Robot
Recore

Oftast är det action som binder samman galna plattformsbanor med intensiva eldstrider. Ibland är det kav lugnt. Nästan alltid är Recore underhållande.


Medlem
Recore

hur nödvändigt är det att farma då? recensionen lät som en solklar 4/5, så antar att det repetitiva var vääääldigt repetitivt?

har sett fram emot detta så blir nog ett köp trots att jag brukar hålla mig till above average-betygsatta spel...


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Releasehästryttare
Skrivet av farbrorwiwi:

hur nödvändigt är det att farma då? recensionen lät som en solklar 4/5, så antar att det repetitiva var vääääldigt repetitivt?

har sett fram emot detta så blir nog ett köp trots att jag brukar hålla mig till above average-betygsatta spel...

Genom snitts betyget på opencritic ligger just nu på 65%, och enbart 20% av rescencenterna där rekommenderar att folk köper spelet.

Så om du vanligtvis håller dig borta från spel med liknande score så borde du nog inte köpa detta.

Ambassadör
Xbox

Läste recensionen och fick också intryck av ett 4/5 i betyg. Kan du utveckla lite om de negativa delarna som drar ned betyget så mycket?


signatur

Jump in.

jbx
Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Läste recensionen och fick också intryck av ett 4/5 i betyg. Kan du utveckla lite om de negativa delarna som drar ned betyget så mycket?

Det finns andra sajter där du kan läsa recensioner vet du va?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Redaktör
Ponny
Skrivet av Mortaigne:

Läste recensionen och fick också intryck av ett 4/5 i betyg. Kan du utveckla lite om de negativa delarna som drar ned betyget så mycket?

Visst kan jag göra det.

Som jag skriver i slutet av recensionen hade less varit more. Det blir lite för många moment som upprepas. Även om alla delar är underhållande var för sig blir det liksom inte så himla kul att skjuta ner samma robot för tionde gången, eller utföra samma plattformsmanöver för tjugonde. Recore gillar uppenbarligen vissa av sina idéer lite för mycket.

Men jag vidhåller att tre av fem är ett bra betyg. Recore är också ett bra actionäventyr, vars delar mycket väl hade kunnat räcka till något större men som bitvis blir rätt urvattnade.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av farbrorwiwi:

hur nödvändigt är det att farma då? recensionen lät som en solklar 4/5, så antar att det repetitiva var vääääldigt repetitivt?

har sett fram emot detta så blir nog ett köp trots att jag brukar hålla mig till above average-betygsatta spel...

Betyg är alltid ett gissel. Tre av fem tycker jag, som sagt, är ett bra betyg. Liksom jag tycker 6 av 10 booorde vara ett bra betyg, men på spelspråk blir närmast, med stora röda bokstäver, "UNDVIK!" Siffror är knepiga på det sättet.

Recore har en bra grundstomme vars strider och plattformande ändå är väldigt stabila, med snudd på klanderfria kontroller. Sedan har det inte tillräckligt med idéer för att det ska hålla hela vägen mot de högre betygen, men ett bra popcorn-action-äventyr är det helt klart.


signatur

En Bamseponny av folket

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Mortaigne:

Läste recensionen och fick också intryck av ett 4/5 i betyg. Kan du utveckla lite om de negativa delarna som drar ned betyget så mycket?

Visst kan jag göra det.

Som jag skriver i slutet av recensionen hade less varit more. Det blir lite för många moment som upprepas. Även om alla delar är underhållande var för sig blir det liksom inte så himla kul att skjuta ner samma robot för tionde gången, eller utföra samma plattformsmanöver för tjugonde. Recore gillar uppenbarligen vissa av sina idéer lite för mycket.

Men jag vidhåller att tre av fem är ett bra betyg. Recore är också ett bra actionäventyr, vars delar mycket väl hade kunnat räcka till något större men som bitvis blir rätt urvattnade.

Tack!


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av jbx:
Skrivet av Mortaigne:

Läste recensionen och fick också intryck av ett 4/5 i betyg. Kan du utveckla lite om de negativa delarna som drar ned betyget så mycket?

Det finns andra sajter där du kan läsa recensioner vet du va?

Gör det? Berätta mer! Stolpskott.


signatur

Jump in.

Medlem

"kav lugnt". Min mormor ringde, hon vill ha sina uttryck tillbaka.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Zakkkke:

"kav lugnt". Min mormor ringde, hon vill ha sina uttryck tillbaka.

Ja! Visst är det ett fint uttryck!?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

OJ spelet som försvann men sen smögs ut utan pompa och ståt

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Zakkkke:

"kav lugnt". Min mormor ringde, hon vill ha sina uttryck tillbaka.

Ja! Visst är det ett fint uttryck!?

Hmm mja

Medlem

Jag tyckte det var svårt att förstå från recensionen vad det är för typ av spel.

Medlem

Coolt! Det här vill jag nog ha men innebär 'Windows 10' exklusivitet eller funkar det även på andra Windowsversioner?

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tyckte det var svårt att förstå från recensionen vad det är för typ av spel.

Kolla trailern i botten av artikeln, tycker den visar det ganska bra.

Medlem

Har kollat trailern, och det känns som en bra recension!
Tack. Kommer inte att köpa.


signatur

autograph

Medlem

Doom fick 3/5 och är enligt mej ett av årets bästa spel. No mans Sky fick 3/5 och är ett av de sämsta. Nu får detta 3/5. Hur ska jag som läsare förhålla mej till detta? Förvirringen är total.

Gen
Medlem
Skrivet av employed:

Doom fick 3/5 och är enligt mej ett av årets bästa spel. No mans Sky fick 3/5 och är ett av de sämsta. Nu får detta 3/5. Hur ska jag som läsare förhålla mej till detta? Förvirringen är total.

Tycker man får en rätt bra idé om vad recensenten tycker när man läser igenom hela texten, dock håller jag med om att 5 steg är för lite. Tycker FZ borde gå över till 10 steg vilket borde ge bättre möjligheter att ge korrekt betyg.

Doom borde fått 4/5 pga sin oerhört starka SP del men det som drar ner betyget från 5/5 är MP delen. Kunde räckt att NMS fått 2/5 pga idén och tekniken bakom spelet. Minus pga de obefintliga variationerna och att spelet är repetitivt, inte har något egentligt mål, saknar lore, saknar MP osv.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av employed:

Doom fick 3/5 och är enligt mej ett av årets bästa spel. No mans Sky fick 3/5 och är ett av de sämsta. Nu får detta 3/5. Hur ska jag som läsare förhålla mej till detta? Förvirringen är total.

Tycker man får en rätt bra idé om vad recensenten tycker när man läser igenom hela texten, dock håller jag med om att 5 steg är för lite. Tycker FZ borde gå över till 10 steg vilket borde ge bättre möjligheter att ge korrekt betyg.

Doom borde fått 4/5 pga sin oerhört starka SP del men det som drar ner betyget från 5/5 är MP delen. Kunde räckt att NMS fått 2/5 pga idén och tekniken bakom spelet. Minus pga de obefintliga variationerna och att spelet är repetitivt, inte har något egentligt mål, saknar lore, saknar MP osv.

Fast det är ju era subjektiva bedömningar och representerar inte allas åsikter precis som FZ's betyg.
Betygen kommer alltid att vara subjektiva oavsett vilken skala som används så jag tror att det är ganska meningslöst att ändra systemet. Ni kommer garanterat inte att hålla med om alla betyg ändå.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Gen:
Skrivet av employed:

Doom fick 3/5 och är enligt mej ett av årets bästa spel. No mans Sky fick 3/5 och är ett av de sämsta. Nu får detta 3/5. Hur ska jag som läsare förhålla mej till detta? Förvirringen är total.

Tycker man får en rätt bra idé om vad recensenten tycker när man läser igenom hela texten, dock håller jag med om att 5 steg är för lite. Tycker FZ borde gå över till 10 steg vilket borde ge bättre möjligheter att ge korrekt betyg.

Doom borde fått 4/5 pga sin oerhört starka SP del men det som drar ner betyget från 5/5 är MP delen. Kunde räckt att NMS fått 2/5 pga idén och tekniken bakom spelet. Minus pga de obefintliga variationerna och att spelet är repetitivt, inte har något egentligt mål, saknar lore, saknar MP osv.

Fast det är ju era subjektiva bedömningar och representerar inte allas åsikter precis som FZ's betyg.
Betygen kommer alltid att vara subjektiva oavsett vilken skala som används så jag tror att det är ganska meningslöst att ändra systemet. Ni kommer garanterat inte att hålla med om alla betyg ändå.

