PC-försäljningen störtdyker

Medlem

Inte så konstigt att man inte behöver uppgradera när konsollerna ligger så satans långt efter. Har inte bytt något i datorn förutom grafikkortet på 5 år tror jag. Det är ju det enda som är relevant i en burk nu för tiden, vet att många kommer säga emot mig men det är ytterst liten chans att CPUn någonsin skulle flaskhalsa grafikkortet.

Medlem

Väntar in VR Q2/Q3 2016 samt nya nVidia arkitekturen innan uppgradering - vilket har varit planen sedan länge.

Att uppgradera innan något har kommit ut, känns ganska meningslöst. Jag är helt övertygad om att VR kommer att förändra vårt datoranvändande radikalt, och även om man inte kommer att vara i VR hela tiden, så är det dock smart att vara förberedd för det.

Att uppgradera graffekortet innan en ny "revolutionerande" arkitektur släpps verkar också ett bra sätt att ångra sitt förhastade köp.

Jag tror att PC försäljningen kommer öka markant de närmaste åren just pga VR och jag är nog knappast ensam om att tänka så....eller?

Medlem

Det ska mycket till om jag ska överge min dator, mitt chassi(haf x, det på artikelbilden), lär inte åldras sådär jättesnabbt, så jag byter bara ut delar vid behov.

Medlem

Fattar inte varför andra pc-användare gnäller på att konsoller håller tillbaka hårdvarukraven. tycker det är skitskönt att kunna köpa ett "entusiast"-gradat grafikkort o känna att det håller i 4 år ist för att lägga lika mycket pengar men där den inte kunde maxa allt som kom samma månad som det var för typ 10-15 år sen.
Gör de ju sjukt mycket mer värt att använda PC

Medlem

Skulle vilja ha ett tredje alternativ till svaren man kan välja.

Köper du färdiga burkar, eller uppgraderar du själv?
Jag köper färdiga speldatorer
Jag uppgraderar själv
-> Jag använder mac

Medlem

Haha, åh nej! Stackars PC-paketstillverkare! Vad jobbigt att det sitter massa konsumenter med produkter som inte bara håller längre än dagens konsoler, utan dessutom går att uppgradera!

Hur någon kan få det till "nattsvärta" på PC-marknaden är en gåta. Kolla istället på antal sålda PC-komponenter och PC-spel så gissar jag att det visar på det motsatta.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av purjo:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

Jag som är lat och finner datorbyggande extremt tråkigt brukar numera köpa färdiga. När jag var yngre brukade jag alltid bygga själv men då tyckte jag det var roligt.

Håller med. Finns inte mycket som skulle få mig att orka börja sätta ihop en ny speldator själv, jämföra komponenter, prestanda per krona, kolla benchmarks, överklockningspotential m.m.

Då går jag hellre in på t.ex Inet och väljer den speldatorn som passar min budget bäst och klickar hem en färdigbygg och färdigtestad dator som är klar för att användas direkt (eventuell nyinstallation av OS). Pyntar jag sedan en tusenlapp eller två mer för allt så kvittar det.

Då jag inte överklockar så kan jag hålla med dig, ifall vi pratar om något från t.ex. Webhalllen Config som innehåller saker man kanske skulle köpt själv. Har annars byggt mina egna sedan...ja vaffan, 12-15 år sedan?

Medlem

Det jag inte sysslar med, appropå det, är överklockning eller flera grafikkort samtidigt.
Jag gillar prestanda men inte så mycket

Medlem

Själv väntar jag på Pascal, dollarn skall gå ner och vad som händer på monitorsidan. Men framförallt på Oculus Rift.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

Slängde nyligen in ett GTX 980 Ti som nu får leka ihop med min i7 4770k samt 16GB RAM. Skärmen är på 1440p, så uppgraderingen av grafikkortet var minst sagt nödvändig.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Slängde nyligen in ett GTX 980 Ti som nu får leka ihop med min i7 4770k samt 16GB RAM. Skärmen är på 1440p, så uppgraderingen av grafikkortet var minst sagt nödvändig.

Köpte ett 980ti för 2 dagar sen. Samma specs som du har. Helt otroligt va snyggt allt blev i The Witcher 3 bland annat.

