Gott om ändringar i Overwatch inför andra säsongen

Robot
Gott om ändringar i Overwatch inför andra säsongen
Medlem
Gott om ändringar i Overwatch inför andra säsongen

Har aldrig spelat ett spel som är så soloovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solospelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solospelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta ett fantastiskt spel. Grattis till er!

EDIT: Stavning

Medlem
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt.

Kan tänka mig att det är ett problem för folk som har under 50 i skill level. 50+ brukar ta det seriösare, även om det finns troll som kör widow/hanzo/bastion då och då. Nästan varje match körs efter 2-2-2-metan. Dvs, 2 tanks, 2 sups och 2 som gör bra med skada.

Medlem
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solo spelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solo-spelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta att fantastiskt spel. Grattis till er!

Håller med om att det är solo-ovänligt, jag spelar det inte ens om jag inte har minst 2 polare med mig, och att randoms är korkade och springer in i döden 24/7.

Edit: Snubblade på tangenterna.

Medlem

Season two, vad fan spelet släpptes för mindre än tre månaders sen... Antar att det är season 8 vid jul med andra ord.

Medlem
Skrivet av meajer:

Season two, vad fan spelet släpptes för mindre än tre månaders sen... Antar att det är season 8 vid jul med andra ord.

Blizzard har varit ganska klara med att de siktar på 4 säsonger/år.

Medlem

Jag tycker inte det skall behöva finnas ett skill gap om man är 6 premades som spelar tillsammans. Annars så ser det riktigt bra ut.

Medlem

Pissit spel ändå grymt obalanserat hjältar vare sig tror det eller inte, som tracer och genji.


signatur

AYY LMAO

Medlem
Skrivet av disinfect:
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt.

Kan tänka mig att det är ett problem för folk som har under 50 i skill level. 50+ brukar ta det seriösare, även om det finns troll som kör widow/hanzo/bastion då och då. Nästan varje match körs efter 2-2-2-metan. Dvs, 2 tanks, 2 sups och 2 som gör bra med skada.

Ja, jag ligger runt 45. Jag har inget emot att ha en låg skill rating alls.

Problemet är att innan portarna öppnas så är det högst osäkert på om man står på samma nivå som motståndarna vad gäller roller/heroes som har valts på min nivå.

Det ska sägas att det är heller inte kul när man hamnar i ett bra lag, dvs ett lag där folk väljer 2/2/2 och man möter ett lag som kör sina 4 attack, 1 tank och 1 stackars Mercy och man bara kör över de.

Berg och dalbana runt min rating.

Kör över eller bli överkörd och jag spelar mer "team management" än övar på min aim, positionering, vem man ska döda först etc.

Medlem
Skrivet av Haziza:

Pissit spel ändå grymt obalanserat hjältar vare sig tror det eller inte, som tracer och genji.

Nej, genji och tracer är inte OP. Båda är väldigt enkla att countra. Winston, mei och mcree leker med båda.

Medlem

Ugh, varför envisas blizzard med sitt dumma "timebank" system när det finns en uppenbart bättre lösning; stopwatch. Bäst tid vinner. Alla turneringar körs redan med stopwatch så varför inte köra comp-matcher så?

Medlem
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solo spelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solo-spelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta att fantastiskt spel. Grattis till er!

Du är inte så hög rank, va?

Medlem
Skrivet av rosski:
Skrivet av meajer:

Season two, vad fan spelet släpptes för mindre än tre månaders sen... Antar att det är season 8 vid jul med andra ord.

Blizzard har varit ganska klara med att de siktar på 4 säsonger/år.

Som Diablo 3 tror jag, deras seasonal är 3 månader med.

Medlem

Kul tidsfördriv men spelet saknar djup. Drabbas hårt av obalans (vissa hjältar syns i varje match, vissa används inte) sen så är det ju tyvärr väldigt tråkigt hur metan har blivit med två tänka och två healers som enligt mig bara gör spelet mer ointressant. Tycker spelet verkar mest handla om att kontra motståndares hjälte snarare än att spela ut dom.