Jag håller med.
Det bästa är ändå att ta sig tid att läsa hela recensionen, och kanske jämföra med andra recensioner. Verkar som spelet är lättmanövrerat. Bra!
Angående just det med kontroller. XBOXONE Elitekontrollen ,som jag nu äger, kan jag bara säga den ÄR värd priset. Jag är ingen fanboy! Spelar på nästan alla konsoler och PC. Nu mera känns dock alla andra normalpriskontroller för sladdriga och lätta.

Redaktör
Skrivet av Gen:
Skrivet av employed:

Doom fick 3/5 och är enligt mej ett av årets bästa spel. No mans Sky fick 3/5 och är ett av de sämsta. Nu får detta 3/5. Hur ska jag som läsare förhålla mej till detta? Förvirringen är total.

Tycker man får en rätt bra idé om vad recensenten tycker när man läser igenom hela texten, dock håller jag med om att 5 steg är för lite. Tycker FZ borde gå över till 10 steg vilket borde ge bättre möjligheter att ge korrekt betyg.

Doom borde fått 4/5 pga sin oerhört starka SP del men det som drar ner betyget från 5/5 är MP delen. Kunde räckt att NMS fått 2/5 pga idén och tekniken bakom spelet. Minus pga de obefintliga variationerna och att spelet är repetitivt, inte har något egentligt mål, saknar lore, saknar MP osv.

Vi körde i praktiken en 10-skala ett tag (1-5 med halvbetyg också), men det slutade med en väldig massa halvbetyg - lite som att halvbetyget blev bekvämare att sätta än att kliva upp till helbetyget. Ganska tråkigt.

Alla skalor har sina för- och nackdelar, och styrkan med 1-5 är att det är tydligt vad varje steg representerar (om man läser kritierierna, men det gäller alla betyg). Exemplen du tar upp hade inte blivit bättre med annan betygsskala, det handlar bara om att du tycker vi skulle ha satt ett annat betyg än vad vi sattte, oavsett skalan. Och så ska det vara - betyg och recensioner är tyckanden, inte matematik. Därför finns inga "korrekta" betyg.


signatur
Medlem

Jag har tyvärr inte spelat så mycket av Recore, men jag har åtminstone testat 30 minuter av spelet (som alla kan testa nu, som ett slags demo) och under dessa 30 minuter stortrivdes jag (och han ta 140 achievements, mer än man brukar hinna med under ett spels inledande 30 minuter). Fast spelet verkar varken lika öppet eller lika finurligt som Metroid Prime, utan lite mer linjärt. Fredrik skriver att de "öppna" miljöerna inte alls är så öppna och så kan det nog vara, men svårt att säga efter 30 minuters spel. Det lilla jag hann spela kändes lite väl linjärt för min smak. Men förutom det gillade jag det lilla jag testade skarpt! Stämningen var riktigt schysst och styrningen supertight. Miljöerna är fantastiska, men så är jag väl lite svag också för blandningen av ödslighet, ruiner och futurism.

PC-versionen har dock tydligen jättelånga laddningstider, det låter inget vidare.

Andra saker som jag gillar är huvudpersonen, hennes robotkompanjon och den envisa dragkampen när man harpunerar fienderobotarnas kärnor och sedan försöker dra loss dem. Att man dessutom kan använda dem för att uppgradera sina egna robotkompanjoner känns som en kul idé. Jag gillar tanken på att använda de föremål som man lyckas samla på sig i spelvärlden till någonting och att de har särskilda egenskaper, snarare än att de endast ger energi, pengar eller något annat.

Om spelet bjuder på mycket utforskning/backtracking och om man får fundera lite mer själv på vart man ska ta vägen snarare än att ledas genom spelet med stödhjul så lär jag uppskatta det ännu mer. Hellre en karta som hjälp för att navigera än en signal som man kan följa... Kanske är inte utforskning och långsamt tempo något som säljer särskilt väl längre (dagens spelare har kanske mindre tålamod?), och ReCore behövde kanske bli mer linjärt än Metroid Prime för att Microsoft skulle vilja stötta projektet. Om ReCore nu är lika linjärt som i öppningsfasen hela spelet igenom d.v.s.

1
Skriv svar