen något för dig!

Medlem
Skrivet av kebbe:

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Vart har du fått tag i ditt exemplar av spelet? För du verkar veta ganska så mycket om spelet med denna kommentaren du just skrev.


signatur
Medlem
Skrivet av kebbe:

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Nej, det stämmer att om du som spelare saknar kreativitet så kommer du inte att producera någon spelglädje i ett sandboxspel som det här.

Medlem
Skrivet av Davwve:
Skrivet av kebbe:

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Vart har du fått tag i ditt exemplar av spelet? För du verkar veta ganska så mycket om spelet med denna kommentaren du just skrev.

Har inte skrivit någonting om huruvida spelet skulle vara bra eller inte, jag kommenterar en teknisk skrytvideo om att det inte går att säga till en dator "Gör bra bandesign". Spelet kan vara precis hur stort som helst men om mönster upprepar sig eller om alla uppdrag, världar och miljöer är generiska så blir det inte bättre för det.

Pröva att inte vara så extremt defensiv över ett spel du inte har någon som helst inblandning i nästa gång..

Medlem

Besökte inte Elon Musk E3 bara för att träffa dom?

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av kebbe:

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Nej, det stämmer att om du som spelare saknar kreativitet så kommer du inte att producera någon spelglädje i ett sandboxspel som det här.

Sandlådespel blir inte bra på grund av spelarens egna kreativitet utan genom aktiviteterna och möjligheterna som öppnas upp av utvecklaren. Hört talas om spel som kritiserats för att vara "tomma sandlådor"? Att göra en enorm värld skapad av algoritmer snarare än bra speldesign kommer endast resultera i "ett hav med djupet av en vattenpöl". Ser gärna att jag ha fel när utvecklarna väl får tummen ur och visar något faktiskt uppdrag..

Medlem
Skrivet av kebbe:

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Det behövs ingen algoritm för kreativitet. Det Hello Games praktiskt taget ger oss är en spelplan. Resten får vi som spelare tänka ut själv.

Medlem

klockrent köp på detta spel, verkar bli as fräckt


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av kebbe:
Skrivet av Ahris:
Skrivet av kebbe:

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Nej, det stämmer att om du som spelare saknar kreativitet så kommer du inte att producera någon spelglädje i ett sandboxspel som det här.

Sandlådespel blir inte bra på grund av spelarens egna kreativitet utan genom aktiviteterna och möjligheterna som öppnas upp av utvecklaren. Hört talas om spel som kritiserats för att vara "tomma sandlådor"? Att göra en enorm värld skapad av algoritmer snarare än bra speldesign kommer endast resultera i "ett hav med djupet av en vattenpöl". Ser gärna att jag ha fel när utvecklarna väl får tummen ur och visar något faktiskt uppdrag..

Minecraft? Den så kallade "storyn" där är väl ändå spelets mest ointressanta del?

I övrigt tror jag inte att det här blir ett spel för alla. Man behöver nog gilla tanken på utforskning & upptäckter för att till fullo uppskatta spelet.

Medlem

Tekniken är imponerande, och jag fascineras av det. Men jag är så rädd att det slutar som Spore.

Medlem

Jag tyckte verkligen inte om rymdpolisen som de visade upp i det långa inslaget. Men vem vet? Det kanske blir bra ändå.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Kommer kunna landa på en planet full med 3-bröstade nakna cyklopskvinnor?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Kommer kunna landa på en planet full med 3-bröstade nakna cyklopskvinnor?

yes pls

Medlem

Med MATEMATIK?! Sounds pretty advanced yo.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Låter som att det finns risk för kort viewdistance och mycket popin.

Medlem
Skrivet av snubben:

Det häftiga med detta spel är hur det utforskar idén om vårt egna universum och teorin att verkligheten endast existerar på grund av att någon upplever den. Jag tycker mig själv se likheter i denna algoritm och den "eviga" ekvationen som beskriver vårt egna universum och dess lagar. Även om vårt universum troligen inte har en skapare på samma sätt som i detta fall.

+1, Tänkte i samma banor när jag såg videon.

Tycker också det är intressant om hur verkligheten verkar förändras när vi observerar den. Tänk om de kan bygga vidare med sina algoritmer och få spelet att mer förändra gameplay mekaniken beroende vad en spelare observerar eller interagerar med.

