Frets on Fire - gitarrspel med njutfaktor

Antikvitet
Frets on Fire - gitarrspel med njutfaktor

Jag har alltid varit riktigt såld på #Guitar Hero. Konceptet är så klockrent och känslan likaså, när man spelar ZZ Tops Sharped Dressed Man och råkar missa en ton så känner man sig värdelös, men så länge det går bra kittlar det i rockstjärnenerven längs ryggraden.

Problemet har bara varit ett. Jag har inte haft någon PS2. Attans dessa PS2-exklusiva spel, som Guitar Hero och SingStar. Jag minns fortfarande med ett leende den dag jag fick höra att Guitar Hero 2 kommer till Xbox 360 - i samma sekund grusades planerna på att köpa en PS2.

Sen finns det ju faktiskt #Frets on Fire. Ett spel som jag insett fyller tomrummet, åtminstone tills dess att jag kan sitta framför teven och jamma. Det bästa med Frets on Fire, förutom att det är precis som Guitar Hero? Att man kan göra egna låtar, förstås. Och skaffar du dig PS2-spelet Guitar Hero kan du med Frets on Fires "song importer" importera Guitar Hero-låtarna till din dator. Och vips så har du Guitar Hero, fast i datorn.

Hur löser man gitarrfrågan? Jo, genom att lyfta tangentbordet och hålla det som en gitarr. F1-F5 är dina frets och enter är din pick. Med rätt typ av tangentbord känns det faktiskt riktigt bra, men själv har jag ett ergonomiskt tangentbord med en massa specialtangenter längst upp som förtar lite av känslan. Men det är fortfarande jättekul!

#blogg


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar