Kritikerkåren är enig – Mass Effect: Andromeda är ganska såsigt

Robot
Kritikerkåren är enig – Mass Effect: Andromeda är ganska såsigt
Medlem
Kritikerkåren är enig – Mass Effect: Andromeda är ganska såsigt

Tyckte själv att frånvaron av EA:s vanliga PR-maskineri vid deras stora AAA releaser var en stor red flag.

Medlem

Rimliga betyg för ett spel gjort av Biowares C-lag.

Medlem

Dom sa ju från början att ME3 var det sista, innan huvuddelen av bioware hoppade av i alla fall.

Medlem
Skrivet av BladeCrazy:

Dom sa ju från början att ME3 var det sista, innan huvuddelen av bioware hoppade av i alla fall.

Vet inte vad du menar med "hoppade av", men det är en helt annan studio än "riktiga" Bioware som gjort ME:A.
Det framför allt är väl vad som lett till vissa brister i kvalitén.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Redaktör
Ponny

På Opencritic kan man gissa på snittbetyg inför releaser. Jag gissade på – boom! – 75. Vad vinner jag?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Tycker ändå den fick höga betyg vilket värkar vara standard för AAA spel nu. 7,5 och 8 i mina ögon är köp detta är bra. Tycker tidningar delar ut alldeles förmåga 5:or och 10:or.
Tur att man kan bilda sig egen uppfattning med EA access 250 spänn för ett år tycker jag de var helt klart värt.

Skribent

Meh, hade hoppats på något i klass med ME2.


signatur

I am the black wizards.

Medlem
Skrivet av Busko:

Tycker ändå den fick höga betyg vilket värkar vara standard för AAA spel nu. 7,5 och 8 i mina ögon är köp detta är bra. Tycker tidningar delar ut alldeles förmåga 5:or och 10:or.
Tur att man kan bilda sig egen uppfattning med EA access 250 spänn för ett år tycker jag de var helt klart värt.

Håller helt med. Just nu är allt relativa skalor som man nästa får känna till innan för att göra något med. Att ett spel är knappt köpvärt / mediokert och får 75/100 är rätt knepigt.

Filmer som får 75 på Metacritic är ofta riktigt sevärda och motsvarar ofta > 8 på IMDB. Många stora Hollywood-filmer får även runt 30-50 på Metacritic, något som är sällsynt för storproduktioner i spelbranschen. Känns som det finns mycket historia i hur medium betygsätts och spel har fått något snevriden skala som är alldeles för hög, men svår att rätta till också då gemene mans skala nu är i förhållande till detta.

Var ju mycket snack också om att spelföretag får stora bonusar beroende på Metacritic-betyg, något som inte gör det lättare att justera skalan efter. T.ex. påstod man att vissa bolag skulle nå 85/100 för denna bonus.

Att FZ jobbar med 5-gradig skala känns dock helt ok. 3/5 är ändå rätt tydligt.

Medlem

75/100 är dock förvånansvärt högt...

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Busko:

Tycker ändå den fick höga betyg vilket värkar vara standard för AAA spel nu. 7,5 och 8 i mina ögon är köp detta är bra. Tycker tidningar delar ut alldeles förmåga 5:or och 10:or.
Tur att man kan bilda sig egen uppfattning med EA access 250 spänn för ett år tycker jag de var helt klart värt.

Håller helt med. Just nu är allt relativa skalor som man nästa får känna till innan för att göra något med. Att ett spel är knappt köpvärt / mediokert och får 75/100 är rätt knepigt.

Filmer som får 75 på Metacritic är ofta riktigt sevärda och motsvarar ofta > 8 på IMDB. Många stora Hollywood-filmer får även runt 30-50 på Metacritic, något som är sällsynt för storproduktioner i spelbranschen. Känns som det finns mycket historia i hur medium betygsätts och spel har fått något snevriden skala som är alldeles för hög, men svår att rätta till också då gemene mans skala nu är i förhållande till detta.

Var ju mycket snack också om att spelföretag får stora bonusar beroende på Metacritic-betyg, något som inte gör det lättare att justera skalan efter. T.ex. påstod man att vissa bolag skulle nå 85/100 för denna bonus.

Att FZ jobbar med 5-gradig skala känns dock helt ok. 3/5 är ändå rätt tydligt.

Det hade varit intressant med ett rottentomatoes för spelkritiker. Alltså att man mäter i positiva kontra negativa recensioner istället för snittbetyg (som Steams användarrecensioner, alltså).

Har en känsla av att otroligt många lir med hyfsad budget skulle ligga väldigt bra till då om man jämför med filmbranschen. Hade varit ett ännu tydligare bevis på att recensenter i spelbranschen är alldeles för snälla.

Medlem

har man cosplayers som lead animation designer så är det väl inte mycket att förvänta sig

Medlem
Skrivet av Cybersoul:

har man cosplayers som lead animation designer så är det väl inte mycket att förvänta sig

Varför inte?

