Ramazan Kizil i fängelse för att ha pratat kurdiska!

Medlem
Ramazan Kizil i fängelse för att ha pratat kurdiska!

Ramazan Kizil pratade kurdiska, hans modersmål, på ett politiskt möte i turkiska delen av kurdistan. Följden av det blev att han dömts till fängelse i tio månader. Turkarnas förföljelse av kurder är helt fel.
Här kan ni läsa mer samt skriva under om ni stöder honom.

[http://www.namninsamling.se/index.php?Namn=Namn&sida=2&nid=41...]


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Turkiet har en lååååång väg att vandra om de vill med i EU.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Inte för att vara den som är den, men kurdernas frihetskamp är betydligt större och förs på betydligt större plan med betydligt värre offer än 10 månaders fängelse. Det är så typiskt att "bara för att en svensk" blivit dömd till endast 10 månader så vaknar folk i Sverige. En parallell kan dras till när en engelsk medborgare avrättades i Kina och helt plötsligt var det jättehemskt. Kina avrättar massvis med människor varje år, och det rörs inte ett finger.
Jag ser det nästan som en förolämpning att reducera ner kurdernas frihetskamp till 10 månaders fängelse...

Jag vet att det kanske inte var det svaret du kanske ville ha, och jag förtår att även någonting är just något, men det känns bara så fel...
Jag står helt på kurdernas sida, och fördömer Turkiets behandling av dem och hur de motverkar demokrati i kurdiska regioner.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

? trodde man talade kurdiska i hela mellan-östern.

idag har jag lärt mig något nytt


signatur

Kinectimals - Träna och lek med 20 virtuella kattdjur.

Medlem

Jag menade inte att reducera deras frihetskamp till det här "lilla", men jag känner honom personligt, och eftersom det är så enkelt att bara skriva in sitt namn för att göra en skillnad så tycker jag man borde göra det=) Självklart finns det mer att göra, men inte mer JAG, och flera andra på forumet kan göra.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

MFC
Medlem
Skrivet av Nestor:

Turkiet har en lååååång väg att vandra om de vill med i EU.

Turkiet kommer aldrig att bli medlem i EU..


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Facepalm.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

Varför facepalm? Vilken attityd vissa har.. helt sjukt


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Så du anser att man ska prata svenska överallt i världen och strunta i sitt modersmål? Nu skulle en facepalm funka...

Edit: Jag kan med stor säkerhet säga att han kan bättre svenska än dig.

Edit: Råkade radera fel inlägg..


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Stealther: Missförstå mig rätt, inget ont om Ramazan och det han råkat ut för. Men det är så typiskt, och dubbelmoralen skiner likt en fullmåne en klar vinternatt, att när det väl händer att någon annan än den inhemska befolkningen drabbas - speciellt när det är någon från ett västland - då ska det fördömas. Och påverka kan man vist göra, t.ex. finns det många riksdagsledamöter som stödjer de kurdiska områdena.
Så som sagt, missförstå mig rätt. Jag står helt bakom Ramazan, men kampen bör föras på en annan nivå.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Stealther:

Varför facepalm? Vilken attityd vissa har.. helt sjukt

Om du tänker lite efter så kanske du förstår att jag syftar på mynderheterna och inte på Ramazan. Använda hjärnan lite oftare.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem
Skrivet av tavener:

HAHAHA Rätt åt han!
Han ska fan lära sig svenska!

Så din åsikt är helt enkelt att man ska strunta i sitt modersmål och prata svenska när man är i sitt hemland?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av tavener:
Skrivet av Stealther:

Ramazan Kizil pratade kurdiska, hans modersmål, på ett politiskt möte i turkiska delen av kurdistan. Följden av det blev att han dömts till fängelse i tio månader. Turkarnas förföljelse av kurder är helt fel.
Här kan ni läsa mer samt skriva under om ni stöder honom.

[http://www.namninsamling.se/index.php?Namn=Namn&sida=2&nid=41...]

HAHAHA Rätt åt han!

Han ska fan lära sig svenska!

Det var nog andra gången du kom med ett otroligt urdumt påstående. Pratar man Svenska i Turkiet kanske?

Medlem
Skrivet av tavener:

HAHAHA Rätt åt han!

Han ska fan lära sig svenska!

Har du något mer idiotiskt du vill framföra? Inte? Då kan du fan gå och lära dig kurdiska!


signatur
Medlem
Skrivet av tavener:
Skrivet av Stealther:

Ramazan Kizil pratade kurdiska, hans modersmål, på ett politiskt möte i turkiska delen av kurdistan. Följden av det blev att han dömts till fängelse i tio månader. Turkarnas förföljelse av kurder är helt fel.
Här kan ni läsa mer samt skriva under om ni stöder honom.

[http://www.namninsamling.se/index.php?Namn=Namn&sida=2&nid=41...]

HAHAHA Rätt åt han!

Han ska fan lära sig svenska!

Det vore väl en sak om han bodde i Sverige.
Men hur moget/seriöst var det här inlägget på en skala?

Om du så gärna vill att han ska lära sig svenska så kan väl du lika gärna lära dig kurdiska? Och för det andra så kan ju lika gärna hela världbefolkningen lära sig svenska eftersom det är i stort sett det du säger med det här.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Var i kontakt med en kurdisk familj förut,som blev förföljda av turkar och flydde hit till Sverige.Deras gård hade blivit nerbränd och en av sönerna blev tvungen att vara stark medicinerad pga att han blev utsatt för tortyr. Har aldrig varit med om så traumatiserade och förstörda människor i hela mitt liv. :\ Fin gest att ha en namninsamling, men det finns så mycket mera man kan göra för människor bara man har ett starkt engagemang.:up:


signatur

Programmer: an organism that turns coffein into software. Trollar och Trixar Bloggen

Medlem
Skrivet av tavener:
Skrivet av Stealther:

Ramazan Kizil pratade kurdiska, hans modersmål, på ett politiskt möte i turkiska delen av kurdistan. Följden av det blev att han dömts till fängelse i tio månader. Turkarnas förföljelse av kurder är helt fel.
Här kan ni läsa mer samt skriva under om ni stöder honom.

[http://www.namninsamling.se/index.php?Namn=Namn&sida=2&nid=41...]

HAHAHA Rätt åt han!

Han ska fan lära sig svenska!

Och varför skulle han göra det?

Bad troll boys, move along.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Stealther: Missförstå mig rätt, inget ont om Ramazan och det han råkat ut för. Men det är så typiskt, och dubbelmoralen skiner likt en fullmåne en klar vinternatt, att när det väl händer att någon annan än den inhemska befolkningen drabbas - speciellt när det är någon från ett västland - då ska det fördömas. Och påverka kan man vist göra, t.ex. finns det många riksdagsledamöter som stödjer de kurdiska områdena.
Så som sagt, missförstå mig rätt. Jag står helt bakom Ramazan, men kampen bör föras på en annan nivå.

Alltid bra när det tas upp dock.

Sen tvekar oftast människor att lägga sig i andra länders lagar, seder och förhållande till mänskliga rättigheter fastän de borde.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Stealther:

Ramazan Kizil pratade kurdiska, hans modersmål, på ett politiskt möte i turkiska delen av kurdistan. Följden av det blev att han dömts till fängelse i tio månader. Turkarnas förföljelse av kurder är helt fel.
Här kan ni läsa mer samt skriva under om ni stöder honom.

[http://www.namninsamling.se/index.php?Namn=Namn&sida=2&nid=41...]

Turkarna kanske har så dåligt självförtroende att de är rädda för att Kurderna står och pratar skit bakom deras rygg så vad gör dem för att stoppa det? Bannar Kurdiska yäy som de som vill att vi ska ta bort all våldsam media bara för att de själva inte tål våld. CaN I haZ CockieS?:$


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Följ lagen så slipper man sådant här. I Sverige "får man inte" vara nazist, i turket pratar man språket som förevisas och inte kurdiska, svårare än så är det inte. Kan man inte följa lagen, flytta.

Medlem

Han bor i sverige och han var på ett politiskt möta med DTP, ett kurdiskt parti, i kurdistan.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Ja, kurdistan, ursäkta min okunnighet men är inte det bara ett områdesom inte är en egen nation utan lyder under Turkiets lagar? Och rätta mig gärna nu, men är inte "kurderi" emot lagen i Turkiet? Att de håller på med tortyr etc. Är kass, men det visar ju bara på det alla redan vet att folket i Mellanöstern är mera primitiva än i väst.

Medlem

Kurdistan är uppdelat i tre delar, kurdiska, turkiska och iranska kurdistan.

Förföljelsen av kurder är inte på något sätt acceptabelt och jag skulle själv pratat kurdiska där om jag hade kunnat språket. Turkiets regering fängslade ramazan bara för att han var en för stor politisk pjäs.
Du kan inte dra alla människor i mellanöstern över en kam, finns ställen som har bättre levnadsstandard än här.


signatur

If something´s hard to do, its not worth doing.
q6600 3.6 ghz, 4gb DDR2, 8800GT 512mb

Medlem

Så detta kurdistan har ingen tillhörighet eller någon egen regering/egna lagar?

