The Elder Scrolls IV: Oblivion (Playstation 3)

Robot
The Elder Scrolls IV: Oblivion (Playstation 3)

The Elder Scrolls IV: Oblivion var tveklöst ett av förra årets bästa titlar, både till Xbox 360 och PC. Det bjöd på en stor, öppen och vacker värld som lät spelaren göra det mesta som föll honom eller henne in. Detta gäller även i högsta grad för den Playstation 3-version som nu släppts. Allt är sig dock inte riktigt likt och även om en del förbättringar är till det bättre dras den i dagsläget med en rejäl nackdel.


Medlem
Test - Oblivion på Playstation 3

Köpte de till ps3 i dagarna, hade inte lirat de tidigare och nu förstår jag hur helt jävla otroligt bra de är. Synd att de är såå beroendeframkallande!

Medlem

Snygg grafik är det helt klart, om man bortser från HUD:en som verkligen är ett ögonsår.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Körde detta spel ett tag, men tyckte det blev riktigt tråkigt efter ett tag.

Medlem

Liten rättelse: Sean Bean spelade Boromir.
(Han som spelade Sam heter Sean Austin)

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Körde detta spel ett tag, men tyckte det blev riktigt tråkigt efter ett tag.

Håller med, blev imponerad av grafiken till en början men tröttnade efter bara nån timme. Hela spelet bygger ju på fighterna som faktiskt inte är speciellt underhållande.

Inaktiv

Oblivion tappade mycket när de förenklande och tog bort vilka platser man kunde ha kläder och armor på.

I MW kunde min bågskytt ha en läderhandske på höger hand och ett underarmsskydd på vänster. Små sådana detaljer gjort att man kunde skapa nästan unika och skräddarsydda karaktärer helt efter din fantasi.

OB kunde ha blivit så mycket mer.

Flakmonkey
Skrivet av teX:

Oblivion tappade mycket när de förenklande och tog bort vilka platser man kunde ha kläder och armor på.

I MW kunde min bågskytt ha en läderhandske på höger hand och ett underarmsskydd på vänster. Små sådana detaljer gjort att man kunde skapa nästan unika och skräddarsydda karaktärer helt efter din fantasi.

OB kunde ha blivit så mycket mer.

Blir ju så när man ska tilltala en större skara människor... och med tanke på hur bra Oblivion har sålt lär de knappast gå tillbaka till hur det var i Morrowind... sen kan man ju tycka det är bra eller dåligt...

Pansarknekt
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av teX:

Oblivion tappade mycket när de förenklande och tog bort vilka platser man kunde ha kläder och armor på.

I MW kunde min bågskytt ha en läderhandske på höger hand och ett underarmsskydd på vänster. Små sådana detaljer gjort att man kunde skapa nästan unika och skräddarsydda karaktärer helt efter din fantasi.

OB kunde ha blivit så mycket mer.

Blir ju så när man ska tilltala en större skara människor... och med tanke på hur bra Oblivion har sålt lär de knappast gå tillbaka till hur det var i Morrowind... sen kan man ju tycka det är bra eller dåligt...

Tyckte Morrowind tilltalade "den stora skaran". Det var ett bra spel det brukar tilltala mig iaf. (Och alla jag känner, kan inte komma på nån polare som inte spelat Morrowind.)


signatur

Ooooh the drama!

Flakmonkey
Skrivet av deftune:

Tyckte Morrowind tilltalade "den stora skaran". Det var ett bra spel det brukar tilltala mig iaf. (Och alla jag känner, kan inte komma på nån polare som inte spelat Morrowind.)

Polare är inte bra att gå efter, de tycker ju oftast som en själv, därför man gillar att umgås med dem Jag menar "alla" mina polare tycker CS är skittrist och de flesta föredrar Eve Online framför World of Warcraft, men det är ju knappast så om man tittar på det stora hela... och ser du på hur bra oblivion har sålt jämfört med morrowind så var oblivion en betydligt större hit.

Medlem

Tack så mkt FZ... nu har jag precis spenderat 599 :- på detta.


signatur

Den som äger mest när han dör vinner

Inaktiv
Skrivet av Nosnos:

Blir ju så när man ska tilltala en större skara människor... och med tanke på hur bra Oblivion har sålt lär de knappast gå tillbaka till hur det var i Morrowind... sen kan man ju tycka det är bra eller dåligt...

Bah, borde vara tvärtom (valfrihet = fler spelare) och inte det motsatta.

Pansarknekt
Skrivet av Nosnos:
Skrivet av deftune:

Tyckte Morrowind tilltalade "den stora skaran". Det var ett bra spel det brukar tilltala mig iaf. (Och alla jag känner, kan inte komma på nån polare som inte spelat Morrowind.)

Polare är inte bra att gå efter, de tycker ju oftast som en själv, därför man gillar att umgås med dem Jag menar "alla" mina polare tycker CS är skittrist och de flesta föredrar Eve Online framför World of Warcraft, men det är ju knappast så om man tittar på det stora hela... och ser du på hur bra oblivion har sålt jämfört med morrowind så var oblivion en betydligt större hit.