Medlem
Skrivet av faceslicer:

Kul tidsfördriv men spelet saknar djup. Drabbas hårt av obalans (vissa hjältar syns i varje match, vissa används inte) sen så är det ju tyvärr väldigt tråkigt hur metan har blivit med två tänka och två healers som enligt mig bara gör spelet mer ointressant. Tycker spelet verkar mest handla om att kontra motståndares hjälte snarare än att spela ut dom.

Sedan förra patchen så möter man alltid Zarya och Zenyatta i varenda match så ja... men så är det i denna typ av spel, meta-gaming at it's best/worst. Och problemet är att det finns ingen riktigt vettig counter för vad som är meta just nu mer än att köra samma sak mot dem och hoppas att man dödar dem innan de dödar dig.

Medlem
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solo spelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solo-spelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta att fantastiskt spel. Grattis till er!

Du är inte så hög rank, va?

Precis det här som är problemet.

I LoL behöver man inte fråga nåns rank huruvida spelet är bra solo eller inte.

Du har roller, du har lanes. Allt är låst och du behöver bara i stort sett fokusera på att vara bättre än din motsvarighet i andra laget så kommer du att gå upp i rank.

I Overwatch frågar folk "du har inte hög rank va?" när man berättar om att soloupplevelsen suger. Bara att soloupplevelsen är kopplad till ens rank visar på hur soloovänligt spelet är designat.

Medlem
Skrivet av papaz1:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solo spelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solo-spelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta att fantastiskt spel. Grattis till er!

Du är inte så hög rank, va?

Precis det här som är problemet.

I LoL behöver man inte fråga nåns rank huruvida spelet är bra solo eller inte.

Du har roller, du har lanes. Allt är låst och du behöver bara i stort sett fokusera på att vara bättre än din motsvarighet i andra laget så kommer du att gå upp i rank.

I Overwatch frågar folk "du har inte hög rank va?" när man berättar om att soloupplevelsen suger. Bara att soloupplevelsen är kopplad till ens rank visar på hur soloovänligt spelet är designat.

Så spela quickplay?

Medlem

Helt värdelöst att spela solo-queue i det här spelet. Matchmakern rent allmänt är ju helt katastrofal och de flesta matcherna är skrattretande ojämna

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av papaz1:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solo spelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solo-spelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta att fantastiskt spel. Grattis till er!

Du är inte så hög rank, va?

Precis det här som är problemet.

I LoL behöver man inte fråga nåns rank huruvida spelet är bra solo eller inte.

Du har roller, du har lanes. Allt är låst och du behöver bara i stort sett fokusera på att vara bättre än din motsvarighet i andra laget så kommer du att gå upp i rank.

I Overwatch frågar folk "du har inte hög rank va?" när man berättar om att soloupplevelsen suger. Bara att soloupplevelsen är kopplad till ens rank visar på hur soloovänligt spelet är designat.

Så spela quickplay?

Ja, du har rätt. Det är det jag försökte innan jag slutade spela OW helt. De problemen jag listade går inte riktigt ihop med hur spelet fungerar, dvs där syftet är att man ska ta objektiv som endast går att ta som lag.

Ta ett spel som Battlefield, Call of duty, Quake eller vilken annan shooter som helst. Säg att jag inte hittar några lag att spela med eller folk inte bryr sig om objektiv.

Fine, jag går runt och "fraggar" folk. Det går alldeles utmärkt att gå runt och bara döda andra.

Overwatch not so eftersom du har counters. Jag tom tog lite hjältar bara för att gå runt och spela som att det vore Battlefield men på egen hand kan man knappt (nu överdriver jag en smula men du förstår nog) göra något.

"Där är han, nu jävlar. Åh nej, nu blev han healad, jag är rökt."

"Nu tar jag nästa snubbe som kommer in genom dörren. Fan det var Reinhardt, han kommer döda mig oavsett vad jag gör."

Jag tror du förstår min poäng.

Jag klagar så pass mycket för spelet i det stora hela (karaktärer, visuella stil, röstskådisar, hero idén) är helt fantastisk...för lag. Jag bara önskar att de kunde gjort det lite mer solovänligt. Jag borde ha förstått att efter Heroes of the storm som också designades så att du är lagberoende så är "lag" något som Blizzard kommer att fortsätta hålla på.