Sen har detta förnekats redan, sluta trolla.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Medlem
Skrivet av Cybersoul:

har man cosplayers som lead animation designer så är det väl inte mycket att förvänta sig

Väldigt trångsynt kommentar. Fast det är klart, heter man Cybersoul är det väl att förvänta sig.

(sarkastisk o inte illa menad kommentar för att belysa hur argumentet inte har med något att göra. Finns många jävligt duktiga utvecklare som älskar cosplay ... såklart)

Medlem

Rockpapershotgun recensionen var extrem kritisk emot spelet. Walker sågade den vid fotknölarna.


signatur

Nostalgia is a hell of a drug Benny.

Medlem

dom betygen som är presenteras visar inga dåliga betyg iaf.
Inga toppbetyg men ej heller dåliga.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

dom betygen som är presenteras visar inga dåliga betyg iaf.
Inga toppbetyg men ej heller dåliga.

RockPaperShotguns Wot I Think var inte nådig mot spelet. Länge sedan jag läste en sådan rejäl sågning av ... ja, någonting.

Medlem
Skrivet av Ercarret:
Skrivet av Molotov:

dom betygen som är presenteras visar inga dåliga betyg iaf.
Inga toppbetyg men ej heller dåliga.

RockPaperShotguns Wot I Think var inte nådig mot spelet. Länge sedan jag läste en sådan rejäl sågning av ... ja, någonting.

Fast det var väl iofs många år sedan RPS hade något vettigt att säga... De är i klass med IGN, känns det som.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Gen
Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Ercarret:
Skrivet av Molotov:

dom betygen som är presenteras visar inga dåliga betyg iaf.
Inga toppbetyg men ej heller dåliga.

RockPaperShotguns Wot I Think var inte nådig mot spelet. Länge sedan jag läste en sådan rejäl sågning av ... ja, någonting.

Fast det var väl iofs många år sedan RPS hade något vettigt att säga... De är i klass med IGN, känns det som.

Så hemskt var det inte, jag läste iofs inte allt men kändes som att han hade flera bra punkter blandat med positiv kritik.

Killmonday Games

Hur skulle man definiera såsigt i det här sammanhanget? Såser förgyller alla maträtter ju :'(


signatur

Ei auta itkut markkinoilla, töihin vain.

Medlem

Tråkigt. Vad hände med inspirationen från Witcher 3 snacket. Tur att jag inte köpte snacket. Hade sett fram emot det här spelet, med det verkar vara rätt så ofärdigt. Synd att inte Horizon släpptes till PC, vad ska man spela nu da.

Medlem
Skrivet av bloat:

Hur skulle man definiera såsigt i det här sammanhanget? Såser förgyller alla maträtter ju :'(

Sås utan mat

Medlem

7: or och 8: or ÄR inte ett dåligt betyg. Kan alla snälla sluta säga att det är dåligt.

Vi har en skala på 1-10 kan vi börja använda hela skalan igen och sluta betygsätta spel med endast 6-10.

Medlem
Ambassadör
Xbox
Skrivet av jehuty:

7: or och 8: or ÄR inte ett dåligt betyg. Kan alla snälla sluta säga att det är dåligt.

Vi har en skala på 1-10 kan vi börja använda hela skalan igen och sluta betygsätta spel med endast 6-10.

Det ÄR dåligt så länge inte hela betygsskalan används.


signatur

Jump in.

Medlem

but muh diversity?!?!


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem

Det är så störande att man inte ens kan vara lite douchebag längre. Föredrar Renegade/Paragon systemet även om de är simplare och mer svartvitt. Nu har jag precis låst upp och spelat 2-3 timmar efter där trialen tog slut men jag tycker de flesta recensioner verkar stämma bra. Det ÄR ett bra och spelvärt spel men inte fan är det nått Mass Effect 2, men däremot rekommenderar jag ändå ett köp. Otroligt rolig combat dock och därav multiplayer.

Scott Ryder låter enligt mig så jävla fjantig/fjollig (Skulle vilja säga gay, men de är inte heller rätt) i allt han säger. Så omöjligt att rollspela som en bad guy eller ens tough guy. Otroligt stort misslyckande i mina ögon (öron). Shepard var halvt en monoton och inte allt för imponerande röst men ändå en slags bred röst som gick att ta i många olika lägen beroende på hur man rollspelade, om än så hela tiden som en militäristisk amerikan haha.

Medlem

När den går ner till 50kr på rea så köper jag spelet.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Aktiverade mitt Origin köp via Korea klockan 16 idag. Spelade "trialen" innan dess.

Jag vet att jag är knepig kille och allt där, men va fan. Jag gillar det. Har spelat det sen dess.

Men jag älskade ju även Wing Commander V

<dansar ut åt höger>

12
Skriv svar