Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Robot
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Ett bitterljuvt farväl, men ett vi knappast kommer glömma i första taget. Kojima levererar sitt mest storslagna äventyr hittills.

#metal-gear-sold-v-the-phantom-pain, #metal-gear-solid-v-ground-zeroes


Medlem
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Fläskig recension, nu kan jag bli tjock och mätt

Medlem

"Metal Gear Sold V" Var det tänkt som en ordvits eller var det bara någon som var väl snabb att publicera recensionen?

Medlem
Medlem

Jag har blivit sugen på att skaffa spelet, men har ej rört tidigare installationer i serien.
Jag vet att ni postade en video för att komma in i storyn, men samtidigt känns det lite "fuskigt". Kan det möjligtvis komma en samling till PS4?

Redaktör
Skrivet av Epoxlol:

"Metal Gear Sold V" Var det tänkt som en ordvits eller var det bara någon som var väl snabb att publicera recensionen?

Hala redaktörsfingrar tappade en bokstav.


signatur
Inaktiv

Ett mästerverk.

Medlem

4/5? FZ fick inte betalt denna gång?

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

4/5? FZ fick inte betalt denna gång?

Dom låste troligen inte upp det riktiga slutet, därför det inte fick 5/5


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

4/5? FZ fick inte betalt denna gång?

Ger de alltid 5/5?

Medlem

Ett väldig bra spel. Har spelat hur jäkla mycket av det och jag är nog inte ens halvvägs genom spelet.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av Fleshcutter:

4/5? FZ fick inte betalt denna gång?

Shit vad man visste att det skulle bli en 4/5 =D Annat vore konstigt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

FM-guru
F.d. Sisyr

Är mäkta imponerad hittills. Spelat ganska exakt 30h och har 28% i "Overall Progression". Inte ens låst upp multiplayerläget än (samt en sjukt massa annat). Proppat med innehåll, med överlag hög nivå.

Skrivet av returpack:

Jag har blivit sugen på att skaffa spelet, men har ej rört tidigare installationer i serien.
Jag vet att ni postade en video för att komma in i storyn, men samtidigt känns det lite "fuskigt". Kan det möjligtvis komma en samling till PS4?

Jag har bara spelat tvåan tidigare, och eftersom det var 10+ år sen jag körde den minns jag inget av storyn. Har inte haft problem med storyn. Finns massa kassettband i spelet man får efter varje uppdrag som ger info om lite allt möjligt. Med det sagt betvivlar jag inte att upplevelsen blir som bäst om man spelat serien tidigare.

Medlem

Namnet buffar betyget

Medlem

Just det där med att tonen krockar i Metal Gear är något jag aldrig förstått och varför jag snabbt slutade spela dom eller ens bry mig.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Är mäkta imponerad hittills. Spelat ganska exakt 30h och har 28% i "Overall Progression". Inte ens låst upp multiplayerläget än (samt en sjukt massa annat). Proppat med innehåll, med överlag hög nivå.

Skrivet av returpack:

Jag har blivit sugen på att skaffa spelet, men har ej rört tidigare installationer i serien.
Jag vet att ni postade en video för att komma in i storyn, men samtidigt känns det lite "fuskigt". Kan det möjligtvis komma en samling till PS4?

Jag har bara spelat tvåan tidigare, och eftersom det var 10+ år sen jag körde den minns jag inget av storyn. Har inte haft problem med storyn. Finns massa kassettband i spelet man får efter varje uppdrag som ger info om lite allt möjligt. Med det sagt betvivlar jag inte att upplevelsen blir som bäst om man spelat serien tidigare.

Multiplayerläget släpps väl, likt gta online, runt en månad efter release?

Medlem

glad jag köpte Mad max istället...känns som man behöver läsa ett lexikon på 4000 sidor bara för att hänga med i grundstoryn och alla flummiga karaktärer/twister.


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem

28 timmar och 14% in i spelet!

Verkligen ett fullmatat spel med massor av innehåll.
Lite synd bara att inte Kojima är inblandad längre för det hade verkligen funnits potential till expansioner och tillägg. Det lär vi väl inte se röken av nu :/

Hursomhelst. Njuter av varje timma än så länge och är verkligen imponerad av hur bra allt verkar flyta ihop.

Dock en aning irriterad på de korta cutscenes som spelar varje gång man landar eller lämnar med helikoptern...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

25H och 7% in i spelet.. Men då har jag å andra sidan gjort alla side-ops hitintills och tagit god tid på mig.

Värt varenda krona!

Medlem

50+ timmar och 23%.... Och jag var inte ens sugen på spelet då jag trodde det skulle bli lika flummigt som MGS4.

Det här är mycket närmare splinter cell (spion,smyga,krig,konflikter) än till tidigare mgs spel i mitt tycke.
Längtar efter mgo3 (6 okt) då jag hade kul i mgo till förra generation.


signatur

"High life on low budget"

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av laban005:
Skrivet av Sisyr:

Är mäkta imponerad hittills. Spelat ganska exakt 30h och har 28% i "Overall Progression". Inte ens låst upp multiplayerläget än (samt en sjukt massa annat). Proppat med innehåll, med överlag hög nivå.

Skrivet av returpack:

Jag har blivit sugen på att skaffa spelet, men har ej rört tidigare installationer i serien.
Jag vet att ni postade en video för att komma in i storyn, men samtidigt känns det lite "fuskigt". Kan det möjligtvis komma en samling till PS4?

