Föra över 5.25"-PC-disketter till läsligt format

Medlem
Föra över 5.25"-PC-disketter till läsligt format

Det är 30 år sen jag köpte mina första dator. Mellan -86- och -96 sparades allt på 5.25"-disketter. Är det någon som vet hur jag löser det? Har en diskstation med men saknar kunskap, kontakter och kablage för att genomföra det.

Har googlat och hittat 1) en söming hemsida som inte verkar vara igång och 2) Oerhört tekniskt välinitierade anvisningar på Sweclockers men dessa klarar jag ändå inte av att utföra.

Även om jag mot all förmodan hittar en kabel som passar diskstationen (ska ta en bild är jag kommer hem från jobb) så måste den har ström och sen har jag fortfarande inget sätt at få ut datan.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Verkar ju finnas ett fåtal USB-interface man kan köpa. Men dessa kostar en del tyvärr:

[http://shop.deviceside.com/]

[http://webstore.kryoflux.com/catalog/product_info.php?cPath=1...]

Ett annat alternativ är ju att leta på någon vänlig själ med en 3- eller 486:a som har 5.25"-floppyenhet och nätverkskort som kan hjälpa dig, lättare sagt en gjort dock

Funderade också om man kunde riva isär en extern 3,5" floppyläsare och fulkoppla lite, men det kanske är ett drömscenario


signatur

no remorse

Medlem

Ja, du har nog kommit så långt du kan komma utan att spendera massa tid och pengar på o fixa det, det finns inget lätt sätt med 5.25" diskar tyvärr. Det GÅR ju med diverse instickskort och adaptrar o grejer, men som du redan läst så är det rätt meckigt, och det är säkerligen inte helt lätt att få fatt i hårdvaran.

Och även OM du skulle ha hårdvara för det så är risken rätt stor att 20+år gamla disketter har drabbats av diskröta och datan är oläsbar/korrupt.

Så om det inte är livsviktiga saker så kostar det nog mer (i både tid och pengar) än det är värt.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Posta detta på sweclockers och fråga om någon har en gammal dator, det lär vara flera som har det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tack för bra feedback.

Jag tittade lite på devicesides lösning. Jag slängde ut en en fråga till en gammal klasskompis som har ett stall med äldre datorer, förhoppningsvis kan jag lösa det hos honom men om det inte går bra lutar det åt devicesides lösning. det är ju inte billigt men jag vill verkligen komma åt diskarna. De har legat skyddade i rätt många år och så klart att risken finns att de är korrupta, troligen är några av dem det, men förhoppningvis kan jag rädda tillräckligt mycket av datan.

Att rädda diskarna, lära mig flyga drönare samt att långgrilla en gris i en grop blir mina semesterprojekt i år.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

1
Skriv svar