R.I.P SAAB, eller kanske inte...

MFC
Medlem

Jag tror att man bara vill förhala det så man kan casha in på sina optioner om att SAAB kånkar...

Jag lider med de anställda på SAAB. De är inte ens brickor i ett spel. De behandlas som en påse nötter längst bak på en långtradare som kör utför ett stup!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

Jävligt tragiskt att folk här på forumet inte inser vad det väsentliga i hela Saab affären är.

För det första så har vi en koalitionsregering som inte har gjort allt vad som de skulle kunna ha gjort för att rädda SVENSKA arbetstillfällen.

För det andra så har samma politiker sett till att en stor del av vår SVENSKA fordonsindustri inte har fått den hjälp som den så inerligt förtjänar! Detta har inte bara Saab erfarat utan också Volvo.

För det tredje så har koalitionen, och med Maud i spetsen i denna punkt, sett till att 8- 10.000 människor får gå utan arbeten på obestämd tid. Vad detta innebär för de drabade kommunerna och deras ekonomi är kanske för stockholmare och politikerna på RB helt ointressant, vad vet jag.

Att folk kan sitta och försvara dessa små smurfar till politiker är för mej sorligt. Folk som skriver att dom är glada att Maud inte tog "deras" skattepengar till att hjälpa fordonsindustrin får jag nog säga, att om ni är så godtrogna de som styr att ni kan tro att de använder era pengar till bara nyttiga och utvecklande projekt så tycker jag synd om er. Då är ni levande bevis på att Maud och gammel smurf har lyckats med sin politik.....tragiskt.

Nu skiter jag i denna tråden och sätter mej i soffan med ett glas glögg och fortsätter läsa Maos lilla röda.

Framåt kamrater!!

Nej, jag vill inte betala din lön med mina skattepengar. Jag vill att ett företag ska göra det med sina inkomster.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem

Att det fanns idioter här i världen kände jag mycket väl till, men att det fanns idioter av den kalibern som framgår här på forumet hade jag mycket svårt att tro. Det är tragiskt att se hur vissa personer försöker diskutera, dvs. om det ens är det de är ute efter. Ibland undrar man ju...


signatur

"There are many aspects of human existence that I will never understand..."

Medlem
Skrivet av mr.bear:

Att det fanns idioter här i världen kände jag mycket väl till, men att det fanns idioter av den kalibern som framgår här på forumet hade jag mycket svårt att tro. Det är tragiskt att se hur vissa personer försöker diskutera, dvs. om det ens är det de är ute efter. Ibland undrar man ju...

Ett vanligt kännetecken för internetidioter är att posta intetsägande kryptiska meddelnanden som inte har ett skit att göra med trådens topic...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Toyota vilket skämt. Det låter som en leksaksbil och har kvaliten av någon man skulle kunna få med i Happy Meal.

Kvalitetsindex håller inte med:

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/japan-och-tyskla...

Toyota hamnar i topp och SAAB ligger femma - från slutet!

Medlem

Om Toyota nu är skit och saab helt fantastiska bilar, kan du då förklara varför det är saab som konkar och inte Toyota?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Jag lider med alla som kommer att bli arbetslösa när SAAB lägger ner,och att en sådan fin bil inte kommer att tillverkas längre


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Bud diskuteras väl fortfarande. Dock tror jag inte GM vill sälja till vem som helst. Inte så troligt att de vill sälja till framtida konkurrenter.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Fantastiskt kul tråd att läsa.

Jag förstår att ni som arbetade på SAAB är ledsna och besvikna - men snälla nån, rikta eran besvikelse åt de folk som förtjänar det, nämligen er ledning.

De har inte lyckats att förutspå hur marknaden utvecklas och vilka krav bilkunder kommer att kräva X antal år framåt i tiden. De lansera år efter år bilar som är inte utmärker sig det minsta jämt emot de europeiska/asiatiska konkurrenterna. Sen att de tar mer betalt för samma sorts bil är inte heller en smart affärsidé. Regeringen gjorde det enda rätta när de inte gav SAAB några pengar. Mina skattepengar ska inte gå till detta skeppsvrak utan det ska gå till utbildning/vägledning till er drabbade att hitta nya vägar.
Jag jobbar själv inom fordonsbranschen men till skillnad från SAAB ett organiserat företag där de har en klar bild på vad kunder vill ha/kräver. Ett nischat företag som kan erbjuda kunder lösningar de andra företagen inte kan. Det är det som avgör om företaget blir lönsamt eller inte, för det företaget jag jobba på har to.m gått med vinst under 2009 - Det klarade inte ens SAAB av under högkonjunkturen.

