Ingen Doom-recension före släppet
"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."
Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?
Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.
We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.
"DOOM is comprised of a single-player campaign, online multiplayer, and SnapMap. After discussing, we believe all three elements are important parts of the complete DOOM experience, and are meant to be experienced as part of a complete package."
Med den logiken så är alltså Doom inte värt att köpa om man t ex bara är intresserad av singleplayerkampanjen? Det var ju ett väldigt ärligt uttalande!
"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."
Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?
Därför att många läser inte recensioner utan kollar bara på betyget skulle jag tro. Sen är det nog bättre i längden att ge ut betyg bara en gång för ett spel.
"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."
Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?
Därför att många läser inte recensioner utan kollar bara på betyget skulle jag tro. Sen är det nog bättre i längden att ge ut betyg bara en gång för ett spel.
Skriver man ut ett betyg i siffror/bokstäver så skall ju detta reflektera helheten av spelet hursomhelst, så att "bara" kika på siffran är ju helt ok.
"Id Software vill att ingen skall avboka på grund av 'dåliga' recensioner."
Varför kan man annars inte släppa recension på singleplayer innan och sedan en MP efter ett tag då servers varit fyllda?
Därför att många läser inte recensioner utan kollar bara på betyget skulle jag tro. Sen är det nog bättre i längden att ge ut betyg bara en gång för ett spel.
Skriver man ut ett betyg i siffror/bokstäver så skall ju detta reflektera helheten av spelet hursomhelst, så att "bara" kika på siffran är ju helt ok.
Fast det blir ju ingen " reflektera helheten" om de skulle kunna ge ut recension/betyg nu då allt inte finns tillgängligt förrän på release dagen...
Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen
Death is only the beginning
Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen
Vem som helst är fri att skriva vad de vill om spelet när det är släppt, att det inte skickas ut exemplar till höger och vänster veckor innan release utan förbehåll har ingenting med yttrandefrihet att göra.
Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen
Det har inget med yttrandefrihet att göra. Tillverkar man något har man givetvis full rätt att välja när detta något ska släppas. Att journalister brukar få tidigare tillgång till produkten för att göra en bedömning i samband med att den lanseras är givetvis bra för både oss som skriver om spel och konsumenterna, men det har som sagt ingenting med yttrandefrihet att göra.
Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen
Det har inget med yttrandefrihet att göra. Tillverkar man något har man givetvis full rätt att välja när detta något ska släppas. Att journalister brukar få tidigare tillgång till produkten för att göra en bedömning i samband med att den lanseras är givetvis bra för både oss som skriver om spel och konsumenterna, men det har som sagt ingenting med yttrandefrihet att göra.
Kanske inte men detta är väl ett nytt påfund, jag minns inte att detta förekom för några år sedan?
Att hota pressen med att (inte i detta fall dock, vad jag vet) om ni skriver något innan det datumet så får ni inga fler spel i förväg, är enligt mig oetiskt, men vi kanske har olika uppfattningar om det
Death is only the beginning
Som sagts tidigare; de vill få inkomst från förbokningarna
Dessutom är DOOM egentligen ett ganska simpelt spel, inte med något vidare djup om man ser till vad som förväntas finnas i spel idag. Utvecklarna vet förmodligen att spelet inte kommer att revolutionera någonting. De vet att spelet kommer sälja enbart på sitt namn och på nostalgi.
Folk tror att de vill ha vad som var bra förr för att de lever på goda minnen. Men egentligen vill vi inte ha något "old school". Detta vet utvecklarna om och det är alltså lite vanskligt att ge ut spelet för tidigt till ettriga recensenter...
Jag tror inte ID har utvecklat spelet för att de tror på spelet. Jag tror att de har utvecklat spelet för att folk har skrikigt efter vad de tror att de vill ha och nu tänker de tjäna pengar på det.
GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.
Det är ju uppenbart att FZ vill göra en grej av det här genom att skriva en nyhet om det, men faktum är ju att det är ganska vanligt att det finns recensionsembargo idag, det hade exempelvis Fallout 4 när det kom, trots att det knappast är ett dåligt spel. Och om man nu ska ha embargo kan man väl lika gärna ha det på så sätt att recensenter snällt får vänta på att servarna ska bli tillgängliga för alla, det känns på något sätt logiskt.
Recensionsförbud blir en recension i sig, tack för varningen FZ.
