Svenska PC Gamer går i graven

Medlem

Så otroligt tråkigt. Pcgamer var en stor del av min uppväxt. Kommer minnas den med värme.

Här är den fantastiska Villa medusa raljeringen

Medlem
Skrivet av Darkmage1971:

Kommer ihåg när jag bodde i Växjö i slutet av 90-talet och sökte ett jobb som skribent på PC gamer. Man skulle skriva en recension på något nytt spel och skicka med ansökan. Skrev en lyckad variant på Icewinddale...kommer inte ihåg om det var ettan eller tvåan. Det jag kommer ihåg är att jag inte fick jobbet...det gick till en av redaktionens kompisar (undrar hur det gick till?)...men det mest intressanta var att recensionen av spelet ifråga i nästa nummer var väääldigt lik min...och identisk i vissa formuleringar. Skriven av Joakim Bennet...så skoj att du tog cred för min text. Eftersom den var nog bra att publicera så antar jag att jag höll måttet. Men vill man anställa en kompis utan talang istället så... Fortsatte läsa tidningen efter det...men har alltid haft ett ont öga till dem efter det.

Det påminner mig om när jag vann en chassitävling på sweclockers och min synnerligen originella idé presenterades som någon annans. Artikeln om vinsten gick inte ens att kommentera. Hur ofta har de tagit bort kommentarsfunktionen på artiklar på swec, typ aldrig?

Nästa tävling skrev jag i kommentarerna: - Det är ingen idé att tävla på sweclockers, de ger bort vinsterna till sina kompisar. Det tog inte 2 minuter innan den kommentaren var borta. Strax därefter togs hela artikeln om den första tävlingen bort från swec. Google cache visade den fortfarande...
Det sker nog en hel del skit bakom kulisserna på ställen som får dyra vinstprylar av diverse företag.

Inaktiv

Har inte läst PC Gamer lika länge som många andra här. Började först 2010. Det jag kan säga är att det var er tidning som fick mig att börja använda PC som huvud plattform när det gäller spel även om jag lirat på dator nästan hela livet. Så tack för alla artiklar, recensioner, humorn och allt annat ni har gett. Det är med ett tungt hjärta jag tar farväl.

Medlem

Vill minnas att tidningen blev tunnare, innehöll mer reklam och mindre bra artiklar mot slutet.

Samtidigt som priset ökade.

Medlem

Ironiskt nog letade jag faktiskt efter PC Gamer i förrgår i affären men hittade ingen så jag sket i det

Har aldrig varit en stabil prenumerant (lösnummer och någon enstaka 3x-prenumeration) men det hända att jag uppdaterade mig via PC Gamer. Särskilt innan jag hittade FZ.se.

Jag nog fortfarande ett nummer från 1998 någonstans med en special om det nya Half-life


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Medlem
Skrivet av Kane:

Inte alls oväntat, papperstidning som spelmedium har smalnat allt mer och lär inte få en ny storhetstid heller.

Nej tyvärr är det nog så. Jag kan faktiskt sakna den frånkopplade eran rätt ofta. Idag är det bara när strömmen går som jag känner mig helt *fri* så att säga. Rätt sjukt egentligen.

Det var då man tog sig tid att faktiskt sätta sig ner i lugn och ro, och läsa en tidning. Idag hänger några bara med in på toaletten (i bästa fall), annars slängs de oöppnade.

Läste nog mitt sista nummer av PC Gamer i slutet av 90-talet. Minns ett nummer om Half-Life som var riktigt skoj läsning. Kan även tillägga, och det ärligt tillägga, att det var Bennets texter som var det som roade mest. Som tur är har vi ju detta kvar här på FZ ibland! Han måste bara sluta tråka, och inte bara skriva om ett rollspel var tredje år (Witcher 3), utan lossna lite igen!

Hoppas "Geeks Publishing FZ" sväljer mycket av PC Gamers kreativa förmågor!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Snubblade även över denna introduktion till vad jag tror är hidden and dangerous 2 eller något tillägg till hidden and dangerous
http://i.imgur.com/0mgBImA.jpg

Pcgamer har verkligen bjudit på många skratt genom åren

Medlem

Det jag minns mest äro...

Quakeboken! Herrejöss vad många gånger jag läste den.
Minns också insändaren från en tjej som blivit tokig på sin kille som bara läste boken hela tiden. (Fakebrev månne?)

Var väl också en "orolig mamma" som ofta skrev in om jag inte missminner.

Kommer även ihåg den perioden när ni spelade mot oss läsare. Jag & min kompis spelade en kväll mot Mats Nylund i Unreal Tournament 2004. Rätt kul. Han var lite förvånad att han blev den enda ur personalstyrkan som mötte oss.

Jag minns också när ni brukade ta upp de bästa forumtrådarna varje månad.
Emil Kraftling valde att ta med min tråd om fetma/viktnedgång pga spelande.
(Så ja, Bennet, Calle, om ni minns under Destinystreamen ni hade så var det jag som frågade var Emil håller hus idag Har för mig att ni sade att han jobbade på Avalanche?)

Men mitt absolut starkaste minne av ett nummer är Diablo 2 recensionen(eller var det något nummer innan? Den stora förhandstitten kanske?). Svart omslag med stor Diablo 2 logga på i vilket fall.
I det numret hade ni reklam ifrån parfymen Axe i form av ett litet doftprov som man rev upp. Tror det var Axe Phoenix. Efter detta luktade tidningen. Inget negativt dock, var en rätt go lukt & den sitter säkert kvar än idag

Bildtexterna & insändarna med svar var nog den bästa/mest personliga delen av tidningen.
Som de flesta i kommentarsfältet säger är tidningsformatet utdöende. Inte bara i spelmedia. Jag har sen länge slutat prenumerera på tidningen & har köpt ytterst få lösnummer. Köpte ett par kring releasen av Diablo 3. Känner ett visst måste att införskaffa det sista numret

Sen att man satt & spelade Quake 2 demon på en för svag dator vilket resulterade i kanske 4 FPS är en annan historia...

Inaktiv

Jag köpte lösnummer från 1998 och prenumererade mellan 2000 och 2005.

Hade sedan alla tidningar i hyllan utanför min toalett och använde de som toalettlitteratur tills för några år sedan när jag kände att "vad håller jag på med, läser gamla speltidningar nästan varje dag när jag sitter på dass". Det kändes som att det var dags att gå vidare så jag slängde allihop!
Kan extremt mycket om PC-spel mellan de åren iaf.

Minns Warcraft 3-tävlingen där man kunde vinna spelet, samlarfigurer och en 2 meters orcstaty.
Jag minns att jag tänkte att det inte var någon idé att ens försöka med tanke på vilka bra priser det var. Det visade sig att precis alla andra hade tänkt exakt likadant och det var så få tävlande att alla som ställde upp vann. Helt sjukt.

Min favoritrecension var den för Operation Flashpoint som krävde hela 2 recensenter! Satt och drömde om det spelet länge efter det och spelade om demot hundra gånger innan jag äntligen fick spelet på min födelsedag.

Minns att jag skaffade en DVD-läsare genom PC Gamer bara för att kunna spela upp den första DVD Gamer-skivan.

Sen minns jag Ove Kaufeldts cykelspelsrecension med en bildtext som jag inte kommer ihåg till 100% men den var typ:
"Att cykla är sk-hoj".

Medlem
Skrivet av mapamapa:

Minns Warcraft 3-tävlingen där man kunde vinna spelet, samlarfigurer och en 2 meters orcstaty.
Jag minns att jag tänkte att det inte var någon idé att ens försöka med tanke på vilka bra priser det var. Det visade sig att precis alla andra hade tänkt exakt likadant och det var så få tävlande att alla som ställde upp vann. Helt sjukt.

Min favoritrecension var den för Operation Flashpoint som krävde hela 2 recensenter! Satt och drömde om det spelet länge efter det och spelade om demot hundra gånger innan jag äntligen fick spelet på min födelsedag.

Minns att jag skaffade en DVD-läsare genom PC Gamer bara för att kunna spela upp den första DVD Gamer-skivan.

Sen minns jag Ove Kaufeldts cykelspelsrecension med en bildtext som jag inte kommer ihåg till 100% men den var typ:
"Att cykla är sk-hoj".

Du skulle sett när jag hjälpte vinnaren installera orchen (som faktiskt VAR två meter hög) i sin mikroskopiska etta i Örebro :).

Och Operation Flashpoint (ett av de bästa spel som gjorts till PC överhuvud taget) kom ju före digital distribution, så som frilansare fick jag nöja mig med att sitta och nöta demot på CD Gamer jag också. Tror nästan jag slet ut skivan, innan jag äntligen kunde gå och köpa spelet.

Satt en sommar med Ove som vikarie, och att sitta mellan honom och Markus "Darthberg" Dahlberg var som att sitta mellan två ordvitsfontäner som någon dragit upp på max. I en månad!

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Darkmage1971:

Kommer ihåg när jag bodde i Växjö i slutet av 90-talet och sökte ett jobb som skribent på PC gamer. Man skulle skriva en recension på något nytt spel och skicka med ansökan. Skrev en lyckad variant på Icewinddale...kommer inte ihåg om det var ettan eller tvåan. Det jag kommer ihåg är att jag inte fick jobbet...det gick till en av redaktionens kompisar (undrar hur det gick till?)...men det mest intressanta var att recensionen av spelet ifråga i nästa nummer var väääldigt lik min...och identisk i vissa formuleringar. Skriven av Joakim Bennet...så skoj att du tog cred för min text. Eftersom den var nog bra att publicera så antar jag att jag höll måttet. Men vill man anställa en kompis utan talang istället så... Fortsatte läsa tidningen efter det...men har alltid haft ett ont öga till dem efter det.

Det var nog det dummaste jag läst. Men som tur var fick ju Jocke jobbet, så vi slapp dig.

Wow igen. Jocke jobbade ju redan på tidningen, det var ju han som "lånade" friskt från min text. Personen i fråga var en helt annan än Jocke. Vem, vet du exakt Mats. Skrev att det var sent 90-tal, men var nog 2001-2002. Så då kanske bitarna faller på plats. Folk delgav sina minnen från PC-Gamer och som sagt var detta är ett av mina. Varför skulle jag ljuga om en sådan sak? Vad skulle man vinna på det?

Medlem
Skrivet av Håkan:

Vi vill ha din text och recensionen för att jämföra!

Jepp. Jag tänkte samma sak, men det är typ 6-7 datorer sedan. Ligger nog två ton grejer över den i källaren. Men om jag gräver fram den en vacker dag skall jag göra slag i saken.

Medlem

Tack för alla år! Prenumererade på engelska PC gamer i många år som ung grabb, läste dock den svenska också då min bäste vän far var prenumerant, när man jämförde systertidningen med originalet så insåg man att detta var inte bara en översättning det här var ett crew med passion för vad de gjorde! Återigen tack!


signatur

P.L.U.R

Medlem

Det bästa med PCGamer var ju ändå bildtexterna! Så jävla vitsiga! ^,^

En som etsat sig fast är bildtexten till recensionen av Hitman 2; Silent assassin (tror bestämt att ni stavade för på 'assassin' i det numret också')
-Det var en bild på en rysk vinterklädd vakt som blev skjuten, texten löd;
"Vakten ville ha något för sina nariga händer, men fick inte den salva han väntat sig..."

Pure genious!
RIP PC Gamer <3

Medlem

"Svenska PC Gamer är död, länge leve Svenska PC Gamer!"

Hur menar du, kommer det en ny Svenska PC Gamer?

Medlem

Nooo känns ledsamt att läsa det där

MIn bardom var med spel och pc gamer och har periodvis prenumenerat och fått hem över 100 exemplar säkert.

Men tack för allt skratt och gråt (manliga tårar) PC gamer!

Medlem

Jag tror definitivt det finns plats för pappersformatet också men de måste hitta sätt att komplimentera sina digitala syskon, inte konkurrera med dem. Att försöka konkurrera med en digital tjänst vad det gäller nyhetsrapportering är dödsdömt, men däremot kan jag tänka mig att man täcker upp områden som inte får utrymme på nätet och där man kan ex komplimentera en digital utgåva med ex djupdykningar och längre reportage.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

SKIT, PISS OCH PANNKAKA!

Mycket tråkigt besked, frenetiskt läst svenska spelblaskor sedan c-64 tiden.
Nåväl, höjdpunkterna har nog varit Bennet och Hjalmarssons artiklar. Mest av allt Hjalmarssons recension på Söldner.
Vila i frid PC gamer!

Medlem

Någon som skulle vara intresserad av att köpa gammla nr av pcgamer? Från sent 90tal och framåt.

Medlem

Vad ska jag nu läsa när jag sitter på muggen?


signatur

Meep!

Medlem

Mycket trist, har prenumererat sen 97 med endast en kortare paus för något år sen. Tycker dock att tidningen har tappat lite i humor och blivit lite för seriös. Sen när det gäller recensioner så saknar jag mera hårda fakta, tex hur tajta kontroller är, kvalitet på animationer, ljud och sådant. Det har blivit alldeles för mycket fokus på story och sådant, det gäller även FZ.

Medlem

Kan bara instämma med alla föregående talare. Tack för den här tiden och en grym tidning!

Medlem

*minns svunna tider med herr Bennet, CD-Haze och C:O*
Må tidningen vila i frid och ett varmt tack och lycka till åt medarbetarna för alla timmar av upplysande läsning och härliga skratt ni gett oss, vi glömmer er aldrig!

Skrivet av Raging Ronin:

Ps. Apropå en fortsättning... är det något som gör en taggad är det er support kan jag säga. Vi ses igen? Ds.

Jag vet inte vad jag kan göra, jag vill hjälpa, för... det får bara inte vara slut!
Du har min fulla support! Skriva på en petition eller vad som helst som kan återuppliva och säkra PC Gamers framtid.
Tidningen har betytt så mycket för mig under så många år av mitt liv. Och jag vill ge lite tillbaka för alla glada stunder PC Gamer gett mig.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Inaktiv

Minns också Bennets Baldur's Gate 2-fanboyism.
Kändes som att i typ varje RPG-recension efter det så var slutsatsen "det är ett bra spel men det är ju inget Baldur's Gate 2".

Men ja, BG2 är fortfarande bäst.

Medlem
Skrivet av Phobo:

Vad ska jag nu läsa när jag sitter på muggen?

Pennan & Svärdet


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Tråkigt. Sitter just nu med senaste numret och läser på ryggen att med detta så har jag 231 stycken exemplar av PC Gamer liggandes i förvaringslådor. Hade hoppats att få uppleva 20-års jubileum som läsare nästa år.
Har tänkt att sluta köpa tidningen många gånger genom åren men det blev aldrig av. Det är trots allt ganska trivsamt att få läsa en tidning, inte glo på en skärm hela tiden.
Det blir även roligt att få visa barnen när de blir större och börjar klaga på att spelen har dålig grafik vad pappa fick stå ut med förr i tiden, även om inte PC Gamer fanns när jag fick min första spelkonsol som bara hade Pong. Det var grafik det, svart/vitt var det också.

Medlem
Skrivet av starboy83:
Skrivet av erson:

Tidningen har varit väldigt steril senaste åren och blivit sämre och sämre tyvärr. Slutade prenumerera faktiskt nu i september innan detta ens var beslutat. Tidningen har saknat intressanta artiklar, tråkiga spel recensioner m.m. Tråkigt givetvis att den går i graven men utan förnyelse kan man knappast leva vidare.

Det som har varit dåligt tycker jag är floden av alla Indie-spel. Det var fräscht för 2-3 år sedan kanske, men det har varit för mycket tyvärr. Men förhandstittar och hårdvarusidorna, samt recensioner av lite större spel tycker jag fortfarande har hållit hög klass och varit underhållande. Men det är ju svårt att hålla uppe nyhetsvärdet på artiklar när Internätet finns där ute...

Helt rätt om att indie spel har fått förstor plats. Dock kan jag inte hålla med om hårdvaru-delen som jag tycker är under all kritik. Okunnig är dem som skriver artiklarna och helt vinklade för va dem personligen tycker om m.m. ganska kul att läsa okunskapen dock.

RIP till de som dött.

Skriv svar