Yeah ligger nåt i det där kanske. Blir mer pengar oxxå för utvecklarna om man gör fastfewd games. Misstolka mig dock inte, jag gillade Oblivion starkt, mer än Morrowind faktiskt. Morrowind hade lite för freaky miljöer. Svampar stora som hus osv... Menade mer generellt...


signatur

Ooooh the drama!

Inaktiv

Jag är lite nyfiken på ifall detta jämfördes med den patchade 360 versionen (för bättre drawdistance) eller opatchade?

Medlem

kan inte tänka mig att lira oblivion på något annat än pc. moddarna gör spelet flera gånger bättre.

Medlem
Medlem
Skrivet av moberg:

kan inte tänka mig att lira oblivion på något annat än pc. moddarna gör spelet flera gånger bättre.

TR00F

Medlem

Det tog lång tid för mig att ens prova Oblivion, så pass att jag han införskaffa mig Dark Messiah innan. Nu när jag har provat det(på pc) så måste jag säga att stridssystemet är uselt till skillnad från i Dark Messiah. Jag kunde verkligen inte nöja mig med kontrollerna i Oblivion och slutade spela efter bara en kort stund.

Medlem

Att klanka ner på att man inte kan ladda ner expantionerna just nu tycker jag knapt är värt att nämna.. Spelet är ju underbart och expantions problemet kommer säkerligen lösa sig innom en snar framtid.. Nu spelar jag visserligen det bara på PC.. men det är enbart för att jag är en fattig student. Jag fyllde år igår, ingen som vill ge mig en sen födelsegaspresent i form av en PS3? ^^


signatur

-We're all fools, two-faced and chaotic. Some of us makes you weep, some of us makes you smile and most of us does both.

Medlem

^-- Why? Många är nog lika intresserade av exp till konsol som mods till pc versionen.

Medlem

Man ser inte mer än några få procent av spelets egentliga potential om man bara spelar det i dess originalform, det har aldrig varit Bethesdas starka sida, dvs att göra bra spel. Man lägger ned resurserna på motorn och editorn, sen slänger man ihop ett rätt haffsigt spel, men det är mer som en fingervisning för vad som kan göras med verktygen.

Utan moddar 4/10. Med moddar 8/10.. Morrowind var dock bättre på vissa sätt (mer varierande spelvärld).


signatur
Inaktiv

jag köpte det på releasen till ps3..inga modifikationer eller nått..helt bra spel, klart köpvärt..

..nästa spel

Medlem
Skrivet av teX:
Skrivet av Nosnos:

Blir ju så när man ska tilltala en större skara människor... och med tanke på hur bra Oblivion har sålt lär de knappast gå tillbaka till hur det var i Morrowind... sen kan man ju tycka det är bra eller dåligt...

Bah, borde vara tvärtom (valfrihet = fler spelare) och inte det motsatta.

hel klart! Inte vi normalas fel att det finns småglin som inte tycker det är kul när man kan göra mycket. gör en grej imenyn? "är du över 14 ja/nej" och sen är man under, är allt enkelt, å är man över är allt mera hi-tec å roligare o/


signatur

R.I.P The_maxx

QRT
Medlem

Bra spel? - Ja ganska.
Bra rollspel? - NEJ!

Medlem
Skrivet av QRT:

Bra spel? - Ja ganska.
Bra rollspel? - NEJ!

Betonar man "roll" så tror jag inte du kan hitta någon som är direkt bättre. Det ebjuder i stort sett vilka möjligheter som helst vad gäller klassblandingar och gear, samt såklart via moddar kan du spela i stort sett vad du vill.

Story-mässigt suger det ju orangtungröv, men det gör ju tyvärr de flesta rollspel, med undantag Ultima och kanske något till.


signatur
Medlem
Skrivet av MKultra:
Skrivet av QRT:

Bra spel? - Ja ganska.
Bra rollspel? - NEJ!

Betonar man "roll" så tror jag inte du kan hitta någon som är direkt bättre., Det ebjuder i stort sett vilka möjligheter som helst vad gäller klassblandingar och gear, samt såklart via moddar kan du spela i stort sett vad du vill.

Story-mässigt suger det ju orangtungröv, men det gör ju tyvärr de flesta rollspel, med undantag Ultima och kanske något till, .

Baldur's Gate 1 och 2 ? Neverwinter Nights 1 och 2 ? Plus fler jag inte kommer ihåg nu.


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Baldur's gate 2 är det enda av de spelen som du nämnde som har en bra och intressant story IMO iallafall

Medlem

Ärligt talat tyckte jag storyn i både BG1 och 2 var rätt bedrövlig, däremot fanns det en del intressanta karaktärer, det hade dom lyckats med. NWN1 och 2 är ju i en klass för sig när det gäller dålig story, usssch säger jag.

Planescape torment glömde jag dock, det är helt i klass med te.x Ultima7 och Ultima7 II (de tidigare har jag inte spelat).


signatur
Medlem

Star Wars: Knights of the Old Republic har bra story också.

Medlem

har inte prova detta men ja har provat Morrowind som dom snackar om längre upp på Pc men ja tyckte det sög från början för mycke snack ja menar ska börja svara på en massa frågor å skit när man ska göra sin gubbe tog typ en kvart å bara göra gubben ju...

(är den typen av person som trycker förbi filmerna för man orkar inte se dom tar för lång tid)

12
Skriv svar