Dom i dag – Bredbandsbolaget måste blockera The Pirate Bay

Medlem

Kan någon förklara för mig hur detta inte är lagvidrigt? Censur. Ja, jag förstår att det är olagligt att ladda ned. Men om man nu ska förbjuda det till 100% får man nog ändra lagarna istället för att skapa rättspraxis på lagar som inte finns, annars kan censuren tyvärr ta sig rätt så långt. Fränt att vår hovrätt styrs av lobbyister från diverse företag.

Medlem

Det finns en massa viktiga punkter i detta att uppmärksamma,

1) 5! intresseföretag dikterar nu villkoren för miljoner internet användare i en dom som INTE kan överklagas! Om ni följde PirateBay tidigare vet många av er att det var en del jäv frågor från de juridiskt inblandade m.m., lita på oss, jo pyttsan.

2) Gäller nu det här och ”gick igenom” mot Bredbandsbolaget så kan det antagligen ”appliceras” på varenda ISP här i landet.

3) Fungerade det nu principiellt att tvinga att stänga två siter, så kan nog samma argumentation fungera mot vilka siter som helst i samma härad, dvs. proppen ur för fortsatt och mer censur.

Vad det här är som razzior betalda med skattemedel för att hålla en oduglig industri som inte kan anpassa sin prissättning och lägga ned nog med resurser för att komma fram till bättre/säkrare distributions metoder är rent löjligt.

Och vad betyder egentligen det nedan i citatet?
Att Norden nu har ett regelverk och EU ett annat eller?

Citat:

"– Det här innebär att vi får samma juridiska förutsättningar som resten av Norden, och hoppas nu få ett bra samarbete med bredbandsoperatörerna för att nå rättssäkerhet. Det här är inget konstigt, det hade det däremot varit om vi haft andra regler här än i resten av EU."

Några kommer väl ihåg att staten fick betala till ISP'er för sin överimplementation med våra skattekronor då de gick mycket längre med kraven av sparande av mobilinformation än vad som krävdes från EU.

”Om man böjer sig fram och blundar” så får man vad man förtjänar, dvs. om man låter dessa nissar leka sina ”legala” spel så blir detta resultatet, många engagerade sig mot Acta osv. Och detta är samma saker fast i mindre tappning och ”koka grodan”/inkrementalism vägen dit.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Detta handlar ju mest om princip. Vad tillhandahåller en ISP, rimligtvis borde då ISP kunna bli medskyldiga till vilket brott som helst, även de med fängelsestraff under två år? Olaga hot? Då kan dom ju lika gärna lägga ned den där flugan Internet eftersom det förekommer överallt där man kan skriva en kommentar..

Medlem

Slippey slope, nog sagt om det.

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Sverige är så r-vkn@@@@@@ av USA och "its all about the money, dum dum darare dum...."

Sist jag kollade hade inte USA censurerat sitt internet.

Medlem

Laddar inget på piratebay ändå men tycker detta e för jävligt.
Bara rekommendera folk att köpa avast med deras vpn tjänst.
Får man både en bra antivirus och en bra vpn tjänst.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem
Skrivet av anon_98854:
Skrivet av robbis:

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

du är nog aningen för ung eller okunnig för att kunna delta i diskussionen så surfa vidare du.

On topic: tragiskt fascistbeteende men inget man inte kan komma förbi med VPN.

Men väx upp , facistbeteende.. ? Seriöst.

Medlem

Jahapp, det är väl en hel del som använder nedladdningssiter'na till att lägga upp/ner lagligt. Kan ju inte anse att det är en rätt dom.

Medlem

Det är sjukt att hålla BBB ansvarig för detta. Ska hemmakväll stå till svars inför stora bolag som Sony osv för att någon kopierar en hyrd film eller rent av snor filmen. Helt fel! Så vit jag vet så finns ett eget ansvar för vad man gör med sina val i livet, det ska ingen annan så till svars för. Nej, det finns bättre områden att spendera den tid och pengar på.

Medlem

Det tragiska är att filmbranschen nu saknar incentativ att faktiskt skapa streamingtjänster som folk tycker är bra nog att betala för.

Inaktiv
Skrivet av zauii89:
Skrivet av Mjauv:
Skrivet av robbis:

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

du är nog aningen för ung eller okunnig för att kunna delta i diskussionen så surfa vidare du.

On topic: tragiskt fascistbeteende men inget man inte kan komma förbi med VPN.

Men väx upp , facistbeteende.. ? Seriöst.

ja, fascistbeteende. Seriöst. Att blockera internetsajter är vad fascistiska stater ägnar sig åt med stor frenesi. Läs en bok vetja.

Medlem

Ju mer man tänker på det, desto mer är detta ett av de största felsteg någonsin i modern svensk rättshistoria. Jag menar, jag tycker personligen att man bör kompensera de som jobbar för att ge en underhållning, det är inte det.

