Helgdiskussion – Hur mycket är ett spel värt?
Har lagt runt 400 USD på Star Citizen. Är nöjd men kan tänka mig att ge mer. Ser det som ett (eller egentligen flera) spel med lång livslängd. Dessutom är det ett sätt att aktivt lägga pengar mot konsol-EA och andra konsolspel.
Tänker man Paradoxspelen och alla deras DLC kan det nog totalt hamna på någon tusing, men det är, återigen, lång spelbarhet.
Hmm, har månadsbetalat WoW mer eller mindre sen release så det är nog några kronor, 15000 kanske?
Med tanke på spenderade timmar så är det inte så dyrt ändå
1-2 kr timmen
Borde det inte bli närmare den dubbla summan?
Nja, tecknar man sex månader så blir det väl runt 100kr i månaden.
1200kr om året sedan WoW släpptes, ta det gånger elva, 13 200kr för elva år plus köp av spel och expansioner, kanske guldköp eller något annat ingame, då landar du på runt 15 000kr.
Jag räknade på att ett år hade 24 månader!
Skyller på att huvudet är fullt av barnskrik
Stort fan av Elder Scrolls, så det får kosta. Inför Oblivion så byggde jag mig en custom speldator fär 35K.
Om jag vore stadd vid kassa så hade jag lagt samma på Just Cause 3 nu om några dagar.
Så vad får det kosta då? Helt enkelt så mycket som jag anser mig ha råd att lägga ut. Personligen så bränner jag hellre 35-40K på en dator istället för semesterresor.
Tja beror ju lite på spel ock spel.
Generellt sett tycker jag inte spel bör kosta mer än 400kr max, vilket är varför dom flesta av mina spel är Rea Spel.
Däremot har jag som mest slängt bort runt 2000 spänn på ett Lifetime Sub på Star Trek Online, vid pre-launch, och då spelet har tuffat på I mer än 5 år nu så blir värdet Ca 33kr I månaden.
Fysiskt spel upp till 600kr, fysisk collector editions upp till 1000kr.
Digitalt spel, ~300kr för Orange Box (Steam), ~300kr Tomb Raider 2013 (Steam), annars under 100kr/st när det gäller digitalt.
Räknar vi MMO, så drar summan över tusentals kronor med månadskostnaderna inräknat.
| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2K 250GB + 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |
Jag brukar köpa spel när de är färdiga, vilket brukar vara runt 1-2 år efter release. Då brukar man få grundspelet plus alla DLC/expansioner, och utvecklarna har hunnit patcha (göra färdigt) klart, för runt hundralappen eller så om man är bra på att hitta kap.
Det är prisvärt. Skulle aldrig få för mig att betala 1000kr för "årets klon". Hinner ändå inte spela allt, så det är ingen brist på spel och således ingen anledning alls att köpa saker på releasedagen. Spelet blir ju inte sämre för att det inte är nytt.
Jump in.
Personligen så måste spelet helt enkelt ha nog med innehåll för att jag ska tycka att priset är skäligt. Är spelet 4h långt men är gediget så är inte det nog för mig - det skulle behöva kosta 100 kr max. Annars så tycker jag 400-500kr är en bra nivå, om jag verkligen får ut ett bra antal timmar och att spelet är väldesignat.
En annan detalj jag tittar på är hur DLC-situationen ser ut. Är de hutlösa i pris jämfört med vad man får i innehåll, eller då man uppenbart styckat upp basspelet, så blir det inget köp av sådant och i det senare fallet förmodligen inte något köp av spelet heller. Vill inte vara med och stötta sådan praxis.
Sista gången jag räknade på hur mycket jag lagt på spel var World of Warcraft, när jag luskade ut att jag spenderat uppemot 15.000:- SEK på spelet. Då har jag förvisso spelat under ~10 års tid, men ändå.
Å andra sidan har jag tjänat 500:- SEK på andra spel - mer specifikt Team Fortress 2. Jag fick en mössa som jag sålde för en femhunka, så i det spelet har jag faktiskt gått i vinst.
🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB
Rent generellt retar jag mig på när utgivare får för sig att konsumenten är helt dum i huvudet.
T ex: När man anser att man ger konsumenten en riktig fördel genom att kunna ladda ner ett spel. Samtidigt som har tror att konsumenten inte förstår att detta även är en fördel för producenten som slipper trycka DVD-skivor, skicka med lastbil osv....
Och därför låter spelet på origen/steam osv vara dyrare än de fysiska kopiorna....
Då underskattar man köparnas intelligens. Död åt alla idioter inom marknadsföringssektorn.
Pratar man ett enskilt köp så är det nog special utgåvan av Mortal Online eller valuta till något f2p kortspel som jag inte ens kommer ihåg namnet på. Båda var strax över 1000kr.
Annars köpte jag en PS3 för att lira MGS 4. När jag blev klar med spelet så sålde jag rubbet för att ha råd med hyran. Så den faktiska kostnaden var c:a 700kr.
Har annars lagt runt 4000-5000 på EVE Online och c:a 2000kr på både World of Tanks och War Thunder.
ett spel, vanlig utgåva ska inte kosta över 500kr. det här säger sig självt när man tittar på andra intressen, media. att vissa tycker det är lite för ett spel, är bara ett tecken på arrogans. sedan så tycker jag spel borde ligga på 300 till 400kr, då det nuförtiden släpps så mycket spel som tilltalar en och jag tycker att alla spelutvecklare ska få ta del av vinst och utvecklas.