Medlem
Skrivet av papaz1:
Skrivet av brandter:
Skrivet av papaz1:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solo spelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solo-spelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta att fantastiskt spel. Grattis till er!

Du är inte så hög rank, va?

Precis det här som är problemet.

I LoL behöver man inte fråga nåns rank huruvida spelet är bra solo eller inte.

Du har roller, du har lanes. Allt är låst och du behöver bara i stort sett fokusera på att vara bättre än din motsvarighet i andra laget så kommer du att gå upp i rank.

I Overwatch frågar folk "du har inte hög rank va?" när man berättar om att soloupplevelsen suger. Bara att soloupplevelsen är kopplad till ens rank visar på hur soloovänligt spelet är designat.

Så spela quickplay?

Ja, du har rätt. Det är det jag försökte innan jag slutade spela OW helt. De problemen jag listade går inte riktigt ihop med hur spelet fungerar, dvs där syftet är att man ska ta objektiv som endast går att ta som lag.

Ta ett spel som Battlefield, Call of duty, Quake eller vilken annan shooter som helst. Säg att jag inte hittar några lag att spela med eller folk inte bryr sig om objektiv.

Fine, jag går runt och "fraggar" folk. Det går alldeles utmärkt att gå runt och bara döda andra.

Overwatch not so eftersom du har counters. Jag tom tog lite hjältar bara för att gå runt och spela som att det vore Battlefield men på egen hand kan man knappt (nu överdriver jag en smula men du förstår nog) göra något.

"Där är han, nu jävlar. Åh nej, nu blev han healad, jag är rökt."

"Nu tar jag nästa snubbe som kommer in genom dörren. Fan det var Reinhardt, han kommer döda mig oavsett vad jag gör."

Jag tror du förstår min poäng.

Jag klagar så pass mycket för spelet i det stora hela (karaktärer, visuella stil, röstskådisar, hero idén) är helt fantastisk...för lag. Jag bara önskar att de kunde gjort det lite mer solovänligt. Jag borde ha förstått att efter Heroes of the storm som också designades så att du är lagberoende så är "lag" något som Blizzard kommer att fortsätta hålla på.

Skulle ändra lite på det där, det är inte soloovänligt, precis som i mobas och andra spel så måste man anpassa sig till sitt lag och ibland spela saker man kanske inte föredrar. Men jag skulle säga att det är ovänligt för pub spelare. Alla matcher är CPL för folk, om man bara vill fjanta runt på ett pub game så är inte overwatch spelet för dig. Det var där TF2 briljerade över Overwatch, ända tills nu när Valve tog bort sina egna servrar och bara har sin matchmaking :/.

Medlem
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så soloovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solospelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solospelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta ett fantastiskt spel. Grattis till er!

EDIT: Stavning

Amen, broder. Äntligen någon som förstår!
Nu spelar jag heroes of the storm med en polare då soloqueue i det spelet är så trasigt att jag begriper inte hur folk ens kan nå grandmaster utan att skapa ett "smurfkonto" som ger dig en bas-MMR på 2300+ (vilket direkt placerar dig i platina). Lyckas du bara hålla vinsterna med i alla fall 60%+ winrate så är du på grandmaster inom teoretiskt runt 50 matcher. Sen finns det folk med 2000 games med mycket mer erfarenhet och fastnat i silver på grund av dålig matchmaking.

Samma sak kommer nog hända i Overwatch, är jag rädd. Jag påstår mig själv inte vara något proffs/elit på varken moba eller fps (även om jag anser mig vara bättre på det sistnämnda). Problemet med Overwatch är som jag nämnt tidigare är just att när du ska ha så många hjältar som springer runt på samma bana med olika färdigheter som oftast kan vara väldigt beroende på den skill som hjälten har - kan avgöra en hel match. Jag skulle vilja se folk spela Overwatch helt utan abilities och att det som skiljer är enbart utseendet på vapnen och skins.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Hoppas ni har det bättre på matchmaking fronten än Heroes of the Storm har, den är katastrof som vanligt

Och vad jag har läst verkar den inte top notch i Overwatch heller direkt.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Har inga problem med solospelandet. Ibland så teamar man upp med bättre spelare, ibland med sämre. Finns inget som tvingar en till vissa klasser heller. En s k given counter till en viss klass gör ju inte spelaren bakom bättre bara för att den eventuellt har en klassfördel mot en annan.
Utöver det så kan du ju lita på att ifall du väljer en viss karaktär bara för att agera counter mot en annan så kommer du istället bli det givna målet för någon annan i motståndarlaget som är en jäkligt bra counter mot karaktären du just valde.