Det är dock helt sjukt att ställa BBB/internetleverantören skyldig... tänk på vad detta innebär. En grupp företag har lyckats censurera en ISP. För det är ju inte en specifik lag mot piratkopiering utan all aktivitet som sker på sajten. Oroande utveckling för framtiden.

Medlem
Skrivet av MiRV:
Skrivet av robbis:

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

Det handlar inte om det ska vara lagligt/olagligt att ladda hem filmer. Det står tydligt i lagen att det inte är tillåtet. Men att sätta Internetleverantörerna som ansvariga är detsamma som att säga att Postnord är ansvarig om någon skickar något ollagligt med paket/brev. Vilket det är fastslaget att dom inte är.

Det är väl deras jobb att motarbeta brottslighet precis som det är för alla

Medlem
Skrivet av MiRV:
Skrivet av robbis:

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

Det handlar inte om det ska vara lagligt/olagligt att ladda hem filmer. Det står tydligt i lagen att det inte är tillåtet. Men att sätta Internetleverantörerna som ansvariga är detsamma som att säga att Postnord är ansvarig om någon skickar något ollagligt med paket/brev. Vilket det är fastslaget att dom inte är.

Om de ställs till svars för att folk faktiskt kommer åt sidorna är detta orimligt, alltså om de ställs till svars för resultatet. Då skulle de även nu straffas för att de inte hindrar folk från att kringå spärrarna med VPN. Att ställas till svars för att de inte ens försöker blockera det är dock rimligt. Posten har väl såvitt jag vet vissa kontroller för att hindra att folk skickar saker som uppenbart är skjutvapen eller sprängmedel till exempel, men ingen skulle straffa dem för att någon lyckats skicka dem trots kontrollerna. Vad som är rimligt att kräva är att de försöker, inte att de lyckas.

phi
Medlem

När ska de ge sig på Google då? Jag menar enligt deras syn på saken så är ju Google den enskilt största medbrottslingen i hela jävla världen, alla kategorier.

Medlem

Det absurda är att inte ens barnporrsidor måste blockeras enligt lagen. Det är helt frivilligt för internetleverantörer att använda sig av polisens barnporrsfilter.

Medlem

För det första är detta rent av fruktansvärt. Detta öppnar upp för möjligheten att börja styra hur vi använder vårat "fria" internet i framtiden, vilket just är vad som gör internet till en så underbar plats. Att hålla bredbandsleverantörer ansvariga för hur deras kunder använder Internet är extremt snedvriden logik. Tror inte jag behöver dra några liknelser och exempel då jag redan sett gott om dessa i kommentarerna.

Och för det andra, det verkar ju gå så fruktansvärt dåligt för folk inblandade i filmbranschen va? Varför I helvete ska vi tycka synd om människor som tjänar mer pengar på enstaka filmer än vad många personer gör under sin livstid?
Ta en titt på denna listan, och notera att näst intill alla filmer i toppen är filmer som kommit EFTER att fenomenet med fildelning satte igång.

Äckligt och fult är de enda orden jag kan tänka på just nu!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_mest_inkomstbringa...

Medlem
Skrivet av robbis:
Skrivet av MiRV:
Skrivet av robbis:

Efter att ha skummat igenom kommentarerarna så blir jag nästan lite mörkrädd. Ser inget konstigt i att internetleverantörerna spärrar piratsidor. Fattar inte hur man kan säga att det är okey att ladda hem filmer/spel för att allt på internet ska vara fritt och gratis?!
Då borde det ju även vara det lagligt att kolla på barnporr på internet? Sen om dom är minderåriga spelar ju ingen roll för det ligger ju på internet och då är det lagligt. Det är lika mycket ett brott som att kopiera en film du hyr.

Känns om det är bara folk födda sent 90-tal och på 00-talet som fått för sig att allt ska vara fritt på internet. Så jävla omoget.

Det handlar inte om det ska vara lagligt/olagligt att ladda hem filmer. Det står tydligt i lagen att det inte är tillåtet. Men att sätta Internetleverantörerna som ansvariga är detsamma som att säga att Postnord är ansvarig om någon skickar något ollagligt med paket/brev. Vilket det är fastslaget att dom inte är.

Det är väl deras jobb att motarbeta brottslighet precis som det är för alla

Eftersom det i normalfall är olagligt att köra fortare än 120 km/h i Sverige ska alla biltillverkare vars bilar används till sådana olagligheter straffas för medhjälp till brott eftersom de medvetet tillverkar bilar som kan köras fortare än högsta lagliga hastighet, Dispans kan utfärdas vid behov.

Medlem

Det jag kan tycka är lite trist är ju att detta inte kommer hjälpa någon?

Jag menar, det är redan nämnt, VPN kan användas för att ta sig in på nämnd sida.
Dom kommer säkert få ner antalet besökare på sidan, men kommer det ge resultat?