Vi talar inte om levnadsstandarder här, utan om hur folk i allmänhet är och beter sig. Orkar jag ens nämna Palestina konflikten, där har de slagits om samma sak i tvåtusen år. Minst. För att inte tala om Turkiet och en drös andra länder. Är väl bara förenade arab amirateb som kan klassas som iland, och där är
det knepigt med. Folk kastade liksom sten på mig och min sambo i Saudi-Arabien för att hon inte bar sölja, dessa jävla skitländer o muslimer alltså, håller man då på med sådant som är förbjudet enligt lag eller de styrande i landet får man helt enkelt skylla sig själv även om ingen förtjänar att bli torterad.

Medlem

För att förtydliga - Om man flyr från ett land pga. Att man är förföljd då man bryter mot lagen, oavsett hur idiotisk lagen är, så får man fan skylla sig själv om man åker dit i efterhand och begår fler brott.

Medlem
Skrivet av xhosa - A True Legend:

Så detta kurdistan har ingen tillhörighet eller någon egen regering/egna lagar?

Vi talar inte om levnadsstandarder här, utan om hur folk i allmänhet är och beter sig. Orkar jag ens nämna Palestina konflikten, där har de slagits om samma sak i tvåtusen år. Minst. För att inte tala om Turkiet och en drös andra länder. Är väl bara förenade arab amirateb som kan klassas som iland, och där är
det knepigt med. Folk kastade liksom sten på mig och min sambo i Saudi-Arabien för att hon inte bar sölja, dessa jävla skitländer o muslimer alltså, håller man då på med sådant som är förbjudet enligt lag eller de styrande i landet får man helt enkelt skylla sig själv även om ingen förtjänar att bli torterad.

Först säger du att man blint ska lyda lagarna i landet som man är i och inte klaga sen så klagar du själv för att din sambo inte ville bära slöja i Saudiarabien och fick skit för det.

För övrigt så har inte "palestinakonflikten" varat i två tusen år och Förenade Arabemiraten är inte samma land som Saudiarabien. Israel är också ett I-land i Mellanöstern senast jag kollade (högre BNP än Tjeckien bland annat).

Eller du kanske tycker att sådant skräp som demokrati och mänskliga rättigheter är onödigt?


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Jag har aldrig påstått att förenade arabamiraten är samma land som sa, och det är dessutom inte olagligt att vistas utomhus eller liknande utan slöja, så knappast något lagbrott i den delen heller.

Gällande Västbanken osv. Så vill jag erinera mig om att konflkten pågått sedan ja, ca 2000år om inte mer, även om nationerna har haft olika namn osv. Så har de båda grupperingarna varit i luven på varandra.

Vart fick du det här med mänskligarättigheter och rättigheter ifrån? Har du ens läst vad jag skrivit? "oavsett vad man tycker om de lagar och regler som finns får man skylla sig själv om man blir straffad när man bryter mot dem" därav får han verkligen skylla sig själv och förtjänar ingen sympatilista, finns de som far betydligt mera illa som knappast får någon rättelse eller sympati för det.

Och sen är ju frågan, varför problemområdena ligger där de gör och varför det finns överlägset mest idiotiska lagar, regimer m.m i de där områdena, knappast för att det är ett välutvecklat och tidsenligt samhälle i direkt många utav staterna.

Medlem
Skrivet av xhosa - A True Legend:

Gällande Västbanken osv. Så vill jag erinera mig om att konflkten pågått sedan ja, ca 2000år om inte mer, även om nationerna har haft olika namn osv. Så har de båda grupperingarna varit i luven på varandra.

Senast jag kollade så blossade konflikten upp efter andra världskriget då Storbrittanien gav området till judarna.

Skrivet av xhosa - A True Legend:

Vart fick du det här med mänskligarättigheter och rättigheter ifrån? Har du ens läst vad jag skrivit? "oavsett vad man tycker om de lagar och regler som finns får man skylla sig själv om man blir straffad när man bryter mot dem" därav får han verkligen skylla sig själv och förtjänar ingen sympatilista, finns de som far betydligt mera illa som knappast får någon rättelse eller sympati för det.

Lagarna går emot de mänskliga rättigheterna. Han går efter de mänskliga rättigheterna men bryter emot Turkiets lagar. Eftersom att du tar Turkiets parti här så anser du att deras lagar är mer värda. Nej, det är inte bara att skylla sig själv om man inte kan leva upp till orimliga lagar. Hade alla gjort det så hade t.ex. svarta i USA aldrig haft några rättigheter.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

1
Skriv svar