Folk som pratar om counters får det att låta som att spelet vore turbaserat. Ibland bör man välja mellan vissa karaktärer för att knäcka vissa kombinationer, men har man dålig sammanhållning så spelar det i princip ingen roll.

Men det är klart, ifall man solospelar och förväntar sig en OS-medalj eller ett par miljoner i vinstsumma för en vunnen match, som en del verkar tro i vissa matcher, så är nog Overwatch precis lika dåligt tidsfördriv som alla andra spel där man spelar i grupp. Det är inte lätt att vara bäst i sin egen lilla värld, och när man är så jäkla 1337 så ska man nog inte spela med andra, bara mot dem.

Medlem

Folk som gnäller har lagt ner ett par timmar på spelet bara. Lätt att göra ner spel.

Medlem
Skrivet av Fezk:

Hoppas ni har det bättre på matchmaking fronten än Heroes of the Storm har, den är katastrof som vanligt

Och vad jag har läst verkar den inte top notch i Overwatch heller direkt.

Matchmakingen är oftast rätt ok. Spelar du skitbra och förlorar så förlorar du mindre än om du spelar kasst, vilket jag tror att HotS skiter i... Å andra sidan så verkar randoms i Overwatch vara precis lika kompetenta som i hots= Inte alls. Alltså, fascinerande dåliga på en sådan grad att man funderar om de hade hjälp att starta datorn.

Medlem
Skrivet av papaz1:
Skrivet av Svinfet:
Skrivet av papaz1:

Har aldrig spelat ett spel som är så solo-ovänligt. Jag som klagade på League of Legends älskar det spelet som solo spelare mer än något annat.

1. Finns inget som tvingar någon att ta några roller i OW vilket bara leder till tjafs.

2. Folk byter hero och det är näst intill omöjligt att ha någon överblick om vad fan man borde göra nu när ens grundkomposition är bortblåst.

3. Eftersom det inte finns någon "lane" så kutar alla bara raka vägen in i döden i ett led. Sen spawnas de, utan att oftast invänta någon annan "rush to your death".

Tacka fan vet jag LoL där jag åtminstone kan välja min roll innan jag köar och har en lane att förhålla mig till.

Blizzard har en lång väg innan det här spelet kan bli något för solo-spelare som vill komma nån vart.

För lag och kompisar som spelar så är detta att fantastiskt spel. Grattis till er!

Du är inte så hög rank, va?

Precis det här som är problemet.

I LoL behöver man inte fråga nåns rank huruvida spelet är bra solo eller inte.

Du har roller, du har lanes. Allt är låst och du behöver bara i stort sett fokusera på att vara bättre än din motsvarighet i andra laget så kommer du att gå upp i rank.

I Overwatch frågar folk "du har inte hög rank va?" när man berättar om att soloupplevelsen suger. Bara att soloupplevelsen är kopplad till ens rank visar på hur soloovänligt spelet är designat.

Kan inte mer än att hålla med om att Overwatch är ganska soloovänligt. Ovänligt men inte omöjligt. Många gånger möter man premades som gör matchen svår för en.
Men jag har lyckats ta mig upp till rank 60+ med att nästan enbart spela Roadhog och nästan enbart solo så jag är hyfsat nöjd:)
I League of Legends där jag är rank diamond är det definitivt lättare att bära det tyngre bagaget åt folk. Anledningen där är ju oftast att man behöver bara vara bättre än den man spelar mot i lane och sedan skapa "map pressure" med det övertag man har fått.

1
Skriv svar