Medlem

Alltså kraven på spel har ju inte stigit så kraftfullt de sista åren för man ska känna att sin dator borde bytas ut även trots den snart borde självdö av gammal ålder. En ny komponent har räckt för förlänga dens livslängd så man kan spela dagen moderna titlar även på rätt höga inställningar.

Medlem

Precis byggt en ny gaming burk, alltid lika kul nät man startar den nya för första gången.

Medlem

att det går ner 10% är inte direkt nattsvart eller apoclaypps. click bate is clickbate aftonbladet är dit åt ----->

Medlem

Byter bara ut det nödvändigaste, den enda färdiga pc jag köpt var min första.

Medlem

grafikkorten är så satans dyra så det kommer ta länge innan jag byter ut mitt titankort, köpte det 2013 för 8500 spänn och det håller än, dock inte i ultra i merparten av nya spel.

Medlem

Bygger alltid själv, bygger även åt andra jag känner så att dom ska kunna få bättre datorer till lägre pris.

Grafikkort byter jag ganska ofta (1 gång om året ungefär), mest för att jag är prylkåt. CPU är det rätt långt mellan gångerna faktiskt.

Sitter fortfarande på en överklockad 3770k och det fungerar ju bra. Men jag har börjat kika på en ny i7 och moderkort med DDR4 stöd. Får väl se vad som händer i mellandagarna.


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Jag hade faktiskt tänkt bygga min första egna dator förra året, efter allt snack om att det var billigare, men det blev inte alls billigare att köpa delarna, ungefär lika som att köpa från Komplett, då ska man lägga till byggtid och garanti på bygget.

Då jag inte är speciellt van med att pilla på datorernas insida tänker jag också på risk. Är t.ex. -20% på priset på en komponent värt risken att dem självantänder i mina händer? Ja kanske. Tänk om modermodemet plötsligt får liv och börjar jaga mig...

Så, det hela brukar sluta med att jag köper helt ny maskin å sen säljer den gamla rakt av till nån som vill porrsurfa med stil.

Medlem

Haha, vilket proffs man är. Att toppfläkten på chassit lagt av märkte jag för ett par veckor sedan, men när Battlefront började ladda/frysa så anade jag oråd, och mycket riktigt kunde man få brännskador av chassit. ALLA 3 chassifläktar har lagt av...antar att det bara är grafikkort och processor kvar som låter :/
Blir en noggrannare undersökning i morgon, samt en tur till Webhallen eller Inet.

Någon som har ett bra chassi (gärna) under tusenlappen att tipsa om?

Medlem

Ta bort oc på datorn så pratar vi helt andra nivåer vilket man glömmer bort när man jämför.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Man brukar ju kunna köra slut på 2-3 grafikkort iaf innan det är dags att skaffa ny mobo-cpu-RAM-kombo. Min i5 2500k rullar på glatt i 4,5Ghz och presterar finfint i spel. Mitt GTX 770 presterar fortfarande bra nog för att inte motivera ett grafikkortsköp, även om vissa spel inte går att lira på precis maxade inställningar.

Om man får hem en VR däremot.. då blir det till att gräva djupt i plånboken för då lär det behövas lite nya prylar. Men man vill ju gärna att det man köper är bra mycket bättre än det man redan har också. Slänga stora pengar på små uppgraderingar är ju värdelöst. Har gått från Pentium II @ 350mhz -> Pentium 4 @ 2,66Ghz -> Core 2 Duo E6600 @ ~2,4Ghz -> i5 2500k @ 4,5Ghz OC. Samtliga byten har smattrat på med rätt så rejält mycket mer prestanda. Att köpa senaste i7an idag skulle jag nog knappt märka av i mitt dagliga datoranvändande.

Skrivet av Ender:

Någon som har ett bra chassi (gärna) under tusenlappen att tipsa om?

Fractal Design R4 / R5. Har R4an och när jag plockade i mina komponenter efter att jag fått hem chassit så tänkte jag en tanke jag aldrig trodde att jag skulle göra, "Wow, vilket jävla chassi!"

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av phi:
Skrivet av purjo:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

Jag som är lat och finner datorbyggande extremt tråkigt brukar numera köpa färdiga. När jag var yngre brukade jag alltid bygga själv men då tyckte jag det var roligt.

