Träningsläger som vill lära tjejer om spelutveckling blir sponsrade av Sony

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Idono:

Jag skulle gärna vilja se statistik över det klimatet du pratar om. För det du påstår just nu är rakt av en upplevelse från din sida. Det är definitivt inte representativt av verkligheten om det enbart är sett från din synvinkel. Den attityden du snackar om är inte speciellt normal alls inom spel. Och om du tar dig en närmare titt så kan du se att folket som beter sig på det sättet, beter sig exakt likadant mot alla oavsett kön.

Samt det du hänvisar till beskriver absolut inte något problem. Vad exakt är felet med att diskutera? Det är grunden till ett demokratiskt samhälle. Om du verkligen vill se ett problem så kan du läsa om citeringen i artikeln. Där påstås det klart och tydligt att teknologisektorn är i obalans just pga. att den inte är inklusive. Och det i sig är skitsnack. Det finns inget hinder i den teknologiska sektorn och ännu mindre köns segregering. Problemet ligger enbart i hur intresserade tjejer är i teknik. Bara för att man gillar spel betyder inte att man vill jobba med det.

Eftersom du kräver statistik från andra, var är datan som underbygger dina argument?

"Den attityden du snackar om är inte speciellt normal alls inom spel ." - Jag gissar att du syftar på att kvinnor trakasseras oftare i onlinespel? Åsikter går verkligen isär där, försökte faktiskt hitta några vettiga undersökningar kring detta men denna på Time var så nära jag kunde komma. Där pratas det om att kvinnor löper större risk att bli trakasserade på grund av deras kön, medan män snarare blir trakasserade på andra sätt.

"Och om du tar dig en närmare titt så kan du se att folket som beter sig på det sättet, beter sig exakt likadant mot alla oavsett kön." - se ovan, men saknar ändå relevant statistik från din sida som stöder detta.

"Där påstås det klart och tydligt att teknologisektorn är i obalans just pga. att den inte är inklusive. Och det i sig är skitsnack." - På vilket sätt är det skitsnack. Säg inte att det baseras på "en upplevelse från din sida".

"Problemet ligger enbart i hur intresserade tjejer är i teknik." - Vilken statistik stöder den problemformuleringen? Och i förlängningen, varför är tjejer mindre intresserade av teknik?


signatur
Skribent

Bra initiativ! Branschen skriker efter kompetens. Att engagera fler kvinnor är bara win-win.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Anabelle Lancelot:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Anabelle Lancelot:

Ironiskt att du som man

Onödigt provocerande och sexistisk början på en mening.

Man ska inte värdera andras åsikter baserat på kön. Alla oavsett kön ska behandlas och värderas lika.

Samtidigt blir det väldigt tröttsamt när någon som är på den oberörda sidan säger att det inte finns något problem alls. Att man ska "stå ut" och "ignorera".

Oberörda sidan?
Att det finns idioter där ute som förstör för andra gör inte att det finns en oberörd sida.
Som Sundelius skrev löper kvinnor större risk att bli trakasserad på grund av kön och att män blir trakasserade av andra orsaker. Bara för att det endast finns män betyder inte att alla online automatiskt blir helgon eller att om en person oavsett kön blir trakasserad inte förstör för alla andra i laget.
Det händer ofta när man spelar online att det kommer någon idiot som börjar gnälla och klaga på andra och det blir snabbt dålig stämning i hela laget.
Så du ska inte tro att det här är något unikt för kvinnor eller att den här typen av trakasserier endast påverkar kvinnor. Det är ett problem i alla onlinespel oavsett vilket kön som spelar.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Idono:

En tankeställare är hur det kommer sig att det anses ett problem att det är mansdominerat inom den teknologiska sektorn men det anses inte som något problem inom sjukvården och läraryrken.

Anses det inte vara ett problem med få män inom omsorgssektorn? Är det därför regeringen enligt denna artikel tillsatt två utredningar? Och det var fyra år sedan. En snabb googling visar att det finns otaliga problemformuleringar kring detta. Så antingen har du begränsat urvalet i "anses" eller så argumenterar du på felaktiga grunder.

Att tillsätta 2 utredningar betyder inte att regeringen lyfter frågan om att det är ett problem. Det som lyfts i dagens läge är bristen på folk inom omsorg. Har faktiskt ansträng mig för att hitta satsningar gällande män inom omsorg från 2014 och fram men har dock inte hittat några. Har däremot hittat satsningar på att stärka mäns maskulinitet och få män att jobba med jämställdhet. Behövde dock inte ens försöka mig på att hitta satsningar för att få in kvinnor i teknologi branschen.