Så ett bra spel som man lägger hundratals timmar på är värt mindre än ett par timmar film? Varför?
Jag räknar alltid på hur mycket timmars speltid jag har lyckats skarpat ihop på spelet och därefter hur mycket spenderade pengar så. T.ex. jag har över 2000 hours played på dota 2, som jag har garanterat spenderat över 5000:-
För mig blir det 2.5:- i timmen på nöje. Skulle jag t.ex. vara ute och dricka ett par öl så blir summan sjukt mycket större, går på bio eller bowlar.
Så att lägga ner flera tusen på spel är inget som jag ångrar ifall jag då spelar spelen tillräckligt. Då all annan underhållning är så sjukt mycket dyrare.
Köper aldrig specialutgåvor, collectors editions och annat krimskrams. Däremot lär det ju ha gått åt ett antal tusen bara i prenumerationsavgifter varje månad efter dryga 7-års WoW spelande, dessutom blev det 4 expansioner för 3-400 kr styck samt självklart priset för originalspelet. Knappast billigt om man slår ihop det hela. Men det gav å andra sidan tusentals timmars nöje, glädje, vänskap och minnen för livet också.
Fastade sedan rejält i World of Tanks och det är dyyyyyyyyrt när man väl börja köpa olika premiumvagnar, guld, garageplatser och annat nödvändigt. Plastkortet åkte fram snabbt som attans, trots att jag dyrt och heligt lovat mig själv att inte spendera pengar på mikrotransaktioner. Spenderade rejält mycket pengar under tiden jag satt fast i det träsket och det spelet, är free to play.... Men vad fan, precis som med WoW, så blev det inte speciellt mycket i timman när man väl räknar ihop hur kul man haft och hur mycket tid man spenderat.
Plastiga konsolspel förpackade i snygga potemkinkulisserna, som tar mellan 5-8 timmar att spela igenom för cirka 700 kr, är däremot ett rent r(h)ån i jämförelse. Ned med konsolifieringen, med korta, innehållsfattiga spel med en snygg fernissa och tomt skall som sedan är tänkt att fyllas på genom att betala mer och mer pengar för att få ett fullvärdigt spel i slutändan. För att citera Dr. Alban, det är INTE stabilt och jag vägrar stödja den utvecklingen.
ett spel, vanlig utgåva ska inte kosta över 500kr. det här säger sig självt när man tittar på andra intressen, media. att vissa tycker det är lite för ett spel, är bara ett tecken på arrogans. sedan så tycker jag spel borde ligga på 300 till 400kr, då det nuförtiden släpps så mycket spel som tilltalar en och jag tycker att alla spelutvecklare ska få ta del av vinst och utvecklas.
Så ett bra spel som man lägger hundratals timmar på är värt mindre än ett par timmar film? Varför?
Ett par timmar film är otroligt mycket dyrare att producera än ett par timmar spel.
Har lagt ner över 3500 dollar på Star Citizen. Före det ett otal collectors editions. Samt subscriptions till MMOs som hopräknat blir stora pengar.
Man måste nog skilja på äpplen och päron här. Köper jag ett DLC/season pass till ett spel som krävs för att få tillgång till mer content så är totalsumman av spelets grundkostnad + DLC = spelets totalpris för att komma åt all content.
Ser man då på spel som tex Star Citizen så räcker det att du lägger ned 30 till 40 dollar (beroende på eventuell VAT skatt) så har du tillgång till allt spelet har att erbjuda. Singleplayer kampanjen samt multiplayer. Trots detta så lägger folk ned oerhörda mängder pengar på spelet utan att de får några speciella exklusiva fördelar eller utan att det låser upp exklusiv content. Så totalkostnaden för Star Citizen är således 30 till 40 dollar. Mycket billigare än subscription MMOs eller Battlefront + DLCs. Trots detta så skrivs det att Star Citizen skulle vara så himla dyrt i jämförelse.
Man måste skilja på spel som det krävs att du betalar mer för att låsa upp content och spel där det är frivilligt att betala mer men alla har ändå tillgång till samma content. Äpplen och päron som sagt.
Svårt att säga en siffra, men drog till med 5000 för WoW, och då har jag ändå bara räknat på 2-3 år och 1 expansion. Det blir mycket när man lägger ihop det. Jag har inga problem att lägga en femhundring på ett spel, problemet är att inte veta i förväg om det är skräp eller inte. Fast för mig är det största problemet nu för tiden att få tid till att spela. Jag undviker att köpa spel just för att jag ändå inte hinner.
Tycker det är intressant att många tycker dagens spel är för dyra. Köpte SNES-spel för 699 när det begav sig.
Det mesta jag lagt på ett spel är nog 880. Köpte Final Fantasy 3 (dvs 6) på SNES när det begav sig. Gav 800. Köpte om spelet till Wii för 80.
Men efter ett vuxet liv som till stora delar varit pirat så har jag nu svårt betala fullpris på spel. Väntar oftast på 50% reor. Mest för att jag så ofta har annat att lägga slantarna på och att jag har en lagom stor backlog att beta av (körde klart Deus Ex Human Revolution i veckan tex)
Köpte bilar för 10.000 kr i gratisspelet "Need For Speed - World".
Det stängdes plötsligt ner i somras. Snopet och oväntat.
Köpte nyligen "Need For Speed - Most Wanted" för en krona till min surfplatta. Det är väldigt svårstyrt då man svänger genom att vrida paddan.
autograph