Håller med. Finns inte mycket som skulle få mig att orka börja sätta ihop en ny speldator själv, jämföra komponenter, prestanda per krona, kolla benchmarks, överklockningspotential m.m.

Då går jag hellre in på t.ex Inet och väljer den speldatorn som passar min budget bäst och klickar hem en färdigbygg och färdigtestad dator som är klar för att användas direkt (eventuell nyinstallation av OS). Pyntar jag sedan en tusenlapp eller två mer för allt så kvittar det.

Halva nöjet är att bygga och klocka datorn.
Jag litar då inte på att någon datorbutik ska göra sitt jobb ordentligt.

Haha, och jag litar inte på att jag ska göra mitt jobb ordentligt.

Medlem

Försäljning på färdigbyggda datorer störtdyker.*

Medlem
Skrivet av Fitniss:

Anledningen till att folk kan vänta längre med att uppgradera grafikkortet m.m är för att alla spel som kommer ut nu har grafik som är anpassad för förbannade konsoler

EXAKT min tanke! *hötter med näven åt konsolerna*

Medlem

Försäljningen STÖRTDYKER alltså? Panik, stoppa pressarna! Herregud, hur ska detta gå?

Medlem
Skrivet av fishfugg:

vet att många kommer säga emot mig men det är ytterst liten chans att CPUn någonsin skulle flaskhalsa grafikkortet.

Det beror ju helt på vad du spelar och hur spelet är kodat....

Ett multiplayer spel med 100+ spelare som inte är speciellt bra optimerat kan enkelt flaska din CPU...

Minecraft liknande spel med enkel grafik men massiva världar kommer i princip aldrig utnyttja ett grafikkort till fullo innan CPUn blir flaskhalsen.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

Det var väl lite att ta i?
Visst att märkesburkarna kostar mer än de smakar och har ofta undermåliga specs. Men köper man en färdigbyggd dator på Inet/Webhallen/Komplett osv så får man bra grejer till ett bra pris.

Personligen uppgraderar jag hela tiden och byter ut det ena eller det andra. Är bara vid CPU skifte som det blir en större uppgradering (CPU, mobo, RAM, case).

Snälla, säg att du skojar? Komplett lurar okunniga människor genom att säga att man med deras dator med en AMD Athlon 840 och ett 2GB (!) R9 360 kan spela de flesta spel i full HD. Ja, på low kanske, men då kan man lika gärna köpa en konsol.

För 7 500 kr vill de pracka på folk en Core i5 4460 och ett 750Ti med 1 GB grafikminne! EN JÄVLA GIGABYTE! Det duger om man ska spela Minecraft, men det är också allt. Dessutom presterar mitt HD 6950 2GB som ett 750Ti, och det kortet är FEM (5) år gammalt. De har dessutom mage att säga att det är ett "mycket bra val för prismedvetna gamers som vill spela i Full-HD upplösning utan att behöva betala mer än nödvändigt".

Visst. Det går att köra till exempel GTA5 med ett 1GB-kort, men då ser det ju mer ut som GTA San Andreas.

För 7 500 kr kan man bygga den här datorn, till exempel, som klarar de flesta moderna spel med rätt höga inställningar: http://www.inet.se/kundvagn/visa/8881597/2015-12-05

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

beror ju helt på, kan inte säga att alla färdiga speldatorer är bedrägeri, min dator jag har nu köpte jag färdig, enda jag behöver byta ut i den för att klara fler spel är grafikkortet som är en nerbantad version av gtx760 så jag har 1,5 gig vram istället för 2 gig vram, annars är datorn kraftfull nog att hantera dom allra flesta spelen som finns ute

Medlem

Konstigt när folk bygger själva.

Medlem
Skrivet av zliddret:
Skrivet av Bojkott:

Självklart bygger man själv. Färdiga speldatorer är bedrägeri.

beror ju helt på, kan inte säga att alla färdiga speldatorer är bedrägeri, min dator jag har nu köpte jag färdig, enda jag behöver byta ut i den för att klara fler spel är grafikkortet som är en nerbantad version av gtx760 så jag har 1,5 gig vram istället för 2 gig vram, annars är datorn kraftfull nog att hantera dom allra flesta spelen som finns ute

Nja, när köpte du den och vad betalade du? Att den klarar *nästan* alla spel är inte ett jättesäljande argument ; )

123
Skriv svar