Hade lite svårt att hitta den andra studien men tror jag hittade rätt iaf.
Studie1

Studie2

Minst sagt intressant undersökningar. Där den andra undersökningen visa en tydligare bild om vilka utbildningsområden och arbetsområden som domineras av vilket kön. Den framhäver att stereotypiskt tänkande sätter hinder för folk. Något jag har skrivit några gånger i mina tidigare inlägg.

Den första undersökningen lyfter också i sektion 5.4.10 att fler insatser har gjorts för att öka möjligheterna för tjejer att göra könsöverskridande utbildningsval. Något som anses bristande för killar. Om nu regeringen hade ansett detta som ett problem hade vi troligtvis sett några satsningar.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Idono:

Jag skulle gärna vilja se statistik över det klimatet du pratar om. För det du påstår just nu är rakt av en upplevelse från din sida. Det är definitivt inte representativt av verkligheten om det enbart är sett från din synvinkel. Den attityden du snackar om är inte speciellt normal alls inom spel. Och om du tar dig en närmare titt så kan du se att folket som beter sig på det sättet, beter sig exakt likadant mot alla oavsett kön.

Samt det du hänvisar till beskriver absolut inte något problem. Vad exakt är felet med att diskutera? Det är grunden till ett demokratiskt samhälle. Om du verkligen vill se ett problem så kan du läsa om citeringen i artikeln. Där påstås det klart och tydligt att teknologisektorn är i obalans just pga. att den inte är inklusive. Och det i sig är skitsnack. Det finns inget hinder i den teknologiska sektorn och ännu mindre köns segregering. Problemet ligger enbart i hur intresserade tjejer är i teknik. Bara för att man gillar spel betyder inte att man vill jobba med det.

Eftersom du kräver statistik från andra, var är datan som underbygger dina argument?

"Den attityden du snackar om är inte speciellt normal alls inom spel ." - Jag gissar att du syftar på att kvinnor trakasseras oftare i onlinespel? Åsikter går verkligen isär där, försökte faktiskt hitta några vettiga undersökningar kring detta men denna på Time var så nära jag kunde komma. Där pratas det om att kvinnor löper större risk att bli trakasserade på grund av deras kön, medan män snarare blir trakasserade på andra sätt.

Det är det jag svarade på. Skrev bara attityd istället för klimat. Men Kom igen dock. Lite bättre research kan du? En artikel som pekar till andra artiklar är lika trovärdig som ett troll under en bro. Dock pekar dom på en mer trovärdig källa som dom kritiserar. Det bygger på riktigt data kompilerat från twitter. Riktigt kompilerad data över halvdana antagande från en agenda driven artikel. Tror nog jag lutar mig mer mot think tanken. Studie. Du kan hitta hela studien längst ner på sidan.

Tydligen kommer 50% av alla könsrelaterade angrepp från kvinnor. 40% av män och 10% från okända delar. Att tillägga på detta är antagandet om att könsrelaterade trakasserier på något sätt är värre än demaskulinisering, dödshot. osv. är oroande. Då vi faktiskt kan koppla det till studien om mäns jämställdhet som lyfter sårbarheter när det gäller mäns maskulina sida.

Sen finns denna lilla studie. Data finns på botten. Men den pekar också mot större andel trakasserier är mot män.

Citat:

"Och om du tar dig en närmare titt så kan du se att folket som beter sig på det sättet, beter sig exakt likadant mot alla oavsett kön." - se ovan, men saknar ändå relevant statistik från din sida som stöder detta.

Se ovan

Citat:

"Där påstås det klart och tydligt att teknologisektorn är i obalans just pga. att den inte är inklusive. Och det i sig är skitsnack." - På vilket sätt är det skitsnack. Säg inte att det baseras på "en upplevelse från din sida".

Delvist ja, delvist nej. Har en tendens kika på rekryteringsmässor för jobb efter studierna. Samt håller mig uppdaterade med vad som händer på skolan. Det är väldigt stora satsningar på att få in fler tjejer på den tekniska sektorn i Sverige. Speciellt på skolan jag går på. Där det anordnas tekniska tjej kvällar för redan studerande tjejer och gymnasieelever. Som jag skrev ovan. Googla lite så hittar du väldigt snabbt satsningar från olika tekniska företag för att rekrytera tjejer.

Citat:

"Problemet ligger enbart i hur intresserade tjejer är i teknik." - Vilken statistik stöder den problemformuleringen? Och i förlängningen, varför är tjejer mindre intresserade av teknik?

Vet inte. Intresse är en individuell sak. Men denna studien ger en bild av det. Enligt den så beror det just pga. att tjejer har en bredade palett av intressen än killar. Läs alternativ kolla på föreläsningen. Har själv bara läst en sammanfattning.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av jawik:

Kan vara så att grundtanken är att män gör spel för män. Med mer kvinnor på utvecklarsidan så kan fler spel skapas som tilltalar kvinnor. Vilket ger fler kvinnor som spelar och därmed fler betalande kunder, dvs ökad ekonomi.

