Nintendo-samling stulen, försäkringsbolaget nekar ersättning

Robot
Nintendo-samling stulen, försäkringsbolaget nekar ersättning

Detta behöver du tänka på när du köper begagnade (spel)prylar.


Medlem
Nintendo-samling stulen, försäkringsbolaget nekar ersättning

Bra ni delar med er men de e väl ingen nyhet?
Min cykel för 70000 får inte stå i nåt annat ställe än i huset å vanlig försäkring täcker inte den tex.
Sen beror de på tex vad man har för garage för kan du gå in från garaget via huset så gäller en sak medans om de e stand alone så gäller en annan.

Medlem

Så sitter man själv med Folksam... kanske dags att kolla över andra bolag med bättre villkor.


signatur

Don't be a fanboy, if you can't afford more than one console, respect the others and their opinions.

Medlem

Därför jag har allt i lägenheten, förrådet har jag bara till allt annat skräp.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av delli:

Bra ni delar med er men de e väl ingen nyhet?
Min cykel för 70000 får inte stå i nåt annat ställe än i huset å vanlig försäkring täcker inte den tex.
Sen beror de på tex vad man har för garage för kan du gå in från garaget via huset så gäller en sak medans om de e stand alone så gäller en annan.

Vi skriver inte bara om nyheter och detta hände trots allt i veckan.


signatur
Ambassadör
Xbox

Tråkigt!

Men det är väl allmän kännedom att inget av värde skall förvaras i förråd? Dels för att det är inbrott i dem väldigt ofta och dels, som här visas, att försäkringsbolagen inte ersätter.

Surt att det finns så mycket kriminellt avskum, men det är ju som det är. Uppklaringsprocenten ligger väl på 0.00001% också.


signatur

Jump in.

Medlem

Jag kan inte hjälpa det men är inte du mest misstänkt i det här fallet Calle?

Med tanke på att Johan sa följande, jag citerar. "Calle är gammal och ingen gillar honom"

Jag ser en koppling här.


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tapiwen:

Jag kan inte hjälpa det men är inte du mest misstänkt i det här fallet Calle?

Med tanke på att Johan sa följande, jag citerar. "Calle är gammal och ingen gillar honom"

Jag ser en koppling här.

Jag önskade att det var ett särdeles grymt skämt från min sida =/


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Tapiwen:

Jag kan inte hjälpa det men är inte du mest misstänkt i det här fallet Calle?

Med tanke på att Johan sa följande, jag citerar. "Calle är gammal och ingen gillar honom"

Jag ser en koppling här.

Jag önskade att det var ett särdeles grymt skämt från min sida =/

Hm, någon som kallar sig för "Palle Mohansson-Gundelius" har lagt ut en massa retrokonsoler på Tradera. Vi måste gå till botten med det här mysteriet.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Tapiwen:

Jag kan inte hjälpa det men är inte du mest misstänkt i det här fallet Calle?

Med tanke på att Johan sa följande, jag citerar. "Calle är gammal och ingen gillar honom"

Jag ser en koppling här.

Jag önskade att det var ett särdeles grymt skämt från min sida =/

Hm, någon som kallar sig för "Palle Mohansson-Gundelius" har lagt ut en massa retrokonsoler på Tradera. Vi måste gå till botten med det här mysteriet.

Då skulle det garanterat finnas anledning att vara misstänkt.


signatur
Medlem
Skrivet av RobbinC:

Så sitter man själv med Folksam... kanske dags att kolla över andra bolag med bättre villkor.

Har också Folksam. Tror dock att detta e ganska generellt. Det e ganska naturligt att dom inte täcker grejjer som är värda jättemycket pengar när du förvarar dom i källarförrådet. Jag fick min mobiltelefon stulen ur skåpet på gymmet å den ersatte dom faktiskt trots att jag lämnat den i skåpet vilket man egentligen inte ska göra. Så jag tror inte gräset e grönare på andra sidan försäkrings-staketet i detta fallet. Men läsa på kan man ju alltid göra.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi skriver inte bara om nyheter och detta hände trots allt i veckan.

Vet inte varför men det vred lite i hjärtat att du ens behöver förklara dig.
FZ Är tveklöst trevligaste sajten jag känner till, ni gör ett bra jobb.

Jävligt trist när sånt här händer dock, men det är tyvärr för vanligt.