Detta komma låta jävligt själviskt men jag tycker det är bra med dessa lågkonjunkturer. Den sveper över världen som en syndaflod och röjer bort oseriösa/dåligt skötta företag så att nya kan skapas.

Det sorgliga är just de vanliga arbetarna som får ta en rejäl käftsmäll. Inte bara SAAB-anställda utan även deras underleverantörer. Men så här fungera livet. Allt är inte en dans på rosor. Det är bara att bryta ihop och börja om.

Hatar efterkloka människor men om ni nu som jobbade på SAAB har känt en osäkerhet på jobbet under en längre tid, varför sökte ni er inte ifrån företaget till något mer stabilt?

Medlem

Kul o se att den svenska regeringen bryr sig om svenska företag..

Medlem

Och hur vill du att regeringen på ett bättre sätt visar att de bryr sig om SAAB?

Medlem
Skrivet av SexySandra:

Kul o se att den svenska regeringen bryr sig om svenska företag..

Har du ens läst tråden?

Men visst, du har säkert en jättebra anledning till att våra skattepengar ska gå till att hålla ett konkursbo vid liv?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Bud diskuteras väl fortfarande. Dock tror jag inte GM vill sälja till vem som helst. Inte så troligt att de vill sälja till framtida konkurrenter.

Det är sant. Eftersom GM behöll Opel, vill de inte sälja SAAB, eftersom SAAB skulle vara en konkurrent till Opel. Så jag har ändrat uppfattning, och tror nu att GM inte vill sälja SAAB längre.

SAAB är vad jag har förstått väldigt lika Opel idag.

Medlem

Jag firade givetvis när det gjordes klart och tydligt att skattepengar inte ska användas för att göra konstgjord andning på ett privat företag som vart döende länge. SAAB gör uppenbarligen inte bilar som säljer, varför ska de då vara kvar?


signatur
Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av bjosarn:

Bud diskuteras väl fortfarande. Dock tror jag inte GM vill sälja till vem som helst. Inte så troligt att de vill sälja till framtida konkurrenter.

Det är sant. Eftersom GM behöll Opel, vill de inte sälja SAAB, eftersom SAAB skulle vara en konkurrent till Opel. Så jag har ändrat uppfattning, och tror nu att GM inte vill sälja SAAB längre.

SAAB är vad jag har förstått väldigt lika Opel idag.

gm har inte råd att behålla saab, gm säljer ju till och med sin egen verksamhet till kinesiska företag och har själv behov av stöd av den amerikanska staten för att överleva.
I det korta loppet är en nedläggning dyrare än att lämna över ansvaret till någon annan där det ändå skulle ta lång tid av omstruktureringar för att göra saab lönsam och konkurrera med andra bilmärken.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Synd om det anställda, men jag bryr mig inte ett jota om deras bilar som släpper ut massa farliga kemikalier och annat skit i atmosfären.

Medlem
Skrivet av Lusen:

Synd om det anställda, men jag bryr mig inte ett jota om deras bilar som släpper ut massa farliga kemikalier och annat skit i atmosfären.

Då kan vi väl lägga ner alla fabriker i hela Sverige då. Som är så onda och släpper ut avgaser :).

Medlem
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Lusen:

Synd om det anställda, men jag bryr mig inte ett jota om deras bilar som släpper ut massa farliga kemikalier och annat skit i atmosfären.

Då kan vi väl lägga ner alla fabriker i hela Sverige då. Som är så onda och släpper ut avgaser :).

Tror mer han syftade på att produkterna släpper ut avgaser i cirka 20-50 års tid efter tillverkning. Men orka gå in på det nu.

Klimatsnack är så 00-tal

Inaktiv
Skrivet av Fargo:
Skrivet av Lusen:

Synd om det anställda, men jag bryr mig inte ett jota om deras bilar som släpper ut massa farliga kemikalier och annat skit i atmosfären.

Då kan vi väl lägga ner alla fabriker i hela Sverige då. Som är så onda och släpper ut avgaser :).

