Blizzard rättar kostnaden för Starcraft 2
Vem bryr sig om Blizzard har inspirerats/lånat/stulit av games workshop? Se det mer som en hyllning för Gw från blizzards sida att de gjorde något bra. Eller är blizzard onda för att de gjorde detta? Vad är poängen?
Hade det varit ett inlägg i den här nyheten på denna topic hade jag inte brytt mig om att posta, men större delen av kommentarerna handlar om just detta och jag känner bara.. vem bryr sig? Det är offtopic.
ON TOPIC:
Jaha... Vad kostade det att göra Sc2 då?
hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna
And thats how its done
Om du hade vetat vad du pratat om så skulle du veta att Starcraft är inspirerat av Star Wars och var från början tänkt att släppas som ett Star Wars-spel. Warhammer 40K? Vad snackar du om.. Haha
ööhhh näe
Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.
... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.
Skämtar du lr, första Starship Troopers filmen är ju hur bra som helst, medans de andra två är sämst dock.
Hade man filmatiserat just boken hade den kört sönder "det våras för Starship troopers" rullen som Paul V-hoe lyckades kladda ihop. Var nog det han menade.
hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna
And thats how its done
Storheten med första Starcraft var att man spelade som tre helt olika raser och varje ras krävde ett helt annat sätt att spelas på. Jämför detta med C&C där man spelade som två olika fraktioner och varje fraktion var ganska lik den andra.
Starcraft´s inledning var mer som en sci-fi film än ett spel och man blev "hookad" redan från start. Att sedan Blizzard är mästare på cinematics gör det ju inte direkt sämre.
När det gäller balansen så är detta faktiskt något som gjort att första Starcraft än idag är kul att spela. Jag kan tyvärr inte säga samma sak om de första C&C spelen som känns väldigt förlegade gentemot Starcraft.
Visst kan man komma långt med att "stjäla" andra idéer men det krävs en hel del för att göra något eget och unikt av dom och detta är något Blizzard verkligen lyckats med.
hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna
And thats how its done
Storheten med första Starcraft var att man spelade som tre helt olika raser och varje ras krävde ett helt annat sätt att spelas på. Jämför detta med C&C där man spelade som två olika fraktioner och varje fraktion var ganska lik den andra.
Starcraft´s inledning var mer som en sci-fi film än ett spel och man blev "hookad" redan från start. Att sedan Blizzard är mästare på cinematics gör det ju inte direkt sämre.
När det gäller balansen så är detta faktiskt något som gjort att första Starcraft än idag är kul att spela. Jag kan tyvärr inte säga samma sak om de första C&C spelen som känns väldigt förlegade gentemot Starcraft.
Visst kan man komma långt med att "stjäla" andra idéer men det krävs en hel del för att göra något eget och unikt av dom och detta är något Blizzard verkligen lyckats med.
Eller för den delen warcraft o&h, 2. Där är ju varje gubbe exakt samma, det som skiljer är om det är en orc lr en human. Annars samma prislapp, attack,hastighet, liv osv. Det som skiljer något är spellsen på de olika enheterna.
Men ja, starcraft är ju väldigt avancerat ur det anseendet.
Starcraft är väl inte så värst likt warhammer 40k.
Men Warcraft, å andra sidan, är warhammer till en grad att det nästan är löjligt.
Inte för att jag tycker det är något fel, synd bara att warhammer, som är sSÅÅÅ mycket bättre på alla sätt och vis fortfarande inte fått lyckas i spelform.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
Starship troopers från 1959 hade space marines och alien kryp långt före warhammer 40k.
... och det är en grymt bra bok. Synd att de gjorde en så dålig filmatisering av den.
Skämtar du lr, första Starship Troopers filmen är ju hur bra som helst, medans de andra två är sämst dock.
Hade man filmatiserat just boken hade den kört sönder "det våras för Starship troopers" rullen som Paul V-hoe lyckades kladda ihop. Var nog det han menade.
Filmen är hur bra som helst (tycker jag) men den hade gjort sig bättre under ett annat namn då den verkligen inte gör boken rätt.
"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."
hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna
And thats how its done
som om warhammer va först med det konceptet. pfff...
hur man lyckas?
1: Man snor ett koncept (Warhammer 40K)
2: Gör om det lite för att glida genom copywrightskyddet (istället för Space Marines så döper du om dem till Marine tex )
3: Slänger in det i en snygg grafikmotor med ganska välbalanserade enheter (Starcraft)
4: Spenderar ett årtioende med att balansera enheterna
And thats how its done
som om warhammer va först med det konceptet. pfff...
aaaand ere we go again! round 22! FIGHT!