Jag har fått min motorcykel vandaliserad ett par gånger samt flertal stöldförsök, vid två tillfällen togs gärningsmännen på bar hand av polis med åklagaren lade ner fallet för att människorna hade tyngre brott dom var påväg att dömmas för.... Wtf?
En liten parralell till nyheten här.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av IluvBread:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi skriver inte bara om nyheter och detta hände trots allt i veckan.

Vet inte varför men det vred lite i hjärtat att du ens behöver förklara dig.
FZ Är tveklöst trevligaste sajten jag känner till, ni gör ett bra jobb.

Jävligt trist när sånt här händer dock, men det är tyvärr för vanligt.

Jag har fått min motorcykel vandaliserad ett par gånger samt flertal stöldförsök, vid två tillfällen togs gärningsmännen på bar hand av polis med åklagaren lade ner fallet för att människorna hade tyngre brott dom var påväg att dömmas för.... Wtf?
En liten parralell till nyheten här.

Vårt rättssystem är jättebra! Låga straff, mängdrabatt på brott (!), slappa fängelser, tidig frigivning, polis med uppklaringsprocent på U-landsnivå och dialogpoliser! Känns tryggt.


signatur

Jump in.

Medlem

Folksam har varit bra att göra med för min del..tex. fick jag tillbaka mina pengar för en flygbiljett (10K), fick tillbaka det på 4-5 dagar, all kommunikation över telefon. Farsan har också haft bra erfarenheter av dom. Man kan nog förstå dom lite i detta fall, dels att förvara värdefulla saker i källarförråd.. sen hur lätt vore det inte för folk att på ett enkelt och fult sätt utnyttja det för försäkringsbedrägeri (iaf något mer diskret/lätt än att te.x fejka inbrott i sitt eget hem).


signatur
Skribent
Skrivet av vurt:

Folksam har varit bra att göra med för min del..tex. fick jag tillbaka mina pengar för en flygbiljett (10K), fick tillbaka det på 4-5 dagar, all kommunikation över telefon. Farsan har också haft bra erfarenheter av dom. Man kan nog förstå dom lite i detta fall, dels att förvara värdefulla saker i källarförråd.. sen hur lätt vore det inte för folk att på ett enkelt och fult sätt utnyttja det för försäkringsbedrägeri (iaf något mer diskret/lätt än att te.x fejka inbrott i sitt eget hem).

Grejen är ju att jag kände mig rätt trygg med att ha grejerna där nere. Dels för att det är nybyggda förråd med brutala lås, men också rejäla dörrar för att ens komma ner i källaren. Sen har vi en "pitbull" (granne), som reagerar för minsta lilla ljud från förråden. Tänkte dock flytta upp allt nu i veckan, för säkerhetsskull. Det var dock en vecka för sent.

Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av IluvBread:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi skriver inte bara om nyheter och detta hände trots allt i veckan.

Vet inte varför men det vred lite i hjärtat att du ens behöver förklara dig.
FZ Är tveklöst trevligaste sajten jag känner till, ni gör ett bra jobb.

Jävligt trist när sånt här händer dock, men det är tyvärr för vanligt.

Jag har fått min motorcykel vandaliserad ett par gånger samt flertal stöldförsök, vid två tillfällen togs gärningsmännen på bar hand av polis med åklagaren lade ner fallet för att människorna hade tyngre brott dom var påväg att dömmas för.... Wtf?
En liten parralell till nyheten här.

Vårt rättssystem är jättebra! Låga straff, mängdrabatt på brott (!), slappa fängelser, tidig frigivning, polis med uppklaringsprocent på U-landsnivå och dialogpoliser! Känns tryggt.

Jag har det hellre som i Sverige än i exempelvis USA. Den här straffrabatten är dock rätt sjuk. "Mörda en människa, få ett rån på köpet.".


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Spännande att bo i Sverige nuförtiden.

Medlem

Fy fan vad jag lider med dig Johan! Att få en gammal spelsamling stulen är inte bara kostsamt, utan det är även fina minnen som försvinner.

Hoppas att polisen får fast dem! Jag besöker ofta Blocket och Tradera i jakt på gamla spel, så lista så mycket du kan så håller jag mer än gärna utkik efter annonser som verkar suspekta så skickar jag ett PM om jag hittar något.

phi
Medlem

Ser likadant ut hos samtliga försäkringsbolag och inget utav bolagen hade ersatt affektionsvärdet utan endast den monetära förlusten.

Medlem

va tråkigt vilka svin som gjorde det

Medlem

Frågan är om tjuvarna visste om att Olander hade en samling i sin källare? Eller gick de runt random i olika källare och hoppades på att hitta en retrosamling?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

KoP
Medlem

Sjukt trist. :'( Tjuvar och banditer står längst ner på min lista över div. slödder i samhället.