Men visionen är ju större än detta kan jag tänka mig. Tanken är nog att alla dessa sidor ska blockeras av alla leverantörer inom en snar framtid. Detta är ju ett stort steg i att få ett "nationellt filter", vill jag tro.

Men, ingen gråter väl för detta, egentligen? Finns ju andra sidor där ute. Har jag hört..


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av phi:

När ska de ge sig på Google då? Jag menar enligt deras syn på saken så är ju Google den enskilt största medbrottslingen i hela jävla världen, alla kategorier.

MPAA har länge försökt få facebook, google, och andra stora sidor att själva behöva aktivt ta bort och blockera länkar och media som är upphovsrättsskyddat. Inte bara ta bort dom om det upptäcks.

Medlem

Totalt Trams.
Nåja, de som vill ha tillgång till ex piratbukten behöver inte krångla länge för att kringå sådana här tramsiga "förbud".


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Problemet med den här domen är, som någon nämnde tidigare, att den kommer att används som prejudikat i framtida liknande mål och därmed har kommersiella intressen precis fått mycket större möjligheter att kontrollera internet i Sverige.

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Sverige är så r-vkn@@@@@@ av USA och "its all about the money, dum dum darare dum...."

Vakna! Så är det med allt, sitter organisationer bakom allt och styr.

Varför finns de inte fler elbilar tex?
Varför står en stor organisation (som är mot abort) bakom barnsköterskan i Jönköping som vägra utföra abort?
Varför tog det 20år att få bilder på ciggpaketen i Sverige?
Varför gör man en stor affär med Iran nu även om det är en diktatur när det klagas på affärer med Saudiarabien?

Hela tiden är det stora krafter bakom varje beslut. Som sagt varför spotar inte andra bilmärken fram elbilar? Tekniken finns, köpkraften finns å designers har dom gott om men hela världsekonomin hade fuckat ur.

Medlem

Vilka "lagliga" tjänster är det som konkurreras ut av TPB menar dem? Nåja, det är inte det viktigaste. Att de klubbar igenom en censur av internet är värre.

Medlem

Den stora frågan är ju om det här faktist inte strider mot självaste grundlagen I Sverige, då det är ett angrepp mot Yttrandefriheten.

Medlem

Det här är ju skitbra! Använder inte TPB men nu när min internetleverantör är tvingad att blockera olagliga sidor så måste ju alla sidor jag kommer åt vara lagliga! Det är ju inte mitt jobb att tänka längre! Ahhh, så enkelt allt blev!

Medlem

Alla sökmotorer hittar torrentmaterial sen kommer väl inte domen kunna hindra att pb kommer att hittas till ändå på flera olika sätt tex proxy. Likt en hydra. Kapas ett huvud växer tre nya fram.

Medlem

Förstår inte vart folk i kommentarerna har fått för sig att BBB ställs till svars för vad deras användare gör? Domen gör väl bara att dom måste stänga av tillgången, inte att dom ska betala böter för upphovsrättsbrott?

Skulle väl mer likna detta vid att en bostadsägare krävs vräka en hyresgäst för att hyresgästen gör något olagligt. Man kan ju tycka olika om hur rätt detta är men svårt att se på vilket sätt domen "ställer BBB till svars" för vad deras kunder gör.

Medlem

Beslutet öppnar ju upp för fler och mer censur vilket aldrig är önskvärt, men förhoppningsvis innebär detta att ISPs nu tar VPNs på allvar och dunkar in pengar i det för att skydda kunderna.

Skrivet av Dudinkalv:

För det första är detta rent av fruktansvärt. Detta öppnar upp för möjligheten att börja styra hur vi använder vårat "fria" internet i framtiden, vilket just är vad som gör internet till en så underbar plats. Att hålla bredbandsleverantörer ansvariga för hur deras kunder använder Internet är extremt snedvriden logik. Tror inte jag behöver dra några liknelser och exempel då jag redan sett gott om dessa i kommentarerna.

Och för det andra, det verkar ju gå så fruktansvärt dåligt för folk inblandade i filmbranschen va? Varför I helvete ska vi tycka synd om människor som tjänar mer pengar på enstaka filmer än vad många personer gör under sin livstid?
Ta en titt på denna listan, och notera att näst intill alla filmer i toppen är filmer som kommit EFTER att fenomenet med fildelning satte igång.

Äckligt och fult är de enda orden jag kan tänka på just nu!

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_över_mest_inkomstbringa...

Du kan väl länka den korrekta listan, om du nu ska länka listor?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_mest_inkomstb...


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem

Jag vill bara påminna er om att hovrätten dömde utifrån EU-rätten. Jag skulle nog säga att detta är en grundlagsstridig dom men ett EU-direktiv står över grundlag i de flesta fallen.

123
Skriv svar