Jag har bara spelat tvåan tidigare, och eftersom det var 10+ år sen jag körde den minns jag inget av storyn. Har inte haft problem med storyn. Finns massa kassettband i spelet man får efter varje uppdrag som ger info om lite allt möjligt. Med det sagt betvivlar jag inte att upplevelsen blir som bäst om man spelat serien tidigare.

Multiplayerläget släpps väl, likt gta online, runt en månad efter release?

Det fulla ja, men FOB:s och dess invasioner finns med från början. De låser man upp efter

uppdrag 22

. Är på 20.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:
Skrivet av Fleshcutter:

4/5? FZ fick inte betalt denna gång?

Dom låste troligen inte upp det riktiga slutet, därför det inte fick 5/5

Jag tyckte Joakim förklarade bra varför han drog av en poäng.

k3m
Medlem

Lite mellansekvenser och narrativet berättat genom kassettband? Nej fy fan! Det låter som att det blivit en generell-skjutare Jag förstår att Kojima inte ville ha sitt namn på det här.

Medlem

Håller med recensionen helt, även med ojämna checkpoints, blev igår så frustrerad att jag fick stänga av efter att ha åkt på stryk och sedan fått spela om 30-45 min för att sedan åka på stryk igen...

Får fortsätta ikväll istället

Medlem

Fråga till folk här. Hur mycket extra får man ut av att ha lirat tidigare metal gear spel, eller hur mycket tappar man av att börja med 5an?

Skribent
Skrivet av Lepr:

Håller med recensionen helt, även med ojämna checkpoints, blev igår så frustrerad att jag fick stänga av efter att ha åkt på stryk och sedan fått spela om 30-45 min för att sedan åka på stryk igen...

Får fortsätta ikväll istället

Ha ha. Ja, jag hade ju inte tid med ragequit, men herrejävlar vad jobbigt det var när jag fick göra om ett långt uppdrag från början flera gånger.

En annan gång sparades en checkpoint i ett läge där jag i princip var rökt och fick starta om hela uppdraget ändå.

Blev en gnutta sur.

Medlem
Skrivet av AHTF:

Fråga till folk här. Hur mycket extra får man ut av att ha lirat tidigare metal gear spel, eller hur mycket tappar man av att börja med 5an?

Du får rätt mycket story och du känner igen saker som händer i storyn.

Men om du bara är ute efter årets bästa spel och gameplay som är i världsklass kan du spela spelet och njuta av det spelet har att erbjuda.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av AHTF:

Fråga till folk här. Hur mycket extra får man ut av att ha lirat tidigare metal gear spel, eller hur mycket tappar man av att börja med 5an?

Du får rätt mycket story och du känner igen saker som händer i storyn.

Men om du bara är ute efter årets bästa spel och gameplay som är i världsklass kan du spela spelet och njuta av det spelet har att erbjuda.

Hmm tack för svaret. men är storyn lätt att följa om man inte lirat tidigare spel. Eller blir den bara konstig. Nuförtidne orkar jag nästan bara spela klart spel med bra story, hur dåligt/bra gameplayet är

Medlem
Skrivet av AHTF:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av AHTF:

Fråga till folk här. Hur mycket extra får man ut av att ha lirat tidigare metal gear spel, eller hur mycket tappar man av att börja med 5an?

Du får rätt mycket story och du känner igen saker som händer i storyn.

Men om du bara är ute efter årets bästa spel och gameplay som är i världsklass kan du spela spelet och njuta av det spelet har att erbjuda.

Hmm tack för svaret. men är storyn lätt att följa om man inte lirat tidigare spel. Eller blir den bara konstig. Nuförtidne orkar jag nästan bara spela klart spel med bra story, hur dåligt/bra gameplayet är

Storyn är konstig oavsett, lite av grejen med metal gear. Men de har sagt att man får ut mer av det om man spelar tidigare spel.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Medlem
Skrivet av k3m:

Lite mellansekvenser och narrativet berättat genom kassettband? Nej fy fan! Det låter som att det blivit en generell-skjutare Jag förstår att Kojima inte ville ha sitt namn på det här.

Jag tror Kojima klipptes bort av Konami och inte på eget bevåg.
Men spelet är hursomhelst designat och skapat av Kojima så allt som är MGSV är hans vision. Det är en ny approach till serien och enligt mig en mycket lyckad sådan. Spelet är tillräckligt öppet för att kännas levande och som om spelaren verkligen är i kontroll över hur saker och ting ska ske.
Samtidigt är det storydrivet och även om det mesta av storyn förmedlas genom kasettband så dyker det upp riktigt häftiga filmsekvenser här och var.

Som spelare får du denna gång fler och större möjligheter att bestämma hur uppdrag skall utföras. Du kan verkligen skjuta dig fram och spränga allt om du känner för det men det kan kosta dig både förlorad utrustning och manskap samt, i min erfarenhet, eskalerar svårigheten markant när det börjar skjutas lite för mycket.
En smygande approach är alltid billigare, mer belönande och i många fall enklare.

Jag saknar de långa mäktiga filmsekvenserna från tidigare spel men gameplayet är bättre än någonsin nu. Jag råder dig att ge det en chans, eller kanske slå till på Ground Zeroes när det är billigt och se hur det känns, för MGSV är verkligen en spelupplevelse
Och det känns som ett MGS trots allt!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

123
Skriv svar