Precis. Alla företag som förbjuder recensioner före spelsläpp, är suspekta.
Det handlar inte om något förbud, bara att vi inte får spelet innan det släpps. Mindre bra kan man tycka, men förbud är det inte fråga om.
"DOOM is comprised of a single-player campaign, online multiplayer, and SnapMap. After discussing, we believe all three elements are important parts of the complete DOOM experience, and are meant to be experienced as part of a complete package."
Med den logiken så är alltså Doom inte värt att köpa om man t ex bara är intresserad av singleplayerkampanjen? Det var ju ett väldigt ärligt uttalande!
Nä, din logik failar. Står ingenstans att det inte skulle vara värt köpet om man bara är intresserad av singleplayer. Inget som antyder det heller.
Som sagts tidigare; de vill få inkomst från förbokningarna
Dessutom är DOOM egentligen ett ganska simpelt spel, inte med något vidare djup om man ser till vad som förväntas finnas i spel idag. Utvecklarna vet förmodligen att spelet inte kommer att revolutionera någonting. De vet att spelet kommer sälja enbart på sitt namn och på nostalgi.
Folk tror att de vill ha vad som var bra förr för att de lever på goda minnen. Men egentligen vill vi inte ha något "old school". Detta vet utvecklarna om och det är alltså lite vanskligt att ge ut spelet för tidigt till ettriga recensenter...
Jag tror inte ID har utvecklat spelet för att de tror på spelet. Jag tror att de har utvecklat spelet för att folk har skrikigt efter vad de tror att de vill ha och nu tänker de tjäna pengar på det.
Jag tror de vill att recensenterna helt enkelt ska uppleva spelet när alla delar är "up and running". Att köra snapmap-kartor blir ju ungefär 10 gånger roligare när det faktiskt finns snapmapkartor att spela.
Doom är ganska annorlunda än de flesta av dagens shooters men jag ser det som något positivt och knappast en brist på djup. Striderna i Doom 1 & 2 är ju betydligt mer avancerade än striderna i de flesta singeplayer-fps där man går från ett shooting gallery till nästa med någon cutscene emellan. Djupet i gameplayet i Call of Duty och liknande spel är ju en vattenpöl om man jämför med marianergraven Quake 3.
Med det sagt så är mitt förtroende för om Id lyckats fånga det som gjorde deras gamla shooters så bra inte skyhögt.
Blir vanligare och vanligare med förbud för recensioner, man kan tolka det som kväsande av yttrandefrihet.
Det är lika bra att "tidningarna" ställer in sig på detta inför framtiden för jag tror att alla bolag kommer att köra med detta, så recensenterna får vackert böja sig ned och plocka upp tvålen
Det har inget med yttrandefrihet att göra. Tillverkar man något har man givetvis full rätt att välja när detta något ska släppas. Att journalister brukar få tidigare tillgång till produkten för att göra en bedömning i samband med att den lanseras är givetvis bra för både oss som skriver om spel och konsumenterna, men det har som sagt ingenting med yttrandefrihet att göra.
Kanske inte men detta är väl ett nytt påfund, jag minns inte att detta förekom för några år sedan?
Att hota pressen med att (inte i detta fall dock, vad jag vet) om ni skriver något innan det datumet så får ni inga fler spel i förväg, är enligt mig oetiskt, men vi kanske har olika uppfattningar om det
Det vore oetiskt ja, men det har inte hänt mig en enda gång under mina år på FZ. Normalsituationen är att vi får tillgång till spelet några dagar eller veckor innan release, under förutsättning att vi accepterar att inte publicera vår recension innan ett specifikt datum. Om vi börjar bryta den överrenskommelsen förstår jag om företaget skulle överväga att sluta skicka oss tidiga spel, och jag ser inget oetiskt i att de skulle agera så.
Kan inte spelmedia starta en branchorganisation där man kollektivt slutar rapportera om spel från företag som beter sig illa?
Inget gör så ont som en dolkstöt i plånboken.
Makten ligger i fel händer idag dvs spelmakarnas.
Jag kan absolut offra mediarapportering av spel från företag som använder smutsiga metoder.
Spelmakarna får aldrig kontrollera media.
PS: Dessutom, kan alla hönshjärnor sluta förhandsboka spel och hårdvara. Det är mest för att skydda förhandsbokningarna som de inte vill ha tidiga recensioner.