Tänk en spelare som utforskar och ser något mäktigt som en stor grupp varelser som går fridfullt i flockar och frodas i en skön miljö, en algoritm räknar ut att ett rovdjur borde leva på samma planet med så gott om föda mm. och genererar ett nasty rovdjur som stormar in och äter upp några djur. Flocken skingras, det får syn på dig och attackerar.

Klienten räknar ut att den ska spela stressig musik, ljus effekter ändras och stämningen förändras helt. Dödar du djuret så räknar servern ut att det bör finnas fler sådana, och genererar fler i miljön på den delen av planeten osv. Sparas allt mot molnet och man kan upptäcka egna nya planeter, så kan det finnas ett galaktisk wiki där detta reggas med statistik (även om gameplay) presenteras. Så kan andra spelare färdas dit för att uppleva ett scenario som du har "genererat" i dina resor.

Detta skulle man kunna bygga vidare på och att man själv kan bidra till att skapa gameplay scenarion beroende på hur du observerar eller interagerar med miljön du ser runtomkring dig, som du genererat.

Medlem
Skrivet av Riwl:
Skrivet av kebbe:

Problemet är att det inte finns någon algoritm för kreativitet och spelglädje..

Problemet är stackars fantasilösa spelare. Ett tips. köp Destiny, det är säkerligen något för dig!

Eller Borderlands

Medlem

hoppas att de släpper det snart...

Medlem

När han beskrev hur algoritmen fungerar gällande uppbyggnaden av djur. Dvs att det är att jämföra med en karaktärsgenerator som finns i diverse RPG-spel. Man kan trycka på "random" och få till olika utseenden på karaktären varje gång man trycker. Men det kommer alltid att se ut som en människa. Alla fiskar man stöter på, på olika planeter kommer därmed alltid att se ut som fiskar. Vilket gör mig lite besviken.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Kassler:

Låter som att det finns risk för kort viewdistance och mycket popin.

I teknikdemot som visades i en annan intervju för ett tag sen fanns det ingen pop-in, förutom när Murray använde debugkameran (som är åt helvete mycket snabbare än spelets snabbaste skepp, enligt Murray själv) för att ta sig fram. Världen genereras på sådant avstånd att när du väl har nya platser inom synhåll har de redan genererats och alla detaljer finns där. Således ingen pop-in.

Återstår att se om så är fallet vid release.

Medlem

Väldigt imponerande, men får det plats på en diskett?

Medlem

"Allting i spelet, från fiskar och träd till hela planeter, genereras med matematik och programmering."

Nää, och jag som trodde magi och önsketänkande var det som skapade datorspel!

Medlem
Skrivet av Namm:

Väldigt imponerande, men får det plats på en diskett?

På en Zipdisk.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Med creatures skulle han lika gärna kunna sagt "vi trycker på den här knappen här så bara blir det så"

Come on


signatur

F.E.A.R = Fuck Everything And Run

Medlem
Skrivet av Shinsen:

När han beskrev hur algoritmen fungerar gällande uppbyggnaden av djur. Dvs att det är att jämföra med en karaktärsgenerator som finns i diverse RPG-spel. Man kan trycka på "random" och få till olika utseenden på karaktären varje gång man trycker. Men det kommer alltid att se ut som en människa. Alla fiskar man stöter på, på olika planeter kommer därmed alltid att se ut som fiskar. Vilket gör mig lite besviken.

Har sett i en tidigare dokumentär att varelserna består av ett antal olika kroppsdelar som kan sättas ihop som ett pussel, typen av pusselbit avgör sedan hur den beter sig. Det är väl lämpligt att anta att vattenlevende varelser har kroppsdelar anpassade för vatten, som bla. fiskar, sälar och valar, men det är ju inte alls säkert att de ser precis ut som fiskar för det? Finns ju även bottenlevande djur med ben.

Medlem

Detta är fan de coolaste teknikmässigt jag sett i ett spel under 2000-talet. Alltså "procedural generation" är inget nytt, men att få det att se så snyggt ut och fungera så väl har jag aldrig sett förut. Att ha planeter stora som riktiga, ett universum stort nog för att känna svindel på samma sätt som vårt eget ... så fantastiskt

12
Skriv svar