Ska man dra det ett steg till så är det ju ingen direkt nyhet att spel historiskt sett varit ganska så sexistiska i sina upplägg. Det har väl samma grund där, män som gör spel för män. Även om det kanske inte är lika illa idag så lär det knappast vara till någon nackdel med lite mer kvinnlig input, ergo fler kvinnor på utvecklarsidan.

Sen är det dock viktigt att alla går in i tjänster av eget intresse och blir valda baserat på kompetens. Tvångskvotering har jag aldrig sett som något positivt.

Behövs fler spel som tilltalar kvinnor när antalet spelande kvinnor är lika många som antalet män? Själva premissen verkar vara "Vi behöver fler kvinnor som spelar spel!" men enligt statistiken som länkas tidigare i den här tråden så är ju könsfördelningen mellan gamers redan jämställd. Målet bör väl i stället vara att få fler personer att spela, oavsett kön. Pengar borde kanske i så fall i stället läggas på att få fler äldre personer att börja spela, eller någon annan målgrupp som är underrepresenterad bland gamers.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Då skulle man kunna ställa sig frågan kring varför just killar i dagens samhälle har större intresse för teknik. Har det med uppfostran att göra, samhällstrukturer eller rent kroppsliga orsaker?

Båda delarna.

Skrivet av Mattias Frost:

Det finns många perspektiv att luta sig mot när man resonerar kring saker som genetik och pojk- och flickleksaker. Eftersom du verkar väldigt stark i din övertygelse hade det varit intressant att höra mer om hur du resonerar kring det här. Hur har du kommit fram till din slutsats?

Jag är inte lika övertygad som han du citerar, men jag tror att leksaksval är en kombination av biologi och social påverkan.

Hassett, J., Siebert, E., & Wallen, K. (2008 ). Sex differences in rhesus monkey toy preferences parallel those of children Hormones and Behavior, 54 (3), 359-364
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2583786/

Kahlenberg, S., & Wrangham, R. (2010). Sex differences in chimpanzees' use of sticks as play objects resemble those of children Current Biology, 20 (24) DOI: 10.1016/j.cub.2010.11.024.
http://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(10)01...

Escudero P, Robbins RA, Johnson SP. Sex-related preferences for real and doll’s faces versus real and toy objects in young infants and adults. Journal of experimental child psychology. 2013;116(2):367-379. doi:10.1016/j.jecp.2013.07.001.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3766397/

Medlem
Skrivet av cm0s:
Skrivet av jawik:

Kan vara så att grundtanken är att män gör spel för män. Med mer kvinnor på utvecklarsidan så kan fler spel skapas som tilltalar kvinnor. Vilket ger fler kvinnor som spelar och därmed fler betalande kunder, dvs ökad ekonomi.

Ska man dra det ett steg till så är det ju ingen direkt nyhet att spel historiskt sett varit ganska så sexistiska i sina upplägg. Det har väl samma grund där, män som gör spel för män. Även om det kanske inte är lika illa idag så lär det knappast vara till någon nackdel med lite mer kvinnlig input, ergo fler kvinnor på utvecklarsidan.

Sen är det dock viktigt att alla går in i tjänster av eget intresse och blir valda baserat på kompetens. Tvångskvotering har jag aldrig sett som något positivt.

Behövs fler spel som tilltalar kvinnor när antalet spelande kvinnor är lika många som antalet män? Själva premissen verkar vara "Vi behöver fler kvinnor som spelar spel!" men enligt statistiken som länkas tidigare i den här tråden så är ju könsfördelningen mellan gamers redan jämställd. Målet bör väl i stället vara att få fler personer att spela, oavsett kön. Pengar borde kanske i så fall i stället läggas på att få fler äldre personer att börja spela, eller någon annan målgrupp som är underrepresenterad bland gamers.

Men som redan diskuterats i tråden så beror det ju lite på hur man räknar mellan de olika speltyperna. Det finns ganska stora luckor att utjämna som skulle generera pengar. Men oavsett om antalet kvinnliga gamers vore fler än män så ser det troligen inte likadant ut på utvecklarsidan, så att bara introducera unga tjejer för den delen kan ju ge något positivt i slutändan.

Att försöka pusha in fler äldre vet jag inte om det skulle vara lika givande, det kommer ju att ordna till sig per automatik med tiden. Första gamergenerationen börjar ju närma sig 50 nu.

Men jag ser inte riktigt problemet här oavsett. De får ju lägga pengarna hur det vill så länge det inte är diskriminerande eller belastar någon annan grupp negativt. Och unga killar lär inte bli negativt drabbade av detta.

Skriv svar