Starcraft II kostade 700 miljoner*

Robot
Medlem
Starcraft II kostade 700 miljoner*

Shmack!


signatur

Jag har ätit pannkaka!

Medlem

700 miljoner i onödan då, kunde använt det till något annat. Även fast man ville ha ett sc2 när man körde 1an vill man inte ha det nu, inte jag i alla fall.

Inaktiv
Skrivet av Fr0gg0.:

700 miljoner i onödan då, kunde använt det till något annat. Även fast man ville ha ett sc2 när man körde 1an vill man inte ha det nu, inte jag i alla fall.

Har svårt att tro att det är i onödan, är skapligt säker på att Blizzard tjänar in dom där pengarna skapligt snabbt efter släpp.

Medlem

Känns lite mycket ändå fast tja de ska ju släppa 3 delar så de tjänar väl ihop de stålarna.

Medlem

Känns inte som siffran där stämmer i huvud taget. Med tanken på om det stämmer så är det delad första plats med GTA på det dyraste spelet som har gjorts.

Och med tanken på innehåll och uppbyggande av ett RTS så tvivlar jag ENORMT mycket på det.

Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Känns inte som siffran där stämmer i huvud taget. Med tanken på om det stämmer så är det delad första plats med GTA på det dyraste spelet som har gjorts.

Och med tanken på innehåll och uppbyggande av ett RTS så tvivlar jag ENORMT mycket på det.

Om du inkluderar införlivandet samt kodandet av Real ID som gör det möjligt att chatta mellan flera av Blizzards spel, det nystöpta Battle.Net och så vidare - jo, det är fullt möjligt.

Inaktiv

Dom lär fixa ihopa mer än det garanterat. Själv så har man spelet bokat och klart!

Medlem

Så det krävs kanske 5 miljoner sålda exemplar för att täcka kostnaderna? Är inte säker på hur mycket av våra pengar som faktiskt går till Blizzard när man köper i butik men 5 miljoner sålda exemplar låter ju inte orimligt. Själv tror jag att marknaden grott så pass mycket att spelet kommer sälja hutlöst mycket, och med sin eviga community kommer det nog fortsätta sälja mer än många andra spel.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Världens dyraste remake.

Medlem

Jag undrar hur fan ett sånt här typ av spel kan kosta så mycket. Det är liksom ett strategispel, simpla texturer och modeller, ingen vidare kreativ och stor värld.

Skrivet av Jakob Svärd:

Om du inkluderar införlivandet samt kodandet av Real ID som gör det möjligt att chatta mellan flera av Blizzards spel, det nystöpta Battle.Net och så vidare - jo, det är fullt möjligt.

Fast jag anser inte att detta ska ligga som en kostnad på Starcrafts räkning. Ska det vara så man kan chatta mellan Blizzards spel så kan ju räkningen lika gärna ligga på WoW eller Diablo 3.

Medlem

Det är antagligen en droppe i havet för ett företag som generar pengar från World of Warcraft i 5½ år, fullt möjlig siffra med alla närstående projekt som redan nämnts.

Medlem

Anledningen till att det blir så dyrt kan mycket väl ha att göra med antagligen rejält feta bonusar till dom flesta Blizzard anställda. Efter WoW tjänar man nog en redig hacka på att jobba för Blizzard. Då blir det dyrt.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Fy helvete. Jag är inte alls pepp på SC II - känns som en SC klon och jag är inte alls särskilt fäst vid SC... hellre ett nytt WC!


signatur

Have a good time!

Medlem

om vi säger att ett ex kostar 500 kr så behöver de sälja 1,4 mille för att gå jämt ,då om de får hela vinsten för sig själva , vilket inte är fallet , så säljer de typ 5 mille spel så går det väll jämt ut .

knappast omöjligt.

Medlem

100 miljoner dollar.

Ugh.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Inaktiv

Inte så farligt, med tanke på att WoW's månadskostnader drar in ÖVER en miljard kronor VARJE månad. 2-3 veckors WoW-prenumerationer för att bekosta 7 års utveckling känns väl inte alltför tokigt?

Medlem

SC2 har ju chans att knäppa första platsen när det gäller dyrast spelproduktion ju.

GTA iv ligger etta på 100 mille $
sen kommer GT5 på 80 mille $ , det kan ju bli ändring beroende på när det släpps förstås.
DNF måste vi ju komma ihåg också , det får vi inte reda på förens det släpps , men det är ju snart !!! XD

enligt the escapist så ligger det till såhär .
http://www.escapistmagazine.com/news/view/98682-Top-10-Most-E...

Medlem

Tror nog hela budgeten och en rejäl vinst gör dom nog bara i Sydkorea

Inaktiv

Bara att tänka sig hur många exemplar som släpps....gånger kostnaden....bara där är en del. Stora kossan ligger dock på WoW såklart.

Medlem

Kan knappast påstå att det "märks" att de lagt ner så mycket
MEn då har ju inte allt hamnat i spelet heller utan många saker runt i kring, samt attd e ofta skrotat och börjat om på nytt. Men i nuvarande form så tyvker jag väl att 10M svenska kronor borde ha räcket för bara spelet iaf ;P

Medlem

Finns aningen lustiga inlägg här;

Skrivet av Fr0gg0.:

700 miljoner i onödan då, kunde använt det till något annat. Även fast man ville ha ett sc2 när man körde 1an vill man inte ha det nu, inte jag i alla fall.

Som tidigare sagt - de *lär* tjäna in de pengarna, och med tanke på kvaliteten på produkten förtjänar de varenda öre. (Suck, dra inte in battle.net och RealID-tjafset, tack. Det här gäller spelet, inte interfacet.)

Skrivet av voicu:

Känns lite mycket ändå fast tja de ska ju släppa 3 delar så de tjänar väl ihop de stålarna.

Som att de andra två delarna inte lär kosta de också?

Skrivet av MugiMugi:

Känns inte som siffran där stämmer i huvud taget. Med tanken på om det stämmer så är det delad första plats med GTA på det dyraste spelet som har gjorts.

Och med tanken på innehåll och uppbyggande av ett RTS så tvivlar jag ENORMT mycket på det.

Du kan knappast vara seriös med det inlägget?
En brutal mängd arbetstimmar, en minst lika lång (mer flexibel och fylld) kampanj som SC1, inkluderandet av spelnära tjänster (framförallt b.net och allt det rör, RealID och crossgame-kommunikation exempelvis) är 100 miljoner USD långtifrån orimligt, snarare tvärtom - ganska rimligt.

Skrivet av Proximately:

Så det krävs kanske 5 miljoner sålda exemplar för att täcka kostnaderna? Är inte säker på hur mycket av våra pengar som faktiskt går till Blizzard när man köper i butik men 5 miljoner sålda exemplar låter ju inte orimligt. Själv tror jag att marknaden grott så pass mycket att spelet kommer sälja hutlöst mycket, och med sin eviga community kommer det nog fortsätta sälja mer än många andra spel.

Har ingen aning om var du griper summan 20$/spel ifrån, eftersom ActivisionBlizzard själva distribuerar finns det inga mellanhänder där en slant ofta försvinner. Utöver detta lär en sjujävla mängd Collector's Edition-exemplar och franchise-grejer säljas (strategiguider exempelvis), vilket drar in en ganska betydande summa pengar.

Skrivet av Grumbledock:

Kan knappast påstå att det "märks" att de lagt ner så mycket
MEn då har ju inte allt hamnat i spelet heller utan många saker runt i kring, samt attd e ofta skrotat och börjat om på nytt. Men i nuvarande form så tyvker jag väl att 10M svenska kronor borde ha räcket för bara spelet iaf ;P

Herrejösses... 10 miljoner? Då har du ingen som helst aning om vad spelutveckling vill säga. Framförallt inte ett spel med så mycket utvecklingstimmar och arbete bakom sig. (Läs intervjun (hittar ingen länk, men den bör finnas online) med någon SC2-producent angående musikkomponeringen till SC2. Bara den låg på miljonbelopp.)

I övrigt är det många som bör tänka innan de skriver - tanken "det är ett strategispel, det måste vara billigt" håller inte någonstans. Dagens FPS är absolut inte mer komplicerade i regel, utan i dagsläget är det mest upp till programmerare att välja hur mycket tid, resurser och pengar de vill lägga på en produkt. Inte alltid den "stora massan" märker det, men kika under ytan så kan man se varför ett spel kräver så mycket mer pengar/arbete/resurser/tid än ett annat.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Så mycket som Blizzard drar in på World of Warcraft så har de råd att se till att de inte släpper ofärdiga produkter. Även om man inte gillar deras spel så kan man inte säga att de släpper dåliga spel

Inaktiv

Vad har dom gjort med pengarna då? SC2 känns ju mer som en halv-taskig grafik uppdatering till SC1. Pengarna kanske gått till Battle.net 2.0 fiaskot?

Medlem

De kommer ju att släppa tre episoder av starcraft 2. Så inte så konstigt att det kostade en del...

Medlem

De kommer lätt få tillbaka 700 milj. kr.
Säljer spelet hälften så mycket som MW2 kommer direktörerna kunna leva livet låång tid framöver.

Medlem
Skrivet av robineng:

Vad har dom gjort med pengarna då? SC2 känns ju mer som en halv-taskig grafik uppdatering till SC1. Pengarna kanske gått till Battle.net 2.0 fiaskot?

Vad gör B.net 2 till ett fiasko?

Utveckla, tack.

Starcraft 2 har en aning sämre grafik än de nyare spelen, men detta beror på att personer som jag inte har råd att skaffa sig en ny dator. Blizzard lär ju tjäna en hacka mer eftersom just SC2 funkar på ett större antal datorer.


signatur

PIRANHA BYTES FTW

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Världens dyraste remake.

QFT

Medlem
Skrivet av Simitza:

Vad gör B.net 2 till ett fiasko?

För att man måste använda tredjepartsprogram för att kunna köra cup matcher??

Eller för att det ser ut att vara till konsol?
Inte bara det, det är väldigt segt att navigera i också, att allt idag ska behöva vara så flashigt.

Användarvänligt och snabbt ska det vara, inget annat!

Detta är menat att bli ett e-sport spel som Blizzard kallar det, vilket fiasko8)

Inaktiv

Kan tänka mig att röst skådespelarna kräver en hel del, hon Zerg announcern är ju Battlestar Galactica bruttan.
Tror hon får en fin summa pengar för att göra rösten för Kerrigan ect.

Skriv svar