Exakt
Jag tycker snarare att vi ska lägga ner ALLA affärer.
Mcdonalds ska vi lägga ner eftersom det går åt jävla massa kött när dom ska göra hamburgargarna, plus att det gör folk feta. Om folk är feta kommer dom förmodligen föredra bil framför cykel.
Ica, konsum, Lidl, Vivo, prisextra och alla små lanthandlar ska vi lägga ner. Det finns massa med onyttiggt där, som inte ens är EKOLOSGISKT.
Kärnkraftverken skulle kunna gå bra, OM DET INTE VORE FÖR DEN FÖRBENADE strålningen.
Alla busslinjer borde vi lägga ned, då dom flest bussarna fortfarande går på bensin.
Bilfabriker, bort, benisnmacker, bort, flygplatser, spräng dom.
Åhlens, NQ, HM, och alla andra förbaskade klädaffärer ska absolut bort.
Varför behöver man 185 skor och 568 klädesplagg när det enda man behöver är ett par ordentliga kängor och en gammal rock från mitten på
50-talet.
Spel och konsoler, televisioner och datorer ska bort. konsoler, televisioner och datorer därför dom drar en jäkla massa el.
Spel därför att:
Som ni vet kommer dom flesta stora spelföretag från USA. I hemlighet betalas dom av den amrikanska armén så att dom ska göra spel som battlefield och call of duty. DVS. Vi tränas till att bli kallblodiga soldater som inte ska tveka inför att skjuta massa elka araber med enorma turbaner.
Atomvapen och andra stridsmojänger är inte bra för miljön. DÄRFÖR ska vi ta bort spelen.
Vi ska även måla om alla våra tak så dom blir vita.
Svarta tak= Absorberar värme
Vita tak=REFLEKTERAR värme.
Enorm skillnad.
Papperstillverkingen ska stoppas omedelbart. Vi behöver trädoch deras fortosyntes.
Dags för revolution!
Vilka är med mig?

Medlem
Skrivet av Lusen:

*Wall of text*

Jag vill komma i kontakt med din langare Lusen. Han/Hon verkar ha bra skit att sälja.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av MFC:

Jag tror att man bara vill förhala det så man kan casha in på sina optioner om att SAAB kånkar...

Hur kan man ha optioner där man tjänar på att SAAB konkar när SAAB inte är ett eget börsnoterat bolag som kan gå i konkurs?

Medlem

@Lusen.
Du är antagligen inte seriös. Men...

"Spel och konsoler, televisioner och datorer ska bort. konsoler, televisioner och datorer därför dom drar en jäkla massa el.
Spel därför att:
Som ni vet kommer dom flesta stora spelföretag från USA. I hemlighet betalas dom av den amrikanska armén så att dom ska göra spel som battlefield och call of duty. DVS. Vi tränas till att bli kallblodiga soldater som inte ska tveka inför att skjuta massa elka araber med enorma turbaner.
Atomvapen och andra stridsmojänger är inte bra för miljön. DÄRFÖR ska vi ta bort spelen. "

Du säger dessutom det på ett SPELFORUM. Tro mig. Ingen är med dig. Ingen i hela världen. Är du seriös så borde du dra ned på vad det nu är du knaprar.

Inaktiv
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Lusen:

*Wall of text*

Jag vill komma i kontakt med din langare Lusen. Han/Hon verkar ha bra skit att sälja.

Jag gör själv, en sida mattebok för årskurs 8, en penna, julskinka, en halv kalle anka bocket och en blueraydisk, och så jävla massa vatten.

Fargo, det är därför att alla här förutom mig är finniga, jobbiga och jävligt trångsynta spelnördar.
Jag skulle bokstavligen skicka alla er på en amerikansk bas i södra, östra afghanistan.

Medlem

Nu generaliserar du Lusen;)

Jag är inte finnig och trångsynt.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

MFC
Medlem
Skrivet av SexySandra:

Kul o se att den svenska regeringen bryr sig om svenska företag..

Vaddå, vad ska de göra? Ska regeringen köpa de där 20000 bilarna per månad?

Efterfrågan sjunker! När den dessutom gör det så brutalt som nu så är det givet att märken som SAAB tar stryk. Att "stimulera" företag ur dessa kriser ger motsatt effekt på lång sikt. Det räcker att se på vad som "räddats" hittils.. resultatet blir zombieföretag där de lever på stimulanser o "livsuppehållande" åtgärder...


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Inaktiv
Skrivet av Ariath:

Nu generaliserar du Lusen;)

Jag är inte finnig och trångsynt.

Nehe, men då har du säkert en barnrumpas hy och är så öppensynt så hälften kunde varit nog

Medlem

Tråkigt det här med SAAB. De gör ju jättebra bilar! Samtidigt kan svenska staten naturligtvis inte stödja ett bilföretag som inte säljer bilar och som har gått med mer eller mindre konstant förlust sedan 90-talet. Snarare tycker jag att regeringen har visat upp sig för mycket i SAAB-soppan. Det finns inget skäl för staten att stödja misslyckade företag.