Medlem
Skrivet av magma:

Frågan är om tjuvarna visste om att Olander hade en samling i sin källare? Eller gick de runt random i olika källare och hoppades på att hitta en retrosamling?

Varför tror du dom var ute efter en retrosamling? de var väl snarare ute efter saker av värde, kan man gissa.

Om nu källaren var väl skyddad och med rejäla lås osv så kanske det istället blir omvänd effekt, dvs. att någon misstänker att det faktiskt kan finnas saker av lite större värde där, te.x om det ser ut som att personen som har förrådet bemödat sig lite extra.

Hur som helst jävligt trist att bli av med saker man köpt och sen inte får tillbaka något på försäkringen..


signatur
Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av magma:

Frågan är om tjuvarna visste om att Olander hade en samling i sin källare? Eller gick de runt random i olika källare och hoppades på att hitta en retrosamling?

Varför tror du dom var ute efter en retrosamling? de var väl snarare ute efter saker av värde, kan man gissa.

Om nu källaren var väl skyddad och med rejäla lås osv så kanske det istället blir omvänd effekt, dvs. att någon misstänker att det faktiskt kan finnas saker av lite större värde där, te.x om det ser ut som att personen som har förrådet bemödat sig lite extra.

Hur som helst jävligt trist att bli av med saker man köpt och sen inte får tillbaka något på försäkringen..

Ingen aning, jag bara spekulerar. Kan ju ligga något i det du skriver. Vågar knappt ha dörren olåst varje gång man stiger innanför bostaden. Har läst att en del smyger in under dagtid och tar värdesaker också.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av oDIRTDIVERo:
Skrivet av RobbinC:

Så sitter man själv med Folksam... kanske dags att kolla över andra bolag med bättre villkor.

Har också Folksam. Tror dock att detta e ganska generellt. Det e ganska naturligt att dom inte täcker grejjer som är värda jättemycket pengar när du förvarar dom i källarförrådet. Jag fick min mobiltelefon stulen ur skåpet på gymmet å den ersatte dom faktiskt trots att jag lämnat den i skåpet vilket man egentligen inte ska göra. Så jag tror inte gräset e grönare på andra sidan försäkrings-staketet i detta fallet. Men läsa på kan man ju alltid göra.

Inget bolag ersätter stöldbegärlig egendom som förvarats på annan plats än i bostaden, inte som jag stött på.


signatur

u mad bro?

Medlem

Jag tycker det är bra att det här blir upplyst, för det är trots allt något som berör var och en av oss som spelar. Det är sådant som man tror kan vara självklart men man inte tänker på.

Jag välkomnar upplysningen, det här är inte så mycket Nyhet, men likväl allmännyttig information!

Hoppas han får tillbaka grejer eller blir ersatt på något sätt, mycket tråkigt att råka ut för


signatur

Nämen!

Medlem

Tänk om integritetstomtarna kunde få tummen ur så det blev tillåtet att övervaka sin egendom...

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Tänk om integritetstomtarna kunde få tummen ur så det blev tillåtet att övervaka sin egendom...

Även om du skulle "råka" filma nånstans där du inte får, så fungerar det utmärkt som bevis. Det är inte som på film, att bevis är ogiltiga om de tagits fram olagligt. I Sverige är bevisen giltiga även om de kommer från en kamera som var olagligt uppsatt. Dock kan du själv åka på böter eller liknande för kameran, men du kan ju å andra sidan ha suttit vid kameran just vid det tillfället tjuvarna passerade...

Skribent
Skrivet av phi:

Ser likadant ut hos samtliga försäkringsbolag och inget utav bolagen hade ersatt affektionsvärdet utan endast den monetära förlusten.

Fast, dom ersätter ju inte ens den monetära.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av phi:

Ser likadant ut hos samtliga försäkringsbolag och inget utav bolagen hade ersatt affektionsvärdet utan endast den monetära förlusten.

Fast, dom ersätter ju inte ens den monetära.

Inte om man förvarar det i källarutrymme nej

Medlem

Tack alla försäkringsfuskare som gör premierna högre och det svårare att faktiskt få ut något när det händer på riktigt. Det är som vanligt. Lagar och regler påverkar bara skötsamma medborgare. De på den skumma sidan skrattar ju bara åt Svensson som följer alla regler. Nä, nu blev det för pessimistiskt. Kolla in U-plays rea som håller på och bli glad istället.

12
Skriv svar