Obsidian kickstartar också ett projekt
Efter nedläggningsbekymmer och avskedad personal levererar Obsidian äntligen lite glada nyheter. Nu är de i full färd med att kickstarta ett nytt projekt.
#obsidian-entertainment, #star-wars-knights-of-the-old-republic-ii-the-sith-lords, #fallout-new-vegas, #south-park-the-game
Ett kickstart-projekt lär inte ge pengar för att täcka de utvecklingskostnader ett grafiskt avancerat spel behöver. Double FIne fick in 3 miljoner dollar (ingen lär få in mer än det) och de ska göra ett 2d äventyrsspel.
Och du tror på fullaste allvar att 3 miljoner dollar räcker till att färdigställa Double Fines spel? Det är ju så att de summor de samlar in på Kickstarter är för att kunna visa -riktiga- investerare att det finns startkapital och intresse i produkten de söker investering för.
Dessutom, varför skulle ett spel i 2D vara mycket billigare än ett 3D som du får det att framstå? Det krävs en grafisk artist att göra jobbet oavsett vad ...
Ett kickstart-projekt lär inte ge pengar för att täcka de utvecklingskostnader ett grafiskt avancerat spel behöver. Double FIne fick in 3 miljoner dollar (ingen lär få in mer än det) och de ska göra ett 2d äventyrsspel.
Och du tror på fullaste allvar att 3 miljoner dollar räcker till att färdigställa Double Fines spel? Det är ju så att de summor de samlar in på Kickstarter är för att kunna visa -riktiga- investerare att det finns startkapital och intresse i produkten de söker investering för.
Dessutom, varför skulle ett spel i 2D vara mycket billigare än ett 3D som du får det att framstå? Det krävs en grafisk artist att göra jobbet oavsett vad ...
Den extra dimensionen medför faktiskt en ökad arbetsinsats på ca x1.5 när det gäller det grafiska. Sen måste man ju räkna med att motorn blir ganska mycket mer avancerad också. DUH!
Jag kommer att stötta projektet... men vi får se med hur mycket!
The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...
Ett kickstart-projekt lär inte ge pengar för att täcka de utvecklingskostnader ett grafiskt avancerat spel behöver. Double FIne fick in 3 miljoner dollar (ingen lär få in mer än det) och de ska göra ett 2d äventyrsspel.
Och du tror på fullaste allvar att 3 miljoner dollar räcker till att färdigställa Double Fines spel? Det är ju så att de summor de samlar in på Kickstarter är för att kunna visa -riktiga- investerare att det finns startkapital och intresse i produkten de söker investering för.
Dessutom, varför skulle ett spel i 2D vara mycket billigare än ett 3D som du får det att framstå? Det krävs en grafisk artist att göra jobbet oavsett vad ...
Varför skulle inte 3 milj. dollar räcka?
-både Stacked och Costume quest kostade ungefär 2 miljoner vardera att utveckla och jag misstänker att Once upon a monster och Iron Brigade hade liknande budgetar då dom också var resultat av Double Fines "Amnesia Fortnight" projekt.
Så är det inte alls omöjligt att deras äventyrsspel klarar sig med 3 mille, det e ju inte en AAA titel direkt.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Och du tror på fullaste allvar att 3 miljoner dollar räcker till att färdigställa Double Fines spel? Det är ju så att de summor de samlar in på Kickstarter är för att kunna visa -riktiga- investerare att det finns startkapital och intresse i produkten de söker investering för.
Var någonstans i mitt inlägg hittade du min uppfattning om vilka kostnader som räcker eller inte räcker för deras spelutveckling?
I övrigt så beror det alldeles på hur stor personal de tänker sätta på jobbet. Det finns många mindre spel som gjorts av en eller ett fåtal personer och haft oerhört mycket lägre utvecklingskostnader än 3 miljoner dollar.
Ett kickstart-projekt lär inte ge pengar för att täcka de utvecklingskostnader ett grafiskt avancerat spel behöver. Double FIne fick in 3 miljoner dollar (ingen lär få in mer än det) och de ska göra ett 2d äventyrsspel.
Vem behöver det allra senaste när det kommer till grafik i ett RPG spel? Kolla bara på första BG som än idag är väldigt attraktivt för att inte tala om uppföljaren, Planescape Torment och Icewind Dale (titlar som vissa av Obsidians medlemmar varit med att utveckla). Jag skiter faktiskt totalt i fall spelet ser ut som ett spel från den tiden, det som är avgörande är hur mycket inflytande man har i spelet och hur stort det är. Har visserligen inte spelat Mass Effect men det spelet verkar inte vara lika stort som ens BG. Sedan så behöver allt inte vara inspelat med röster (en av de största anledningarna tillsammans med FMV till att spel idag har en budget som motsvarar en biofilm).
Vem behöver det allra senaste när det kommer till grafik i ett RPG spel? Kolla bara på första BG som än idag är väldigt attraktivt för att inte tala om uppföljaren, Planescape Torment och Icewind Dale (titlar som vissa av Obsidians medlemmar varit med att utveckla).
Min kommentar var riktad mot de två första kommentarerna. Även om jag inte citerade så borde det varit hyfsat enkelt att förstå om man inte hoppar över att läsa vissa kommentarer. Jag har inte påstått att man behöver det allra senaste grafikmässigt i ett spel. Jag själv är intresserad av Banner Saga t.ex.
Vem behöver det allra senaste när det kommer till grafik i ett RPG spel? Kolla bara på första BG som än idag är väldigt attraktivt för att inte tala om uppföljaren, Planescape Torment och Icewind Dale (titlar som vissa av Obsidians medlemmar varit med att utveckla).
Min kommentar var riktad mot de två första kommentarerna. Även om jag inte citerade så borde det varit hyfsat enkelt att förstå om man inte hoppar över att läsa vissa kommentarer. Jag har inte påstått att man behöver det allra senaste grafikmässigt i ett spel. Jag själv är intresserad av Banner Saga t.ex.
Läste faktiskt alla kommentarer men i farten citerade jag fel, sry för det. IceDusT
var den person som jag skrev inlägget till.
Tycker det verkar bli lite väl många kickstarter-projekt nu. Bara det inte blir så att alla utvecklare/utgivare går mot detta nya fenomen. Spelarna/köparna lär inte vilja stödja allt för många projekt på en gång.
Samt att de kickstarter-projekt som handlar om utveckling av spel inte genererar någon avkastning till de som investerar pengar. Även om man donerar 100 000 så får man endast specialgjorda prylar som kan som mest säljas på eBaY för någon typ av inkomst. Alla dessa kickstarter-projekt är i mina ögon välgörenhet, och då kan man hellre donera sina pengar till en organisation på Charity Navigator eller nåt annat som bringar nytta.
Måste alla rida på denna våg nu? Snart kommer väl EA eller Ubisoft o vill "kickstarta" spel också. Ge oss 20dollar först så får du dlc till spelet gratis när det släpps ungefär.
Får hoppas att detta verkligen går vägen, finns en risk att denna briljanta idé utvattnas.
I mina ögon ska kickstarter gå till några som är lite mer indie/underground/nischade/inte KAN få pengar, inte till några som släppt Fallout 3 och Fallout New Vegas. Meningen kan inte vara för redan etablerade att endast få betalt i förskott, då undermineras allting.
Men detta kommer säkerligen förstöras av suget efter pengar som med allt annat...får hoppas att vi får ett nytt Wasteland och lite originalitet innan dess bara.
Tycker det verkar bli lite väl många kickstarter-projekt nu. Bara det inte blir så att alla utvecklare/utgivare går mot detta nya fenomen. Spelarna/köparna lär inte vilja stödja allt för många projekt på en gång.
Nä precis Trist att etablerade utvecklar girar in sig också, med risk att trycka undan icke etablerade startups som _verkligen_ behöver hjälpen...
Tycker det verkar bli lite väl många kickstarter-projekt nu. Bara det inte blir så att alla utvecklare/utgivare går mot detta nya fenomen. Spelarna/köparna lär inte vilja stödja allt för många projekt på en gång.
Nä precis Trist att etablerade utvecklar girar in sig också, med risk att trycka undan icke etablerade startups som _verkligen_ behöver hjälpen...
Ja, det blir ju onekligen en konsekvens kanske tyvärr fast å andra sidan visste jag inte om att Kickstarter ens fanns innan jag läste om det här.
Alla vägar är väl bra vägar. Märkligt att det ska behöva gå så långt bara.
Ger inte ett öre till Obsidian, har fortfarande inte förlåtit dem för slutet på KotOR2. Tveklöst spelhistoriens sämsta slut.
Vilket du borde skylla på LucasArts, eftersom det var dom som tvingade Obsidian att släppa spelet alldeles förtidigt. Det fullständiga slutet som Obsidian hade i åtanke fanns i koden och jag har för mig att delar av det finns att uppleva med restored content patchar. Om du ska skylla på någon, skyll på rätt personer.
Till er som klagar på Obsidian kanske följande kan vara värt att läsa och reflektera över
"BF: There is more tension than you can believe. You would not believe the stories you hear about how developers are treated by publishers these days. It is abysmal.
MF: Why don’t we hear more about it…?
BF: Because they are afraid to talk, because they’ll never get another contract if they do. That’s why. You cannot believe… it’s awful. It’s really bad. You should try to dig in and get some stories out there. Look at the most recent one with those poor guys at Obsidian. They did Fallout: New Vegas, the ship date got moved up and, who does the QA on a project? The publisher is always in charge of QA. When a project goes out buggy, it’s not the developer. The developer never says, “I refuse to fix the bug,” or, “I don’t know how.” They never do that. It’s the publisher that does the QA, so if a product goes out buggy, it’s not the developer’s fault. So, (Fallout: New Vegas) goes out buggy and they didn’t do the QA, their ship date got moved up and they missed their metacritic rating by one point. Did they get a bonus? No. Do you think that’s fair? I tried to get some of my publisher friends, who I used to make a lot of money for, to donate. Do you think they donated? No. Their employees did."
http://www.ripten.com/2012/03/27/brian-fargo-talks-wasteland-...