Hur SAAB, med så bra bilar, inte mäktar med att sälja sin produkt är däremot ett mysterium jag aldrig kommer begripa mig på fullt ut.


signatur

"Moral är bra, men dubbel moral är inte dubbelt så bra"
Det fria operativsystemet: http://www.reactos.org

Inaktiv

De är väl inte särskilt miljövänliga jämfört med andra bilmärken?

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Som jag sa en svensk symbol, forsknings center, jobbtillfälle och fantasktiska bilar.

Men inget som finansierar.

Om de hade fått bidrag har det redan dykt upp två potenisella köpare

Citat:
Citat:

Vad kan vara medmänskligare än att rädda jobben på 10000 pers i ett kallt land där alal behöver värme?

Det är ju bara att söka jobb som du säger i tråden om önskningar.

Jag sa att man troligtvis inte svälter ihjäl i Sverige om man fortsätter att söka jobb men jag sa aldrig att det var kul att vara arbetslös.

Citat:
Citat:

Vi uttnytjar dem inte. De är fria från kolonial herrarna

Det finns andra sätt att utnyttja.

Till exempel?

Citat:
Citat:

Men det var inte poängen

Har du en poäng, får du skriva den. Du kan inte skriva något och säga att poängen var någonting annat.

Min poäng ligger i exemplen. Jag kan i fortsättning skriva ut dem.

Citat:
Citat:

Det är inte SAAB som är dåligt det är dagens bilkonsumenter

Så du backar alltså från påståendet att de säljer dåligt eftersom det är ocoolt att vara svensk?

Jag tror jag får göra det. Jag trodde att jag hade läst en artikel om att SAAB och Volvo hade tappat marknadsdelar i Sverige men jag hittar den inte igen.

Citat:

Att det inte finns många som verkligen vill ha Toyota

Det är inte jämförbart. Det finns många som vill ha den största tvn i affären, men med deras budget får de köpa en mindre. Vill man köpa en miljövänlig bil köper man inte en Lamborghini, utan då köper man en miljövänlig bil - till exempel Toyota.[/quote]Okej dåligt exempel. Men jag tror att de flesta skulle föredra SAAB och de hade 100 000(eller vad det kosta) extra.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Dessutom är det med just mig ni kommer någon vart. Det är argumenteradet och rigga fällor som är kul.

Nej, det är det inte. Det börjar faktiskt bli ganska tjatigt att läsa dina påhittade argument och "fällor" där du inte ens läst vad personen du diskuterar med skrivit.

Was?! Jag vet inte hur det ser ut för en oberoende tredje part med från mitt perspektiv ser det ut som jag leder. Dessutom har hade(:up:) jag inte fällor och argument i samma tråd.

Skrivet av Fargo:

@theHarmlessWarrior
Stod nyligen i media att Saab har gått med förlust i elva år. Med flera miljoner kronor i VECKAN. Hur är det hållbart? Det var oundvikligt att saab gick under. Finns inget bilmärke som belastat GM så mycket som saab.

"GM går 39 miljarder back på Saab"
Bara rubriken är tillräcklig för att lägga ner det. Skulle svenska staten punga ut miljarder för att låta saab gå vidare? Bara pumpa in pengar tills det inte finns några pengar kvar? Svaret på detta är mycket enkelt. NEJ. Saab är ett företag. Inte ett land med dålig ekonomi. Vinstdrivande företag går under.

Jag uppskattar att du inte påstår att du kunnat det här i all evighet:up: till skillnad från Dru... Jäklar! Det var oväntat. Det är t.o.m sorgligt att han försvann. Jag har ju faktiskt alltid gillat honom. Det var väl inte mitt fel att han lämna?
:'(

Ja SAAB har förlorat en del pengar på sistånde men det betyder inte att de kommer att fortsätta i all framtid. De hade behövt göra om sitt koncept lite grann.

http://www.dn.se/ekonomi/saab-sanktes-av-gms-vanskotsel-1.101...

Jag är antagligen moral blind men kan du förklara varför du tycker Kongo är viktigare än SAAB?

Skrivet av Nestor:

Kul att det jämförs Toyota och Saab.

Toyota går med VINST. Det betyder att företaget gör några saker rätt.

Saab gick med FÖRLUST. Det betyder att företaget gör några saker fel.

Lustigt för att Wikipedia säger med källa att Toyota gick back 4.66 miljarder 2009 i netinkomst


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Skriv svar